wanneer is een band....
Moderator: GVN
wanneer is een band....
Beste, binnen een tweetal weken vertrekken wij voor een vijfdaagse rit in de Alpen ( tussen 2500 en 3000 km)! Nu zit ik met een dilemma over mijn banden! Ik rij met de 1200GS en mijn banden liggen nu 12000 km op de velgen! Het profiel vooraan is ongeveer 3 mm en achteraan een 4 mm! Moet ik nu mijn banden vernieuwen of niet! Ik weet dat je met nieuw rubber altijd beter af bent, maar men moet ook geen kosten maken als het niet nodig is! Nu, besparen op banden is nooit goed, dat is zeker! Graag jullie mening waarvoor dank.
-
sprint
Re: wanneer is een band....
wat kost een band?
wat bespaar je met er 500/1000 km meer mee te doen.
bv: band van 150 euro : 12.000 km = 0,0125 euro per km
0,0125 X 1000 km = 12,5 euro winst per 1000km.
Wat kost het om eens goed grip te verliezen in de Alpen
Plaats gewoon nieuw rubber op je velgen en ga onbezorgd op reis
wat bespaar je met er 500/1000 km meer mee te doen.
bv: band van 150 euro : 12.000 km = 0,0125 euro per km
0,0125 X 1000 km = 12,5 euro winst per 1000km.
Wat kost het om eens goed grip te verliezen in de Alpen
Plaats gewoon nieuw rubber op je velgen en ga onbezorgd op reis
Laatst gewijzigd door sprint op 21 mei 2008, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix.

-
tweecilinderke
Ik zou ook een nieuwe slets plaatsen en toch mijn oude houden dan kan je er achteraf misschien nog en km of 2000 me bollen 
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
In de Alpen wilt ge toch wel op uw banden kunnen rekenen ? Stel u eens wat regenwater voor ('t is te hopen van niet natuurlijk) en een band die het water niet kan afvoeren, in een bocht. Banden wisselen, lijkt me.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Aan de profieldiepte te zien, zou ik ze erop laten liggen, gaat makkelijk.
Heb op me vorige moto met een set wel 30.000km gedaan.
Maar dan worden ze wel vierkant, dus echt plat op den duur.
Gevaarlijk dus niet maar minder houvast in de bochten.
De huidige banden hebben hard rubber in het midden en zacht rubber op de wangen.
Die zijn erop berekend langer mee te gaan.
mvg
De huidige banden hebben hard rubber in het midden en zacht rubber op de wangen.
mvg
MG Breva 850
Vervangen en de oude bijhouden,in de alpen slijten je banden vlugger dan hier' (bij mij toch).
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Je zou ervan versteld staan hoe snel het rubber verslijt in de Alpen; ik heb mezelf ook een keer laten vangen. Banden in de Alpen (moeten) vervangen is zonde van je vakantie-tijd.
Dus, vervang je banden voordien en geef met een gerust gemoed gummi in die Alpen
Dus, vervang je banden voordien en geef met een gerust gemoed gummi in die Alpen
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
den Bullet
Hangt ook af van welke sletsen er nu opliggen.
Mijn Trailwings (af-fabriek) hebben het 12.000 km uitgehouden.
De Tourance's daarna zowat het dubbele
Mijn Trailwings (af-fabriek) hebben het 12.000 km uitgehouden.
De Tourance's daarna zowat het dubbele
YOO
3 à 4mm, daarmee durf ik gewoon niet meer te vertrekken, 't zou niet den eerste zijn die op de terugreis de koordlagen ziet steken, en ik weet 't uit ervaring
Trouwens, als je al 12K km met een setje hebt gedaan, dan ben je al bij de gelukkigen die er meer dan 10K uithalen, is mij zelden gelukt.
Grtz, Philip!
3 à 4mm, daarmee durf ik gewoon niet meer te vertrekken, 't zou niet den eerste zijn die op de terugreis de koordlagen ziet steken, en ik weet 't uit ervaring
Trouwens, als je al 12K km met een setje hebt gedaan, dan ben je al bij de gelukkigen die er meer dan 10K uithalen, is mij zelden gelukt.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
John
- Contacteer:
Ge moogt jou rijstijl niet vergelijken met een ander hé Koppel! Als dat ne rustigen toerder is zou dat wel moeten lukken.
In de Ardennen heb ik ook eens de vellen rubber er af gereden, door iets té hevig door de bochtjes te sjezen. Hete asfalt en hete bandjes doet er niet goed aan.
In de Ardennen heb ik ook eens de vellen rubber er af gereden, door iets té hevig door de bochtjes te sjezen. Hete asfalt en hete bandjes doet er niet goed aan.
Hoi,John schreef:Ge moogt jou rijstijl niet vergelijken met een ander hé Koppel! Als dat ne rustigen toerder is zou dat wel moeten lukken.
Met drie vier mm vertrek ik toch ook niet meer en mijne rijstijl is iets rustiger als die van Koppel
Gewoon vervangen... hetgeen je uitspaard op die band is het risico op bandenpech of zelfs een crash niet waard.
GRTS Danny
-
Gorky-GSA
- Contacteer:
Als ik vertrek op reis leg ik altijd nieuwe banden 
http://gorky.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
GSmotards Gen-307D Lid BMW MC Vlaanderen
R1250RT
-
Motard de l'Allier
- Contacteer:
Had ook drie-vier mm, daar vertrek ik niet mee naar Corsica ze. (van plan een 3000km te doen)
Nen nieuwe opgelegd, en na de reis den ouden der terug op en hier oprijden.
Je leven is toch meer waard dan nen band zeker
Mvg Motard de l'Allier
Nen nieuwe opgelegd, en na de reis den ouden der terug op en hier oprijden.
Je leven is toch meer waard dan nen band zeker
Mvg Motard de l'Allier
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
-
Relax
Twee jaar geleden vier dagen naar Vogezen, Jura, Zwarte Woud. Achterband volgens dealer nog goed voor 5000 km. Na 1500 km was zowat alles weg of in vellen en kregen we regen. Op eieren rijden met ééntje in m'n broek. Bij bandenwissel (ben er nog mee terug gereden gezien autoweg, maar da's ook niks om fier op te zijn) kon ik de bandenboer door het loopvlak zowat zien staan.
Vorig jaar vier dagen Alpen en G. du Verdon. Ik beslis dat m'n banden nog genoeg km's aan kunnen. Intussen weet zowat iedereen behalve ikzelf wat een dom kalf ik ben en idd, 't zelfde probleem. In de Verdon onweertje en glijdend de G. door. Bangelijk.
Never again.
Vorig jaar vier dagen Alpen en G. du Verdon. Ik beslis dat m'n banden nog genoeg km's aan kunnen. Intussen weet zowat iedereen behalve ikzelf wat een dom kalf ik ben en idd, 't zelfde probleem. In de Verdon onweertje en glijdend de G. door. Bangelijk.
Never again.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Da rood is gewoon de reinste larie die ik ooit heb gehoord...Wiedewa schreef:Aan de profieldiepte te zien, zou ik ze erop laten liggen, gaat makkelijk.
mvg
Het is net UITERST GEVAARLIJK om zo rond te tuffen... en zou in de wegcode moeten staan als zware overtreding wegens een gevaar voor jezelf en je weggebruiker
... de rest ook.
RIJD ZEKER leg maar nieuwe banden.(spreek uit ervaring)
driving my bike is the most lovely i like