Dag 8: 12 juni
Rustdag vandaag, allen uitgeslapen tot 9.00
Rustig van het ontbijt genoten en rond 11.00 reden we naar Saint-Antonio via de D413.
Daar aangekomen liep er nog een wegje naar Capo Corbina maar deze bleek onverhard te zijn,
op het eerste zicht leek het te doen zelfs met duo.
Maar wat later verslechterde de weg zo dat we besloten halfweg te stoppen en terug te keren.
Mijn duo was afgestapt en ging te voet naar beneden, het ABS uitgeschakeld maar de GS sprong van rechts naar links over de grote keien,
normaal moest ik de veren verlichten en de bandenspanning laten zakken.
Maar dit is niet zo evident als je de eerste 30 km geen benzinepomp tegenkomt.
Nu via de D151 richting l’Ile-Rousse, dan de N197 op om in Lozari rechts te gaan richting Belgodère.
Voorbij Belgodère rechts de D963, dit is een doodlopende weg van 30 km eindigend in een natuurpark “Le Forêt de Tartagine Melaja”.
De weg ernaar kronkelde opnieuw en het wegdek is er redelijk goed, na een tijdje iets minder en terug erg nauwe passages.
Hier ook soms ongewone gasten op de weg.
Omstreeks 13.00 zoeken we een restaurantje hopelijk vinden we dat hier in the middle of nowhere.
Want rekening houden met de lage gemiddelde snelheid was terugkeren uitgesloten daar je niet meer na 14.00
een restaurant moet binnenstappen om een maaltijd te verkrijgen.
Een paar km verder in Poggiola komen we een auberge tegen en er bleken wel 20 personen te zitten eten.
Na de maaltijd richting natuurpark. We vervolgen de D963 , plots na een scherpe bocht rechts zien we een groene slang van een 40 cm.
Ik ga in de remmen en alletwee kijken we naar rechts om de slang te zien en te kunnen fotograferen.
We staan al stil als plots de GS in onbalans komt naar rechts van ons beiden, ik voel dat ik hem niet meer kan houden en belanden tegen de rotsen.
Daar hangen we in een onfortuinlijk houding, zet de motor af en onze metgezellen helpen de duo eraf en helpen om de moto terug recht te trekken.
Geen noemenswaardige schade op het eerste zicht , juist enkele diepe krassen in de handkap en rechterspiegel.
De slang nadien niet meer terug gevonden.
Op het einde van de weg een bruggetje met enkele watervalletjes, en dit is het vertrekpunt van eindeloze wandelingen.
De moto’s gestart na de obligatoire foto’s en terug de D963 op richting Belgodère.
Op één van de bergtoppen bleef er een donkere wolk hangen , die plots openging met mooie foto’s tot gevolg.
In Belgodère van een verfrissing genoten en nadien brood gekocht voor het avondmaal.
Nu de D71 op en in Costa rechts de D63 die ons leidde naar een stuwmeer. Deze bleek goed gevuld te zijn en wordt enkel gebruikt
voor de drinkwater bevoorrading in de streek..
Vorig jaar was deze in half juni voor twee derden leeg en kwam er enkel een modderige brij uit de waterleiding.
Van het stuwmeer D113 dan de D13 op en daar nam ik rechts ipv links wat ons leidde naar de wijngaarden uit de streek.
Hier ook weel halucinante beelden op de weg naar Corbarra.
In Corbarra links de D151 richting gîte.
Na het avondmaal had ik zin om naar Calvi te rijden om de zonsondergang te gaan bekijken.
Werner en Johan waren plannen aan’t maken om morgen het zuiden aan te doen en gingen niet mee.
Om 20.30 begeven we ons via de D71 richting Lumio. Een 10 tal km vorbij Lumio floepte het reservelampje aan.
Dat er ook nog bij, benzine vinden om 21.00?
Normaal moest ik het wel halen maar zou niet graag ergens in den donker tussen de bergen zonder brandstof vallen.
Onderweg wat foto’s genomen van de bergen en Lumio bij ondergaande zon.
In Calvi voorbij verschillende benzinestations gereden maar deze waren allen dicht,
maar er was ééntje waar men bankcontact kon gebruiken, oef, deze doen we aan in het terugkeren.
Even voorbij Calvi had ik een paar dagen geleden een mooi uitzichtpunt gezien die ik zou willen aandoen,
nl La Pointe de la Revellata.
Vanaf de D81b was er een rotspad naar beneden die te doen leek op het eerste zicht.
Van de D81b tot de Pointe was het zeker nog 5km.
Dus aan de off-road begonnen, we moesten ons haasten want de zon begon nu echt snel te zakken.
Hier ook terug moeten omkeren want met duo was het niet te doen.
Alleen zo ik het wel gehaald hebben. Dus GS’ers van het forum, een uitdaging voor jullie.
Nu snel foto’s nemen van de ondergaande zon deze bleek niet onder te gaan in de zee maar in de lage bewolking net boven de einder.
Terug naar boven gereden en gewacht op mijn duo. Toen zag ik in de verte van de Pointe het licht van een moto die snel dichter kwam.
Die wilde ik wel de beklimming zien doen.
Ahwel deze reed in een vaart naar boven om U tegen te zeggen en wat later bleek nog met duo te zijn!
Het was een lichte 125cc enduro, chapeau voor die gasten,
dit zou ik met de loodzware GS met duo nooit gekund hebben zonder valpartij.
Ene keer was al genoeg vandaag ze.
Rond 21.30 terug naar Calvi en daar brandstof ingedaan. Dit gaf me toch een gerust gevoel bij het terug rijden naar de gîte.
De D71 richting Cateri bleek bijna pikdonker te zijn en we waren blij om rond 22.30 onze gîte te bereiken.
Mvg Motard de l’Allier

CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0