Vraagje voor specifiek publiek
Moderator: GVN
-
Jochen1200
Vraagje voor specifiek publiek
Hallo
In mijn zoektocht naar een 2e hands Bmw heb ik ook wel een knappe K1100RS tegengekomen. M'n eerste voorkeur was een K1200RS, maar gezien ik van een Ducati 750 ss kom is de overgang in vermogen naar een K1200RS wat hoog gegrepen of mss gevaarlijk ?
Nu stel ik de vraag zijn er mensen op het forum welke beide fietsen hebben gereden ?
1. Is er een immens verschil tussen beide ? (Uiteindelijk 30 pk !!)
2. Kwalitatief en bedrijfzekerheid van beide, enige voorkeur ?
3. Andere tips welke ik nog niet kennen of niet gezien heb ?
4. De ideale keuze ?
Dank voor jullie deskundig advies
Jochen
In mijn zoektocht naar een 2e hands Bmw heb ik ook wel een knappe K1100RS tegengekomen. M'n eerste voorkeur was een K1200RS, maar gezien ik van een Ducati 750 ss kom is de overgang in vermogen naar een K1200RS wat hoog gegrepen of mss gevaarlijk ?
Nu stel ik de vraag zijn er mensen op het forum welke beide fietsen hebben gereden ?
1. Is er een immens verschil tussen beide ? (Uiteindelijk 30 pk !!)
2. Kwalitatief en bedrijfzekerheid van beide, enige voorkeur ?
3. Andere tips welke ik nog niet kennen of niet gezien heb ?
4. De ideale keuze ?
Dank voor jullie deskundig advies
Jochen
-
sprint
Re: Vraagje voor specifiek publiek
ik zou voor de 1200 gaan.
Niet dat je nog geen rijervaring hebt hé.
En je bepaald toch zelf hoeveel je aan de gas draait.
Niet dat je nog geen rijervaring hebt hé.
En je bepaald toch zelf hoeveel je aan de gas draait.
Marnix.

ik had eerst een k1100rs, later een k1200rs en nog geen jaar later terug een k1100rs. De K1100rs is op vele punten de betere tov de 1200.
Bij het ontwerp van de 1200 kwam design vóór praktisch nut en dit manifesteerde zich op meerdere vlakken zodat ik zoals vele ex k1100rs rijders niet happy was met de nieuwe. De k1200 was een van de eerste bmw's (ondertussen zijn er wel meerdere zulke type's) die massaal met lage km-standen en leeftijd 2dehands aangeboden werden voor dumpingprijzen. Een k1200rs is een goeie moto als je snelle dagtripjes wil maken, als je wil reizen en je houdt van comfort is de k1100rs uw ding. Beide zijn voor zeel schappelijke prijzen 2dehands te vinden.
philip
Bij het ontwerp van de 1200 kwam design vóór praktisch nut en dit manifesteerde zich op meerdere vlakken zodat ik zoals vele ex k1100rs rijders niet happy was met de nieuwe. De k1200 was een van de eerste bmw's (ondertussen zijn er wel meerdere zulke type's) die massaal met lage km-standen en leeftijd 2dehands aangeboden werden voor dumpingprijzen. Een k1200rs is een goeie moto als je snelle dagtripjes wil maken, als je wil reizen en je houdt van comfort is de k1100rs uw ding. Beide zijn voor zeel schappelijke prijzen 2dehands te vinden.
philip
Ik zou ook voor de K1100RS gaan. De K1200S heeft inderdaad de kick van de 30 Pk extra, maar eens dat gevoel over is, beginnen de mindere punten tov van de K1100RS (met name gewicht; beperkte handelbaarheid bij lage snelheden; kleine koffer links; zitpositie; etc) door te wegen. Misschien kan je beide modellen proberen en kijken wat je het best bevalt? Als je een K1200RS van 97 neemt, kijk dan na of alle terugroepacties (ventilatoren, benzinetank, etc) zijn uitgevoerd. Bij de mijne begon de achterschokdemper/veer bij na 30.000 Km te lekken en was de koppeling bij 60.000 Km versleten. Het enige nadeel wat ik mij herinner van de K1100RS was het relatief smalle stuur, en de hitte van het motorblok die via het zadel durfde te stijgen...
