Luchtfilter reinigen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Luchtfilter reinigen

Bericht door de Ron »

op mijn R1150Rt maakte ik tussen de onderhoudsintervallen regelmatig de luchtfilter schoon. Hij zat gemakkelijk bereikbaar onder het zadel. Bij de R1200RT zie ik de luchtfilter echter niet zitten, ik vermoed dat deze onder de benzinetank zit ?
Als men de batterij eruit neemt kan men dan zo aan de luchtfilter ? Indien de benzinetank eraf moet, loopt deze dan leeg, moeten er leidingen losgemaakt worden en gaat dit makkelijk ? Waarop te letten bij montage ?
Dank bij voorbaat voor de info van de techneuten en diegenen die de 1200RT al eens in zijn blootje gezet hebben ! :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door tweetyoost »

ik kan mis zijn maar is het niet zo dat die ook aan de rechterzijkant zit zoals van een R1200GS? ik dacht ook dat het een plat model was.. onder de tank zou inderaad nogal zeer on onderhoudsvriendelijk zijn
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door CeesBmw »

Ik snap niet waarom er niet veel meer gebruikers zijn van K&N replacement filters.
Voor de 1200RT heb je deze nodig. http://www.knfilters.com/search/product ... od=BM-1204

Dit impliceert dat je de komende 100.000 kM deze niet hoeft te vervangen, noch schoon te maken.
En vervangen hoeft nooit wel schoonmaken eens per 100.000 kM.

Daarbij zijn ze in aanschaf wel duurder maar gaan ze VEEL langer mee... dus ben je na 2 * service beurt al goedkoper uit.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door de Ron »

Inderdaad, K&N is wel een goed produkt. Maar om te stellen dat je deze proper dient te maken om de 100.000 km ? Bij mijn R1150RT maakte ik de luchtfilter steeds eens proper tussen de onderhoudsintervallen, dwz om de 5000 km. Soms verbaasde het me dat er zoveel zand, bladeren en insecten tussen de filter en in het filterhuis zat. Wat moet dit dan niet geven na 100.000 km ?
Maar nu weet ik nog niet hoe je er aan geraakt en waar hij zit bij een R1200RT .. :-?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door Iron Gonzo »

Afbeelding
op het einde van de aanzuigbuis :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door CeesBmw »

proper of proper maken, K&N garandeerd gewoon dat hjet filter niet schoon gemaakt hoeft te worden voor de 100.000 kM.
Met schoon maken bedoel ik dan uitspoelen en van nieuwe filter olie voorzien.
Als er hele palmbladeren inzitten tsja dan veeg je die er uit. maar omdat nu iedere 10k te doen is wel wat overdreven.
Of zijn de wegen in Belgie met zoveel sleet dat je een zandkasteel kan bouwen in je filterhuis.

Anyways, ik zou voor een K&N filter gaan, omdat de flow door deze filters veel hoger is hoef je minder vaak je filter proper te maken.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door xantingo »

CeesBmw schreef:Met schoon maken bedoel ik dan uitspoelen en van nieuwe filter olie voorzien.
Euh... ik zie onder mijn zadel enkel een papieren luchtfilter... waar giet jij daar olie op :?:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
rudi g
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 dec 2006, 20:01
Locatie: sint-niklaas

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door rudi g »

De filterolie van K&N kleurt de filter een beetje rood , zodat je ziet waar er olie zit !!!
Uiteraard enkel op een K&N filter.
Grtz
R1150GS "mandarin"
Schotland 2006
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door PHILIP »

het verbaast me dat hij zo klein is :?:
Trikke
Berichten: 211
Lid geworden op: 07 nov 2005, 11:03
Woonplaats: Halle

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door Trikke »

PHILIP schreef:het verbaast me dat hij zo klein is :?:
Heeft ze dat gisteren gezegd?

Excuseer mij Ron, volledig off-topic.
Ik kon niet aan de verleiding weerstaan.

trikke

BTW: Ik gebruik ook al jaaaaaren K&N-filter, en ben daar zeer tevreden over.
Maar daarmee weet jij nog steeds niet waar je luchtfilter zit.
dzjoons
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 mar 2007, 23:21
Woonplaats: Bornem
Locatie: Bornem

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door dzjoons »

Gewoon het rechter zijpaneel demonteren dan zie je de filter zo zitten, het zijn wel nogal wat boutjes en hou vooral de vollegorde van demonteren in het oog. Heb je een temp. meting dan zit de sensor ook op het rechter paneel.
Geen kommer op mijnen brommer
groetjes Dzjoons

en ja ik ben lid
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Luchtfilter reinigen

Bericht door de Ron »

Bedankt voor de info ! :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Plaats reactie