OILIEVERLIES VOORVORK
Moderator: GVN
-
RikBMWBIKER
OILIEVERLIES VOORVORK
Hallo,
sedert een tweetal weken stel ik vast telkens ik een rit heb gedaan er een weinig olieverlies is ter hoogte van de linkervoorvork.
Ik doe steeds de test wanneer ik vertrek namelijk dat ik de vork volledig droog en olievrij maak.
Reeds na enkele kilometers stel ik vast dat er olie via de bovenkant uit de voorvork komt.
Betreft 1150RT
IS DAT ERG??
GROTE KOSTEN OF KLEINE HERSTELLING??
Graag antwoord of reactie a.u.b.
Dank
sedert een tweetal weken stel ik vast telkens ik een rit heb gedaan er een weinig olieverlies is ter hoogte van de linkervoorvork.
Ik doe steeds de test wanneer ik vertrek namelijk dat ik de vork volledig droog en olievrij maak.
Reeds na enkele kilometers stel ik vast dat er olie via de bovenkant uit de voorvork komt.
Betreft 1150RT
IS DAT ERG??
GROTE KOSTEN OF KLEINE HERSTELLING??
Graag antwoord of reactie a.u.b.
Dank
BMW Black K1200RS driver
-
Iron Gonzo
Re: OILIEVERLIES VOORVORK
dit is een eenvoudige en kleine herstelling.
wel zo snel mogelijk laten herstellen natuurlijk.
de wegligging kan in gedrang komen als er teveel olie uit is
wel zo snel mogelijk laten herstellen natuurlijk.
de wegligging kan in gedrang komen als er teveel olie uit is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
®win
- Contacteer:
Deze lekkages worden veelal veroorzaakt door kleine putjes in de vorkpoot, door steenslag veroorzaakt. Als je nieuwe keerringen erin zet, dan moet je ook de scherpe plekjes op de vorkpoot wegpolijsten, anders ben je snel weer aan de beurt voor dezelfde problemen.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
hoi,
ik lees wel dat het een 1150 rt is,dat ge die dichting zo rap mogelijk moet laten maken is normaal,anders loopt de olie nog over de remblokken en kunt ge die ook nog vervangen.
Maar dat het iets doet aan de wegligging is het eerste dat ik weet,de olie zit daar in die voorvork gewoon voor het rammelen tegen te gaan maar doet niets aan de demping,het is gewoon een open buis aan de onderkant en er zit niets meer in.Het is geen voorvork gelijk een K 75,K100,K1100,F 650 enzo....
Voor de steenslag op de vork ,Kan,maar de kuip beschermd die vorken aan de boven kant.Gewoon een nieuwe dichting en het zaakje is opgelost
Als die dichtingen stuk gaan is het sleet of is er teveel olie op gedaan zelfs van fabriek af al,en dat is gewoolijk de oorzaak
grts paul
ik lees wel dat het een 1150 rt is,dat ge die dichting zo rap mogelijk moet laten maken is normaal,anders loopt de olie nog over de remblokken en kunt ge die ook nog vervangen.
Maar dat het iets doet aan de wegligging is het eerste dat ik weet,de olie zit daar in die voorvork gewoon voor het rammelen tegen te gaan maar doet niets aan de demping,het is gewoon een open buis aan de onderkant en er zit niets meer in.Het is geen voorvork gelijk een K 75,K100,K1100,F 650 enzo....
Voor de steenslag op de vork ,Kan,maar de kuip beschermd die vorken aan de boven kant.Gewoon een nieuwe dichting en het zaakje is opgelost
Als die dichtingen stuk gaan is het sleet of is er teveel olie op gedaan zelfs van fabriek af al,en dat is gewoolijk de oorzaak
grts paul
@ rikbmwbiker : hoeveel km heb je met je RT ?
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
RikBMWBIKER
23.000Km
Toedel schreef:@ rikbmwbiker : hoeveel km heb je met je RT ?
BMW Black K1200RS driver
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn funduro.Paul vde schreef:Het is geen voorvork gelijk een K 75,K100,K1100,F 650 enzo....
Wil je nu zeggen dat het dan wel de wegligging aantast?
En is dat iets wat je gemakkelijk zelf kan doen?
-
xantingo
- Contacteer:
Ik heb ze onlangs ook mogen laten vernieuwen. Kost ongeveer 10 euro voor een dichting, reken daarbij nog wat vorkolie en wat werkuren; valt al bij al wel mee.
