Laden van scala rider op 12V

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
S|empr3
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 15:38
Locatie: Middelkerke
Contacteer:

Laden van scala rider op 12V

Bericht door S|empr3 »

juplahoi,

vraagje,

Het is mogelijk om een scala rider teamset, Q2 FM etc te laden via een 12 volt stekker.
nu is m'n vraag,: Is het mogelijk die te laden op de moto, zonder dat de moto draait , als de 12 volt stekker rechtstreeks op de batterij staat (dus niet via canbus)?
het toestel ( Q2 ) moet ongeveer 3 uur laden en is aan een 9v 300 mah lader.

zal de batterij niet leeglopen na 3 uur laden?

we gaan naar schotland met tentje...... dus niet slapen in herberg met prize (stopcontact) ! :mrgreen:
dus ik zou graag willen weten als we dan smorgens niet onze service kaart moeten bovenhalen om onze toch te kunnen verder zetten.

Alle laat ne keer iets weten aub
greetz
Kris
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Laden van scala rider op 12V

Bericht door MOTOBLOG »

Je zou een DC to DC converter kunnen kopen of (laten) maken. Het doel is om 12V gelijkspanning te reduceren naar 9V gelijkspanning. Alleen, de stroomsterkte is de bepalende factor van de de lader... de laadstroom is meestal relatief klein om de levensduur van de oplaadbare batterij te sparen.

1) laden met 12 volt kan de batterij beschadigen, en zo aansluiten dan gaat die batterij van de scala ineens een pak stroom trekken en roodgloeiend worden, snelladen in de grootste zin van het woord en dat mag je dus niet doen.

2) wat dan wel: zoeken naar een 12 naar 9 volt converter die hooguit een paar honderd mili ampères toelaat.

3) de batterij zal er wel wat van weten maar niet in die orde dat je niet meer kan starten.

DE REDEN waarom ik steeds bekabeld rijd. Ik vind draadloos ook wel ferm, maar ik zit ook teveel uren in het zadel en een dode batterij is een dood apparaat en daar heb je nik aan.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Laden van scala rider op 12V

Bericht door Obiwan »

De 12 volt lader is gewoon als accessoire te koop.
Waarom probeer je het niet gewoon voordat je op vakantie gaat.
In het slechtste geval rij je een keertje 3 uur zonder je Q2 terwijl deze oplaad. Geen halszaak lijkt mij?
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
S|empr3
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 sep 2004, 15:38
Locatie: Middelkerke
Contacteer:

Re: Laden van scala rider op 12V

Bericht door S|empr3 »

ik heb de 12volt lader, maar wilde eigenlijk weten als je na een ganse dag rijden en gebruik met de scala rider ( gaat 7 uur mee) en ge komt aan op bestemming, geen stopcontacten enz, als je dan de autolader insteekt in een moto die de gehele dag gereden heeft.... als ge dan 3 uur uw lader aanlegt rechtstreeks op de batterij (dus canbus heeft hier niets mee te maken) , als dat mogelijk is ....
kun ge dan theoretisch na 3 uur, nog starten of gaat ge dan met een platte batterij zitten....

maar ondertussen al antwoord gekregen en blijkt dat da zou moeten lukken.

greetz

Kris
Plaats reactie