Onderhoud 10.000km Prijs?
Moderator: GVN
-
Trikke
Onderhoud 10.000km Prijs?
Volgende week ga ik mijn GS Adventure binnenbrengen bij Faignoy (Dealer in Waterloo), voor de 10.000 km-onderhoud. Deze dealer is de verkoper van mijn GS en geeft mij nog 1 jaar extra garantie op voorwaarde dat ik uiteraard bij hen op onderhoud kom. Het is dus de eerste maal dat ik hem binnenbreng voor onderhoud. Wat zou mij dat +/- mogen kosten? Zit in de onderhoud ook de aanpassingen van de boordcomputer (mapping)? De vorige eigenaar heeft er een katalysator-loze Lazer uitlaat ondergehangen. En ik weet niet of de mapping toen is aangepast. Bij koude 'ralenti' draait hij aan +/- 800 toeren, bij warme motor echter aan 1400 t. Ik heb er een uitwasbare K&N-luchtfilter ingestoken. Ik vind het verbruik (tegen de 7l/100km aan) nogal hoog. Ik ga vragen eens naar voorgenoemde zaken te kijken. Valt dit onder de onderhoud of moet hier extra voor betaald worden?
Wat zijn jullie meningen/ervaringen?
Wat zijn jullie meningen/ervaringen?
Hoeveel jullie recentelijk betaalden voor een respectievelijk klein en groot onderhoud interesseert mij ook wel. Bij mij is het te lang geleden om nog relevant te zijn.
In principe zouden deze prijzen bij de verschillende officiële dealers niet ver uit elkaar mogen liggen (bij vergelijkbare motoren wel te verstaan) gezien de standaard tarieven die BMW voorschrijft.
Wel graag melding van 'extra' kosten zoals banden, remblokken die uit de rekening moeten worden gehaald om een vergelijkbare basis te hebben.
Kom aan jongens laat eens van jullie horen.
In principe zouden deze prijzen bij de verschillende officiële dealers niet ver uit elkaar mogen liggen (bij vergelijkbare motoren wel te verstaan) gezien de standaard tarieven die BMW voorschrijft.
Wel graag melding van 'extra' kosten zoals banden, remblokken die uit de rekening moeten worden gehaald om een vergelijkbare basis te hebben.
Kom aan jongens laat eens van jullie horen.
-
bmwfreakske
met de mapping is niks mis en daar kan je dealer ook niks aan veranderen buiten een andere codeerstekker (een paar Euro's) steken dan... je moet je ketel eens laten uitlezen vermoedelijk ergens een sensor stuk of kaduuk, heb jij een laser met lambda sonde of hebben ze er in de plaats en pot meter op geplaatst??? dan zal die mogelijk moeten geregeld worden...
-
Bananatuffer
het 10K km onderhoud voor de GS A bestaat uit 22 voorgeschreven werk-eenheden, dat is 22 X 5 minuten, dus dat zou een uur en 50 minuten mogen duren. Wat de handelaar per uur verlangt, zou in zijn winkel zichtbaar moeten ophangen.
de uurprijs kan verschillen, de 22 X 5 minuten mag niet verschillen.
aan 3 euro per 5 minuten plus btw kom je dan aan 80euro voor het werk.
synchroniseren en ralenti afstellen zit daar al in.
aan onderdelen en vloeistoffen:
-oliefilter, 15 euro max
-olie, reken op 30euro
Let wel, die werkuren gelden alleen voor het 10K onderhoud.
Als ze de remvloeistoffen beginnen te vervangen bij een iabs, komt er nog (veel) werk bij.
de uurprijs kan verschillen, de 22 X 5 minuten mag niet verschillen.
aan 3 euro per 5 minuten plus btw kom je dan aan 80euro voor het werk.
synchroniseren en ralenti afstellen zit daar al in.
aan onderdelen en vloeistoffen:
-oliefilter, 15 euro max
-olie, reken op 30euro
Let wel, die werkuren gelden alleen voor het 10K onderhoud.
Als ze de remvloeistoffen beginnen te vervangen bij een iabs, komt er nog (veel) werk bij.
Hoi, ik heb bij Gilbert in houthalen voor een grote buurt 129€ betaalt om alles na tekijken,kleppen te stellen,syncroniseren,enz.
Het is wel geen officiele daeler natuurlijk!
Mijn stationair toerental ligt op 1100 toeren(warme motor)en ik heb ook een katvervanger en een k&n filter zitten.
Het verbruik licht fel aan de rijstijl,maar een goede afstelling doet wonderen!bv we zijn met twee gs'en een rit gaan maken ,toen we gingen tanken merkte ik dat ik 2liter minder verbruikt had dan mijn maat en hij heeft de cat nog en orginele filter!
Groeten
Paddy
Het is wel geen officiele daeler natuurlijk!
Mijn stationair toerental ligt op 1100 toeren(warme motor)en ik heb ook een katvervanger en een k&n filter zitten.
Het verbruik licht fel aan de rijstijl,maar een goede afstelling doet wonderen!bv we zijn met twee gs'en een rit gaan maken ,toen we gingen tanken merkte ik dat ik 2liter minder verbruikt had dan mijn maat en hij heeft de cat nog en orginele filter!
Groeten
Paddy
-
Dirk Pauwels
reken op +/- 250 -300 euro voor een 10.000km beurt, zonder extra's.
