Uitvallen ABS R 1150 RT
Moderator: GVN
Uitvallen ABS R 1150 RT
Dag makkers,
Sinds 2 weken rijd ik met een R 1150 RT bj. 2002 met 61000k. Leuk machien maar.... al twee keer pietje de dood zien naderen! Vorige week viel mijn ABS uit toen ik (in de gietende regen) diende te remmen (reed 90 op autosnelweg !) voor een plotse file ! Ik heb me nog net tussen 2 rijen auto's kunnen wringen... hoe ik veilig ben kunnen stoppen is me nog een misterie (diverse automobiloisten deden teken dat ik vééééééééééél geluk had!). Ik heb de motor een paar keren herstart..en de remmen werkten +/- terug.( rode lampkes abs en general failure waren inmiddels uit) Ik ben direct naar de garage gereden! Er werd geconstateerd dat mijn nieuwe batterij reeds plat was, de computer GEEN abnormale problemen had vastgesteld??? en dat de alternator pas laadde vanaf 2800t/min. ! De alternator werd vervangen (terwijl ik mocht deauvillen met een vervangmotoke) door een nieuwe.
Ik heb 1 week normaal kunnen genieten van mijne RT .. tot deze ochtend!!
Ik kwam in een hevige bui terecht... en na een 5 tal minuten begonnen alweer de rode lampkes van ABS en general failure te branden.. ikke alweer met de schrik op het lijf naar de zijkant (gelukkig was er nauwelijks verkeer op die plaats) en proberen te remmen.... de eerste seconden werkten de remmen pompend en nadien .. de noodrem(dus hard knijpen om na lange tijd stil te staan) ..amai... Ik startte de motor opnieuw .. alle lampjes gingen uit.. doch de remmen deden niet normaal... na een kilometer of 5 leek alles terug normaal te zijn!
... de garagist weet het ook niet meer!!! Morgen mag ik naar de PC van BMW Brussels!!! Mijn weekend Zeeland zal ik uit alle veiligheid maar schrappen!
Heeft er iemand een gedacht wat dit zou kunnen zijn? zelfde ervaringen? of wie mij zou kunnen helpen ? Kan ik ni meer beemeren als het regent?
Alvast bedankt voor de nodige reacties
Harry
Sinds 2 weken rijd ik met een R 1150 RT bj. 2002 met 61000k. Leuk machien maar.... al twee keer pietje de dood zien naderen! Vorige week viel mijn ABS uit toen ik (in de gietende regen) diende te remmen (reed 90 op autosnelweg !) voor een plotse file ! Ik heb me nog net tussen 2 rijen auto's kunnen wringen... hoe ik veilig ben kunnen stoppen is me nog een misterie (diverse automobiloisten deden teken dat ik vééééééééééél geluk had!). Ik heb de motor een paar keren herstart..en de remmen werkten +/- terug.( rode lampkes abs en general failure waren inmiddels uit) Ik ben direct naar de garage gereden! Er werd geconstateerd dat mijn nieuwe batterij reeds plat was, de computer GEEN abnormale problemen had vastgesteld??? en dat de alternator pas laadde vanaf 2800t/min. ! De alternator werd vervangen (terwijl ik mocht deauvillen met een vervangmotoke) door een nieuwe.
Ik heb 1 week normaal kunnen genieten van mijne RT .. tot deze ochtend!!
Ik kwam in een hevige bui terecht... en na een 5 tal minuten begonnen alweer de rode lampkes van ABS en general failure te branden.. ikke alweer met de schrik op het lijf naar de zijkant (gelukkig was er nauwelijks verkeer op die plaats) en proberen te remmen.... de eerste seconden werkten de remmen pompend en nadien .. de noodrem(dus hard knijpen om na lange tijd stil te staan) ..amai... Ik startte de motor opnieuw .. alle lampjes gingen uit.. doch de remmen deden niet normaal... na een kilometer of 5 leek alles terug normaal te zijn!
