Goeienavond beste beemers!
Ik overweeg een safetylights-module (zie oa http://www.safetylights.nl) in te bouwen in mijn r1150rt / twinspark / 2003. Zulk een module doet de richtings-aanwijzers gedimd branden en verhoogt de zichtbaarheid op de weg.
Ik had in mijn vorige BMW r850r / 1997 een dergelijk handigheidje ingebouwd en daar werkte de module probleemloos.
De r1150 rt heeft echter, zoals waarschijnlijk bekend, een evo remsysteem met electronische aansturing.
Ik heb geen idee of de safetylights-module conflicteert met (de electronica van) het remsysteem van de r1150rt. Googelen leverde geen resultaten op. Hebben jullie ervaringen met de safetyligts in combinatie met de bekrachtigde remsystemen van onze beemers? Ik hoor graag!
safetylights
Moderator: GVN
-
Sven 12RT
Re: safetylights
Werkt prima.
Het enige wat voor problemen (groot woord) kan zorgen is de aansluiting voor het remlicht.
Je kan de pinkers automatisch uit laten gaan na x seconden (in te stellen).
Maar wanneer het draadje is aangesloten op het remlicht, begint de module niet af te tellen zolang het remlicht brandt.
Doch, op sommige machines geeft de aansluiting een foutmelding.
Simpelste oplossing : draadje niet aansluiten
Het enige wat voor problemen (groot woord) kan zorgen is de aansluiting voor het remlicht.
Je kan de pinkers automatisch uit laten gaan na x seconden (in te stellen).
Maar wanneer het draadje is aangesloten op het remlicht, begint de module niet af te tellen zolang het remlicht brandt.
Doch, op sommige machines geeft de aansluiting een foutmelding.
Simpelste oplossing : draadje niet aansluiten
Hoy,
Ikzelf heb dergelijk systeem op mijn 1150 GSA. Ik veronderstel stat dit indentiek is voor een RT :
het gaat eigenlijk alleen om de gelijkrichter in de zekeringendoos onder het zadel. Je vervangt de bestaande zekering (gelijkrichter die ervoor zorgt dat de pinkers pinken) door eentje die je aankoopt (zie http://www.moto2000.be). Let wel : de prijzen zijn redelijk pittig voor hetgeen het is.
Zie heronder de uitleg op de site van Moto 2000 :
signalMinder: Een pinkerrelais die de knipperlichten automatisch uitschakelt, na een instelbare tijd, en deze ook kan omvormen naar "runninglights" (knipperlichten branden gedimd mee), waardoor de motorfiets breder
lijkt en beter opvalt.
Volgens mij heeft het remlicht er niks mee te maken.
Info : indien je de signalminder plaatst kan je verschillende funkties aktiveren; running lights off, running lights op 50 % en running lights op op 100 %, ook het aantal keren pinken kan je instellen (3, 6 of 10 keren denk ik), de precieze gegevens moet ik nakijken in de gebruikshandleiding.
Succes !
Ikzelf heb dergelijk systeem op mijn 1150 GSA. Ik veronderstel stat dit indentiek is voor een RT :
het gaat eigenlijk alleen om de gelijkrichter in de zekeringendoos onder het zadel. Je vervangt de bestaande zekering (gelijkrichter die ervoor zorgt dat de pinkers pinken) door eentje die je aankoopt (zie http://www.moto2000.be). Let wel : de prijzen zijn redelijk pittig voor hetgeen het is.
Zie heronder de uitleg op de site van Moto 2000 :
signalMinder: Een pinkerrelais die de knipperlichten automatisch uitschakelt, na een instelbare tijd, en deze ook kan omvormen naar "runninglights" (knipperlichten branden gedimd mee), waardoor de motorfiets breder
lijkt en beter opvalt.
Volgens mij heeft het remlicht er niks mee te maken.
Info : indien je de signalminder plaatst kan je verschillende funkties aktiveren; running lights off, running lights op 50 % en running lights op op 100 %, ook het aantal keren pinken kan je instellen (3, 6 of 10 keren denk ik), de precieze gegevens moet ik nakijken in de gebruikshandleiding.
Succes !
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
-
Sven 12RT
Kijk maar eens goed in de handleiding.Fredo schreef: Volgens mij heeft het remlicht er niks mee te maken.
Info : ook het aantal keren pinken kan je instellen (3, 6 of 10 keren denk ik), de precieze gegevens moet ik nakijken in de gebruikshandleiding.
De duur van de pinker kan je instellen in seconden, niet aantal keer pinken, hoewel dat rechtevenredig zal zijn.
Maar als het kabeltje aangesloten is aan het remlicht, én je houdt de rem in aan een verkeerslicht, dan blijft de pinker knipperen. Anders moet je herdrukken tegen dat het groen wordt.
YEP, Sven heeft gelijk, want heb er ook zo éne

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Verdorie, dat moet ik dan eens nakijken.
Bij mij is dat niet aangesloten. Dus moet ik - als ik aan de lichten sta - enkele keren de pinkersessie opnieuw inschakelen.
Bedankt voor de tip.
Fredo
Bij mij is dat niet aangesloten. Dus moet ik - als ik aan de lichten sta - enkele keren de pinkersessie opnieuw inschakelen.
Bedankt voor de tip.
Fredo
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
Ik heb al van dag één de safetylights geïnstalleerd. Het klopt dat je een extra kabeltje op de het stoplicht kan aansluiten. Dit is zeker geen must en/of gemis indien je dit niet doet. In het relais zit een timer (instelbaar, evenals de lichtsterkte dmv een toetsencombinatie) met een voldoende timing zodat je richtingsaanwijzer lang genoeg blijft branden. Trouwens om efficiënt van de combinatie pinker - remlicht gebruik te maken moet je constant de rem vasthouden. Ik doe dit maar zelden. Ik moet vermelden dat ik regelmatig reacties krijg van automobilisten die mij erop attent maken dat mijn richtingsaanwijzers blijven branden. Ik beschouw dit als geslaagd, dit wil zeggen dat motor gezien wordt en ik dan ook.