Mapping kan idd niet veranderd worden. 7l is te veel, dan is er iets mis, tenzij je veel autostrade doet aan 140+ dan begint ie ook wel wat meer te drinken. Lambda sonde moet er nog opzitten, indien verwijderd draait je brommer op noodafstelling = veel te rijk. Bekijk je bougies eens, moet lichtbruin(ideaal) of grijs - wit(te arm, maar standaard) staan, zwart is te rijk. Aan de afstelling kan buiten synchro en stationair niets veranderd worden tenzij je de lambda sonde eruit gooit en vervangt door een potentiometer, deze kan dan mbv een CO meter afgesteld worden. Zou dit niet aanraden. Beter een andere chip steken (Is soms bij de Lazer bij geleverd) dan staat ie ook wat rijker en heb je een aangepaste mapping. Ik reed op de 1150 met katvervanger zonder aanpassingen aan de mapping en heb gedurende 60000km geen problemen gehad met verbruik, gemiddeld 6l bij sportieve rijstijl.
Dirk
Mapping kan idd niet veranderd worden. 7l is te veel, dan is er iets mis, tenzij je veel autostrade doet aan 140+ dan begint ie ook wel wat meer te drinken. Lambda sonde moet er nog opzitten, indien verwijderd draait je brommer op noodafstelling = veel te rijk. Bekijk je bougies eens, moet lichtbruin(ideaal) of grijs - wit(te arm, maar standaard) staan, zwart is te rijk. Aan de afstelling kan buiten synchro en stationair niets veranderd worden tenzij je de lambda sonde eruit gooit en vervangt door een potentiometer, deze kan dan mbv een CO meter afgesteld worden. Zou dit niet aanraden. Beter een andere chip steken (Is soms bij de Lazer bij geleverd) dan staat ie ook wat rijker en heb je een aangepaste mapping. Ik reed op de 1150 met katvervanger zonder aanpassingen aan de mapping en heb gedurende 60000km geen problemen gehad met verbruik, gemiddeld 6l bij sportieve rijstijl.
Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Bananatuffer
nee das nie straf ... das BMWBananatuffer schreef:da's straf. 100Euro/uur !Dirk Pauwels schreef:reken op +/- 250 -300 euro voor een 10.000km beurt, zonder extra's.
hoewel ik denk dat ik dat bij mijnen RT betaalde ... dus voor ne GS zou het eigenlijk wel wat minder moeten zijn.
Nu bij mijn RT voor 30000km 193 € betaald ...
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
bmwfreakske
op volgende pagina onderhouds fakturen van GS twinspark : http://www.jochenquintyn.be/motorfietse ... #onderhoud
greetz ,
Jochen
greetz ,
Jochen
Genesis, 2, 15: "Toen bracht God de mens in de tuin van Eden, om die te bewerken". Het resultaat van deze bewerking kan je HIER ondermeer zien...
-
Dirk Pauwels
Die 250-300 was idd meer voor een 20K beurt. Mea culpabmwfreakske schreef:Pakt ulle factuur eens vast hé mannen..189€ heb ik betaald bij een officiele dealer voor de 10000 beurt(RT) de 20000 beurt ong 100€ meer![]()
Ook fakturen eens vastgepakt:
1000 km beurt GS1150 179Euro (slik)
10000 kmzelf gedaan wegens dealer in verlof in Juli!
20000 km beurt 317 euro
Alle andere beurten zelf gedaan wegens geen centjes te veel.
Voor de 1200GS ben ik van plan wel langs de dealer te gaan wegens garantie ed...
1000 km beurt GS1200 153 euro, begint al te beteren, maar bij veel merken is de 1st beurt gratis. Zal mijn muil maar houden, anders krijg ik weer onder mijn voeten van de webmaster....
Voor de 10000km zal 't wel iets van een 180-200 euro zijn.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Dirk Pauwels
Als gij Castrol R4 superbike kunt kopen aan 30Euro voor 4 liter, kom ik bij U mijn olie kopen, reken maar op 60EuroBananatuffer schreef: aan onderdelen en vloeistoffen:
-oliefilter, 15 euro max
-olie, reken op 30euro
En R4 is wel degelijk de olie die BMW dealers erop doen vanaf 10k, behalve mss in Munchen?
-
Bananatuffer
De grote dealer in München (motorradzentrum/Niederlassung München) rekent ongeveer 89Euro/uur , da´s de recordhouder wat dat betreft.Dirk Pauwels schreef:Als gij Castrol R4 superbike kunt kopen aan 30Euro voor 4 liter, kom ik bij U mijn olie kopen, reken maar op 60EuroBananatuffer schreef: aan onderdelen en vloeistoffen:
-oliefilter, 15 euro max
-olie, reken op 30euro
En R4 is wel degelijk de olie die BMW dealers erop doen vanaf 10k, behalve mss in Munchen?
De dealers hier, ook die dure in München, vullen normaalgezien minerale olie 20W50 in de 11X0´s (voldoet immers aan de bmw voorschriften), en vragen daarvoor 30 tot 40 euro voor de 3,75 liter. da´s ook genoeg.
Ik ken hier niemand die speciaal gevraagd heeft om Castrol R4 erin te kappen, dus ik moet je die dealerprijs jammer genoeg schuldig blijven.
Bij Hein Gericke kost die +/-44 Euro voor 4 liter.
Olie met 100% dezelfde specificaties, maar dan in de HeinGerike doos, 26 euro voor 5 liter. Aangezien er ook HG shops in Vlaanderen zijn, hoeft u dus niet eens bij mij te kopen.
Iemand enig idee waarom de belgische dealers er dan steeds volsynthetisch opdoenBananatuffer schreef: De dealers hier, ook die dure in München, vullen normaalgezien minerale olie 20W50 in de 11X0´s (voldoet immers aan de bmw voorschriften), .
Zijn er onder jullie die ook minerale olie blijven gebruiken? Wat hierdoor met het olieverbruik? Meer of minder dan met volsynthetisch?
.
-
fronteradriver