... de garagist weet het ook niet meer!!! Morgen mag ik naar de PC van BMW Brussels!!! Mijn weekend Zeeland zal ik uit alle veiligheid maar schrappen!
Heeft er iemand een gedacht wat dit zou kunnen zijn? zelfde ervaringen? of wie mij zou kunnen helpen ? Kan ik ni meer beemeren als het regent?
Alvast bedankt voor de nodige reacties
Harry
-
Iron Gonzo
Re: Uitvallen ABS R 1150 RT
zo te horen de ABS module die het begeeft.
anders zou ik ook niet direct een oorzaak kunnen vinden.
daar je spreekt van alternator die pas laat stroom geeft en een batterij die plat is.
zou de oorzaak van de defecte ABS module eventueel daar door kunnen komen.
anders zou ik ook niet direct een oorzaak kunnen vinden.
daar je spreekt van alternator die pas laat stroom geeft en een batterij die plat is.
zou de oorzaak van de defecte ABS module eventueel daar door kunnen komen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Beste, het zal niet de ABS zijn die uitvalt, maar de rembekrachtiger.
Heb hetzelfde voor gehad met mijn dienstmotor.
Ook meerdere collega's van mij uit verschillende korpsen hebben dit probleem gehad.
Allen bij verschillende Km standen.
Het enige wat geholpen heeft is de volledig rem Unit er uit en een andere er in.
Duurt wel effe voor ze die van uit Duitsland opgestuurd hadden.
En inderdaad, de computer bij de BMW dealer gaf geen enkel foutmelding.
Wanneer je nog ééns zonder bekrachtiging komt te vallen, moet je kort ontkoppelen en effe tussengas geven.
De rem unit krijgt dan terug power en werkt terug naar behoren ( heef effe dan toch....)
Ik weet het is niet gemakkelijk hij een noodstop, maar ik het gedaan aan 170 Km/u tussen de fille.
Alle toeters en bellen van de fiets stonden op en plots is er een toffe pipo die van rijstrook wil veranderen.
Suc6
Heb hetzelfde voor gehad met mijn dienstmotor.
Ook meerdere collega's van mij uit verschillende korpsen hebben dit probleem gehad.
Allen bij verschillende Km standen.
Het enige wat geholpen heeft is de volledig rem Unit er uit en een andere er in.
Duurt wel effe voor ze die van uit Duitsland opgestuurd hadden.
En inderdaad, de computer bij de BMW dealer gaf geen enkel foutmelding.
Wanneer je nog ééns zonder bekrachtiging komt te vallen, moet je kort ontkoppelen en effe tussengas geven.
De rem unit krijgt dan terug power en werkt terug naar behoren ( heef effe dan toch....)
Ik weet het is niet gemakkelijk hij een noodstop, maar ik het gedaan aan 170 Km/u tussen de fille.
Alle toeters en bellen van de fiets stonden op en plots is er een toffe pipo die van rijstrook wil veranderen.
Suc6
Zet het woord 'rembekrachtiging' in de zoekfunctie rechts bovenaan het scherm voor meer info.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
...vandaag naar BMW-garage geweest om fouten in unit uit te lezen ... doch hun computer gaf geen fouten aan.. Tijdens de grondige inspectie van de externe abs-componenten werd opgemerkt dat sensor abs vh voorwiel een scheurtje vertoonde en dat zou aan de oorsprong kunnen liggen van foutieve info aan de abs-module ! De sensor werd door eigen garagist (die een heel goede service geeft) vervangen.. daarna (met een argushart) een 20-km door de buien van deze namiddag.. en ...voorlopig GEEN rode lampjes meer! Nu maar hopen dat het zo blijft!
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten
Harry
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten
Harry
-
mecapuet
Geeft de computer geen foutmelding bij het mankeren van een abs sensor?
Ik hoop dat het fout er uit is bij u, want dat rembekrachteging systeem
Gr, meca.
