Schuberth C2 en bluetooth

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wannes
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2006, 21:53
Locatie: Belsele

Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Wannes »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met deze combinatie,een Schuberth C2
en het nieuwe bluetooth systeem van Schuberth?

Mvg
Johan
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Vorige week was ik in Notter (Waypoint) en daar wist men mij te vertellen dat het systeem er aan zit te komen.
De technische dienst aldaar zou druk bezig zijn met scholing, om de systemen in de helmen in te kunnen / mogen bouwen.
Het lijkt een mooi systeem, maar we weten allemaal wat er met het BT-systeem van BMW is gebeurd...
Even wachten op de eerste recensies die geschreven gaan worden...
Het systeem is overigens aan de prijs:
€340,-- voor het helmsysteem
€80,-- voor een beugelmicrofoon (C2 / J1)
€40,-- aan inbouwkosten
€530,- voor het motorstation
WayPoint Link
Schuberth Link
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Guidoviv »

Ik heb dit http://www.erconline.nl/midland-bluetoo ... -2235.html
gemonteerd op mijn ShubertC2 en dat werkt perfekt.Gekocht bij Hein Gericke voor iets meer dan €200
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Guidoviv »

http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Obiwan »

Ik heb het systeem inmiddels mogen testen in een C2 helm.
Het werkt goed en de geluidskwaliteit, via de telefoon en Zumo, is perfect.
Het is geen goedkoop systeem maar naar mijn mening en vergeleken met de Bluetoothsystemen die op dit moment verkocht worden wel het geld waard. De inbouw doet geen afbreuk aan de helm en is nauwelijks zichtbaar.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Obiwan, komt je systeem van Moordrecht / WayPoint?
En weet je misschien wanneer de testfase voorbij is?... Wanneer de verkoop gaat beginnen? Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Obiwan »

Nee hoor, het systeem komt gewoon bij ons vandaan.
Het is gewoon te koop en voor een demonstratie ben je van harte welkom.
Het testen wat ik doe is puur om de klanten beter voor te kunnen lichten en eventuele vragen kort te kunnen sluiten met de leverancier.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Cor Ronda
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2007, 15:40
Locatie: Geleen

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Cor Ronda »

Ik heb sinds al sinds vorig jaar (2007) okotober een Schubert C2 helm / BlueSonic (wireless rider communication) en GARMIN Zumo 550 aangeschaft.
Rijdend op mijn BMW R 1200 CL (bouwjaar 2003) funktioneert dit perfekt. Mijn vrouw heeft ook als duo-passagier een Schubert C2. Na inbouw door een erkende dealer van de nieuwe wangkussens in de beide helmen kunnen we probleemloos , luid en duidelijk met elkaar communiceren.
Behalve natuurlijk als er aanwijzingen van de Garmin komen, die krijgen voorrang. Zijn dan ook alleen in mijn (main) helm te horen.
Laatst gewijzigd door Cor Ronda op 28 mar 2008, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wannes
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2006, 21:53
Locatie: Belsele

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Wannes »

Hallo,

Bedankt voor de reactie's.Maar ik denk dat ze in Belgie nog niet aan het verkopen zijn,en zal dus nog wat
moeten afwachten.
Mvg

Johan
Cor Ronda
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2007, 15:40
Locatie: Geleen

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Cor Ronda »

Als je natuurlijk weet wat je wil (en dat wist ik vorig jaar) en alle voordelen optelt, gewoon de stoute schoenen aantrekken (en het complete motorpak) en over de grens gaan shoppen.
Dat ben ik vorig jaar ook gaan doen in Duitsland (bij gote erkende BMW dealer). En nog geen seceonde spijt van gehad.
Ps het systeem werkt op "Blue Tooth" !
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door pvde »

Yep,
Cor, heb jij het dan over KOHL in Aachen :?:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Cor Ronda
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2007, 15:40
Locatie: Geleen

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Cor Ronda »

Goed geraden !! :-)

Cor.
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door MOTOBLOG »

Het systeem Bluesonic van Shuberth is op 12/13 april te bekijken op de orientatiedagen bij Motocare. Ik ben zelf ook benieuwd naar de functionaliteit en kwaliteit van het geheel. Wat ik nu al weet is dat de prijs miet mals is. Rekeninghoudend met het aantal opties, loopt de som aardig op.
Cor Ronda
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2007, 15:40
Locatie: Geleen

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door Cor Ronda »

Inderdaad de prijs is niet mis.
Maar daar heb je dan ook wat voor. Het werkt probleemloos kan ik zeggen.

