van nieuwe F800S naar occasie R1150RT of R1200RT
Moderator: GVN
-
BMWF800R
van nieuwe F800S naar occasie R1150RT of R1200RT
Omdat mijn vrouw niet op haar gemak zit op onze F800S zoek ik een oplossing. Ik zit te ver naar voor geleund en zij wil recht zitten. Ze kan moeilijk aan de "tank" om te steunen en daardoor zit zij niet goed. Het plezier ritje is niet plezant!! Dus....of ik moet alleen rijden of er moet een oplossing komen.
Ik zou een ST kunnen monteren op onze S maar ik denk niet dat dat veel zou uitmaken.
Ik zou ook een RT kunnen aanschaffen maar nieuw kosten die niet niks natuurlijk. En dan moeten we ons afvragen of het wel de moeite is omdat we maar enkel voor ons plezier rijden. +/- 5000 km/jaar.
Zijn er mensen met tips?
Is het een goed idee om een R1150RT in occasie aan te schaffen? Of liever een R1200RT?
Heeft de 1200 voordelen tegenover de 1150? Ik weet dat de 1200 lichter weegt. Hoe zit het met het verbruik van de 1150 tegenover de 1200? Tegenwoordig is dit ook een belangrijke faktor bij het aankopen. Onze F800 verbruikt maar 4.6 l/100km.
Is het met zo'n grote toerbuffel nog plezant rijden?
Is het nog mogelijk om in de file in het midden door te rijden in de stad?
Ik wil ook niets overhaasten. Dus alle tips zijn meer dan welkom.
Ik zou een ST kunnen monteren op onze S maar ik denk niet dat dat veel zou uitmaken.
Ik zou ook een RT kunnen aanschaffen maar nieuw kosten die niet niks natuurlijk. En dan moeten we ons afvragen of het wel de moeite is omdat we maar enkel voor ons plezier rijden. +/- 5000 km/jaar.
Zijn er mensen met tips?
Is het een goed idee om een R1150RT in occasie aan te schaffen? Of liever een R1200RT?
Heeft de 1200 voordelen tegenover de 1150? Ik weet dat de 1200 lichter weegt. Hoe zit het met het verbruik van de 1150 tegenover de 1200? Tegenwoordig is dit ook een belangrijke faktor bij het aankopen. Onze F800 verbruikt maar 4.6 l/100km.
Re: van nieuwe F800S naar occasie R1150RT of R1200RT
Als je maar 5000 km/jaar rijdt en dit enkel voor jullie plezier, is het verbruik dan een belangrijke faktor ?BMWF800S schreef:En dan moeten we ons afvragen of het wel de moeite is omdat we maar enkel voor ons plezier rijden. +/- 5000 km/jaar.
Hoe zit het met het verbruik van de 1150 tegenover de 1200? Tegenwoordig is dit ook een belangrijke faktor bij het aankopen.
-
Iron Gonzo
er zijn zeer veel verschillen tussen een 1150 en 1200
als je dan toch zelf liever met een type tour sport zou rijden is een 11*0RS of 1200ST een betere keuze
ik heb jaren met een R1100RS (is nu te koop) gereden en dit is voor passagier een zeer comfortabele motor
nu ik met een R1200ST rij vindt mijn vrouw en kids deze zelfs nog beter dan de 1100RS kwa passagier comfort
het verbruik van mijn RS lag (afhangkelijk van hoe je de gas open draaid) tussen de 5.5 a 8 liter
mijn R1200ST verbruikt gemiddeld zo een 4.8 a 5.5 liter
daar de RT groter gekuipt is zal het verbruik dan ook wat meer zijn en de gas hendel speelt ook een grote rol natuurlijk
als je dan toch zelf liever met een type tour sport zou rijden is een 11*0RS of 1200ST een betere keuze
ik heb jaren met een R1100RS (is nu te koop) gereden en dit is voor passagier een zeer comfortabele motor
nu ik met een R1200ST rij vindt mijn vrouw en kids deze zelfs nog beter dan de 1100RS kwa passagier comfort
het verbruik van mijn RS lag (afhangkelijk van hoe je de gas open draaid) tussen de 5.5 a 8 liter
mijn R1200ST verbruikt gemiddeld zo een 4.8 a 5.5 liter
daar de RT groter gekuipt is zal het verbruik dan ook wat meer zijn en de gas hendel speelt ook een grote rol natuurlijk
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
ik heb mij in Januri van dit jaar een 2de hands R1150Rt aangeschaft, na vele jaren Chopper, en heb er nog geen spijt van
rij met mijn madam zo rond de 8 a 10000 km per jaar en natuurlijk is het rijden over lange afstanden vele malen beter, en comfortabel.
Weet niet of er zooooveel verschillen zijn tussen de 1150 en de 1200, zal wel zijn, maar ik vindt de 1150 mooier, persoonlijke mening natuurlijk
Aanschaf 2de hands scheel niet zo veel tussen beide, als jo over jonge motors praat met weinig km.
heb zelf 10000 Euro betaald voor eentje van 2004 met 16500 Km, dus kosten inderdaad nogal veel, maar je krijgt er heel veel voor terug.
Kwa comfort zal uw madam niet te klagen hebben
, die zit in een zetel.
Aan u om uit te maken wat uw voorkeur geniet.
Groeten
Greyman
rij met mijn madam zo rond de 8 a 10000 km per jaar en natuurlijk is het rijden over lange afstanden vele malen beter, en comfortabel.
Weet niet of er zooooveel verschillen zijn tussen de 1150 en de 1200, zal wel zijn, maar ik vindt de 1150 mooier, persoonlijke mening natuurlijk
Aanschaf 2de hands scheel niet zo veel tussen beide, als jo over jonge motors praat met weinig km.
heb zelf 10000 Euro betaald voor eentje van 2004 met 16500 Km, dus kosten inderdaad nogal veel, maar je krijgt er heel veel voor terug.
Kwa comfort zal uw madam niet te klagen hebben
Aan u om uit te maken wat uw voorkeur geniet.
Groeten
Greyman
Tiens, das een rare redenatieIRON GONZO schreef:daar de RT groter gekuipt is zal het verbruik dan ook wat meer zijn
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

-
Iron Gonzo
ik dacht van niet daar je een grotere weerstand hebt door de grote voorgevelBiemeRT schreef:Tiens, das een rare redenatieIRON GONZO schreef:daar de RT groter gekuipt is zal het verbruik dan ook wat meer zijn![]()
![]()
tevens heb ik al van veel RT rijders mogen horen dat mijn ST veel zuiniger is dan hun RT
het verschil moet toch ergens zitten
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ik dacht altijd: hoe meer kuip, hoe meer gestroomlijnd, hoe minder weerstand 
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
Iron Gonzo
ha dus een goldwing heeft minder weerstand dan een hayabusaBiemeRT schreef:Ik dacht altijd: hoe meer kuip, hoe meer gestroomlijnd, hoe minder weerstand
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Kan dat verschil in verbruik ook niet te wijten zijn aan het verschil in gewicht tussen een RT en een ST?
2007 F650 GS => 2008 R1200 ST † => 2013 F650 GS => 2014 K1200 GT
-
BMWF800R
Als het weer morgen wat meezit gaan we een testrit met de R1200RT maken.
Minder verbruiken werkt psychologisch aan de pomp. Geeft een goed gevoel ook al is de aanschaf duurder geweest.
Minder verbruiken werkt psychologisch aan de pomp. Geeft een goed gevoel ook al is de aanschaf duurder geweest.
-
Iron Gonzo
zo zijn er inderdaad verschillende factoren die daarop inwerkenrudyvc schreef:Kan dat verschil in verbruik ook niet te wijten zijn aan het verschil in gewicht tussen een RT en een ST?
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Ik heb zelf de F800S en de F800ST al uitvoerig bereden en getest. Ik heb zelf een R1200ST gehad en nu een R1200RT. Uiteraard ga je verschillen merken, da's vazelfsprekend. Als je op een F800S vindt dat je 'te' sportief naar voor zit, dat is op een R1200ST haast hetzelfde of je zou een andere stuur moeten plaatsen... Een tweedehands R1150RT of 1200RT kan je overwegen. Een nette occasie is makkelijk te vinden, het verschil tussen beide in prijs ga je merken. Ik probeer ook nog even op een paar punten te antwoorden:
Verbruik R1200 blok is normaal tussen de 4,9 en 5,7 liter in de meeste normale omstandigheden, de F800-serie is toch een beetje zuiniger. Logisch, er moet een derde minder volume gevuld worden... Mijn langdurig gemiddelde op de R1200RT is nu na 20000 km ongeveer 5,4 tot 5,5 liter/100 km
De 1150 ga je nog makkelijk vinden, er zullen wat meer km's op staan, vormt echter geen probleem. De 1200 ga je tweedehands zeker zoveel betalen als een nieuwe F800S met denkelijk nog wat extra toeleggen.
De R1200RT stuurt een stuk lichter en directer dan de 1150. De boite schakelt beter (schuine vertanding) en het blok heeft duidelijk meer vermogen en een groter koppel. De uitrusting is niet meteen veel uitgebreider, maar er zitten nu wel wat andere opties op een 1200RT.
De RT is een fijne motor die zeker sportief rijden toelaat. Op de F800S ervaar je dat wel anders, die nodigt nu eenmaal net wat meer uit tot sportief jagen, maar geloof me, met een R1200RT kan je lustig de keet aan de grond rijden en dat gaat vlotter dan die motor doet uitschijnen.
Filefilteren is geen probleem, ikzelf laat de zijkoffers thuis, die gebruik ik enkel voor toerritten, trips en reizen, ik rijd dagelijks met een topkoffer en heb een motor die overal doorkomt, ook door de drukste files...
Verbruik van mijn R1200ST en RT liggen bij elkaar, niet om over naar huis te schrijven. Maar een F800-serie is dus zuiniger...
De RT is uiteraard de meest interessante fiets voor met twee rond te rijden. De R1200ST is toch wat anders. Wil je meer weten, http://www.pvdk.be staat vol over dit alles, circuit testen van de F800S en ST, vergelijktest F800ST en R1200ST, R1200ST en R1200RT logboeken en reiservaringen... lees maar op
Verbruik R1200 blok is normaal tussen de 4,9 en 5,7 liter in de meeste normale omstandigheden, de F800-serie is toch een beetje zuiniger. Logisch, er moet een derde minder volume gevuld worden... Mijn langdurig gemiddelde op de R1200RT is nu na 20000 km ongeveer 5,4 tot 5,5 liter/100 km
De 1150 ga je nog makkelijk vinden, er zullen wat meer km's op staan, vormt echter geen probleem. De 1200 ga je tweedehands zeker zoveel betalen als een nieuwe F800S met denkelijk nog wat extra toeleggen.
De R1200RT stuurt een stuk lichter en directer dan de 1150. De boite schakelt beter (schuine vertanding) en het blok heeft duidelijk meer vermogen en een groter koppel. De uitrusting is niet meteen veel uitgebreider, maar er zitten nu wel wat andere opties op een 1200RT.
De RT is een fijne motor die zeker sportief rijden toelaat. Op de F800S ervaar je dat wel anders, die nodigt nu eenmaal net wat meer uit tot sportief jagen, maar geloof me, met een R1200RT kan je lustig de keet aan de grond rijden en dat gaat vlotter dan die motor doet uitschijnen.
Filefilteren is geen probleem, ikzelf laat de zijkoffers thuis, die gebruik ik enkel voor toerritten, trips en reizen, ik rijd dagelijks met een topkoffer en heb een motor die overal doorkomt, ook door de drukste files...
Verbruik van mijn R1200ST en RT liggen bij elkaar, niet om over naar huis te schrijven. Maar een F800-serie is dus zuiniger...
De RT is uiteraard de meest interessante fiets voor met twee rond te rijden. De R1200ST is toch wat anders. Wil je meer weten, http://www.pvdk.be staat vol over dit alles, circuit testen van de F800S en ST, vergelijktest F800ST en R1200ST, R1200ST en R1200RT logboeken en reiservaringen... lees maar op
BMWF800S schreef:Omdat mijn vrouw niet op haar gemak zit op onze F800S zoek ik een oplossing. Ik zit te ver naar voor geleund en zij wil recht zitten. Ze kan moeilijk aan de "tank" om te steunen en daardoor zit zij niet goed. Het plezier ritje is niet plezant!! Dus....of ik moet alleen rijden of er moet een oplossing komen.
Zijn er mensen met tips?
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Hoi,
Ik rij met een r 1150 rt van 2004 mijn vorige was een chopper.En moet zeggen het verschil is zooooo groot , in het voordeel van de rt natuurlijk,mijn verbruik is op de autostrade aan een gemiddelde van 120 km per uur 5.1 l
Ik rij met een r 1150 rt van 2004 mijn vorige was een chopper.En moet zeggen het verschil is zooooo groot , in het voordeel van de rt natuurlijk,mijn verbruik is op de autostrade aan een gemiddelde van 120 km per uur 5.1 l
Hello gents,
Rij met een R1150GS Adventure bouwjaar 2004. Met mijn 30 liter tank haal ik in beladen toestand een acturadius van 600 km. De koffers zijn dan volgepakt en een rolbag ligt er op.
De zithouding op mijn gs is ontspannen. Misschien de overweging waard....
Wat je ook kiest je zal niet bedrogen uitkomen.
De groeten
Rij met een R1150GS Adventure bouwjaar 2004. Met mijn 30 liter tank haal ik in beladen toestand een acturadius van 600 km. De koffers zijn dan volgepakt en een rolbag ligt er op.
De zithouding op mijn gs is ontspannen. Misschien de overweging waard....
Wat je ook kiest je zal niet bedrogen uitkomen.
De groeten
-
BMWF800R
Ik twijfel om vandaag een testrit te maken met een RT. Het weer lijkt mij op het eertste zicht maar wat miezerig.
Ik zelf vind de positie van de F800S niet "te" sportief.
Het is mijn vrouw die niet goed zit.
"Ik zit te ver naar voor" is vanuit het oogpunt van mijn vrouw gezien.
Het zou leuker zijn om samen af en toe eens een rit te maken. Dat wil ze ook en ik ook trouwens. Maar met de F800S zien wij dit niet zitten.
Bedankt pvdk voor de duidelijke beknopte uitleg.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de R1200RT. Maar eerst afwachten wat de testrit geeft.
Ik zelf vind de positie van de F800S niet "te" sportief.
Het zou leuker zijn om samen af en toe eens een rit te maken. Dat wil ze ook en ik ook trouwens. Maar met de F800S zien wij dit niet zitten.
Bedankt pvdk voor de duidelijke beknopte uitleg.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de R1200RT. Maar eerst afwachten wat de testrit geeft.
-
edargpu
Anders eens contact opnemen met Schalkse® hier op het forum hij heeft een1150 RT te koop staan voor de democratische prijs van 6500€.
Heb de machine zien staan op de B4B rit en ziet er een schuun beest uit
Hier de link naar de RT http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=18072
Heb de machine zien staan op de B4B rit en ziet er een schuun beest uit
Hier de link naar de RT http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 12&t=18072
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
Sven 12RT
Als de krachtbron van de F800 je aanstaat, waarom de GS-versie niet eens testen?
Qua verbruik, ik had op de twinspark 1150 GS een verbruik van 6,2 tot 6,8 l. Op m'n 12RT haal ik enkel op snelwegen een maximumverbruik van 5,7.
Op clubritten, na een reset van de tellers, is onder de 5 blijven goed te doen, zelfs zonder traag te rijden.