Ik hoop dat het fout er uit is bij u, want dat rembekrachteging systeem
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Ik zet m'n geld op vervuilden of niet goed afgestelde remlichtschakelaar bij het voetrempedaal.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
-
mecapuet
Ook voor het wegvallen van de rembekrachtiger of enkel voor de foutmelding van abs?Obiwan schreef:Ik zet m'n geld op vervuilden of niet goed afgestelde remlichtschakelaar bij het voetrempedaal.
Mvg, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Proficiat u bent de zoveelste in rij die een bijna-dood ervaring heeft meegemaakt ... het komt er op neer dat u ongeveer nog 1/3 van uw remkracht had. Stel eens voor dat u dat net voorheeft in de afdaling van de Pordoi Pas ofzo
Bij mij heeft de abs remmodule enkele fouten gegeven werd dit probleem mede veroorzaakt door een te platte batterij ...
IIG het zou niet mogen gebeuren nooit of te nimmer ... bij de K serie modellen zijn ze vanaf vorig jaar denk ik afgestapt van die rembekrachtiging.
Dit was de tussenkomst van BMW :
Alhoewel m'n bike zo'n 6 maand buiten bmw garantie was heeft m'n dealer ervoor gezorgd dat de remdrukmodule vervangen werd - uit voorzorg. Ik heb geen kosten (zo'n 13-1400€) moeten dragen.
Lees dit stukje ook eens :
http://www.2fast4u.be/forums/showthread ... rachtiging
en natuurlijk dit ook eens :
Terugroepactie BMW: ABS unstoppable
Eindelijk weten we waarom BMW tot vervelens toe maar blijft herhalen dat hun modellen 'unstoppable' zijn. Het heeft niets met een dolgedraaide marketingtheoreticus te maken. Ze hebben gewoon een remprobleem. Daarom worden 37.000 motoren teruggeroepen.
Het gaat om de 1200 GS (niet de Adventure), 1200 R en 1200 ST met ABS. In de drukmodulatordinges van het ABS-systeem zit een foutje waardoor de remleiding bij trillingen kan gaan lekken. Afhankelijk van het model is het foutje er tussen augustus 2006 en februari 2008 ingeslopen, schrijft Motorrad Online .
Eigenaren worden door BMW persoonlijk op de hoogte gebracht.
mvg
Stef
Bij mij heeft de abs remmodule enkele fouten gegeven werd dit probleem mede veroorzaakt door een te platte batterij ...
IIG het zou niet mogen gebeuren nooit of te nimmer ... bij de K serie modellen zijn ze vanaf vorig jaar denk ik afgestapt van die rembekrachtiging.
Dit was de tussenkomst van BMW :
Alhoewel m'n bike zo'n 6 maand buiten bmw garantie was heeft m'n dealer ervoor gezorgd dat de remdrukmodule vervangen werd - uit voorzorg. Ik heb geen kosten (zo'n 13-1400€) moeten dragen.
Lees dit stukje ook eens :
http://www.2fast4u.be/forums/showthread ... rachtiging
en natuurlijk dit ook eens :
Terugroepactie BMW: ABS unstoppable
Eindelijk weten we waarom BMW tot vervelens toe maar blijft herhalen dat hun modellen 'unstoppable' zijn. Het heeft niets met een dolgedraaide marketingtheoreticus te maken. Ze hebben gewoon een remprobleem. Daarom worden 37.000 motoren teruggeroepen.
Het gaat om de 1200 GS (niet de Adventure), 1200 R en 1200 ST met ABS. In de drukmodulatordinges van het ABS-systeem zit een foutje waardoor de remleiding bij trillingen kan gaan lekken. Afhankelijk van het model is het foutje er tussen augustus 2006 en februari 2008 ingeslopen, schrijft Motorrad Online .
