R1150RT - Verbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

torro

Bericht door torro »

Ik vind wel dat het lampje van reserve vrij vroeg gaat branden. Ik heb de slechte gewoonte om het tanken (te) lang uit te stellen. Het lampje 'reserve' gaat op m'n R1100R van '99 al branden na zo'n 230km. Laatst fietste ik dan nog door en bij de pomp had ik er zo'n 308km opzitten. Volgetankt tot net waar de tank over gaat in de kraag (want iedereen vult z'n tank iets meer of minder vol denk ik) Ik tankte 18,6 liter. Maar dan was hij ook tot -net niet in z'n kraag- (ei)vol.
Ik doe 70% landelijke wegen ; remmen, minder hoge wisselende snelheid, bochten, optrekken .... Ik ben eigenlijk best tevreden met de dorst van m'n motor, maar nogmaals ; ik zag met een tank van 21l ( voorgeschreven 17 liter + 4 liter reserve) liever het reservelampje pas branden aan zo'n 280km, dan moet het volgens mij nog lukken om zo'n 30km verder te rijden ...
Want ja, ik kan begrijpen dat de meesten het onwennig vinden als ze hun reservelampje zien branden en dus ook maar tanken. En ongelijk hebben ze niet.
Een bijkomende boodschap ; ok de brandstofprijzen liegen er niet om, maar laat het 'genieten' primeren boven een litertje meer of minder.
greetz , peter.
R 1100 R
louis2m
Contacteer:

verbruiker

Bericht door louis2m »

Het is nogal wisselend in gebruik bij de meesten maar 380 Km met een tank brandstof moet toch wel lukken. Ik heb met een groepje rustige rijders in zuid Engeland wel een een week lang 1 : 22.7 gereden maar als ik vlotter ga rijden (140 Km) zit ik op 1 : 17 en dat doen de meeste 100 Pk machientjes welk merk ook! :wink:
Relax

Bericht door Relax »

Ik blijf op 6.5 steken. Vrees dat ik bergaf m'n motor zal moeten stilleggen.
Scarto

Bericht door Scarto »

Jongens,

Wat maakt het nu uit of je nu 5L of 7Liter verbruikt :?: :?:

Eén ding steeds onthouden aub :idea: :idea:

Geniet terwijl je rijdt :wink: :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Martin M. schreef:Jongens,

2,50 euro per 100Km
25 euro per 1000Km
250 euro per 10000Km

Daarmee betaal je een onderhoud of een nieuwe bandenset.

Verspilling bederft alvast mijn genot.

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik doe behoorlijk wat kilometers denk ik (ondertussen 26.000 sinds augustus vorig jaar) en ik doe altijd wel 380 km met ne volle bak. Als ik dan tank gaat er ong. 22 liter+ in ... vind dat niet slecht gezien mijne rijstiel (woon-werk met ook behoorlijk wat stadsverkeer) :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
amateurke

Bericht door amateurke »

1150 rt met 12000 km op de teller
dees WE 800 km gereden (kalm weliswaar) met een verbruik van 5 tot 5,5 per 100 km, gemengd, autostrade (130) en binnenbaantjes.
Van zodra ik wat "vlotter" rij gaat da naar 6literkes
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Relax

Bericht door Relax »

bdemeyer schreef:
Martin M. schreef:Jongens,

2,50 euro per 100Km
25 euro per 1000Km
250 euro per 10000Km

Daarmee betaal je een onderhoud of een nieuwe bandenset.

Verspilling bederft alvast mijn genot.

Bob
Ne frang de kilometer, allè? :)

Ge hebt wel gelijk hoor Bob, maar eerlijk gezegd kijk ik er niet naar. Ik heb op anderhalf jaar tijd 41.200 funkilometers gedaan. Als m'n fiets zuiniger zou zijn, mooi meegenomen, maar ik ga er zeker geen moeite voor doen :)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik moet eerlijk zeggen dat ik relax zijn mening helemaal deel 8)
in het begin was ik ook al wel eens aan't tellen ... nu vloek ik als mijnen dagteller richting 380km gaat omdat ik dan mijn plezier weer moet onderbreken :wink:
GOLDEN 5 member
Didier R1150RT

1150RT 2004

Bericht door Didier R1150RT »

Mijn verbruik ligt tussen de 5.0 en de 6.2 liter.
Blijkt dus een mooi gemiddelde.
Hou al mijn tankbeurten bij in excel ( zit aan 11000km nu )

Groeten,

Didier.
Met een GPS rij je nooit verloren, wel dikwijls waar je niet weet waar je bent.
Koppel!!

Re: Verbruik RT

Bericht door Koppel!! »

Ben deze zomer 4000km gaan bollen in de Alpen, en in de bergen deed ik een goeie 250km met mijn R1100R, dit tot het lampje begon te branden.
Als ik ging tanken was 't dan altijd rond de 15 liter, 98ron welteverstaan.
Dit komt uit op een mooie 6 liter, wat redelijk lijkt overeen te komen met de meeste Beemers hier :)
De moto was gepakt en gezakt tot en met (tanktas op maximum, 2 zijkoffers vol met vanalles, Oxfordtas op Givirekje :? en nog ne grote zak met spullen met rekkers op de passagiersplaats :shock: ) en 't tempo was zeker ni traag te noemen :!:
Hier was ik tevreden over 't verbruik, echter in 't naar huis rijden over de E23 (Besançon-Nancy) en van daar de autostrade naar huis liep mijn verbruik op tot 7, bijna 7,5 liter :shock: :(
Denk dat de constante hoge toerentallen op autostrade ook zijn tol eisen, misschien ook de aerodynamica die ni perfect was (veldmatraske lag op mijn Oxfordtas gegespt) :?:
Toch raar dat ne moto in de bergen minder verbruikt dan op een autostrade, nochthans, Stelvio, Grossglockner, Bonette, Isseran zijn geen kleine colletjes te noemen :? :?
Een gemmideld verbruik hangt dus van zoveel factoren af, volgens mij, dat vergelijken met andere mensen, en Beemers, moeilijk te doen is.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ben blij dat iemand anders er over begint. Heb dezelfde ervaring. Mijne R verbruikte in de Alpen eveneens veel minder. Was ook altijd gepakt en gezakt. :D
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Harald

Bericht door Harald »

Zou de luchtconcentratie er voor iets tussen zitten.
De lucht is in de bergen immers anders samengesteld dan hier bij ons.

