Octaangehalte
Moderator: GVN
Octaangehalte
Tijdens onze ritten in de Vogezen onmoette ik een GS1200 rijder die meldde sinds enkele weken geen benzine 95, doch 98 octaan te tanken en daaraan, per 15l, 20cc loodvervangend product van Marly toe te voegen. Sinds hij dit deed blijkt zijn verbruik met 1l/100km te zijn gedaald (verbruikte nog 4,7l/100km), rijdt zijn GS aangenamer en meer vinnig.
Bij navraag bij mijn dealer beweert deze dat de GS is afgesteld om uitsluitend met 95 octaan benzine te rijden en dat loodvervangproducten uit den boze zijn. Wie moet ik nu geloven en is dit werkelijk zo? Kan iemand mij hierover meer inlichtingen geven?
Bij navraag bij mijn dealer beweert deze dat de GS is afgesteld om uitsluitend met 95 octaan benzine te rijden en dat loodvervangproducten uit den boze zijn. Wie moet ik nu geloven en is dit werkelijk zo? Kan iemand mij hierover meer inlichtingen geven?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Octaangehalte
Hey,
persoonlijk zou ik er zeker geen loodvervanger inkappen. Een katalysator kan daar helemaal niet tegen.
En waarom 98 als er met 95 ook kan gereden worden.
Die 1 liter minder zal wel tussen zijn oren zitten
persoonlijk zou ik er zeker geen loodvervanger inkappen. Een katalysator kan daar helemaal niet tegen.
En waarom 98 als er met 95 ook kan gereden worden.
Die 1 liter minder zal wel tussen zijn oren zitten
Re: Octaangehalte
Ik tank altijd 95 en verbruik ook 4.7 met mijn 1200 RT zonder loodvervanger. Is volgens mij voor niets nodig tenzij je echt geld te veel hebt en het wil uitgeven aan nutteloze dingen natuurlijk
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: Octaangehalte
met mijn R1200ST kom ik zelfs aan 4.6 wat sportiever rijgedrag levert 5.2 op.
meer heb ik er nog niet op gekregen en lager ook niet
meer heb ik er nog niet op gekregen en lager ook niet
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: Octaangehalte
Vorige week in Duitsland per ongeluk +- 15 liter 91octaan getankt in adventure-tank waar nog +- 10 liter 95octaan in zat.
Geen verschil in rijden gemerkt en dealer zegt dat 't zeker geen kwaad kan, alleen iets minder vermogen...
Geen verschil in rijden gemerkt en dealer zegt dat 't zeker geen kwaad kan, alleen iets minder vermogen...
Re: Octaangehalte
Beslist geen loodvervanger aan je brandstof toevoegen. De looddeeltjes hechten zich aan je katalysator waardoor deze zijn werking verliest en gevaarlijk heet kan worden. Tank loodvrij met minimaal RON 95 of hoger. In Duitsland is er ook Shell V Power te verkrijgen met RON 100. Dit levert bewezen meer vermogen en meerdere sportrijders vullen in Duitsland dan ook hun Jerrycan"s.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Re: Octaangehalte
loodvervanger bevat uiteraard geen lood, maar een loodvervanger die een bruinachtige film geeft op de klepzittingen en kleppen waardoor deze niet inslaan.
Lood gaf een dempende werking tijdens het sluiten van de uitlaatklep.
Bij mijn weten is een loodvervanger niet schadelijk voor een katalysator maar daar ben ik niet zeker van.
Lood gaf een dempende werking tijdens het sluiten van de uitlaatklep.
Bij mijn weten is een loodvervanger niet schadelijk voor een katalysator maar daar ben ik niet zeker van.
Re: Octaangehalte
In principe dient een motor geen hoger octaangetal te krijgen dan minimaal nodig is
om niet te pingelen.
Maar dat betekent niet dat een 98 octaan benzine tov een 95 octaan op alle andere
vlakken precies dezelfde samenstelling heeft. Daardoor kan het zijn dat de 98 een
iets lager verbruik geeft dan de 95, maar 1 liter op 5 is wel erg veel!
Alle benzines zijn ook niet gelijkaardig tot stand gekomen, benzines die uit pure
destillatie voortkomen geven vaak een "smeuïger" gedrag dan benzines die vooral
na kraking en reconversie tot stand komen (door de aard en plaats van mijn werk
zou ik voor Total kiezen, maar ik moet vaststellen dat mijn motor met Esso benzine
zachter draait en minder knalt, zeker met de 98 octaan).
Willy
om niet te pingelen.
Maar dat betekent niet dat een 98 octaan benzine tov een 95 octaan op alle andere
vlakken precies dezelfde samenstelling heeft. Daardoor kan het zijn dat de 98 een
iets lager verbruik geeft dan de 95, maar 1 liter op 5 is wel erg veel!
Alle benzines zijn ook niet gelijkaardig tot stand gekomen, benzines die uit pure
destillatie voortkomen geven vaak een "smeuïger" gedrag dan benzines die vooral
na kraking en reconversie tot stand komen (door de aard en plaats van mijn werk
zou ik voor Total kiezen, maar ik moet vaststellen dat mijn motor met Esso benzine
zachter draait en minder knalt, zeker met de 98 octaan).
Willy
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Octaangehalte
Ik tank waar ik kan 98 of Shell V-power, loodvervanger kap ik alleen in mijn oude BSA die dat dat nodig heeft. Een 1200 heeft dat zeker niet nodig en heeft volgens mij zeker geen voordeel. Met die bezineprijzen die pan uit swingen tank ik tegenwoordig ook wel veel 95, maar ik probeer af en en toe er nog eens 98 in te gooien...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
- Woonplaats: MINDERHOUT
- Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN
Re: Octaangehalte
ik blijf erbij als ik 98 tank tegenover 95 voel ik bij 98 toch een merkbaar verschil. De motor neemt beter aan trekkracht is beter en ik rijd er een 35 km verder mee. Heb dit al verschillende keren ervaren. Ik rijd woon werk verkeer maar als ik ga toeren tank ik hem wel eens vol met 98 en altijd vind ik het beter.
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Re: Octaangehalte
Het is octaangetal en niet octaangehalte Octaan is niet een stof die aan de benzine wordt toegevoegd, maar geeft de klopvastheid aan van de brandstof. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
F800GS
Re: Octaangehalte
Idem dito....GSA adventure 1150WALTER GSAdventure schreef: ik blijf erbij als ik 98 tank tegenover 95 voel ik bij 98 toch een merkbaar verschil. De motor neemt beter aan trekkracht is beter en ik rijd er een 35 km verder mee. Heb dit al verschillende keren ervaren. Ik rijd woon werk verkeer maar als ik ga toeren tank ik hem wel eens vol met 98 en altijd vind ik het beter.
Re: Octaangehalte
De R1200GS/GSA kan op octaangetal 91 rijden, maar de motor is ontworpen voor 95 octaan (Eurosuper).Chris v schreef:Vorige week in Duitsland per ongeluk +- 15 liter 91octaan getankt in adventure-tank waar nog +- 10 liter 95octaan in zat.
Geen verschil in rijden gemerkt en dealer zegt dat 't zeker geen kwaad kan, alleen iets minder vermogen...
Ik vind dat de mijne prettiger rijdt op 98 octaan (superplus).
De R1200R/ST/RT hebben minimaal 95 octaan nodig, kunnen niet rijden op 91.
Bron BMW website.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.