Metzeler Tourance EXP

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alain GS

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Alain GS »

Na Michelin Anakees, Pilot Roads (1 en 2) nu sinds gisteren een volledige set nieuwe EXP's laten leggen.
Ik ben er gisteren van de Gentse Bandencentrale mee tot aan mijn garage gereden (4,4 km door 't stad), en ik moet zeggen : ze zijn zéér stabiel (in Gent moogt ge toch bijna nergens meer vlugger dan 30 per uur rijden) en geven goede grip :sunny: (buiten 25° en kurkdroog).
Thuisgekomen merkte ik eveneens dat de slijtage totnogtoe ook echt nog meevalt :mrgreen: .
Ik verwacht er wel veel van bij een volgende stevige trip .
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

:lol: :lol: :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wally

Bericht door Wally »

Ge zult zien, binnen de korste keren zijn de olifant z'n oren en slurf erafgereden.
Hou ons op de hoogte ivm slijtage.
De mijne liggen er nu bijna 7000km op, en ze zien er nog steeds zeer goed uit.
Misschien met de betere t° dat iets ze sneller beginnen slijten.
Voor mijn part de beste band die ik tot nu toe gehad heb.

Wally :pig:
Leven is het meervoud van lef!
Vinny

Bericht door Vinny »

Heb ze vandaag ook laten leggen en ga ze dit weekend in rijden. Ben benieuwd! :mrgreen:
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
Alain GS

Snel slijten

Bericht door Alain GS »

Wally, da ze snel zullen slijten vind ik - in tegenstelling tot vele anderen - maar bijzaak. Liever nen band die snel slijt en mij "recht houdt" dan enen die lang meegaat en mij van den bike gooit !
Ik ben er totnogtoe in ieder geval tevredener over dan die Anakees, waar ik zo over blufte. Ja, dat tussen-de-oren gevoel ook ... .
Ook volgens mij de beste Allroad band(en) die ik al geprobeerd heb.
Eigenlijk heb ik geen recht van spreken (schrijven), want ik heb de Conti Trail Attack nog niet gehad .
RBee

Bericht door RBee »

Met het oog op vele reiskilometers, zaterdag ook set EXP laten leggen.
Hebben tijdens de Knokke rit van gisteren een positieve indruk nagelaten.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Toko

Re:

Bericht door Toko »

Rik'sGS schreef:Hoi,

Wat kost een setje van deze EXP's bij Ronny. Ik heb gebeld naar banden Willems in Nieuwerkerken, en hij had ze nog niet. Hij gaat morgen wel naar Duitsland en zal nog eens extra informeren.

Groetjes
Supergoeie prijzen(volgens mij toch) en goeie service bij Bandendepot!
Kijken en vergelijken kost niets
http://www.bandendepot.be
BMW R1200 GS Lc Adventure
Rone

Bericht door Rone »

Gisteren na 9800km mijn set Battle Wings laten vervangen door een setje Metzeler Tourance EXP sloffen.
Band gaf meteen een vertrouwd gevoel. Na de eerste 250km heb ik me de 235 euro (gemonteerd,uitgebalaceerd en geplaatst) nog niet beklaagd. :wink:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Fredo

Bericht door Fredo »

Intussen rij ik enkele duizenden kilometers met die EXP's. Tot grote tevredenheid.
Ik moet wel toegeven dat de band in de bocht "valt". Een fenomeen dat anderen ook ondervonden.

Intussen las ik een uitgebreide test in een Nederlands motorblad met enkele R1200GS-en. Battle Wing, EXP, Pirelli, Anakee, maar de winaar was de Continental Trail Atack. Scoort op de meeste punten zeer goed. Vooral bochtengedrag droog en slijtage.

Als mijn EXP's versleten zijn zou ik die wel eens willen proberen. Iemand ervaring ?
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Alain GS

Bericht door Alain GS »

Na nu zo 'n kleine 5.000 kilometer met deze band(en) te hebben gereden, waaronder stevig Vogezen-werk (Col Du Bonhomme, Col de la Schlucht, Le Grand Ballon over Le Markstein naar Cernay, Ballon d' Alsace, Col du Donon etc) in de Elzas, stel ik vast dat de achterband al over de helft van zijn levensduurte is. Als ik al de 8.000 km zal halen zonder hem te moeten vernieuwen, mag het een prestatie genoemd worden, maar ik vrees er voor :-? .
Long live the good old days of my Michelin Pilot Roads 1 & 2 ... :-| . Maar die Conti 's Trail Attack neem ik zeker in overweging na al die goede kritieken.
Wally

Bericht door Wally »

Inderdaad, hier dezelfde ervaring ivm snelle slijtage.
We zijn net terug van een kleine 2 weken Spaanse pyreneeën. Net voor vertrek nog een nieuwe achterslof gestoken, omdat de andere reeds een goed eind geleten was. Na een 1500 km bij temp van dik 35°C, op meestal vrij grof asfalt is de band al merkelijk gesleten. MIsschien voor een volgend setje eens de Trail Attack proberen, hoewel de EXP me nog steeds zeer veel vertrouwen geeft.

Wally :pig:
Leven is het meervoud van lef!
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Ik heb de tourance exp nu ook onder mijn moto, en op de weg zijn ze best ok maar niet beter dan de vorige tourance en als je een boswegje ingaat dat er een beetje vochtig bijlicht zijn ze helemaal niet goed, daar was de vorige tourance veel beter.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

het oudere type van tourance er terug op
blijkbaar zijn ze niet meer leverbaar.
Rij nu ook met EXP rond en de snelle slijtage valt me enorm op . Waar de vorige 8500 à 9000 km meegingen , vrees ik voor de 7500km .
Albij al tevreden van en zeer blij dat de Bridgestones er vanonder zijn , zelden zo een mottige band gehad. Breekt uit zonder te verwittigen en was oncontroleerbaar en onvoorspelbaar.En dan zwijgen we nog over zijn gedrag in de regen.
RBee

Bericht door RBee »

Jo De Paepe schreef:
Rij nu ook met EXP rond en de snelle slijtage valt me enorm op . Waar de vorige 8500 à 9000 km meegingen , vrees ik voor de 7500km .
Albij al tevreden van en zeer blij dat de Bridgestones er vanonder zijn , zelden zo een mottige band gehad. Breekt uit zonder te verwittigen en was oncontroleerbaar en onvoorspelbaar.En dan zwijgen we nog over zijn gedrag in de regen.

Ik heb nog een setje half gebruikte staan, interesse :?: :mrgreen:

EXP slijten inderdaad snel maar wel heel tevreden van, 'k zal waarschijnlijk teveel rechtdoor
rijden want bij korte bochten beginnen ze wel "te kantelen"

8000 Km
Laatst gewijzigd door RBee op 13 aug 2008, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Alain GS

" ... trip naar Schotland" ???

Bericht door Alain GS »

luc boxer schreef:trip naar Schotland ...
:bounce: :bounce: :bounce:

Oh, Luc , wanneer ga je ? Mag ik mee ? Nie als 't mee een tent is, hoor, maar bed en brekfest is ok with me !
Ik heb twee jaar geleden Schotland gedaan en wil niet te lang meer wachten om terug te gaan. :pr:
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Jo De Paepe schreef:
Ik heb vorige maand nog een nieuwe Tourance voorband laten monteren in de Aalterse Bandencentrale en hij had er zelfs nog één liggen.
Van een einde van produktie van de gewone Tourance heeft hij niks gezegd, en op de site van metzeler staat hij nog steeds :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
ErikD

Bericht door ErikD »

Vorige bandenwissel is er bij mij vooraan een gewone tourance opgegaan en achteraan een EXP. Qua weggedrag geen opmerkingen, maar qua slijtage wel! De voorste begint zich na 9000km pas goed te voelen terwij de exp achteraan zo goed als op is. Hij is zo plat gereden, nog effe en ik moet de zijpikkel of middenbok niet meer gebruiken om de GS recht te laten staan! De vorige set waren gewone tourances en die zijn 16000km meegegaan.

Voor mij staat het vast: Geen EXP's meer wegens te snel slijten. Wat dan wel? Gewone tourance, maar die zijn blijkbaar end of life. DUS? ik weet het niet ... :-? :?: :drunken:

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Omgekeerd had misschien beter geweest, een harde band achteraan, en een klever vooraan.

Kun je trouwens ook doen met de Tourance achteraan (de oude dan wel) en een Anakee vooraan.

Maar da was de vraag niet zekers? Soit, de Conti Trail Attack kan veel km's aan, heeft voldoende grip, en staat in 't lijstje van all-roadbanden. Die misschien is proberen, anderzijds, alles gaat meer km's doen dan een EXP achteraan :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik rij op het moment met een gewone Tourance van achter en een exp vooraan, een goede combinatie. Ik denk dat beide banden de zelfde km gaan halen. Heb een set Conti Trail Attack al klaar liggen als volgend rubber...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
ErikD

Bericht door ErikD »

Ik twijfel nog tussen de conti's (gaan lang mee maar hebben blijkbaar problemen met ongelijkmatig afslijten met vibraties tot gevolg) en battlewings.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
JohanGS

Bericht door JohanGS »

ErikD schreef:Ik twijfel nog tussen de conti's (gaan lang mee maar hebben blijkbaar problemen met ongelijkmatig afslijten met vibraties tot gevolg) en battlewings.

ErikD.
Ik heb onlangs een F800GS op Battelwings gekregen als vervang moto voor men 12GS Tourance, en die Battlewing brak gewoon uit op koude asfalt met een streepje gas dat hem blijkbaar niet aanstond :shock:
Mijn Tourance zou dat zeker niet gedaan hebben.
Men dealer wist wel te zeggen dat de laatste tijd veel GSen af fabriek op conti's staan :wink:

Zelf blijf ik bij de goede oude Tourance, deze band heeft mij nog nooit bedrogen en biedt zowel offroad als road capaciteiten die meer of voldoende zijn (naar mijn kunnen :mrgreen: ). En de duurzaamheid zit best wel oke ;)
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
sprint

Bericht door sprint »

Enkele weken terug een setje Tourance EXP's op mijn 1100 GS laten plaatsen.
Ik moet zeggen, bij droog weer hebben ze wel mijn vertrouwen, en een ritje Ardennen was zeer plezant
Maar de laatste dagen liggen de wegen er maar vochtig bij, dan voel ik hem te regelmatig wegschuiven op witte lijnen (filefilteren) en bv: riooldeksels en zo. :-?
Vroeger stonden er “pilot roads” op en die hadden dat toch veel minder. (daar trok ik mij van een beetje regen niets aan)
Nu moet ik mijn rijstijl aanpassen als't regend en das niet zo plezant. :cry:
Als het zo verder gaat denk ik niet dat ik ze op zal rijden :idea:

zijn het nu de banden of is het toch het manneken die er mee rijd :?:
Marnix.

Afbeelding
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

zijn het nu de banden of is het toch het manneken die er mee rijd
Sprintje,

denk dat het tussen de oren zit jong.
ik heb hetzelfde ondervonden doch omgekeerd , trouwens op witte lijnen en riooldeksels schuift iedere band wel
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Witte lijnen, riooldeksels, en dat als 't nat ligt :shock:

Straf dat ge nog niet echt ondersteboven zijt beland, da's sowieso not done, met eender welke band :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Deksels en lijnen, voel je zeker bij nat wegdek. Toch kan de ene band daar beter tegen dan de andere....en de tourance zijn daar gevoeliger aan, mijn ondervinding.
Conclusie: einde tourance voor mij.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie