Roemenie

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Kris1200RT
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 aug 2005, 13:37
Locatie: Lennik

Roemenie

Bericht door Kris1200RT »

We zijn er nog niet uit (vorige topic ging over de Dolomieten).
We overwegen een reis naar Roemenie en dit gedurende 10 à 12 dagen.(vertrek eind mei)
Iemand die hier ervaring mee heeft ? Alle tips in verband met de heen -en terugreis, bezienswaardigheden, handige weetjes enz zijn welkom !!!
Alvast bedankt !
Kris
BMW-Motorclub Vlaanderen Onthaalmedewerker Vlaams-Brabant
indenhemel
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jun 2007, 10:32

Re: Roemenie

Bericht door indenhemel »

Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik kom niet veel op het forum......
Ik rijd nu al 3 jaar in de zomer met de motor naar roemenië, ik kom er zo'n 5 jaar.
Wat wil je weten ? Met welke motor ga je rijden ? Wat zijn je stuurmanskunsten ? Met of zonder duo ?
Ikzelf ga in Roemenië steeds voor zoveel off road ( wij rijden dan ook steeds met 2 motoren... )
Maar ook over de meer gewone tochten kan ik je wel iets vertellen....
Je kan me ook mailen op dirkencris@yahoo.com
dragon
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2006, 20:27
Locatie: Ursel Knesselare

Re: Roemenie

Bericht door dragon »

Hoe zit het daar met de campings?Hoe is het weer daar in juli?
Blijkbaar moet het wel de moeite zijn om naar ginder te gaan als het al de 5de keer is !Hoe zit het met de bevolking en met welke taal trek je je uit de slag ?Geef wat meer info aub op het forum.


Bedankt
rocky
indenhemel
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jun 2007, 10:32

Re: Roemenie

Bericht door indenhemel »

Beste,
over motorrijden in Roemenië kan ik onderhand een boek schrijven.... ik rijd er dus héél graag. Veel heeft er mee te maken dat ik ook hééééél graag offroad rijd. En dan moet je gewoon in Oost-Europa zijn.
Maar de eerste keer heb ik het land gewoon over de verharde wegen doorkruist en heb geen of weinig problemen gehad. Het asfalt is natuurlijk bijlange niet overal goed... dikwijls zelfs slecht, maar dan moet je rustiger rijden hé.
Vermijd de drukke wegen, kleine verharde wegen zijn er meer dan genoeg en dan kun je het echte toeren nog eens ervaren. Rustig afgelegen stukken zonder al te veel verkeer en kleine dorpjes waar de mensen vriendelijk en behulpzaam zijn. Wel veelal ouderen omdat de jongere generatie in het buitenland is gaan werken of naar de steden zijn verhuisd om daar werk te zoeken...
Het weer in juli is meestal bijzonder goed oftewel warm tot zeer warm. Vorig jaar hadden we in juli de ergste hittegolf sinds de metingen. Enkele dagen zelf +45°.... dit is echter wel uitzonderlijk, maar 35° tot 40° is toch wel vrij normaal putje zomer.
Campings zijn open vanaf mei/juni (hangt van de uitbater af) tem aug/sept (zie hiervoor). Ga echter op zoek naar de kleine hotels of pensions en je hoeft vaak niet veel meer te spenderen. Omdat de hotelletjes vaak zo goedkoop zijn ( waren.... EU ) heb ik eigenlijk nog niet veel gecampeerd. Vorig jaar zelfs niet, maar dat had dan weer met de warmte te maken.
De taal kan een probleem zijn, als je dat zelf wil. Ik vind het persoonlijk wel iets hebben dat je elkaars taal niet machtig bent. Maar met enkele woorden engels en héél wat gebaren is het mij overal al gelukt om mezelf uit te drukken. Kun je daarintegen Italiaans dan heb je geluk. Bijna elke roemeen verstaat italiaans (is een beetje zoals nederlands en duits). Rond Sibiu en meer naar SIghisoara kunnen de mensen vaak Duits of hongaars (heeft te maken met volksverhuizingen in't verre verleden).
Dit jaar ga ikzelf terug naar Oekraïne en daar is de taalbarriere nog veel groter en leid heel vaak tot hilarische taferelen.....
Maar terug naar het motorrijden, Roemenië heeft het als land allemaal, vlaktes, heuvels en gebergtes. (in de gebergtes zijn de wegen wel vaak het slechtst... ) Je kan er dus heerlijk rondrijden. Vorig jaar heb ik gemerkt dat het aantal buitenlandse toeristen sterk is toegenomen wat er sinds dit jaar heeft voor gezorgd dat de prijzen van de betere hotels nogal wat duurder zijn geworden (tot x2 !!! ) Ga je op zoek naar de hotelletjes voor de roemenen, dan kost't allemaal niet veel (comfort is dan wel duidelijk minder.... maar voor mij maakt dat persoonlijk niks uit, als ik maar een bed heb is't goed). Het eten is er zowieso goedkoper, benzine is echter sinds 2-3jaar te koop aan de west-europese prijzen.
Hopelijk ben je met deze uitleg wat meer.... als je wat meer details over wat je wil tijdens je route, dan kan ik nog wel wat meer tips geven... of je moet eens langskomen. Vorig jaar heb ik al eens iemand van dit forum op bezoek gehad ivm info over een tripje naar Roemenië.
Groeten,
Dirk

post van vorig jaar, na de trip : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 10&t=14890
offshore_class1
Berichten: 122
Lid geworden op: 08 mei 2005, 21:40
Locatie: In Vlaanderen

Re: Roemenie

Bericht door offshore_class1 »

indenhemel schreef:............ Vorig jaar heb ik al eens iemand van dit forum op bezoek gehad ivm info over een tripje naar Roemenië.
Groeten,
Dirk

post van vorig jaar, na de trip : http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 10&t=14890
Vorig jaar is het er niet van gekomen Dirk, maar midden-eind maand mei is het zover, en dit voor een drietal weken. Trein tot Wenen, daarna Roemenie, en misschien ook wel tot Yalta (Ukraine).
Nogmaals bedankt voor de gezellige ontvangst verleden jaar en de nuttige informatie, zal mij zeker kunnen dienen, en wens u dan ook een prettige VEILIGE trip dit jaar, de groetjes, Jo :wink:
"Leven" is "geven en nemen".
Take it easy.

AfbeeldingAfbeelding
indenhemel
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jun 2007, 10:32

Re: Roemenie

Bericht door indenhemel »

Ah, Jo... vorig jaar toch niet vertrokken.... veel plezier dit jaar dan.
Dit jaar ga ik ook weer de trein tot Wenen nemen, dan door Slowakije naar Oekraïne. Daar gaan we dan tot Tjernobyl rijden (iets boven Kiev) dan naar beneden tot Kotovsk. Daar willen we richting Moldavië gaan.
Dit gaat nog efkes spannend worden want we zouden graag door Transnistrië rijden....
Enfin, dan door Moldavië naar Roemenië. Dan nog efkes gauw Roemenië ( op familie bezoek) en Hongarije doorkruisen op naar Wenen. Op zaterdag avond daar de trein op en zondag tegen de middag terug thuis !!!
dragon
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2006, 20:27
Locatie: Ursel Knesselare

Re: Roemenie

Bericht door dragon »

over hoeveel weken plan je die reis dan?Lijkt me wel een heel avontuur!
Goede reis en maak een mooi verslag .
rocky
indenhemel
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 jun 2007, 10:32

Re: Roemenie

Bericht door indenhemel »

3 juli vertrekken we en de 20 ste of de 21 ste moeten we terug zijn
Plaats reactie