Ik kan de prijs voor de herstelling op zich niet geven omdat het toevallig samenviel met een onderhoudsbeurt...
Volgens de hersteller hebben doorrijders er meer kans op omdat zout niet echt gezond is voor de dichtingen.
Ik kan de prijs voor de herstelling op zich niet geven omdat het toevallig samenviel met een onderhoudsbeurt...
Volgens de hersteller hebben doorrijders er meer kans op omdat zout niet echt gezond is voor de dichtingen.
...R1200RT... Re: OILIEVERLIES VOORVORK
Als je blijft voortrijden wel ja, bij een Funduro heeft de olie een dempende werking. Minder en minder olie = meer en meer pogostick.sislowie schreef:Ik heb hetzelfde probleem bij mijn funduro.Paul vde schreef:Het is geen voorvork gelijk een K 75,K100,K1100,F 650 enzo....
Wil je nu zeggen dat het dan wel de wegligging aantast?
En is dat iets wat je gemakkelijk zelf kan doen?
't Is eigenlijk redelijk simpel (zie manual), maar zie wel dat je ze alletwee vervangt. Als er eentje kapot is blijft de tweede meestal niet lang achter...
Nil volentibus arduum
-
mecapuet
Meer kans? Bij ne doorrijder blijft dat in beweging...ik heb er bijna 100.000 op staan en mijne maat 120.000, nog geen lek gezien.xantingo schreef:Ik heb ze onlangs ook mogen laten vernieuwen. Kost ongeveer 10 euro voor een dichting, reken daarbij nog wat vorkolie en wat werkuren; valt al bij al wel mee.
gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Ik heb die dichtingen bij een 1150 GS(A) al meermaals vervangen. Gewoon de vork losmaken van de kroonplaat langs een kant en naar beneden duwen. Je kan de buis in alle richtingen bewegen en er gemakkelijk uittrekken.
Alles samen een kwartiertje werk en poepsimpel jobke. BMW dealer vertelde mij dat dat een uur of twee zou duren
maar die halen blijkbaar de hele vork uit elkaar. Ik weet niet of dez "shortcut" mogelijk is op andere modellen dan de 1150 GS...
Voor een handige fotoreportage kijk op http://www.ukgser.com/forums/showthread ... =fork+seal
Ik heb de oude eruit gewipt met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin geduwd met een leeg pottke gedroogde peterselie
Ciao
T
Alles samen een kwartiertje werk en poepsimpel jobke. BMW dealer vertelde mij dat dat een uur of twee zou duren
Voor een handige fotoreportage kijk op http://www.ukgser.com/forums/showthread ... =fork+seal
Ik heb de oude eruit gewipt met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin geduwd met een leeg pottke gedroogde peterselie
Ciao
T
-
tweetyoost
wil morgen ook 2 dichtingen vervangen.. nu vraag ik mij af: als je de veerpoten er niet volledig uithaald hoe kan je dan weten hoeveel olie er in is? en of de olie gelijk staat in beide benen?
om de olie eruit te krijgen moet je zo wsh zowiezo helemaal eruit halen ofwel leegzuigen?
om de olie eruit te krijgen moet je zo wsh zowiezo helemaal eruit halen ofwel leegzuigen?
-
J-P
- Contacteer:
Zelf vervang ik dan de olie gelijk. Dan weet je zeker dat je de juiste hoeveelheid in de poten hebt.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
tweetyoost
maar hoe krijg je de olie eruit?, de olie zit toch onderaan in de poot? en deze hangt toch nog steeds vast aan de motor?
-
J-P
- Contacteer:
Volgens mij± wiel eruit, dus as eruit, dan moet er in die ruimte een bout zitten die eruit kan, zo loopt de olie eruit. Ik heb telkens de hele poot van de motor afgehaald, omslachtiger maar voor mij makkelijker werken
J-P
de nieuwe keerring duw ik erin door de oude keerring erop te leggen. Plankske overleggen en zachtjes intikken. Past perfectdemito schreef:Voor een handige fotoreportage kijk op http://www.ukgser.com/forums/showthread ... =fork+seal
Ik heb de oude eruit gewipt met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin geduwd met een leeg pottke gedroogde peterselie![]()
-
tweetyoost
da was idd wel een goed id.. alleen zorgen dat die oude dan ook niet weer vast zit..