Cor.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Sinds afgelopen donderdag heb ook ik zo'n BlueSonic in mijn J1 zitten.
Afbeelding
Het geheel zit keurig netjes weggewerkt / ingebouwd in de helm en bestaat uit:
1. een mic
2. BlueSonic module
3. luidsprekers
4. IR ontvanger ( + IR afstandsbediening om helminstellingen te wijzigen)
Afbeelding
Verder zit er ook nog een accu ingebouwd, die goed zou zijn voor 8 - 10 uren functionaliteit.
Aan de achterkant van de helm is de stekker verborgen, waarmee de accu aan de lader op te laden is.

Bevindingen tot nu, na een tweetal ritjes:
- het was erg lastig om de eerste keer te pairen met mijn Zumo. Pas na herhaalde pogingen lukte het.
- eenmaal gepaired verloopt het vinden van de verschillende devices (helm, Zumo, GSM) probleemloos en bijzonder vlot.
- er is geen papieren gebruiksaanwijzing bijgeleverd, zelfs geen verwijzing naar het www.
- gebruiksaanwijzing op het www is enkel in Duits te vinden (tot nu toe).
- verstaanbaarheid met gehoorbescherming in is goed (eerste rit).
- tweede rit zonder gehoorbescherming bracht een behoorlijke 'kraak' aan het licht uit mijn rechter luidspreker. Deze bleef ondanks aanpassingen in volume.
- telefoneren gaat prima en volgens mijn verkering was ik goed te verstaan (wat doffer dan normaal).

Mijn helm gaat volgende week terug naar de leverancier om de in mijn ogen defecte luidspreker te testen / vervangen.
De kraak is voor mij onacceptabel bij een prijs van €459,-
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door MOTOBLOG »

Jeroen, dit is fijn nieuws. Ik hoop meer nieuws te mogen ontvangen over dit systeem.
Misschien kunnen we er een paar minuutjes aan spenderen tijden het mosseldiner ?

mvg, Philippe
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Is goed Philippe.
Eén dezer dagen hoop ik ook het Touratech stuurtasje te onvangen, waar u dan ook uw licht op kunt laten schijnen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door pvde »

Yep,
Jeroen, ik had gehoop dat je gisteravond in Ter Heide aanwezig zou zijn omdat ik net een paar vragen had i.v.m. dit systeem.
Ik heb veel interesse in de blueSonic aan te schaffen.
Hou mij op de hoogte :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Even een update na mijn vorige bericht betreffende mijn bevindingen / ervaringen met het BlueSonic systeem.
Mijn helm (J1) is uiteindelijk niet terug naar de leverancier geweest; het probleem heeft zich blijkbaar zelf opgelost. Ik heb geen gekraak meer uit mijn rechter speaker.
Aan de ene kant ben ik daar blij om, aan de andere kant ben ik nooit zo blij met onopgeloste storingen. Maar goed... 't werkt nu naar volle tevredenheid.
Ik heb ondertussen een aantal (kleinere) tochten gereden. Daar heb ik me vooral beziggehouden met het instellen van het volume van het systeem.
Dat was lastig, omdat BlueSonic zijn geluidsvolume automatisch aanpast aan het omgevingsgeluid (lees rijwind). Het kan dus voor komen dat "Truus" je de oren van de kop tettert op het moment dat je bijv. van de snelweg afkomt, aanschuift in de rij voor het stoplicht en dan een commando krijgt om een bepaalde richting op te gaan.
Andersom is ook het geval; een commando vlak nadat je de snelweg bent opgereden valt soms weg, omdat BlueSonic zich nog moet aanpassen aan het gebulder van de rijwind. Geheel overkomelijk i.m.h.o.
Het volume van Zũmo staat nu op 40%. Het volume in mijn helm regel ik af met de bijgeleverde (BlueSonic) afstandsbediening. De sterkte is afhankelijk of ik wel of geen gehoorsbescherming draag, maar gaat drie klikjes harder bij het dragen van mijn otoplastieken.
Ik schreef eerder dat het vinden van de verschillende apparaten na de eerste initiële pairing bijzonder vlot verliep.
Zũmo heeft wat dat betreft nu al een paar keer een steekje laten vallen. Hij vindt mijn helm niet. Koppelen via het menu in de Zũmo biedt dan soelaas en communicatie verloopt dan weer prima.
Al met al ben ik tot nu toe een tevreden gebruiker van BlueSonic!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door MOTOBLOG »