PS: Ik heb zes jaar rijplezier aan mijn K1200RS beleefd, maar op de een of andere manier had ik bij de K1100RS een beter gevoel. Net alsof de K1200RS niet helemaal was geworden wat ik er eigenlijk van verwachtte , terwijl de K1100RS zo "perfect" leek te zijn. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijk oordeel
.
PS: Ik heb zes jaar rijplezier aan mijn K1200RS beleefd, maar op de een of andere manier had ik bij de K1100RS een beter gevoel. Net alsof de K1200RS niet helemaal was geworden wat ik er eigenlijk van verwachtte , terwijl de K1100RS zo "perfect" leek te zijn. Maar dat is natuurlijk een heel persoonlijk oordeel
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Hallo,
Ik kocht vorig jaar juni een K1200RS 2002 (nieuwe versie)
Mijn ervaringen zijn uitermate positief
Heb er nu 15.000km opzitten, inclusief 3 weken Sardinie
met vrouw zij en topkoffer + tanktas.
Trips met vrienden naar Loire en Eifel alsook woon werk verkeer
Enkel lof. Die extra pk geven wel een pak comfort.
Windbescherming is perfect en nooit pijn in enig ledemaat
Sorry voor de vorige reacties, maar die 1100 is een out of date motor
Heb geen schrik van die pk's, die komen pas als je de gas goed open
draait. En ook op lage snelheid blijft hij perfect handelbaar.
Ik zou dus niet twijfelen, 1200 maar wel 2e versie kopen (na 2001) !!!
Succes,
Wim
Ik kocht vorig jaar juni een K1200RS 2002 (nieuwe versie)
Mijn ervaringen zijn uitermate positief
Heb er nu 15.000km opzitten, inclusief 3 weken Sardinie
met vrouw zij en topkoffer + tanktas.
Trips met vrienden naar Loire en Eifel alsook woon werk verkeer
Enkel lof. Die extra pk geven wel een pak comfort.
Windbescherming is perfect en nooit pijn in enig ledemaat
Sorry voor de vorige reacties, maar die 1100 is een out of date motor
Heb geen schrik van die pk's, die komen pas als je de gas goed open
draait. En ook op lage snelheid blijft hij perfect handelbaar.
Ik zou dus niet twijfelen, 1200 maar wel 2e versie kopen (na 2001) !!!
Succes,
Wim
-
Jochen1200
Dank u voor de correcte reacties.
Wat is er precies allemaal gewijzigd in 2002 aan de K1200RS ?
Wat is er precies allemaal gewijzigd in 2002 aan de K1200RS ?
spiegels en kuip?
Ikzelf rij met ééne van 98 doe +/- 100kmper dag, fantastisch maschien zeker niet onhandelbaar en blijft heel soepel in lage toeren.
Zit houding is perfect, net nog weekend van 1000 bochten gedaan en +/- 900km op een dag gereden geen spiereke pijn.
al m'n vorige waren allesinds niet zo pittig rustig en baanvast als mennen 1200rs
Ikzelf rij met ééne van 98 doe +/- 100kmper dag, fantastisch maschien zeker niet onhandelbaar en blijft heel soepel in lage toeren.
Zit houding is perfect, net nog weekend van 1000 bochten gedaan en +/- 900km op een dag gereden geen spiereke pijn.
al m'n vorige waren allesinds niet zo pittig rustig en baanvast als mennen 1200rs
De wijzigingen waar het eigenlijk om gaat (= technische verbeteringen, met name aan het motorblok) zijn doorgevoerd vanaf het model '98. Dus, ga voor een '98 of later ipv een '97. De latere wijzigingen hadden vooral met het uiterlijk te maken
De gedachten zijn (gelukkig) vrij, maar als ik jou was zou ik zowel een K1100RS als een K1200RS proberen proef te rijden, in omstandigheden die met jouw gebruik overeenstemmen, en dan zelf mijn keuze maken.
De gedachten zijn (gelukkig) vrij, maar als ik jou was zou ik zowel een K1100RS als een K1200RS proberen proef te rijden, in omstandigheden die met jouw gebruik overeenstemmen, en dan zelf mijn keuze maken.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
ik leerde rijden met een yamaha diversion 600 in 1997, het jaar daarop een K1200rs gekocht. momenteel heb ik zo'n 100.000 km met dat machien, en buiten het onderhoud heeft er nog geen sleutel op gestaan. tweedehands kun je nu versies 2002/2003 kopen voor met moeite 5.000 euro, niemand die deze nog wil. Ik ben er heel tevreden over, heb wel een topkoffer GIVI van 52 liter laten, monteren, en heb al zeker 40.000 km gereisd met dat spel. Heel stabiel, met de goeie bandenkeuze rij je zelfs de voetsteuntjes eraf (ik rij met michelin pilot road 2 die zelfs tot 13.000 km meedraaien). Als ik al een andere zou kopen, dan wordt het een K1200S ofwel (dromen mag) de toekomstige superbike machine in straatversie.
Ik zou wel mijn K1200RS houden, want te goed om voor een appel en een ei over te laten: is ideale machine om op reis te gaan, draait lekker, veel vermogen ook in lage toeren, en alle rijstijlen zijn mogelijk. Wel hebben andere forumers gelijk: hij is tamelijk zwaar, zeker in (binnenkant) haarspeldbochten, maardie neem ik meestal in eerste om niet stil te vallen, en dan heb je geen probleem. Enige nadeel persoonlijk vind ik dat de jiffy slecht geplaatst is: zodra de weg iets afhelt naar rechts,staat je motor loodrecht (risico op omvallen wat mij al 2 x is overkomen) en als de weg omlaag helt loopt hij vooruit (ook al 1 x meegemaakt). Les: motor op zijstandaard ALTIJD in eerste versnelling vastzetten. Voor de rest heel tevreden.
Nostalgie kan het halen op de 1100, maar technisch vind ik de 1200 veel beter. Ik heb versie met ABS, heb intercom geplaatst om met vrouwtje te kunnen kletsen, en rij nog steeds met roadbookroller en zonder GPS. Heerlijk.
hopelijk ben je hier iets mee,
Ik zou wel mijn K1200RS houden, want te goed om voor een appel en een ei over te laten: is ideale machine om op reis te gaan, draait lekker, veel vermogen ook in lage toeren, en alle rijstijlen zijn mogelijk. Wel hebben andere forumers gelijk: hij is tamelijk zwaar, zeker in (binnenkant) haarspeldbochten, maardie neem ik meestal in eerste om niet stil te vallen, en dan heb je geen probleem. Enige nadeel persoonlijk vind ik dat de jiffy slecht geplaatst is: zodra de weg iets afhelt naar rechts,staat je motor loodrecht (risico op omvallen wat mij al 2 x is overkomen) en als de weg omlaag helt loopt hij vooruit (ook al 1 x meegemaakt). Les: motor op zijstandaard ALTIJD in eerste versnelling vastzetten. Voor de rest heel tevreden.
Nostalgie kan het halen op de 1100, maar technisch vind ik de 1200 veel beter. Ik heb versie met ABS, heb intercom geplaatst om met vrouwtje te kunnen kletsen, en rij nog steeds met roadbookroller en zonder GPS. Heerlijk.
hopelijk ben je hier iets mee,
De pk's geven je een veilig gevoel , rijd zalig, enz.
De K1200Rs natuurlijk.
De K1200Rs natuurlijk.
K1200RS