Eigenaren worden door BMW persoonlijk op de hoogte gebracht.
mvg
Stef
Ook bij de remrestfunctie kun je dezelfde remvertraging behalen als met bekrachtiging. Je moet dan idd harder knijpen. Ik kan me ook voorstellen dat je schrikt (ervaringsdeskundige)zeker als het zich voordoet op een moment dat je de remmen hard nodig hebt. Het hele verhaal over "aansprakelijk stellen" en zelfs vervolgen is en was een hoop gebakken lucht. Het enige "ongeval"dat zich heeft voorgedaan was tijdens een rijvaardigheidstraining. In korte tijd werden er herhaaldelijk remacties uitgevoerd waarbij ingrijpen van het ABS noodzakelijk was. Het ABS vreet stroom en door de kleine afstanden die er gereden werden tussen de remacties kon de accu niet voldoende bijgeladen worden met als gevolg uitval van het systeem en een, gelukkig!, licht gewonde bestuurder. Het ging hier dus om extreme omstandigheden waarbij keer op keer de grens werd opgezocht en overschreden iets wat je in het dagelijks verkeer niet zal overkomen. (Mocht je tijdens je woon/werk verkeer of vakantietrip wel meerdere keren achter elkaar je ABS gebruiken cq nodig hebben doe dan iedereen een plezier en koop een jaarkaart voor het openbaar vervoer
)
Ook je bericht over de drukmodulatordinges klopt helaas niet. Het gaat om de remleidingen die mogelijk onder spanning kunnen komen te staan en hierdoor zou lekkage kunnen ontstaan.
De ervaring die ik zelf had met uitval van de rembekrachtiger was ook op een R1150Rt en bleek te wijten aan een vervuilde achterste remlichtschakelaar als gevolg van sneeuw/pekel. Inmiddels al weer (probleemloos) een aantal modellen gehad met het bekrachtigde systeem en nu op een R1200GS/A zonder de bekrachtiging. Remt perfect maar als ik had kunnen kiezen was ik toch weer voor de bekrachtigde versie gegaan.
Ook je bericht over de drukmodulatordinges klopt helaas niet. Het gaat om de remleidingen die mogelijk onder spanning kunnen komen te staan en hierdoor zou lekkage kunnen ontstaan.
De ervaring die ik zelf had met uitval van de rembekrachtiger was ook op een R1150Rt en bleek te wijten aan een vervuilde achterste remlichtschakelaar als gevolg van sneeuw/pekel. Inmiddels al weer (probleemloos) een aantal modellen gehad met het bekrachtigde systeem en nu op een R1200GS/A zonder de bekrachtiging. Remt perfect maar als ik had kunnen kiezen was ik toch weer voor de bekrachtigde versie gegaan.
Ik ben een alpinist.
-
Willy
Dat je met de remrestfunctie dezelfde stopkracht kan bekomen heb ik al wel eens weten
betwijfelen, als ik me niet vergis heb ik het eens aan Harald gevraagd en was het
antwoord dat je de remkracht kan vergelijken met het remgebeuren op een motorfiets
uit de jaren zeventig, wat lijkt me toch niet hetzelfde is.
Ik zou graag weten hoe het zit, want als er echt goed kan gestopt worden (met
meer kracht dan wel), zou het te overwegen zijn om gewoon in de remrestfunctie te
blijven remmen, je zou dan niet meer kunnen schrikken bij een uitval.
Willy
betwijfelen, als ik me niet vergis heb ik het eens aan Harald gevraagd en was het
antwoord dat je de remkracht kan vergelijken met het remgebeuren op een motorfiets
uit de jaren zeventig, wat lijkt me toch niet hetzelfde is.
Ik zou graag weten hoe het zit, want als er echt goed kan gestopt worden (met
meer kracht dan wel), zou het te overwegen zijn om gewoon in de remrestfunctie te
blijven remmen, je zou dan niet meer kunnen schrikken bij een uitval.
Willy
Een klein voorbeeld van hoe een motor stopt zonder de rembekrachtiger.
Tijdens een begeleiding kom ik een kruispunt op gereden tegen zo'n 40 à 50 Km /u
Normaal gezien stop ik steeds mooi in het midden,
ware het niet dat net daar de bekrachtiging weg viel en ik aan de overkant ,
dus zo'n 6à7 m. verder stil stond.
Heb dus effe "marche arriere " gedaan om terug op m'n plaats te geraken.
