Motorfiets parkeren op het voetpad

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GS1995

Motorfiets parkeren op het voetpad

Bericht door GS1995 »

De wegcode wijzigt voortdurend; meestal wordt ze ingewikkelder, minder samenhangend, geeft ze aanleiding tot oeverloze discussies tussen echte en zelfuitgeroepen deskundigen, maar heel af en toe kan het ook anders.

Hierna iets uit het vragenuurtje dd. 18 maart 2008 van de Kamer voor Volksvertegenwoordigers, Commissie voor Justitie.
Vraag van de heer Peter Logghe aan de minister van Justitie over "de parkeermogelijkheden voor motorrijwielen":
Peter Logghe : "Er staat een onduidelijkheid in de wet inzake parkeergelegenheid voor motorrijwielen. Volgens artikel 24 van de wegcode is het verboden een voertuig te parkeren op trottoirs of verhoogde bermen. Het KB van 28 december 2006 bepaalt echter dat motorfietsen daar wel mogen parkeren als zij de andere weggebruikers niet hinderen. Kan de minister dit verduidelijken? Is er geen wetswijziging nodig? Hoe zal de minister dit oplossen?"
Minister Jo Vandeurzen : "Artikel 24 van de wegcode bevat inderdaad een algemeen verbod voor voertuigen om op voetpaden of verhoogde bermen te parkeren. Artikel 23 bevat echter een bijzondere regeling voor motorfietsen, die dat wel mogen als zij de andere weggebruikers daarbij niet hinderen. In de praktijk betekent dit dat er een voldoende breed trottoir moet zijn zodat voetgangers niet gehinderd worden. Er is dus geen onduidelijkheid. De toelating aan motorrijders om op het voetpad te parkeren werd ongeveer een jaar geleden van kracht en kan het best geëvalueerd worden door de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid"

Zelden een minister zo'n duidelijk standpunt weten innemen; ik ga het alvast kopiëren en bij mijn boorddocumenten bewaren.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
WimLT
Contacteer:

Re: Motorfiets parkeren op het voetpad

Bericht door WimLT »

GS1995 schreef:Het KB van 28 december 2006 bepaalt echter dat motorfietsen daar wel mogen parkeren als zij de andere weggebruikers niet hinderen.
Heb al dikwijls zo geparkeert en nog nooit beboet. Maar afdrukken en meenemen lijkt mij een :thumright: optie
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Willy

Bericht door Willy »

De minister kan zeggen wat hij wil, maar termen zoals "breed genoeg" en "niet hinderen"
zijn dan wellicht geen onduidelijkheden maar laten plaats genoeg aan interpretatie om in
eenzelfde toestand een ander gevolg te hebben, al naargelang van de klager en/of de agent
van dienst die de zaak moet vaststellen.
Dergelijke wetten geven mij in geen geval een gevoel van rechtszekerheid maar eerder van
mogelijke willekeur!
Willy
Livin

Bericht door Livin »

Ik veronderstel dat als een rolstoelgebruiker zonder problemen doorkan (+- 1 m) dat je dan voldoende ruimte laat.
Ik neem dat toch als maatstaf en heb nog nooit problemen gehad.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
Eddy-K12

Bericht door Eddy-K12 »

Ben het aan die mannen ( die de boete 's uitschrijven in Antwerpen) gaan vragen ,
ik mocht blijven staan als er min . 1meter over blijft voor de voetgangers.
grt . Eddy
K1200RS
stefke

Bericht door stefke »

Vandeurzen is een domme kloot die nu pas onduidelijkheid geschapen heeft.

23.4. Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.

Hier spreekt men van buiten de rijbaan en en over parkeerzones, hier is nergens uit af te leiden dat "buiten de rijbaan" slaat op trottoirs....
Art.24 Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

hier staat duidelijk dat men een voertuig niet mag parkeren op een trottoir. blijft geldig dus zo klaar als pompwater mijn gedacht.
want als Vandeurzen zo redeneert mag ik eigenlijk ook mijn motor parkeren op een overweg en op een fietspad, zolang ik de andere weggebruikers niet hinder?????

Simpel; de wegcode moet aangepast worden of men moet wachten tot een rechter over zo'n geval eens een uitspraak doet.

trouwens...

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 396.0.html
wemalo

Bericht door wemalo »

Een andere perceptie: "Buiten de rijbaan" slaat op alles en dus ook mogelijk op een voetpad als er één is. Of een fietspad, of een berm, of iemands tuin, ... Als je het leest zoals het hier boven staat mag je dus idd parkeren op een fietspad maar de fietsers niet hinderen (die 1 m afstand?).

Nog een andere perceptie: Vandeurzen is een slimme kloot en de kiezers die voor hem gestemd hebben domme kloten.