Tja, qua breedte, veel smaller dan de F-S of F-ST versie ga je ze niet vinden. Een RT, ongeacht het type heeft vaste spiegels, vaak op de hoogte waar de autospiegels hangen. Van SUV of vrachtwagens heb je dan weer weinig last, van de spiegels dan, die hoger hangen.
Qua verbruik, ik had op de twinspark 1150 GS een verbruik van 6,2 tot 6,8 l. Op m'n 12RT haal ik enkel op snelwegen een maximumverbruik van 5,7.
Op clubritten, na een reset van de tellers, is onder de 5 blijven goed te doen, zelfs zonder traag te rijden.
Tja, qua breedte, veel smaller dan de F-S of F-ST versie ga je ze niet vinden. Een RT, ongeacht het type heeft vaste spiegels, vaak op de hoogte waar de autospiegels hangen. Van SUV of vrachtwagens heb je dan weer weinig last, van de spiegels dan, die hoger hangen.
Laatst gewijzigd door Sven 12RT op 07 jun 2008, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat u op zo'n testrit met een RT vooral niet afschriken door de eerst (iets moeilijkere) km's. Een Rt is effe wennen, daarna is het een droom 

-
GS1995
!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
-
BMWF800R
Pff, wat een weekeinde.
Als ik met de dealer kan overeenkomen wordt het een nieuwe RT. Als mijn vrouw en ik het na een testrit eens zijn. Het was zaterdag geen testweer. We zijn wel eens gaan "test zitten". En de vrouw zei dat het goed was.
Deze opties zou ik erbij nemen: Boordcomp, Verwarmde handgrepen, bandenspanningsensoren.
De ESA optie lijkt mij erg gemakkelijk maar dat zal niet in het budget passen.
Over de kleur moeten we nog beslissen. We dachten eerst beige maar grijs is ook wel mooi, allebei met zwarte zijpanelen. Het mooiste vind ik antraciet, donker grijs, maar dat kan blijkbaar niet gekozen worden.
Als ik met de dealer kan overeenkomen wordt het een nieuwe RT. Als mijn vrouw en ik het na een testrit eens zijn. Het was zaterdag geen testweer. We zijn wel eens gaan "test zitten". En de vrouw zei dat het goed was.
Deze opties zou ik erbij nemen: Boordcomp, Verwarmde handgrepen, bandenspanningsensoren.
De ESA optie lijkt mij erg gemakkelijk maar dat zal niet in het budget passen.
Over de kleur moeten we nog beslissen. We dachten eerst beige maar grijs is ook wel mooi, allebei met zwarte zijpanelen. Het mooiste vind ik antraciet, donker grijs, maar dat kan blijkbaar niet gekozen worden.
-
BMWF800R
't Is gisteren gebeurt.
Ik heb een nieuwe R1200RT gekocht en mijn F achtergelaten bij mijn dealer.
Nu komt het lastige, wachten tot de levering.

Ik heb een nieuwe R1200RT gekocht en mijn F achtergelaten bij mijn dealer.
Nu komt het lastige, wachten tot de levering.
Wanneer is de bevalling voorzien?
Kurt
Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
-
Beemerboy09
Ik wou nog zeggen :"koopt u een RT", maar ik lees dat ge dat al gedaan hebt.
Proficiat.
RT = fun voor 2.

Proficiat.
RT = fun voor 2.
I love my R 850 RT.
-
BMWF800R
De levering is voorzien eind juli.
Maar vorig jaar is mijn F800S ook vroeger afgeleverd dan voorzien dus heb ik hoop...
Mijn grootste wens is dat ik hem volgende week mag afhalen. Eind volgende week begint mijn verlof en kan ik nog een week fietsen voor we op reis (zon zee strand) vertrekken.
Maar vorig jaar is mijn F800S ook vroeger afgeleverd dan voorzien dus heb ik hoop...
Mijn grootste wens is dat ik hem volgende week mag afhalen. Eind volgende week begint mijn verlof en kan ik nog een week fietsen voor we op reis (zon zee strand) vertrekken.