Zumo en BT en Baehr

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Daniel Tempelaere

Zumo en BT en Baehr

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ik had mijn SP2820 gekoppeld aan een baehr Ultima intercom en ook via BT aan mijn Nokia PC. Dit werkte vrij behoorlijk, ook het GSM-en. Nu is de SP2820 vervangen door een zumo550. Alles werkt opnieuw prima behalve het GSM-en. Ik hoor het inkomende gesprek prima, maar wat ik zeg wordt helemaal niet gehoord op de andere GSM, er is enkel gebrom (ook al draait de motor niet)!! Zou dit met eventuele verschillen in BT kunnen te maken hebben? Mijn GSM (nokia) werkt wel prima met een bluetooth oortje.
Daniel
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Heb ik ook last van. Zowel met een Nokia 6151 als met een Sony Ericsson T630. Probleem zit volgens mij in de elektronica van de motorhouder (ontwerpfout, niet exemplarisch want met 3 houders hetzelfde probleem).

De wijze waarop het geheel moet werken:
- Zumo in motorsteun
- de motorsteun is voorzien van voeding (12V) via een directe aansluiting op de accu met de meegeleverde kabel
- kabelverbinding tussen motorsteun en intercom (2,5 mm jackplug microfoon-in + 3,5 mm jackplug audio-out in de motorsteun; dit is de Zumokabel van Baehr
- GSM Sony-Ericsson T630 / Nokia 6151 verbonden via Bluetooth met de Zumo
Op deze wijze hoor ik alle audio functies via de intercom, maar bij telefoongesprekken hoort degene aan de andere kant mij niet.

Nu heb ik ook de volgende setup geprobeerd:
- Zumo in motorsteun
- MP3 aansluitkabel (3,5 mm jackplug) van de intercom in de Audio-uitgang van de Zumo-motorhouder
- Garmin externe microfoon in de microfoon ingang van de motorhouder
- GSM verbonden via Bluetooth met de Zumo
Ook nu hetzelfde probleem dat de gesprekspartner mij niet kan horen. Noch de intercom, noch de kabel van de intercom zijn nu van invloed.

In de autosteun werkt alles prima en kan de gesprekspartner mij horen. De externe microfoon van Garmin is dan aan de autosteun gekoppeld, dus die werkt. Ook blijkt hieruit dat de Zumo werkt naar behoren.

Zodra ik de GSM rechtstreeks op de intercom aansluit, dan is een normaal tweegesprek mogelijk. Ik heb ook de kabelaansluitingen van de Zumo-kabel op de diverse ingangen van de intercom aangesloten, om een evt. defecte ingang van de intercom uit te sluiten: op alle ingangen heb ik hetzelfde euvel.

Vandaar dus mijn vermoeden is dat er iets niet goed is met de motorsteun van de Zumo en in het bijzonder de microfoon-in poort.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Dag Win,
Hartelijk dank voor het delen van deze problematiek! Aan die houder had ik nog niet gedacht omdat ik ervan uitging dat dit alleen cabling was en geen actieve componenten bevat. Die BT werkt inderdaad wellicht wel goed want Zumo BT-gekoppeld als gsm met mijn nokia 6230i en BT als headset met mijn Jabra BT320s, dan is alles OK, ook als die in zijn motohouder steekt en de motorspanning op staat. Tijdens het overschakelen van wired naar BT ook rare dingen vastgesteld.....blokkeren MP3 speler...geen geluid in headset noch helm.....geluid in helm ook al staat BT-headset op.....
Ik had ook verschillende interfaces getest, zelfs een andere (heb een ultima en verso) intercom geprobeerd.
GSM ook op een interface koppelen, 't ja als het niet anders kan want handig is dit niet hé.
Maar dan moet toch iedereen dergelijk probleem hebben!!?? Wie kan ons vertellen dat hij wel een werkende installatie heeft op BT?
Daniel
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Win,
Ik heb nog een en ander geprobeerd:
1) Afkoppelen van de motorbatterij (enkel voor de zumo hé) en geen storingen meer. Maar je hoort nauwelijks het gesprek.
2) Externe micro gekoppeld aan de motomount i.p.v. de intercom. Geen storingen meer en gesprek is te horen maar nog steeds te stil. Die externe micro is een oud ding en wellicht geen aangepaste impedantie.
Werk jij met standaardkabels van baehr die de zumo verbind op de intercom? Ik niet, misschien zit daar het issue?
Wordt vervolgd.
Daniel
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Daniël,

Ik heb inderdaad de Baehr kabels (die speciaal voor deze verbinding zijn gemaakt). De externe microfoon die ik heb gebruikt is van Garmin; deze heb ik in de auto aan de autosteun van de zumo verbonden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Een verschil tussen de auto houder versus moto is alvast dat de weerstand (ohm) tussen de min-pool van de externe batterij en de min-ingang van de micro verschillend is. In de auto meet je nooit iets (oneindig dus), maar op de moto is dit:
*) zumo niet in houder: niets (oneindig)
*) zumo in houder: 1000 ohm
Of dit abnormaal is weet ik niet?
Ik ben hier even einde raad, wie weet meer?
Daniel
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Erwin,
Ik heb nog een en ander uitgetest en ik had twee problemen.
*) Er zat een slecht contact in een din-fiche en net op 'speech-out' van de XL interface.
Pinneke wat geplooid en opgelost denk je dan, maar neen toch niet (pincontact wel natuurlijk)!
*) Een dictafoon (mic) aangesloten op de XL en neemt prima op!
Dictafoon (oortjes) aangesloten aan de zumo doorheen zijn volledige bekabeling en 't werkt prima!
==> Zumo losgemaakt van de moto voeding en 't werkt (let wel je hebt dan wel geen audio in je helm)!!
*) geprobeerd met de autohouder en identiek resultaat, zal dus toch niet aan de houder liggen.
Ik heb dus ergens een bekabelingsprobleem i.s.w met de voeding, aardlussen gecreerd? Twee dealers bezocht op zoek naar die speciale zumo-baehr kabel, maar zonder succes, kan je het type opgeven van die kabel en wat is daar speciaal aan? De XL interface gebruikt pin 1 en 5 (6 polige stekker) waarvan 1 de massa (shielding) is..hm....hm...
Interessant misschien voor jou gezien je reeds met een zumo-baehr kabel werkt is dat het uitgangsvolume van mijn dictaphone zeer laag moest, anders had ik gelijkaardige symptomen. Je weet maar nooit dat jou volume gewoon veel te hoog staat?
Allé, welke jonge elektronicus ziet het probleem, ik ben alvast wat te oud vrees ik. Motorrijden kan toch spannend zijn hé!
Daniel
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Daniël,

De Baehr - Zumo kabel is de AKU-02-01. Ik heb overigens twee exemplaren gehad met een kraak in het geluid. De aardlus-isolator was daar debet aan. Momenteel heb ik de audio-uitgang van de Zumohouder met de MP3-kabel van Baehr aangesloten.

Deze Baehr Zumokabel heeft aan de ene kant de Din-plug voor de Baehr intercom en aan de andere kant een 2,5 mm jackplug voor de microfoon-ingang en een 3,5 mm jackplug voor de audio-uitgang.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

®win schreef:Daniël,

De aardlus-isolator was daar debet aan.
Voor mijn zekerheid, zit daar dan een aardlus-isolator tussen, zo ja dan zal mijn probleem wellicht opgelost zijn?
Bracht jou MP3 kabel je dichter bij de oplossing?
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Nee, die elimineerde alleen het gekraak.

Het schijnt dat de Zumo zonder aardlusisolator gekoppeld kan worden aan andere toestellen die ook aan de accu gevoed worden. Heb ik eens gelezen op het forum van gps.nl.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Het is wel degelijk een aarding doe roet in 't eten gooit! Pin 1 van de universal connector ligt dus wel degelijk aan de aarding en dat verdraagt de microfooningang op de zumo niet! Sinds Juni 07 is hiervoor een oplossing: http://users.skynet.be/foxengrizzly/ZumoFilter.jpg.
Dit soort van storingsfilter/ aardlus-isolator blijkbaar wel zo'n 80 €uro!!
Maar ik kan daar momenteel niet aangeraken, wie weet waar wel?
Op het internet twee hits, eentje in Duitsland en ééntje in Finland.
Daniel
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Heb je al bij De Hobbyist in Hunsel gevraagd? Het getoonde kabeltje is er een van Baehr, en De Hobbyist is importeur voor de Benelux.

Overigens verklaart dat dan niet waarom bij mij de losse Garmin microfoon geen verbetering gaf. Deze loopt niet via de Baehr intercom.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Inderdaad Erwin. Theoretisch is het natuurlijk mogelijk dat je 'garmin telefoon test' een ander probleem vertoonde? Ik hoop het een beetje want inderdaad anders bied dit kabeltje ook weer geen soulaas. Anderzijds komt mijn info rechtstreeks van Baehr Duitsland.
Op website van hobbyist niet gevonden, moet nog bellen....
Daniel
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Daniel Tempelaere schreef:Anderzijds komt mijn info rechtstreeks van Baehr Duitsland.
Mijn kabels ook ;)
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Ondertussen heb ik die bewuste kabel bij mijn BMW dealer kunnen afhalen en.....alles werkt pico bello!!
En ook verklaarbaar, dus geen hocus pocus.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zumo en BT en Baehr

Bericht door pvde »

Yep,
Zumo 550/Baehr R1200RT/Nokia 6131
Ik heb hetzelfde probleem, wanneer ik bel/gebeld wordt hoor ik de beller wel, maar hoort men mij niet.
Ik ben vandaag bij De Hobbyist geweest voor een oplossing maar die konden mij niet verder helpen, volgens hen zou dit een software probleem zijn in de zumo :roll:
Is de Baehr kabel AEF-03-01 de oplossing voor dit probleem :?:
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Zumo en BT en Baehr

Bericht door ®win »

Bij mij was er bedraad geen oplossing te vinden. Momenteel heb ik de volgende oplossing:

GSM (Nokia 6151) via BT verbonden met Zumo
Zumo via 'walkman'-kabel (RKW-03-02) bedraad verbonden met Baehr XL voor navigatie- en MP3-geluid
Zumo via Baehr Bluephone / bluetooth verbonden met Baehr XL voor de GSM
Baehr XL via draad verbonden met helmset.

Dit werkt voor mij.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Daniel Tempelaere

Re: Zumo en BT en Baehr

Bericht door Daniel Tempelaere »

Bij mij was die kabel wel degelijk de oplossing zoals hoger reeds aangegeven.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zumo en BT en Baehr

Bericht door pvde »

Yep,
Dan zullen we nog maar eens naar De Hobbyist bollen en testen welke oplossing voor mij een goed resultaat geeft :idea:
k'zal nog effe moeten wachten want zij gaan nu in verlof en nadien ben ik in verlof :-(
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Plaats reactie