Stabiliteitsproblemen
Moderator: GVN
Stabiliteitsproblemen
De laatste weken is het echt wel van de ene miserie in de andere. Nu dit weer... .
Toen ik daarstraks de moto zoals elke ochtend van de middenbok haalde en uit de carport wou rijden voelde ik al dat er iets mis was. In neutraal moest ik véél harder dan anders duwen om de motor vooruit of achteruit te kunnen duwen.
Onderweg merkte ik ook dat de motor slecht stuurde. In elke bocht - en vooral in linkse bochten - had hij de goesting om weer recht te wringen. Niet echt aangenaam.
En alsof dat niet genoeg was : elke keer dat ik een oneffenheid moest nemen die in de lengte van de weg liep (bvb de naad die twee rijvakken van elkaar afscheidt) begon mijn achterwiel zich te egdragen alsof het op glad ijs aan het rijden was.
Kortom.. de rit naar Brussel was alles behalve aangenaam (en veilig...) en er is duidelijk (weer eens) iets mis met mijn masjien (R850R).
Is er een beemerdokter in de zaal die aan de hand van de symptomen denkt te weten wat er nu weer scheelt? (voor alle duidelijkheid... neen, ik heb geen platte achterband...)
Toen ik daarstraks de moto zoals elke ochtend van de middenbok haalde en uit de carport wou rijden voelde ik al dat er iets mis was. In neutraal moest ik véél harder dan anders duwen om de motor vooruit of achteruit te kunnen duwen.
Onderweg merkte ik ook dat de motor slecht stuurde. In elke bocht - en vooral in linkse bochten - had hij de goesting om weer recht te wringen. Niet echt aangenaam.
En alsof dat niet genoeg was : elke keer dat ik een oneffenheid moest nemen die in de lengte van de weg liep (bvb de naad die twee rijvakken van elkaar afscheidt) begon mijn achterwiel zich te egdragen alsof het op glad ijs aan het rijden was.
Kortom.. de rit naar Brussel was alles behalve aangenaam (en veilig...) en er is duidelijk (weer eens) iets mis met mijn masjien (R850R).
Is er een beemerdokter in de zaal die aan de hand van de symptomen denkt te weten wat er nu weer scheelt? (voor alle duidelijkheid... neen, ik heb geen platte achterband...)
-
- Contacteer:
Re: Stabiliteitsproblemen
Controleer eens de vrije loop en evt speling van het achterwiel (motor op middenbok zetten). Wellicht is het groot lager stuk.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
In vrije loop gaat het achterwiel vrij stroef...
Zo'n groot lager... dure grap of niet?
Zo'n groot lager... dure grap of niet?
-
- Contacteer:
Qua materiaal stelt het niet zo veel voor, maar ja, het werkplaatstarief, hè ......
Actuele bedragen heb ik niet (zelf gelukkig nog nooit mee te maken gehad), maar anderen kunnen hier ongetwijfeld meer over melden. 't Komt helaas vaker voor.
Controleer eerst eens of het wiel niet ergens aanloopt.
Actuele bedragen heb ik niet (zelf gelukkig nog nooit mee te maken gehad), maar anderen kunnen hier ongetwijfeld meer over melden. 't Komt helaas vaker voor.
Controleer eerst eens of het wiel niet ergens aanloopt.
Groet,
Erwin
Erwin
Nope, wiel loopt nergens tegen aan.
Zou het msschien ook kunnen dat de cardanas naar de kl** is?
Zou het msschien ook kunnen dat de cardanas naar de kl** is?
-
- Contacteer:
IMO niet waarschijnlijk, omdat je dan aandrijvingsproblemen zou ondervinden.
Groet,
Erwin
Erwin
... al eens gedacht om uw banden deftig op te blazen?
-
Remblokken zitten los?
Vering nog in orde?
Bandendruk?
Groot lager cardan, speling?
Conische lagers cardan, speling?
Gr, meca.
Vering nog in orde?
Bandendruk?
Groot lager cardan, speling?
Conische lagers cardan, speling?
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Contacteer:
Wie blaast er nu z'n banden op ?!JH. schreef:... al eens gedacht om uw banden deftig op te blazen?
Ik denk ook idd richting lagers...

R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
(s)Campi Di Pampi schreef:Wie blaast er nu z'n banden op ?!JH. schreef:... al eens gedacht om uw banden deftig op te blazen?
onder andere mensen met een stabiliteitesprobleem van hun liefste tweewieler
Lijkt mij om de één of andere reden toch ook het eerste waar ge naar kijkt...JH. schreef:... al eens gedacht om uw banden deftig op te blazen?
Nil volentibus arduum
- mdc
- Webmaster
Zal dus wel gecontroleerd zijn zekersemtex schreef:...(voor alle duidelijkheid... neen, ik heb geen platte achterband...)

Marc
R1250RT 2020
R1250RT 2020
Het kan ook zijn dat de banden te hard staan eh. Ik heb dat gehad en het is een even voos gevoel als een te platte band...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
-
- Contacteer:
Die ervaring deel ik niet met je. Ik heb mijn bandenspanning altijd een paar tienden bar hoger dan voorgeschreven (2,7 voor en 3,1 achter). Dat rijdt IMO veel fijner, je hebt minder last van cupping en je hebt minder rolweerstand.Tommeke schreef:Ik heb dat gehad en het is een even voos gevoel als een te platte band...
Groet,
Erwin
Erwin
Toen ik mijn nieuwe GS ging halen schrok ik van hoe slecht hij stuurde... Na controle via de RDC las ik dat er vooraan 3,2 en achteraan 3,9 in de band zat. Terug naar de dealer, bandenspanning zoals die hoort en motor reed weer zoals het een GS betaamt. Ik spreek dus niet van enkele tienden meer...
-
- Contacteer:
Tsja, als je op ballonnen gaat rijden ...Tommeke schreef:.... vooraan 3,2 en achteraan 3,9 in de band zat. ...

Groet,
Erwin
Erwin
Waarmee ik maar wilde zeggen dat het perfect kan en dat het daarom niet aan de bestuurder ligt eh. De mijne was nieuw en vermoedelijk bij de dealer ergens een foutje gebeurd eh...
Dat kost je wel grip bij het remmen. de druk 2.5 en 2.9 is al vrij hard. Wat wel belangrijk is dat je controleert bij steenkoude band.®win schreef:Die ervaring deel ik niet met je. Ik heb mijn bandenspanning altijd een paar tienden bar hoger dan voorgeschreven (2,7 voor en 3,1 achter). Dat rijdt IMO veel fijner, je hebt minder last van cupping en je hebt minder rolweerstand.Tommeke schreef:Ik heb dat gehad en het is een even voos gevoel als een te platte band...
Dus niet eerst naar het pompstation rijden want dan is de lucht in de band al warm. Sinds ik een goede bandendrukmeter heb meet en pomp ik voor ik rij en dat scheelt een hoop!
-
- Contacteer:
Valt reuze mee. Met die bandenspanning kan ik nog snoeihard in de ankers...]Opa schreef:Dat kost je wel grip bij het remmen. de druk 2.5 en 2.9 is al vrij hard.
Uiteraard. Ik heb ook een pomp thuis. Overigens, als je niet anders hebt is een paar km rijden echt niet een zodanige afstand dat je band helemaal warm is, maar pomp dan voor de zekerheid 0,1 bar extra.Opa schreef:Wat wel belangrijk is dat je controleert bij steenkoude band. Dus niet eerst naar het pompstation rijden want dan is de lucht in de band al warm. Sinds ik een goede bandendrukmeter heb meet en pomp ik voor ik rij en dat scheelt een hoop!
Groet,
Erwin
Erwin