oliekeerring kapot?
Moderator: GVN
-
boxer short
oliekeerring kapot?
Hoi de techniekers! Er is een klein olieverlies (iets meer dan zweten) aan de voorvork, op de plaats waar de dunste in de dikste poot gaat: waar die rubbertjes zitten. Dat zal wel een kapotte oliekeerring zijn zeker? Ik houd mij al vast, als die hele handel moet gedemonteerd worden... Iemand enig idee van de prijs van de herstelling, en hoe lang mag ik daar eventueel nog mee doorrijden? De olie loopt niet af op de voorvork, ze blijft nog op de rubberen ring staan (ritje van honderd kilometer). Maar ik wil het toch in orde hebben! Met dank bij voorbaat. Trouwens, is dit wel normaal op 21.000 km? Moto is drie jaar, dus één jaar uit garantie. Jammer.
-
Iron Gonzo
Re: oliekeerring kapot?
wel type motor gaat het hier?
eventueel afbeeldingske plaatsen?
zo een olieringske kost niet veel hoor
eventueel afbeeldingske plaatsen?
zo een olieringske kost niet veel hoor
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
John
- Contacteer:
Dat lekken kan al na één week voorvallen. Als er een steentje een putje met braam maakt of na een rit wat insecten blijven plakken en je laat die als het ware een wintertje invreten of verstenen kan je dat voor hebben. Dus dit is negen van de tien nooit garantie. Die ringen op zich kosten niet veel en het werk om dat te vernieuwen in feite ook niet. Door rijden tot de herstelling kan in wezen maar het zal alleen maar erger worden tot de olie lekt op je remblokken. Die kan je dan met wat tegenslag ook nog eens vernieuwen.
-
boxer short
Dank voor de snelle respons. Het gaat over R 1200 RT. Moet die hele handel niet uitgebouwd worden? Het ringetje kost misschien niet veel, maar ik vermoed dat er veel uren werk in kruipen, dus veel euro's...
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
-
Iron Gonzo
enkel remklauwen losmaken
ABS sensor losmaken
wiel uitbouwen
dan de vorkpoten losmaken en onder de kuip doorhalen
ABS sensor losmaken
wiel uitbouwen
dan de vorkpoten losmaken en onder de kuip doorhalen
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Hoi,
Ik heb juist het zelfde aan de hand met mijn voorvork (R1100RT) linker kant lekt.
Mijn vraag is moet er L en R nieuwe keerringen in en kan ik die zelf vervangen en hoeveel olie moet er terug in.
Kan er mij iemand van A tot Z uitleggen hoe te werk moet gaan.
Dank bij voorbaat
Xavier1
Ik heb juist het zelfde aan de hand met mijn voorvork (R1100RT) linker kant lekt.
Mijn vraag is moet er L en R nieuwe keerringen in en kan ik die zelf vervangen en hoeveel olie moet er terug in.
Kan er mij iemand van A tot Z uitleggen hoe te werk moet gaan.
Dank bij voorbaat
Xavier1
bmw raadt aan beide tegelijk te vernieuwen, de andere zou inmiddels tezeer belast zijn en riskeert op zijn beurt te lekken als de eerste gemaakt is.xavier1 schreef:Hoi,![]()
Kan er mij iemand van A tot Z uitleggen hoe te werk moet gaan.![]()
Dank bij voorbaat![]()
Xavier1
kostprijs dichting: 11,5 euro 't stuk, 0,5 liter vorkolie (per vork) ook een dikke 10 euro, dus voor beide poten een 45 euro voor een r850r. zonder werkuren uiteraard..
'k heb het afgelopen vrijdag gedaan...
man man man, gevloekt toen de niet lekkende binnenpoot in de vork moest maar bleef haperen aan de laatste bus, maar dan toch maar het zaakje erin genepen, awel, 't is nu allemaal lekvrij..!
-
John
- Contacteer:
Sorry hé maar als herr BMW dit voorschrijft is het enkel en alleen maar onnodige en op kosten jagende prietpraat.
Mijn visie, niet kapot niet vervangen. Zeker in dit geval.
Die dingen gaan meestal niet kapot door ouderdom maar door een ingeslagen putje met braam in de buis. Of roest, of aangekoekt vuil.
Is de andere nog goed blijf er dan af. Sorry Herr BMW!
Die dingen gaan meestal niet kapot door ouderdom maar door een ingeslagen putje met braam in de buis. Of roest, of aangekoekt vuil.
Volgens mij komt gij teveel in contact met Hollanders John-WingskeJohn schreef:Sorry hé maar als herr BMW dit voorschrijft is het enkel en alleen maar onnodige en op kosten jagende prietpraat.
Maar in dit geval vind ik dat ge wel gelijk hebt.
Greetz, JP
-
Willy
De tijd die het kost om één oliekeering te vervangen is klein in verhouding tot de tijd die
het kost om heel de winkel te demonteren. Gezien de lage kostprijs van zo'n keerring zal
ik dan ook niet twijfelen en ze beide vervangen.
Ga je naar de dealer (stealer) dan zal je niet echt kunnen lachen als nadien de tweede
het ook begeeft en er opnieuw een pak werkuren mogen betaald worden om alles nog eens
uit-en in mekaar te zetten.
Willy
het kost om heel de winkel te demonteren. Gezien de lage kostprijs van zo'n keerring zal
Ga je naar de dealer (stealer) dan zal je niet echt kunnen lachen als nadien de tweede
het ook begeeft en er opnieuw een pak werkuren mogen betaald worden om alles nog eens
Willy
ik heb ook beiden vervangen, zijn maar paar boutjes extra, en ge weet ook nie welke en hoeveel olie er op diene andere poot zit, andere was niet slecht, maar k zou geen verschillende demping willen op linker en rechterpoot(is eigenlijk een geleider en nie echt de demper, maar toch..)
gegroet
gegroet
-
John
- Contacteer:
Totaal niet mee eens. En ik ga het doortrekken, die gedachtengang in extremis. Er staat trouwens nergens beschreven dat er om de zoveel Km die keerringen moeten vervangen worden. Of ga je dan ook bij het smeren van de spiebanen v/d kardan ook het daar achter liggend keerringetje vervangen omdat het boeltje nu toch open ligt? Het is toch niet omdat het slechts een paar centen kost je dat gaat vervangen!Willy schreef:De tijd die het kost om één oliekeering te vervangen is klein in verhouding tot de tijd die
Willy
En om de olie te verversen of te kijken of er de juiste hoeveelheid in zit hoef je enkel twee schroefjes te lossen.
Een wiel en spatbord uitbouwen duurt voor een leek nog geen half uurtje. Een geoefend iemand doet dat in minder dan 10 minuten.
Maar ieder zijn ding natuurlijk hé
Hoi,
Bedankt voor die uitleg maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik die zaken moet vervangen.
Kan er mij iemand helpen met de uitleg te doen van A tot Z dan kan ik er eindelijk aan beginnen.
Alvast bedankt
Xavier1
Bedankt voor die uitleg maar nu weet ik nog altijd niet hoe ik die zaken moet vervangen.
Kan er mij iemand helpen met de uitleg te doen van A tot Z dan kan ik er eindelijk aan beginnen.
Alvast bedankt
Xavier1
Groetjes Xavier1
-
John
- Contacteer:
Hou het simpel en koop jezelf een boek waar alles staat in uitgelegd. Met fotos en al.xavier1 schreef:Hoi,
Alvast bedankt
Xavier1
Er zal wel eens iets anders kapot gaan dan enkel die ring.
-
Willy
Nu ja, ik zal dan een prutser zijn, als ik het wiel uitbouw, de remmen demonteer en de vorkbenen in-en uitbouw ben
ik toch wel iets langer bezig dan een halfuur. Over het vervangen van oliekeeringen op kilometerstand heb ik denk
ik niks gezegd maar als die dingen al een aantal jaren meegaan bestaat de kans dat het beste eraf is.
En ja, als het dan om een onderdeel gaat dat maar een paar centen kost dan zal ik het per definitie vervangen.
Als het om vorkbenen gaat maak it tevens van de gelegenheid gebruik om ze dan deftig leeg te maken en met
verse olie te vullen.
Willy
ik toch wel iets langer bezig dan een halfuur. Over het vervangen van oliekeeringen op kilometerstand heb ik denk
ik niks gezegd maar als die dingen al een aantal jaren meegaan bestaat de kans dat het beste eraf is.
En ja, als het dan om een onderdeel gaat dat maar een paar centen kost dan zal ik het per definitie vervangen.
Als het om vorkbenen gaat maak it tevens van de gelegenheid gebruik om ze dan deftig leeg te maken en met
verse olie te vullen.
Willy
-
Iron Gonzo
zoals ik al eerder schreefxavier1 schreef:Hoi,
Alvast bedankt
Xavier1
remklauwen los maken ABS sensor losmaken
wiel uithalen
vorkbenen losmaken en onder de kuip door halen.
ontluchtventieltje losmaken
stofkap verwijderen
veerklem verwijderen
buis uitschuiven
keering is dan mischien al mee gekomen naar boven
anders nu de keering vervangen
en dan omgekeerd te werk gaan
en als je dan toch bezig bent doe ze ineens alle 2
PS: ik heb het complete WPH voor uw R1200RT
indien interesse geef PB om verder af te spreken
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Willy
@Gonzo:
Kan je bij de vorkbenen van een R de binnenbuis zomaar uit het buitenbeen halen?
Willy
Kan je bij de vorkbenen van een R de binnenbuis zomaar uit het buitenbeen halen?
Willy
-
Iron Gonzo
ja
ontluchtingsnippeltje loszetten en dan schuift dat gewoon uit elkaar
ontluchtingsnippeltje loszetten en dan schuift dat gewoon uit elkaar
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Willy
Hmm, da's dan een heel andere opbouw dan bij een "oude" K, waarbij de demperstang van
het binnenbeen wordt vastgezet aan de onderkant van het buitenbeen.
Moet ik eens bekijken
Willy
het binnenbeen wordt vastgezet aan de onderkant van het buitenbeen.
Moet ik eens bekijken
Willy