Is wel een beetje belachelijk hoor,
ne flik op zijne moto die het verkeer na het kruispunt gaat stil leggen
Tijdens een begeleiding kom ik een kruispunt op gereden tegen zo'n 40 à 50 Km /u
Obiwan, ik ga daar nu eens cru op antwoorden :
ZEVER, GEZEVER .... waarom hebben ze bij mij dan OA heel de ABS module vervangen ?
Neen inderdaad niet voor het wegvallen van de rembekrachtiging alleen ... want bij mij was het deels een probleem en voor het ander deel een te zwakke batterij. Ik kan u nu al 200 % zeker zeggen dat je niet over de zelfde afstand gestopt geraakt maw het is een heel gevaarlijke situatie waar een mens zich niet aan zou mogen verwachten ..
Men spreekt zelfs over het slechts 1/3 ter beschikking hebben van de remkracht en reken er dan nog eens de paniekreaktie bij om tot het besef te komen dat je geen remmen hebt
Trouwens nog een vraagje : waarom hebben ze volgens u de rembekrachtiging op de K1200R en S serie weggelaten ?
Weet je wat ze tegen mij gezegd hebben : enkel omdat dit de doseerbaar ten goede komt ?
mvg
Stef
ZEVER, GEZEVER .... waarom hebben ze bij mij dan OA heel de ABS module vervangen ?
Neen inderdaad niet voor het wegvallen van de rembekrachtiging alleen ... want bij mij was het deels een probleem en voor het ander deel een te zwakke batterij. Ik kan u nu al 200 % zeker zeggen dat je niet over de zelfde afstand gestopt geraakt maw het is een heel gevaarlijke situatie waar een mens zich niet aan zou mogen verwachten ..
Men spreekt zelfs over het slechts 1/3 ter beschikking hebben van de remkracht en reken er dan nog eens de paniekreaktie bij om tot het besef te komen dat je geen remmen hebt
Trouwens nog een vraagje : waarom hebben ze volgens u de rembekrachtiging op de K1200R en S serie weggelaten ?
Weet je wat ze tegen mij gezegd hebben : enkel omdat dit de doseerbaar ten goede komt ?
mvg
Stef
Obiwan schreef:Ook bij de remrestfunctie kun je dezelfde remvertraging behalen als met bekrachtiging. Je moet dan idd harder knijpen. Ik kan me ook voorstellen dat je schrikt (ervaringsdeskundige)zeker als het zich voordoet op een moment dat je de remmen hard nodig hebt. Het hele verhaal over "aansprakelijk stellen" en zelfs vervolgen is en was een hoop gebakken lucht. Het enige "ongeval"dat zich heeft voorgedaan was tijdens een rijvaardigheidstraining. In korte tijd werden er herhaaldelijk remacties uitgevoerd waarbij ingrijpen van het ABS noodzakelijk was. Het ABS vreet stroom en door de kleine afstanden die er gereden werden tussen de remacties kon de accu niet voldoende bijgeladen worden met als gevolg uitval van het systeem en een, gelukkig!, licht gewonde bestuurder. Het ging hier dus om extreme omstandigheden waarbij keer op keer de grens werd opgezocht en overschreden iets wat je in het dagelijks verkeer niet zal overkomen. (Mocht je tijdens je woon/werk verkeer of vakantietrip wel meerdere keren achter elkaar je ABS gebruiken cq nodig hebben doe dan iedereen een plezier en koop een jaarkaart voor het openbaar vervoer)
Inderdaad zo is het en niet anders ik heb het aan de lijven ondervonden en ben zo naar de dealer gereden met VEEEL ruimte achter de voorganger want je geraakt gewoon niet tijdig gestopt
mvg
Stef
mvg
Stef
Harald schreef:Een klein voorbeeld van hoe een motor stopt zonder de rembekrachtiger.
