Motor hersteller gezocht

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
demito
Contacteer:

Motor hersteller gezocht

Bericht door demito »

Hola amigos,

net terug van een maandje of twee het zwaardere offroadwerk in Zuid Amerika. Mijn beestje (R1150GSA +- 110000km) heeft afgezien maar het meeste is te herleiden tot esthetische schade of werd ter plaatse hersteld (achterframe afgebroken door 200 km wasbord en gelast). Het grootste probleem op dit moment is de motor. Sedert een welbepaalde tankbeurt in Peru begon de motor vierkant te draaien. Hij viel voortdurend stil, schokte bij lage toeren en begon olie te verbruiken (1L/100km, synthetisch). Men verzekerde mij dat de benzine 84 octaangetal was (aanpassing aan programmacodering gedaan) en in de middle of nowhere heb je daartegen natuurlijk niet veel verhaal. Soit, sindsdien gebeurde het volgende:

-ik heb de tank leeggereden en 90 kunnen tanken. De programmacodering heb ik niet gewijzigd
-ik heb telkens regelmatig onderweg olie bijgevuld
-de achterpinker is weggesmolten
-verbruik is aan de hoge kant

Een 500 km gereden en toen minerale olie moeten opgieten (beter dat dan niks). Sindsdien:
-olieverbruik 1L/5km en ik ben verantwoordelijk voor 90% van de smog op het continent.
-De hele achterkant van de moto zit onder de olie, mijn motor zelf ook en het zeikt eruit langs alle kanten. Ik kan niet achterhalen langswaar dat naar buiten komt maar het is veel!
-De motor heeft wschl nog ne pk of 3. Niet meer mee te rijden.
Ik heb de bougies gecheckt en ze zien zo zwart als ne pot maar er is nog een vonk.
Ik heb het kleppendeksel even afgenomen en alles is visueel ok

Bon de moto op ne camion en terug de boot op naar BE. Gelukkig is dit in mijn laatste week gebeurd.

Omdat ik aan mijn water voel dat dit bij een officiele dealer wel eens een kostelijk grapje kan worden ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen mijn beestje terug te laten draaien gelijk een naaimachientje. Ik zoek een deftige herstelling voor een zacht prijsje...

Lemmenow

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Re: Motor hersteller gezocht

Bericht door JüRgen »

Mijn eerste indruk : een penetratie van de zuiger, waardoor al je olie in je verbrandingskamers terecht komt. Ook zorgt de druk die de compressie ontwikkelt voor overdruk in je oliecarter waardoor je dichtingen van de olie erdoor vliegen.
Oorzaak : slechte benzine en gevolg van zwaar pingelen.
Dat worden dus nieuwe zuigers... :-( + alle dichtingen vervangen en nakijken van de "bourage" aan het vliegwiel...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ook zorgt de druk die de compressie ontwikkelt voor overdruk in je oliecarter waardoor je dichtingen van de olie erdoor vliegen.
dat zit er dik in , beginnen met het moterke uit te bouwen en ne keer kleppenstel, cil en piston opmeten .
Maar waarschijnlijk
Dat worden dus nieuwe zuigers... + alle dichtingen vervangen en nakijken van de "bourage" aan het vliegwiel...
.
Suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

uiteraard gaat eerst de boel eens volledig open moeten om de schade te bekijken.

dan pas kan je een offerte laten maken.

het zou mischien beter zijn op zoek gaan naar een 1150GS motorblok uit een ongeval.
denk dat het goedkoper zal uitkomen.

denk ook dat er een gaatje of gat in de piston zit
en als dat het geval is zou de volledige binnenkant ook wel eens redelijk toegetakeld kunnen zijn.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Ik zou ook zeggen: een ruilmotor erin :roll:

We kijken uit naar het reisverslag! (of staat dat al ergens?)
Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

MiGSel schreef:Ik zou ook zeggen: een ruilmotor erin :roll:

We kijken uit naar het reisverslag! (of staat dat al ergens?)
Mannekes efkes geduld, ik ben net geland :roll:
Maar het komt eraan, don't worry :wink:

T
Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

BTW, een ruilmotor, wat kost dat en waar vind je dat?
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

gerrit uit wetteren kan dat mischien liggen hebben
die doet afbraak van BMW motoren.

ruil motor weet ik nu niet, maar mischien heeft hij wel een R1150 motor liggen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
edargpu

Bericht door edargpu »

Misschien ook wel een ruilmotor te vinden bij Jous(Leiemotors) in Drongen. :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Kan je hier niks mee, http://www.2dehands.be/bmw-r-1150gs-adv ... 4&start=20
Ik kijk ook al uit naar je reisverslag :wink:
jerre

Bericht door jerre »

edargpu schreef:Misschien ook wel een ruilmotor te vinden bij Jous(Leiemotors) in Drongen. :wink:
dacht in zijn toonzaal zo eens een blok zien staan te hebben. kan ook R1100 blok geweest zijn...
K100 RS 16v
LOMAX

Bericht door LOMAX »

demito schreef: Omdat ik aan mijn water voel dat dit bij een officiele dealer wel eens een kostelijk grapje kan worden ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen mijn beestje terug te laten draaien gelijk een naaimachientje. Ik zoek een deftige herstelling voor een zacht prijsje...
Als je 'gelijk een naaimachientje' al eens vervangt door 'gelijk een BMW met 110000km stevig raggen'.
En 'deftige' herstelling, ik vrees dat dat niet altijd te rijmen valt met het zachte prijsje. Als je dat namelijk kan, dan laat je je er goed voor betalen. Tot zover mijn gefronste wenkbrouwen.
Je begint best met een afweging te maken van de huidige waarde en de waarde van de motor in goed rijdende staat. Dit verschil zou de kostprijs van de herstelling mogen bedragen, anders verkoop je hem beter zo. Maar ik vrees dat hij op dit ogenblik niet veel zal opbrengen. De koper zal in dit geval een handige doe-het-zelver zijn, die met wat geluk nog een aardig centje kan overhouden. Omdat ie alles zelf zal doen. En daar heb je dus de oplossing.
Begin er gewoon zelf aan, je kan niks mis doen, want momenteel is het blok toch om weg te gooien. Zo kan je de schade inschatten na twee uurtjes sleutelen, cylinders en zuigers kan je zo bij, zonder blok uit te bouwen. Met wat foto's hier op het forum krijg je gegarandeerd hopen suggesties en adviezen. Stel, er zit een gat in een zuiger: zuiger(s) vervangen als ie open ligt, is tien minuten werk. Stel, de segmenten zijn om zeep, maar de cylinderwanden zijn nog goed: segmenten vervangen, klaar. Zijn de cylinderwanden om zeep, dan kan je beginnen denken aan weggooien, want uitboren gaat met die nicasyl bekleding niet. En als de koppen dan toch er af liggen, breng die gewoon even binnen bij een doordeweeks revisiebedrijf, even checken en vlakken indien nodig, kost hier in de buurt 25 euro. Zijn ze nog mooi vlak, dan kan je volstaan met een visuele controle. Als je dan nog wat rondzoekt voor onderdelen in namaak of aan niet-dealer-prijzen, dan kan het allemaal nog meevallen. Moeilijkste zal zijn om de kettingen en de timing weer goed te krijgen, maar daar zijn werkplaatshandboeken en Iron Gonzo's voor.
Te veel van het goede? Haal dan zelf het blok er onderuit en breng die binnen bij een revisiebedrijf. Na een paar uren krijg je dan een telefoontje met een prijsbestek, dan kan je nog beslissen. En zij stoppen er dan wel meteen een nieuwe krukaskeerring in, 5 minuten extra werk.
Als je zeker bent dat je niet volledig zonder olie hebt gereden, dan zal de schade nog kunnen meevallen, krukas en nokkenassen zullen dan nog wel ok zijn. Enfin, dat wist je misschien allemaal zelf ook wel, maar het is gewoon een kwestie van eraan te beginnen.
En anders verkoop je hem maar aan mij voor een paar euros :wink:
Good luck...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Dat ziet er niet goed uit....Ik zou hem ook eerst opengooien, zoals Lomax zegt kan je er nu toch niet veel meer verkeerd mee doen. Afhankelijk vd schade zou ik aan een herstelling of een 2de hands blok denken (die al niet te dik gezaaid zijn)
als je het blok toch wil herstellen en omdat je hier tamelijk veel tijd insteekt is het wss makkelijkst dat je de blok eruit sleutelt (valt nogal mee) en die binnensteekt bij een revisie bedrijf, zoals Lomax ook aanraadt

Er is een klein kansje dat je 1 of meerdere verbrande kleppen hebt, wat nog wel min of meer te doen is om te herstellen. Helaas als je lang doorrijdt met verbrande kleppen wordt de schade ook groter, dus beschadigde zuigers zit er idd wel dik in. Als dat zo is zou ik niet alleen de zuigers vervangen maar heel de boel opengooien en goed spoelen, er zal dan wel redelijk wat metaalslijpsel en andere brokken inzitten en aangezien je blok al 110K zware km's heeft zal er nog wel wat andere slijtage zijn.

Gelukkig gebeurde het aan het einde van je trip. Aangezien je geen kat meer hebt zou je voor toekomstige trips misschien kunnen overwegen om benzine dopes of loodvervanger te gebruiken om de klopvastheid vd benzine te verhogen?

Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

demito schreef:BTW, een ruilmotor, wat kost dat en waar vind je dat?
knalpot.nl
marktplaats.nl
mobile.de
ebay.de
boxer-forum.de
gs-forum.eu
...
Afbeelding
frank

Bericht door frank »

Hoi Demito,

Zo te lezen prachtige reis gemaakt maar spijtige kosten aan je GS.
Boxerblok vertoont n.a.v. je verhaal niet veel goeds meer.
Alvorens hem stukje bij beetje uit elkaar te halen misschien ff overwegen een occ blok te zoeken.
Slechte benzine,slechte olie, plus zand en stof zal het boxertje geen goed gedaan hebben.
Je begint met het ene en het andere probleemje volgt.
Was enkele jaren terug bij een off bmw-dealer waarbij een klant van een R1100S blok had opgeblazen door zonder olie te rijden!
Toen ik aan de toog de prijs hoorde voor een nieuw blok (enkel draaiend gedeelte) 4000€.
Prijs was zonder werkuren om blok terug in het frame te hangen voegde zaakvoerder er aan toe
In Olen is LC-motors gevestigd ,zijn onafh.BMW dealer en hebben steeds occ parts op voorraad.
Voor je begint te sleutelen en daarvan het einde niet ziet beter ff informeren.
Succes
Plaats reactie