:lol:
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Ik werk aan een school,de dienstdoende agent heeft me gevraagd om mijn motor alle dagen tijdens de leegloop (zo'n 4000 leerlingen) te verplaatsen,om geen hinder te veroorzaken tijdens dit half uurtje,en dat doe ik met plezier als hij dan voor de rest van de dag in mijn zicht kan staan.
Hier staat een foto van de situatie http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 11&t=10938 regio vl brabant.
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 09 mei 2008, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
GS1995

Bericht door GS1995 »

@ Willy : zelf vind ik dit een duidelijk antwoord, zonder dat het betuttelend is. Het laat inderdaad, zoals je zegt, ruimte voor interpretatie en willekeur, maar ook voor gebruik van gezond verstand, en het beste voorbeeld daarvan wordt al onmiddellijk gegeven door wat bmwfreakse in de praktijk meemaakt.
Een beetje speling; een beetje marge; een beetje maneuvreerruimte is nergens slecht voor, vind ik toch.
@ stefke : ik begrijp niet goed wat je bedoelt met "Vandeurzen is een dommekloot" : de Commissie voor justitie krijgt de vragen die worden gesteld ruim op voorhand toegespeeld, om de minister toe te laten met kennis van zaken te antwoorden. Ik ga ervan uit dat hij de wegcode niet zelf gaat uitpluizen, doch dit overlaat aan kabinetsmedewerkers, die dan op hun beurt dommekloten zouden zijn.
Jij mag er het jouwe van denken, maar ik denk dat een antwoord dat door een minister in een commissie wordt gegeven méér doorweegt dan de discussies op het forum waar jij naar verwijst.
Je schrijft ook dat de wegcode moet worden aangepast. Zou je weten laten weten hoe jij dat concreet ziet?
Tenslotte schrijf je dat men moet wachten tot een rechter over zo'n geval eens een uitspraak doet. Wil je verduidelijken waarmee men precies moet wachten?
P.S. Ik zal je de pap in de mond geven : als je me ook een dommekloot vindt mag je je de moeite besparen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Zou "GS1995" het alias van Minister vandeurzen zijn? :grin:
Ik zet mijne moto waar hij niet in de weg staat en nog nooit een parkeerboete gehad. De boetes beginnen maar te komen vanaf da'k begin te bollen.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gs guy

Bericht door gs guy »

Vermeende overtredingen kunnen worden genoteerd (opmaak PV) en een andere instantie beslist of het inderdaad om een overtreding gaat.
Ook: een minister behoort tot de wetgevende macht en een rechter tot de rechterlijke macht; in België zijn die 2 van elkaar gescheiden en is het dus niet de minister die bepaalt of je al dan niet een overtreding hebt begaan.

Ik parkeer regelmatig hier in Gent op verschillende plaatsen op de stoep met de moto als ik vind dat die stoep breed genoeg is en de moto eveneens daarbij niet hinderlijk is voor andere weggebruikers en ik heb hier nog nooit een PV voor gekregen bijgevolg ook geen boete. Je moet ook rekening houden met het actuele moment, bijvoorbeeld niet parkeren op de stoep aan een marktplein als daar een even later een handelsmarkt opent of twee dagen later een circustent staat of drie dagen later een festival doorgaat en je motor daar ondertussen ook nog steeds staat, enzovoort. Gezond verstand gebruiken helpt echt.
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Even mijn zaak voorstellen.

Vorig jaar heb ik in het centrum van Antwerpen, Lange Gasthuisstraat, voor de gevel van het ING gebouw geparkeerd, waar ik notabene al jaren parkeer. Tussen 2 zijbeuken in van het gebouw, waar het trottoir meer dan 3 meter breed is.

BEBOET ! 110 € ! Aub ...
Aangevochten, met uitvoerig bewijsmateriaal onder de vorm van foto's, om aan te tonen dat ik daar geen hindernis vorm. Op de koop toe paseerde er op het moment dat ik fotografeerde een persoon in een rolstoel, die totaal geen hinder bleek te hebben van mijn voertuig. Ik ben naar de politierechtbank moeten gaan, alwaar men mij in mijn gelijk gesteld heeft, maar ik heb wel de gerechtskosten moeten betalen, wat toch ook neerkomt op veel tijdverlies en iets van een 57 € ...

Ik doe het niet meer in elk geval, want er lopen hier wat blauwe mannekes rond in 't stad, die denken dat ze alles letterlijk mogen/moeten uitvoeren ... en maken zich zo nog minder populair natuurlijk. Toen ik jaren in Gent woonde had ik daar NOOIT last van ! Hier doen ze nogal moeilijk over veel, maar ja ...

Hasta la pasta
j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
GS1995

Bericht door GS1995 »

!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

stefke schreef:Vandeurzen is een domme kloot die nu pas onduidelijkheid geschapen heeft.
Dus toch :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie