Dodehoekspiegel voor motor

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jachrelso
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 mar 2007, 21:23
Locatie: Temse

Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door Jachrelso »

Ik heb vandaag bij het inhalen bijna een tik gekregen op de E-40 van een voorbijrazende wagen.
Als ik inhaal, probeer ik steeds even het hoofd naar links te draaien. Maar die helm neemt toch veel zicht weg.
Weet iemand waar je een dodehoekspiegel kan kopen voor de motor?
Ik meen het eens ergens gezien te hebben, maar kan het niet terug vinden.
Alvast bedankt!
De Jempy
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 nov 2007, 20:53
Locatie: Valley of the Black Creek

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door De Jempy »

Als je van die opplakspiegels (spiegeltjes) bedoeld, kan je deze mogelijks vinden in een betere autoshop.

Mogelijks bij Brezan autoparts (in bv Lovendegem) Tik in Google eens blindehoekspiegel....
Afbeelding
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door Harald »

Defensief rijden kan ook veel helpen.
Heel veel bestuurders van zowel auto's als moto's vergeten in de spiegels te kijken
wanneer ze gewoon recht door rijden.
Wanneer je continue de spiegels gebruikt,
heb je steeds een idée van wat er achter U, aan het gebeuren is.
Zo ga je niet schrikken van een inhalend voertuig dat dan plots uit uw dode hoek komt.

P.s. ik zeg niet dat ge daarom een slecht motorrijder zijt hé,
het is gewoon iets wat we allemaal wel ééns vergeten. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
only for you
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 jul 2007, 22:22
Locatie: Atom (belgie)oost-vlaanderen

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door only for you »

Harald,zit veel waarheid in.Je kan niet genoeg rond je kijken!!!
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door Raketman »

Ff copy gedaan van een tekstje da'k ooit eens geschreven heb over spiegelgebruik :

Spiegels : een groot probleem bij motorrijders. We worden door de gemiddelde motorfabrikant om te beginnen al serieus gehandicapt het verkeer ingestuurd : relatief kleine, trillende spiegels die niet te ver naar buiten mogen steken of het valt niet meer te verkopen wegens aartslelijk. Hoeveel motorrijders zitten er niet op hun bovenarmen en schouders te kijken ?

Veel heeft te maken met het feit dat we geen echte achteruitkijkspiegel hebben zoals de binnenspiegel in een auto. Als we onze zijspiegels maw afstellen zoals we dat met een auto doen (ver naar buiten gedraaid om de dode hoek zo klein mogelijk te krijgen) dan zien we niks van hetgeen er rechtstreeks achter ons rijdt. Dat kan zeer vervelende gevolgen hebben indien je beslist hebt om toch maar te stoppen voor dat oranje licht, maar totaal niet gezien hebt dat de wagen vlak achter je dat duidelijk niet van plan was.

Je moet dus al best 1 spiegel een beetje opofferen om de functie van de middenspiegel op te vangen. We hebben er maar 2, dus het wordt een beetje blutsen met builen kiezen : links of rechts ? Kies je er één, dan wil dat ook meteen zeggen dat langs de zijde waarvan je de spiegel ietwat naar binnen gaat draaien de dode hoek aanzienlijk gaat vergroten.
Op zijn beurt wil dat zeggen dat we moeten gaan kiezen aan welke kant we de kleinste dode hoek willen hebben. Logischerwijs lijkt dat toch de rechterkant te zijn : bvb in stadsverkeer gaan we verhoudingsgewijs veel meer rechtsaf gaan. Dus een grotere kans om de fietser of bromfietser die rechtdoor blijft rijden toch niet te zien...

En daar rijden we dan : rechts een vrij wijd beeld van wat er schuin achter ons zit, links zien wat er recht achter ons rijdt en verder aan die kant een gigantisch groot dood gat. Als we ons op dat moment dan maar beperken tot enkel in onze spiegels kijken, zoals enorm veel rijders dat ook doen, dan zien we ongeveer 60% van hetgeen er achter ons te zien is.
Verbazend weinig eigenlijk.
Een motorrijder is dus, nog véél meer dan een automobilist, verplicht om heel dikwijls en intensief zijn hoofd te draaien naar zowel links als rechts om effectief tot een zicht van 90-95% te komen. Mensen met nekproblemen van gelijk welke aard die hun verhinderd om soepel met dat hoofd te draaien zouden dus eigenlijk het verstand moeten hebben om NIET met een motorfiets te rijden. Tenzij russische roulette een hobby is.

Een deel van de oplossing kan erin bestaan om kleine dodehoeksspiegels te monteren (kleven) zoals je die soms bij auto's ook ziet. Hetgeen bij motoren met ronde spiegels van alweer een probleem geeft, omdat de meeste van die dingen rechthoekig zijn en je ze in zo'n geval al bijna in het midden van je spiegel moet hangen. Kan ook de bedoeling niet zijn. Voor rechthoekige spiegels bestaan er ook "halve maan" dodehoekspiegels, die middels een klem onderaan de rand van de originele spiegel gevezen worden. Iets waar bezitters van ronde spiegels alweer geen meter mee geholpen zijn.

De meeste kans op redding zit ook hier in het draaien van ons hoofd. Kweek de gewoonte om fysisch de dode hoek te bekijken. Zelfs al weet je zowat 99,99% zeker dat er niks is. Invoegen op een lege autosnelweg : vlak voor het oprijden ff omdraaien naar links, desnoods het bovenlichaam mee laten draaien. Rechtsaf ergens een kleine zijstraat in en al honderden meters langs een leeg fietspad aan't rijden : draaien naar rechts met dat hoofd en kijken. Decorstudie hoeft echt niet. Je moet niet weten welk soort haag er stond, of in welke kleur de gevel gevoegd was, gewoon checken of er effectief niemand is.
Het gaat om de gewoonte ! Het aankweken van een reflex. Een type reflex waarvan je na de 99ste keer misschien gaat denken "pfff ik weet wel dat er niks is", maar bij de 100ste keer ineens er toch die scooter langszoeft waarvan je niet gemerkt had dat hij 50m voor de afslag van zijn oprit gereden kwam net nadat jij er langskwam. Daarvoor doe je het uiteindelijk.
Nil volentibus arduum
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door LOMAX »

®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door ®win »

Harald schreef:Wanneer je continue de spiegels gebruikt,
heb je steeds een idée van wat er achter U, aan het gebeuren is.
Zo ga je niet schrikken van een inhalend voertuig dat dan plots uit uw dode hoek komt.
Een ervaren motorrijder zal in druk verkeer zo'n 1x per 3 seconden in de spiegels kijken om een goed beeld te houden van het verkeer om hem heen. Maar zelfs dan is het nog zaak bij zijdelingse verplaatsing over de schouders heen te kijken ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Dodehoekspiegel voor motor

Bericht door JH. »

... los van het regelmatig kijken kan zo'n snelheidsmaniak die aan ruim 180km/u voorbijraast op de autosnelweg je toch even doe 'opwippen' van het zadel...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie