Manueel aansturen koelventilator K 75
Moderator: GVN
Manueel aansturen koelventilator K 75
Koelventilator op een K75 draait niet vaak,koelsysteem is ruim bemeten.
Toch lees ik vaak en ook op andere BMW-fora dat ventilator stuk gaat door vervuiling en oxidatie dan door te draaien!
Ik wil deze dus laten geregeld testen dmv een extra schakelaar bij te plaatsen.
Want...de moment dat hij moet draaien en hij doet het niet dan,sta je verder van huis!
Hoe doe ik dit het beste?
De koelventilator word "aangestuurd" door het temp.relais
Ik wil dat "automatisch" hierbij omzeilen!
Alvast dank voor de reakties
Toch lees ik vaak en ook op andere BMW-fora dat ventilator stuk gaat door vervuiling en oxidatie dan door te draaien!
Ik wil deze dus laten geregeld testen dmv een extra schakelaar bij te plaatsen.
Want...de moment dat hij moet draaien en hij doet het niet dan,sta je verder van huis!
Hoe doe ik dit het beste?
De koelventilator word "aangestuurd" door het temp.relais
Ik wil dat "automatisch" hierbij omzeilen!
Alvast dank voor de reakties
-
John
- Contacteer:
Re: Manueel aansturen koelventilator K 75
Gewoon draadje doorknippen dat naar de vent gaat. Stroom halen (van batterij of over het contact), zekering, schakelaar en klaar!
Wil je geen stroom naar het relais plaats dan tussen de draden die van het relais komen een diode, zodat bij manueel schakelen geen stroom terug gaat.
Wil je geen stroom naar het relais plaats dan tussen de draden die van het relais komen een diode, zodat bij manueel schakelen geen stroom terug gaat.
DE thermoswitch is een schakelaar naar massa in het koel systeem. UIt mijn hoofd zat ie bij de K100 op de radiator aan de zijkant.
Even een schakelaar er parallel overheen zetten, dan kun je hem met de hand aan uit zetten.
Even een schakelaar er parallel overheen zetten, dan kun je hem met de hand aan uit zetten.
Bedankt voor de snelle feedback,
De "oplossing" van John is wat ik éérst dacht.
Stond er wél niet bij stil van een diode te plaatsen.
De "oplossing" van Cees : de thermoswitch in de radiator werkt in serie over 1 draad
Dus...als ik het "circuit" dmv schakelaartje "sluit" gaat de vent. draaien?
Een topic op de site van Bert Meijerinck verwees me naar een paars/groene draad van het relais te onderbreken maar dan moet tank er af!
Heb liever een eenvoudigere oplossing zonder de electronica te ontregelen
De "oplossing" van John is wat ik éérst dacht.
Stond er wél niet bij stil van een diode te plaatsen.
De "oplossing" van Cees : de thermoswitch in de radiator werkt in serie over 1 draad
Dus...als ik het "circuit" dmv schakelaartje "sluit" gaat de vent. draaien?
Een topic op de site van Bert Meijerinck verwees me naar een paars/groene draad van het relais te onderbreken maar dan moet tank er af!
Heb liever een eenvoudigere oplossing zonder de electronica te ontregelen
-
John
- Contacteer:
@ Frank, je had een PMke 
Hoi John,
Thanks voor de fast-feedback
Maar waar vind ik "PMke" terug?
Mvg,
Frank
Thanks voor de fast-feedback
Maar waar vind ik "PMke" terug?
Mvg,
Frank
Hoi John,
PMke intussen gevonden.
Mvg,
Frank
PMke intussen gevonden.
Mvg,
Frank
Hoi Cees,
Zal morgen kijken waar thermo-switch zit in de K75 radiator.
Dus....daar een "bruggetje" leggen mét schakelaar en klaar??
mvg,
Frank
Zal morgen kijken waar thermo-switch zit in de K75 radiator.
Dus....daar een "bruggetje" leggen mét schakelaar en klaar??
mvg,
Frank
Bij de K75 zit geen voeler op de radiator, en volgens mij bij de K100 2klepper ook niet. Evt wel bij de 4V.
De (dubbele) sensor zit bij de K75 bovenop het blok, achter de radiator. Dit is er eentje van het NTC-type, dus niet aan-uit, maar variabele weerstand. En in de voeler zitten zelfs twee aparte sensoren, waarvan er eentje de computer aanstuurt die de inspuiting armer of rijker zet naargelang de motortemperatuur. De tweede aansluiting gaat naar de relais die de ventilator aanzet. Die ventilator slaat aan bij ongeveer 195 ohm, terwijl het temperatuurlampje gaat branden bij 170 ohm. Door hier nu gewoon een overbrugging te maken, krijg je 0 ohm, zodat inderdaad de ventilator en het lampje gaan werken. Maar dan mag je niet de verkeerde draad aan de sensor overbruggen, of de motor gaat slecht of helemaal niet meer draaien. De kabel die naar aansluiting 10 van de stuurunit (box onder zadel) gaat, mag je dus niet kortsluiten. Komt daar nog bij dat je, om bij die sensor te geraken, al even veel werk hebt als bij het openen van de relais-box. En dat de sensor behoorlijk hermetisch aansluit op zijn plug, terwijl je ook beter de kabels niet bloot maakt.
Je gaat dus best op zoek naar de relais-box (valt wel mee), of je gebruikt de methode van John, liefst met de diode ertussen. Of zet een twee-weg-schakelaar ertussen, zodat je het circuit afsluit dat van het relais komt, als je stroom naar de ventilator stuurt. Hiervoor kan je zelfs een dummy-positie op het dashboard gebruiken.
Bij sommige K75 heb je nog een tweede temperatuursensor, die dan op de positie van de aflaatschroef in de waterpomp zit. Hiermee kan je helemaal niks, die zorgt enkel dat de wijzer in de optionele temperatuurmeter beweegt.
Toch zalig, zo'n K75
De (dubbele) sensor zit bij de K75 bovenop het blok, achter de radiator. Dit is er eentje van het NTC-type, dus niet aan-uit, maar variabele weerstand. En in de voeler zitten zelfs twee aparte sensoren, waarvan er eentje de computer aanstuurt die de inspuiting armer of rijker zet naargelang de motortemperatuur. De tweede aansluiting gaat naar de relais die de ventilator aanzet. Die ventilator slaat aan bij ongeveer 195 ohm, terwijl het temperatuurlampje gaat branden bij 170 ohm. Door hier nu gewoon een overbrugging te maken, krijg je 0 ohm, zodat inderdaad de ventilator en het lampje gaan werken. Maar dan mag je niet de verkeerde draad aan de sensor overbruggen, of de motor gaat slecht of helemaal niet meer draaien. De kabel die naar aansluiting 10 van de stuurunit (box onder zadel) gaat, mag je dus niet kortsluiten. Komt daar nog bij dat je, om bij die sensor te geraken, al even veel werk hebt als bij het openen van de relais-box. En dat de sensor behoorlijk hermetisch aansluit op zijn plug, terwijl je ook beter de kabels niet bloot maakt.
Je gaat dus best op zoek naar de relais-box (valt wel mee), of je gebruikt de methode van John, liefst met de diode ertussen. Of zet een twee-weg-schakelaar ertussen, zodat je het circuit afsluit dat van het relais komt, als je stroom naar de ventilator stuurt. Hiervoor kan je zelfs een dummy-positie op het dashboard gebruiken.
Bij sommige K75 heb je nog een tweede temperatuursensor, die dan op de positie van de aflaatschroef in de waterpomp zit. Hiermee kan je helemaal niks, die zorgt enkel dat de wijzer in de optionele temperatuurmeter beweegt.
Toch zalig, zo'n K75
-
Willy
Ik heb er het Haynes boek (1373-5S3) even bijgenomen.
Volgens het schema voor een K75 is er 1 dubbele sensor met 3 aansluitingen.
Eentje gaat naar inderdaad naar de Fuel Injection Control Unit, de tweede
gaat naar de Temperature Sensing Switch Unit, de derde gaat naar massa.
In de Temerature SSU zit ook een relais hetwelk dan de fan aanstuurt.
Nu wil het ongeluk dat, althans volgens Haynes, beide draden aan de sensor
dezelfde kleur hebben, te weten violet/groen!
Misschien kan dit toch nog helpen: de draad naar de FICU gaat daar zonder
tussenverbindingen naartoe, de draad naar de TSSU loopt via een doorverbinding
met een viertal draden.
Willy
Volgens het schema voor een K75 is er 1 dubbele sensor met 3 aansluitingen.
Eentje gaat naar inderdaad naar de Fuel Injection Control Unit, de tweede
gaat naar de Temperature Sensing Switch Unit, de derde gaat naar massa.
In de Temerature SSU zit ook een relais hetwelk dan de fan aanstuurt.
Nu wil het ongeluk dat, althans volgens Haynes, beide draden aan de sensor
dezelfde kleur hebben, te weten violet/groen!
Misschien kan dit toch nog helpen: de draad naar de FICU gaat daar zonder
tussenverbindingen naartoe, de draad naar de TSSU loopt via een doorverbinding
met een viertal draden.
Willy
Hoi Lomax,
Tegelijk dank aan de andere collega-motorrijders voor hun proff advies
Nu....
Het idee van John lag eerder in mijn "denkwerk"
Jouw idee een 2-weg schakelaar kan misschien iets makkelijker aangebracht worden.
Nu....ff dieper "graven"
Stroomtoevoer naar koelfan wordt onderbroken dmv 2-weg schak.
Nu....koelwatertemp in bvb file loopt op...maar 2-weg schak staat "on" en stuurt reeds koelfan aan.
Tempsensor stuurt signaal naar temp.relais in relais-box en sluit circuit en stuurt stroom naar koelfan....
Kan hier niets mislopen met de electronica ?
Deze vraag omdat ik ni zo electronica "graver" ben!
Mvg,
Frank
Tegelijk dank aan de andere collega-motorrijders voor hun proff advies
Nu....
Het idee van John lag eerder in mijn "denkwerk"
Jouw idee een 2-weg schakelaar kan misschien iets makkelijker aangebracht worden.
Nu....ff dieper "graven"
Stroomtoevoer naar koelfan wordt onderbroken dmv 2-weg schak.
Nu....koelwatertemp in bvb file loopt op...maar 2-weg schak staat "on" en stuurt reeds koelfan aan.
Tempsensor stuurt signaal naar temp.relais in relais-box en sluit circuit en stuurt stroom naar koelfan....
Kan hier niets mislopen met de electronica ?
Deze vraag omdat ik ni zo electronica "graver" ben!
Mvg,
Frank
-
John
- Contacteer:
Je hebt niet te maken met wisselstroom maar gelijkstroom, en je hebt ook geen fasen dus daar kan al weinig mislopen.
Die diode zorgt er al voor dat er een veiligheid ingebouwd zit. Zodat er bij gelijktijdig stroom geven er maar eentje door kan. (ik probeer het verstaanbaar en simpel uit te leggen hé) En als je de fan al hebt aangestuurd manueel zal de temperatuur lager worden of al zijn dan de voeler zal willen schakelen wegens te heet.
Dus die optie is vrijwel uitgesloten (het gelijktijdig de fan aansturen)
Die diode zorgt er al voor dat er een veiligheid ingebouwd zit. Zodat er bij gelijktijdig stroom geven er maar eentje door kan. (ik probeer het verstaanbaar en simpel uit te leggen hé) En als je de fan al hebt aangestuurd manueel zal de temperatuur lager worden of al zijn dan de voeler zal willen schakelen wegens te heet.
Dus die optie is vrijwel uitgesloten (het gelijktijdig de fan aansturen)
Dan zou mijn vraag zijn, schakelt die tssu de ventilator door er spanning op te zetten of door een massa verbinding te maken voor de ventilator.
Er zal wel een eenvoudig relais inzitten.
Ik neem dus maar even aan dat er of een schakelaar naar de plus moet of een schakelaar naar massa, als dan niet met een diode inserie en dat bij de zowel de TSSU kant als de kant van de switch.. afhankelijk van wat ie doet.
De extra draad ri motronic is om de inspuit timing, dus de hoeveelheid brandstof te regelen, ivm koude motor etc.
Er zal wel een eenvoudig relais inzitten.
Ik neem dus maar even aan dat er of een schakelaar naar de plus moet of een schakelaar naar massa, als dan niet met een diode inserie en dat bij de zowel de TSSU kant als de kant van de switch.. afhankelijk van wat ie doet.
De extra draad ri motronic is om de inspuit timing, dus de hoeveelheid brandstof te regelen, ivm koude motor etc.
-
Iron Gonzo
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Willy
Opnieuw volgens Haynes: om de fan te starten verbindt een enkelvoudig contact binnen
de TSSU de draad "15" (groen/bruin) met draad "A2" (purper/geel).
Draad "15" voert spanning van zekering 7. Door de TSSU gaat het naar de fan en van de
fan naar een massapunt via een bruine draad. Alle vernoemde draden zijn 0.75mm²
Willy
de TSSU de draad "15" (groen/bruin) met draad "A2" (purper/geel).
Draad "15" voert spanning van zekering 7. Door de TSSU gaat het naar de fan en van de
fan naar een massapunt via een bruine draad. Alle vernoemde draden zijn 0.75mm²
Willy
Beste BMW-techneuten,
Kan in sommige reakties ff ni volgen.
Doe veel zelf aan m'n K-tje maar....electronica,sensoren enz...zijn niet mijn ding.
Daarom,voor ik bedrading begin "door" te knippen....toch nog ff advies.
De "oplossing" met een 2-weg schakelaar lijkt me de makkelijkst te plaatsen.
De 2-weg schakelaar "koppelt":
A= circuit 1= manueel schakeling.
B= circuit 2= automatische schakeling via temp relais
Is dus,een simpele serieschakeling (tussen de +kabel v/d koelfan)
Massa-verbinding zit al mee in de orig. stekker naar de koelfan dus blijft ongewijzigd.
Wil enkel weten of er "iets" kan mislopen met de electronica en/of sensoren wanneer koelwatertemperatuur oploopt in bvb een file en de extra schakelaar reeds op "manueel" staat?
Frank
Kan in sommige reakties ff ni volgen.
Doe veel zelf aan m'n K-tje maar....electronica,sensoren enz...zijn niet mijn ding.
Daarom,voor ik bedrading begin "door" te knippen....toch nog ff advies.
De "oplossing" met een 2-weg schakelaar lijkt me de makkelijkst te plaatsen.
De 2-weg schakelaar "koppelt":
A= circuit 1= manueel schakeling.
B= circuit 2= automatische schakeling via temp relais
Is dus,een simpele serieschakeling (tussen de +kabel v/d koelfan)
Massa-verbinding zit al mee in de orig. stekker naar de koelfan dus blijft ongewijzigd.
Wil enkel weten of er "iets" kan mislopen met de electronica en/of sensoren wanneer koelwatertemperatuur oploopt in bvb een file en de extra schakelaar reeds op "manueel" staat?
Frank
De fan zit steeds aan de aarding (-), en wordt bij hoogoplopende koelvloeistoftemperatuur aangestuurd met 12volt + vanuit de relais.
Als je nu een schakelaar plaatst met twee ingangen + (1 van relais, 1 van accu of gezekerde stroombron), en 1 uitgang naar de ventilator, dan zit je goed. Staat de schakelaar op 'permanent aanjagen', bovenste situatie, dan is het circuit naar/van de relais onderbroken. Zou de temperatuur toch nog hoger oplopen (zoals John reeds aanhaalde, weinig waarschijnlijk met permanent draaiende fan), dan zal de relais spanning leveren (+) tot aan de schakelaar, en daar dood lopen, geen probleem dus. Als de motor dan toch nog te warm zou worden, dan heb je een ander probleem, want meer dan draaien en koelen kan dat ding ook niet. De stroom die van de batterij naar de fan wordt gestuurd, kan ook niet naar de relais teruglopen, zo spaar je dus de plaatsing van een diode uit. Schakel je nu weer om, dan is alles bij het oude, en reageert de ventilator weer gewoon op de temp-sensor. Het moeilijkste van dit alles? Die verdomde tekening hierboven in Powerpoint maken, en dan converteren naar een formaat dat ik als afbeelding hier kan neerpoten

Als je nu een schakelaar plaatst met twee ingangen + (1 van relais, 1 van accu of gezekerde stroombron), en 1 uitgang naar de ventilator, dan zit je goed. Staat de schakelaar op 'permanent aanjagen', bovenste situatie, dan is het circuit naar/van de relais onderbroken. Zou de temperatuur toch nog hoger oplopen (zoals John reeds aanhaalde, weinig waarschijnlijk met permanent draaiende fan), dan zal de relais spanning leveren (+) tot aan de schakelaar, en daar dood lopen, geen probleem dus. Als de motor dan toch nog te warm zou worden, dan heb je een ander probleem, want meer dan draaien en koelen kan dat ding ook niet. De stroom die van de batterij naar de fan wordt gestuurd, kan ook niet naar de relais teruglopen, zo spaar je dus de plaatsing van een diode uit. Schakel je nu weer om, dan is alles bij het oude, en reageert de ventilator weer gewoon op de temp-sensor. Het moeilijkste van dit alles? Die verdomde tekening hierboven in Powerpoint maken, en dan converteren naar een formaat dat ik als afbeelding hier kan neerpoten

Uw sensor staat in verbinding met de relais, en levert gewoon een weerstand over de massa (-). Tot daar blijft alles gelijk. En eenmaal onder de 195 ohm zal die relais de stroomverbinding naar de fan tot stand brengen. Tot daar ook geen probleem. In de schakelaar toegekomen, zal die 12 volt niks tegenkomen, en gewoon op de kabel blijven zitten. Niks geen probleem dus. De electronica van een K75 is vrij basic, en het enige echt gevoelige onderdeel is de stuurunit onder het zadel. Dus alles wat die richting uitgaat, moet met voorzichtigheid behandeld worden.frank schreef:Wil enkel weten of er "iets" kan mislopen met de electronica en/of sensoren wanneer koelwatertemperatuur oploopt in bvb een file en de extra schakelaar reeds op "manueel" staat?
Frank
Ben je toch niet zeker, ga dan af en toe in de file aanschuiven, dan springt die ventilator ook wel een paar keer per jaar aan, wat voldoende is om hem los te houden. En blijf met de hogedrukspuit van de radiator weg, ook nergens goed voor, zeker niet voor de fan.
Hoi Lomax,
Ook online zie ik !
Bedankt voor je power-point schemaatje en de proff uitleg.
Mvg,
Frank
Ook online zie ik !
Bedankt voor je power-point schemaatje en de proff uitleg.
Mvg,
Frank
Mee eens Lomax
Als er altijd koelvloestof gebruikt is kan er bijna niks mis gaan.
In het ergste geval, en dat kan, radiator demonteren en schoonmaken.
Gooi de radiator in bak met warm sopje, voor de afwas is goed en laat het 'n nacht weken.
Schoonmaken is die beestjes verwijderen, dus zorgen dat er frisse lucht door kan.
Spoel hem de dag erop af met schoon warm water uit de kraan, beide kanten.
Indien je er dan vrij goed doorheen kan zien, is de karwei monteren, anders herhalen.
Gebruik nooit of te nimmer die hogedruk-spuit, maakt meer kapot dan de bedoeling is.
Controleer de slangen bij/tijdens montage op lekkage en goede verbinding.
Lekt er eentje, heb je probleem en dat moet worden opgelost.
Zou er water aan toegevoegd zijn kan er ander probleem ontstaan en da's kalk-aanslag.
Verder ga ik niet in op de koeling, het moet gewoon goed werken.
Doe na stevige rit de test en laat de moto lopen als ge terug bent.
Stationair draaien en warm laten lopen, de ventilator komt in of niet.
Komt die in zou je geen enkel probleem mogen verwachten.
Goeie reis en voorkom ongevallen..
mvg
Als er altijd koelvloestof gebruikt is kan er bijna niks mis gaan.
In het ergste geval, en dat kan, radiator demonteren en schoonmaken.
Gooi de radiator in bak met warm sopje, voor de afwas is goed en laat het 'n nacht weken.
Schoonmaken is die beestjes verwijderen, dus zorgen dat er frisse lucht door kan.
Spoel hem de dag erop af met schoon warm water uit de kraan, beide kanten.
Indien je er dan vrij goed doorheen kan zien, is de karwei monteren, anders herhalen.
Gebruik nooit of te nimmer die hogedruk-spuit, maakt meer kapot dan de bedoeling is.
Controleer de slangen bij/tijdens montage op lekkage en goede verbinding.
Lekt er eentje, heb je probleem en dat moet worden opgelost.
Zou er water aan toegevoegd zijn kan er ander probleem ontstaan en da's kalk-aanslag.
Verder ga ik niet in op de koeling, het moet gewoon goed werken.
Doe na stevige rit de test en laat de moto lopen als ge terug bent.
Stationair draaien en warm laten lopen, de ventilator komt in of niet.
Komt die in zou je geen enkel probleem mogen verwachten.
Goeie reis en voorkom ongevallen..
mvg
MG Breva 850
-
Willy
Maak het niet ingewikkelder dan nodig: neem de draad die vanuit de TSSU naar de fan gaat en maak via een (enkelvooudige) schakelaar verbinding met (afgezekerde) 12V.
Schakelaar open = normale werking.
Schakelaar gesloten = fan draait.
Er is daar niks extra bij nodig, er kan geen stroom vloeien naar plaatsen waar dat niet zou mogen, als de schakelaar gesloten is en de TSSU stuurt de fan niet gebeurt er al helemaal niets, stuurt de TSSU de fan wel aan dan krijgt die om zo te zeggen van twee kanten spanning, maar dat kan geen kwaad (bij het met mekaar verbinden van gelijke spanningen gebeurt er immers niets, er vloeit ook helemaal geen stroom). De enige voorwaarde is dat de schakelaar die je gebruikt de benodigde stroom voor het sturen van de fan kan voeren.
Willy
Schakelaar open = normale werking.
Schakelaar gesloten = fan draait.
Er is daar niks extra bij nodig, er kan geen stroom vloeien naar plaatsen waar dat niet zou mogen, als de schakelaar gesloten is en de TSSU stuurt de fan niet gebeurt er al helemaal niets, stuurt de TSSU de fan wel aan dan krijgt die om zo te zeggen van twee kanten spanning, maar dat kan geen kwaad (bij het met mekaar verbinden van gelijke spanningen gebeurt er immers niets, er vloeit ook helemaal geen stroom). De enige voorwaarde is dat de schakelaar die je gebruikt de benodigde stroom voor het sturen van de fan kan voeren.
Willy
Laatst gewijzigd door Willy op 12 jun 2008, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt inderdaad, 12V DC cumuleert niet, maar omdat de topicstarter er blijkbaar niet helemaal gerust in is en omdat de (even dure) schakelaar evengoed moet aangesloten worden op de voedingsdraad en een stroombron, is het niet echt ingewikkelder te noemen. Enige verschil is dat je in het ene geval de kabel effectief moet doorknippen, waar je bij de tweede methode gewoon op de kabel kan bij aansluiten. Het staat alleen wat uitgebreider beschreven, kwestie van wat extra geruststelling in te bouwen 
Laatst gewijzigd door LOMAX op 21 mei 2008, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Willy
Door inmenging van Big Brother kan ik uw tekening niet zien. Als het daarin "in dezelfde richting" gaat dan ben ik wellicht in herhaling gevallen
Het relais zelf aansturen zou natuurlijk minder eisen aan de schakelaar stellen, maar het gaat hiet niet om een gewoon relais waar je zomaar de spoel van kan aansturen.
Wat het doorknippen van draden betreft: er bestaat ook zoiets als een "dief", een opknijp/druk-ding waarmee je spanning/stroom op een draad kan aftakken zonder te knippen.
Persoonlijk zou ik het anders doen: knippen - strippen - krimpkous erover - samenvoegen en solderen - krimpkous krimpen - gedaan
Willy
Het relais zelf aansturen zou natuurlijk minder eisen aan de schakelaar stellen, maar het gaat hiet niet om een gewoon relais waar je zomaar de spoel van kan aansturen.
Wat het doorknippen van draden betreft: er bestaat ook zoiets als een "dief", een opknijp/druk-ding waarmee je spanning/stroom op een draad kan aftakken zonder te knippen.
Persoonlijk zou ik het anders doen: knippen - strippen - krimpkous erover - samenvoegen en solderen - krimpkous krimpen - gedaan
Willy
Laatst gewijzigd door Willy op 12 jun 2008, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste BMW-techneuten,
Hartelijk dank voor de goede raad.
Volgende week schakelaartje bijzetten met een "diefje" en "inpakken" met krimpkous.
Frank
Hartelijk dank voor de goede raad.
Volgende week schakelaartje bijzetten met een "diefje" en "inpakken" met krimpkous.
Frank