Ik weet dat oudere motoren ( carburator versies) last hadden , en dat hunnen motor stil viel.

De "tour de france" was daar jaren geleden een mooi voorbeeld van.
Heb het vernomen van een ( zeer oud ) motorrijder die dat had meegemaakt. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Harald, zou wel eens kunnen zijn. Ben eens van Spanje naar Frankrijk gereden langs Andorra samen met twee gasten van St-Truiden op Honda's CBR. Boven op een Col van meer dan 2000 meter gingen we tanken. Mijne R stond daar te ronken als een oldtimer. De Honda's sloegen zelfs direct af en waren nog moeilijk te starten.
Heb me laten wijsmaken dat het met het minder zuurstof in de lucht te maken heeft. Onze BMW's zouden daar minder last van hebben door de injectie.
Wat me toen ook opgevallen is, zoveel te hoger dat we gingen zoveel te beter kon ik die snelle jongens bijhouden, ondanks de luttele 70 pk. :D :D :D
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Harald

Bericht door Harald »

Georges schreef:Wat me toen ook opgevallen is, zoveel te hoger dat we gingen zoveel te beter kon ik die snelle jongens bijhouden, ondanks de luttele 70 pk. :D :D :D
Inderdaad , ik heb zowel in de Vogezen als in de Alpen mijne maat groet laten ...........worden :mrgreen:
Hij kon me met zijnen Blade niet volgen.
Wij dachten altijd dat het kwam door het koppel op lage toeren van mijn BoXer,maar mischien kwam het door de luchtmengeling die bij de ene moto gevoeliger is dan bij da andere.
En hierdoor zal het verbruik ook wel zijn gevolgen hebben :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Scarto

Bericht door Scarto »

Harald schreef:Zou de luchtconcentratie er voor iets tussen zitten.
De lucht is in de bergen immers anders samengesteld dan hier bij ons.
Harald,

Deze mening deel ik ook.Toen ik nog met Passat TDI nog reed, kwam ik soms aan een gemiddeld verbruik van minder dan 4 L/100 km tijdens daguitstapjes in de Oostenrijkse bergen. De TDI-diesels zijn geroemd voor hun laag verbruik, maar ik stond toch versteld toen ik de boordcomputer raadpleegde.

Groeten
Laatst gewijzigd door Scarto op 25 apr 2005, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Hoger = ijler, dus minder zuurstof... zou normaal moeten omgekeerd werken, uw benzinemengsel wordt rijker. Uiteraard kan men met een injectiesysteem dit opvangen, carburatormachines hebben er meer last van. Uiteraard is er na elke helling ook een afdaling, dus zou het kunnen dat je daardoor minder verbruikt... ?

Voordeel van je boxermotor is ook nog dat je minder intensief moet gaan remmen omdat je motor al prima meehelpt :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Wij verbruiken op autostrade 120-140 Km/uur 5,7 l. In de bergen iets meer maar niet boven de 6 l. Dit is met duo, volle zij- en topkoffer + tanktas (duo weegt niets :wink: )
patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Koen kapoen

Bericht door Koen kapoen »

:idea: Bij wagens van vroeger durfde men wel al eens de volledige luchtfilter demonteren bij ritten in de bergen.
Hoe het zit bij motoren weet ik niet.
De injectie is zeker een pluspunt.
Groeten, Koen
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ik had dat ook heel erg met mijnen 1100LT. Op weg naar de Grossglockner viel dat ding gewoon uit elke keer ik de koppeling introk ... heel leuk zo net bij het aanzetten van een haarspeldbochtje :lol:
Den RT heeft er idd geen last van (toch nog niet gemerkt).
Verbruik in de bergen kan ik niet zeggen want ik had toen nog maar 2000km en dat zou geen juist beeld zijn :wink: strange
GOLDEN 5 member
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

ik weet het ni,ik doe hem vol als hij leeg is :D :D :D
Andalousie 09/2018
onig

Bericht door onig »

4.9 L verbruik met toerental tussen 3500 à 4000
Nolle

Bericht door Nolle »

gemiddeld verbruik van 5.48 Ltr / 100 km voor het moment na 5600 km , 2 weken geleden naar Sauerland geweest ( 4 dagen ) met een gemiddeld verbruik van 5.57 ltr / 100 km maar met 600 km autostrade.
ben uiterst tevreden van mijn verbruik , dit blijkt hetzelfde als met mijn Pan European vroeger.
vr gr,

ps : die inlichtingen wilt over onze 4-daagse ( hotel , GPS ritten enz.... ) laat maar wat horen !
Relax

Bericht door Relax »

Hey Nolle, laat maar komen. Ik verzamel zoveel mogelijk van die zaken, maakt voor mij de keuze groter. (Maar ook moeilijker) :)

Tnx.
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Hi Nolle, heb ook interesse voor de informatie over Sauerland.
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Plaats reactie