Jeroen, ik merk ondertussen dat bij koppeling tussen de Zumo en de helm, ik een hoofdtelefoonsymbool op de Zumo krijg. Ik hoor de boodschappen en muziek (mono, slechte kwaliteit, wegens smalbandigheid BT) maar ik kan het volume niet regelen op de Zumo. Ik krijg steeds het gele hoofdtelefoontje en geen streepjesbar meer ?
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Oké....
Gebruik je daarbij de toetsen op de Zumo of werk je via het menu (sleutel - volume - navigatie)?
Via het menu moet dat m.i. geen problemen geven, bij mij althans.
Het wijzigen van het volume via de toetsen op de Zumo werkt, als ik het goed heb, alleen voor de auto-mount-speaker.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door MOTOBLOG »

Neen hoor, werkt ook in de motorsteun. Maar dan moet blijkbaar in het bluetooth menu de audio enkel op 'GsM' staan en niet op 'GsM+NaV+MP3'. Want dan controleert de bluetooth controller alles. Als ik bluetooth enkel voor GsM gebruik, dan kan ik het volume gewoon regelen naar de ingang van de starcom interface. Nog wat experimenteren. Bedoeling is om het geheel overmorgen mee naar het Zwarte Woud te nemen, maar ik twijfel nog. Vooral omdat mijn Starcom zo fijn werkt. Dat is momenteel niet te overtreffen.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Afgelopen twee dagen in totaal een kleine 1000km gereden in de Duitse Eifel.
Qua communicatie geen problemen ondervonden; het systeem werkte goed.
Eén keer gedurende de twee dagen is de GSM verbinding (zoals beschreven in een ander topic) weggevallen.
Verder had ik dag twee ernstig veel tijd nodig om de helm 'Aan' te zetten...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door MOTOBLOG »

Vandaag ook mee rondgereden. Mijn bevindingen tot hiertoe:

- Blijft moeilijk de zumo vinden, vandaag tot 4 maal moeten herproberen, eerst in slave, dan master, snel knipperende led, en uiteindelijk de 4de keer vertelde m'nheer zumo dat hij een apparaat vond, zumo lag de hele tijd in de helm, niks anders in de buurt van stoorapparaten.

- Eenmaal geconnecteerd (paired) loopt het vlotter en sneller.

- Verbinding is stabiel, volume afdoende al helpt het dat een Schuberth helm een stille helm is. Bij mij is het volume voor navigatie op 70% en volume v.d. helm maximum.

- Kwaliteit geluid vind ik minder. Zelfs bij navigatiestemmen hoor ik dat het signaal benepen smalbandig is, klinkt GSM-achtig. Zeker de muziek via BT is gewoonweg niet leuk om naar te luisteren, dit moet best via een motostation.

- Ik kan tot hiertoe niet bellen. TTZ, ik kan wel een geprek (GSM via zumo gekoppeld) starten en iemand opbellen, ik hoor de tonen overgaan en de andere kant antwoorden, maar MIJ horen ze NIET ???

- Verder nog geen testen met het motostation (is voor na terugkomst Zwarte Woud).
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Schuberth C2 en bluetooth

Bericht door moh_fan »

Ik ben zéér benieuwd of het geluid met motostation an sich dan beter wordt... het geluid minder 'smalbandig' is.
Het geluid i.c.m. de Sony DR-BT10CX klonk hetzelfde als de Schuberth Headset.
Ik kan die €500,- nog steeds niet rechtvaardigen om er alleen mp3 in 'normaal' stereo mee te beluisteren.
Met bellen heb ik geen probleem; ik ben prima te verstaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Plaats reactie