-
Willy
Klinkt al heel wat aannemelijker, als een remsysteem normaal kan rekenen
op "ondersteuning" is het niet meer dan logisch dat de kracht die enkel via
het verplaatsen van de remplunjer bekomen wordt een stuk lager is dan
bij een niet-servo systeem. Zover zal BMW het dus wel goed bekeken hebben,
maar het blijft wel onaavaardbaar dat het systeem om allerelei redenen, zoals
een vervuilde sensor (onvoorstelbaar) kan uitvallen, en dan het leven van de
gebruiker op 't spel zet (het gaat hier toch om een systeem dat de veiligheid
moet verhogen, of mis ik iets
)
Willy
moet verhogen, of mis ik iets
Willy
En dan nu het belangrijkste: HOE KAN DIT VOORKOMEN WORDEN ???
Moet ik bij een volgend nazicht speciaal de aandacht erop vestigen, moeten ze iets kuisen/vervangen ???
Of moet ik gewoon leren bidden
Moet ik bij een volgend nazicht speciaal de aandacht erop vestigen, moeten ze iets kuisen/vervangen ???
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Pray My FriendBiemeRT schreef:En dan nu het belangrijkste: HOE KAN DIT VOORKOMEN WORDEN ???
Ik zou in ieder geval zeggen als je opmerkt dat de batterijspanning niet meer is van wat ze gewoonlijk is dat je
rekening houdt dat het dan kan gebeuren
mvg
Stef
Is in feite onacceptabel. Als je dit voorhebt in de alpen bij het afdalen van een bochtigeWilly schreef:Klinkt al heel wat aannemelijker, als een remsysteem normaal kan rekenen
moet verhogen, of mis ik iets)
Willy
col aan redelijk wat snelheid dan zou je wel eens kunnen voorhebben dat je je motor de ravijn ziet ingaan.
mvg
Stef
Natuurlijk, maar dan alleen als je tijdens die afdaling meerdere keren het ABS in werking hebt gehad.
Als dat je dus overkomt ben je aan zo'n afdeling gewoonweg niet toe en heb je een serieus gebrek aan rijervaring of op zijn minst je dag niet. Ik rij nu sinds 1995 BMW's met ABS waarvan 4 met het bekrachtigde systeem. Ik maak tussen de 40 en 50.000 km per jaar en tot op heden heeft het ABS bij mij 2x ingegrepen. 1x bij waarschijnlijk een dieselspoor op een uitvoegstrook op de snelweg en 1x bij zand over vrijwel de gehele breedte van de rijbaan. In beide situaties was ik vrijwel zeker onderuit gegaan zonder ABS. Het bekrachtigde systeem heeft mij op een R1150RT 1x in de steek gelaten tengevolge van een vervuilde achterste remlichtschakelaar. Naar mijn mening allemaal redelijk overtrokken en veelal gebaseerd op verhalen uit het geruchtencircuit en de broer van een vriend en die z'n achterneef.
Als dat je dus overkomt ben je aan zo'n afdeling gewoonweg niet toe en heb je een serieus gebrek aan rijervaring of op zijn minst je dag niet. Ik rij nu sinds 1995 BMW's met ABS waarvan 4 met het bekrachtigde systeem. Ik maak tussen de 40 en 50.000 km per jaar en tot op heden heeft het ABS bij mij 2x ingegrepen. 1x bij waarschijnlijk een dieselspoor op een uitvoegstrook op de snelweg en 1x bij zand over vrijwel de gehele breedte van de rijbaan. In beide situaties was ik vrijwel zeker onderuit gegaan zonder ABS. Het bekrachtigde systeem heeft mij op een R1150RT 1x in de steek gelaten tengevolge van een vervuilde achterste remlichtschakelaar. Naar mijn mening allemaal redelijk overtrokken en veelal gebaseerd op verhalen uit het geruchtencircuit en de broer van een vriend en die z'n achterneef.
Ik ben een alpinist.
-
Jo De Paepe
Natuurlijk, maar dan alleen als je tijdens die afdaling meerdere keren het ABS in werking hebt gehad.