ikzelf het het gedaan met een potsleutel 32 .. eigenlijk net iets te klein maar t'is gelukt..
wel was het zo dat bij 1 van de oude dichtingen de bovenste ronde veer ontbrak :s stel dat ze erin gevallen is, zou het dan echt veel kwaad kunnen?
olie stond in beide benen nog mooi gelijk en zag er goed uit, dus niet vervangen..
ikzelf het het gedaan met een potsleutel 32 .. eigenlijk net iets te klein maar t'is gelukt..
wel was het zo dat bij 1 van de oude dichtingen de bovenste ronde veer ontbrak :s stel dat ze erin gevallen is, zou het dan echt veel kwaad kunnen?
olie stond in beide benen nog mooi gelijk en zag er goed uit, dus niet vervangen..
-
mecapuet
Ik veronderstel dat je de veer bedoeld die dient om de spanning van de dichting te verzekeren. Deze veer die je kunt uit elkaar draaien en ook kunt verkorten om zo meer snanning te geven (in tijd van nood). Volgens mij kan het geen kwaad moest die nog in de veerpoot liggen.tweetyoost schreef:da was idd wel een goed id.. alleen zorgen dat die oude dan ook niet weer vast zit..
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
Dirk Pauwels
Alles waar een telelever opzit moet je je niet te veel zorgen maken over de olie in de vork, die dient enkel maar een beetje om de geleiders te smeren, er zit bij mijn weten geen dempingspiston of iets dergelijks in, en er moet ook maar zeer weinig olie in. De ammortisseur doet al het werk....
Als je de olie toch wil vervangen demonteerde ik de vork gewoon als volgt: Wiel eruit, remklauwen los, dop losdraaien bovenaan, brug aan de telelever los ad vork en kroonplaat los en vork eruit. gewoon omkieperen en olie laten uitlekken.
dichting veranderen is ook super simpel, vork demonteren zoals hierboven, en dan kun je gewoon de binnenpoot zo uit de buitenpoot halen, geen gereedschap nodig. nieuwe dichting beetje inolien voor montage en monteren met behulp vd oude dichting, die je dan idd met een plankje en hamer of dop op zijn plaats tikt. Haal bij voorkeur de binnenpoot er eerst uit voor je de oude dichting verwijderd, je zou de eerste niet zijn die met de schroevendraaier de binnenpoot beschadigd. Wil je de binnenpoot toch laten zitten (zie niet in waarom) dan de poot helemaal induwen, dan zal de eventuele beschadiging niet in het contactvlak (normale veerweg gebruik) zitten
Geen idee of dit voor de 1200 ook zo lukt, heb het alleen op de 1100 en 1150 gedaan.
Als je de olie toch wil vervangen demonteerde ik de vork gewoon als volgt: Wiel eruit, remklauwen los, dop losdraaien bovenaan, brug aan de telelever los ad vork en kroonplaat los en vork eruit. gewoon omkieperen en olie laten uitlekken.
dichting veranderen is ook super simpel, vork demonteren zoals hierboven, en dan kun je gewoon de binnenpoot zo uit de buitenpoot halen, geen gereedschap nodig. nieuwe dichting beetje inolien voor montage en monteren met behulp vd oude dichting, die je dan idd met een plankje en hamer of dop op zijn plaats tikt. Haal bij voorkeur de binnenpoot er eerst uit voor je de oude dichting verwijderd, je zou de eerste niet zijn die met de schroevendraaier de binnenpoot beschadigd. Wil je de binnenpoot toch laten zitten (zie niet in waarom) dan de poot helemaal induwen, dan zal de eventuele beschadiging niet in het contactvlak (normale veerweg gebruik) zitten
Geen idee of dit voor de 1200 ook zo lukt, heb het alleen op de 1100 en 1150 gedaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik wil de vork keerringen van mijn R1100RS vervangen.demito schreef:Ik heb die dichtingen bij een 1150 GS(A) al meermaals vervangen. Gewoon de vork losmaken van de kroonplaat langs een kant en naar beneden duwen. Je kan de buis in alle richtingen bewegen en er gemakkelijk uittrekken.
Alles samen een kwartiertje werk en poepsimpel jobke. BMW dealer vertelde mij dat dat een uur of twee zou durenmaar die halen blijkbaar de hele vork uit elkaar. Ik weet niet of dez "shortcut" mogelijk is op andere modellen dan de 1150 GS...
Voor een handige fotoreportage kijk op http://www.ukgser.com/forums/showthread" onclick="window.open(this.href);return false; ... =fork+seal
Ik heb de oude eruit gewipt met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin geduwd met een leeg pottke gedroogde peterselie![]()
Kan ik op dezelfde manier te werk gaan als hierboven beschreven ?
Indien ik de vork van de swingarm moet verwijderen, moet die vijs dan verhit worden, of lost die zo ook wel ?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de vork keerringen op een RS en wil hij zijn werkwijze delen ? Tips en Hints.
Ze zijn beginnen lekken na het vervangen van de olie ... 470cc per poot zoals in WPH beschreven, is dat OK voor '93 ??
thx.
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage
)
al die vorken zijn 't zelfde; let wel bij een RS is 't flink balen want alles is véél enger dan bij bv een GS.
de rest is identiek, de telelever hoeft onder geen beding los.
Bij de RS kan je niet met een "flinke" hefboom aan de slag om de keerring eruit te lepelen, dus neem iets stevig kort en bescherm je handen want gegarandeerd moet je veel kracht zetten en vliegt die ineens eruit...
verder is 't als op de link, stop een bescherming tussen je hefboom en de vorkpoot want de kappen die in de fotoreprtage te zien zijn wil ik niet in mijn vorkpoten, dat is prustwerk, een bescherming (houten blokje, lapje rubber) ertussen stekken duurt maar enkele seconden en je levert proper werk af!!
de rest is identiek, de telelever hoeft onder geen beding los.
Bij de RS kan je niet met een "flinke" hefboom aan de slag om de keerring eruit te lepelen, dus neem iets stevig kort en bescherm je handen want gegarandeerd moet je veel kracht zetten en vliegt die ineens eruit...
verder is 't als op de link, stop een bescherming tussen je hefboom en de vorkpoot want de kappen die in de fotoreprtage te zien zijn wil ik niet in mijn vorkpoten, dat is prustwerk, een bescherming (houten blokje, lapje rubber) ertussen stekken duurt maar enkele seconden en je levert proper werk af!!
die werkwijze lijkt me wel eenvoudig.
En kompleet anders dan bij een 2-klepper of dgl., daar liet ik de vork in het balhoofd en de onderpoot naar beneden eraf.
Bij de RS is inderdaad minder plaats.
Wat ik niet goed zie op de foto's en ook niet in een filmpje dat ik vond
http://www.youtube.com/watch?v=z80pF3ZxoMA
is of het voorwiel uitgebouwd is.
Het is me ook niet duidelijk hoe je die vork zo kunt heen en weer bewegen.
Nog even wat overpeinzen alvorens aan de slag te gaan ...
En kompleet anders dan bij een 2-klepper of dgl., daar liet ik de vork in het balhoofd en de onderpoot naar beneden eraf.
Bij de RS is inderdaad minder plaats.
Wat ik niet goed zie op de foto's en ook niet in een filmpje dat ik vond
http://www.youtube.com/watch?v=z80pF3ZxoMA
is of het voorwiel uitgebouwd is.
Het is me ook niet duidelijk hoe je die vork zo kunt heen en weer bewegen.
Nog even wat overpeinzen alvorens aan de slag te gaan ...
)
wiel moet er niet uit... maak gewoon die schroeven bovenaan los (aan de kroonplaat) zet de ontluchter open, duw de binnenpoot ietwat in de onderste buitenpoot en trek hem er dan uit.
dan weet je 't zo...
hou een vod bij de hand, olie...
dan weet je 't zo...
ik wou gewoon laten weten dat bovengenoemde werkwijze ook vlot van toepassing is op een RS.
Een anderhalf uurtje werk (zeer rustig).
Als de keerring er niet vlot uitkomt, spuit er wat siliconenspray op, even laten zijn werk doen, nadien goed reinigen.
thx aan Danny voor truk met houten plankje, scheelt inderdaad wat aan shade !
Een anderhalf uurtje werk (zeer rustig).
Als de keerring er niet vlot uitkomt, spuit er wat siliconenspray op, even laten zijn werk doen, nadien goed reinigen.
thx aan Danny voor truk met houten plankje, scheelt inderdaad wat aan shade !
)