Yep , ben dezelfde mening toegedaan. als je in een normale situatie , zelfs een steile afdaling, gebruik maakt van je ABS
Enige reden dat ik ABS op de motor heb is omdat bijna 99% van alle 2handse er mee uitgerust is.
Enige probleem bij een bekrachtigd systeem vind ik de moeilijker te doseren remkracht bij trage trialmaneuvers
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Da's wel een héél erg straffe redenering Obi...ik dacht dat ABS er net was om prutsers als ik te helpen in sommige (extreme) gevallen...dus volgens jou redenering is ABS op de fiets enkel voor de "bétere" motorrijder...nou dat hadden ze er dan wel mogen bijzeggen, had me aardig wat pleuro's bespaard zonder dat ABSObiwan schreef:Natuurlijk, maar dan alleen als je tijdens die afdaling meerdere keren het ABS in werking hebt gehad.
Als dat je dus overkomt ben je aan zo'n afdeling gewoonweg niet toe en heb je een serieus gebrek aan rijervaring of op zijn minst je dag niet.
Deze one-liner heb je nog eens gebruikt in een topic over de gebroken kleppen...nochtans zijn van alle gevallen in dat topic (dat overigens op slot werd gedaan vanwege...) alle geposte voorbeelden reëel en na te gaan.Obiwan schreef: Naar mijn mening allemaal redelijk overtrokken en veelal gebaseerd op verhalen uit het geruchtencircuit en de broer van een vriend en die z'n achterneef.
Ik heb respect voor je postings maar deze keer sla je de bal wel erg mis imo
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Jo De Paepe
Is een redenering die ikzelf maar deels volg.ik dacht dat ABS er net was om prutsers als ik te helpen in sommige (extreme) gevallen
Het moet een systeem blijven dat alleen in een noodgeval een hulpmiddel is om een paniek remfout te corrigeren. Bij een normale en zelfs sportieve rijstijl zou echter nooit je ABS mogen ingrijpen. Gebeurt dit wel , dan denk ik dat je een elementaire basisfout maakt ( remdruk leren opbouwen zonder blokkeren van de wielen ).
Hoe reinig je de achterste remlichtschakelaar het gemakkelijkst ?
MVG,
Harry
MVG,
Harry
Obiwan,
ik heb de indruk dat er hier een beetje een misverstand is .... de titel zegt wel uitvallen ABS maar ik denk dat men bedoeld => aangaan van het rode lichtje "ABS storing" en geen rembekrachtiging meer hebben waardoor je remweg veel langer wordt ... in mijn eigen ervaring die ik meegemaakt heb was een niet optimale batterij de oorzaak van het wegvallen van de rembekrachtiging en er was ook nog een storing geconstateerd in de ABS module zelf ...
Dit voorhebben tijdens een afdaling van een alpencol (bvb de Stelvio) zou voor problemen kunnen zorgen.... het uitvallen vande ABS zelf zie ik niet als een probleem want bij mij is de ABS ook nog zelden of nooit opgesprongen .... alleen doorschieten op een wasbordachtige stuk weg in Dasburg bvb
mvg
Stef
ik heb de indruk dat er hier een beetje een misverstand is .... de titel zegt wel uitvallen ABS maar ik denk dat men bedoeld => aangaan van het rode lichtje "ABS storing" en geen rembekrachtiging meer hebben waardoor je remweg veel langer wordt ... in mijn eigen ervaring die ik meegemaakt heb was een niet optimale batterij de oorzaak van het wegvallen van de rembekrachtiging en er was ook nog een storing geconstateerd in de ABS module zelf ...
Dit voorhebben tijdens een afdaling van een alpencol (bvb de Stelvio) zou voor problemen kunnen zorgen.... het uitvallen vande ABS zelf zie ik niet als een probleem want bij mij is de ABS ook nog zelden of nooit opgesprongen .... alleen doorschieten op een wasbordachtige stuk weg in Dasburg bvb
mvg
Stef
Obiwan schreef:Natuurlijk, maar dan alleen als je tijdens die afdaling meerdere keren het ABS in werking hebt gehad.