trillende remhendel
Moderator: GVN
trillende remhendel
Hallo,ik heb mij verleden week een bmw k1100lt aangeschaft van bouwjaar 1993 met abs1.Telkens als ik rem trilt het remhendel en schokt de ganse motor.Remschijven vernieuwt door vorige eigenaar,volgens mij geen speling op balhoofd of wiellagers.Zou dit aan het abs systeem kunnen liggen?
mvg,
Frank
mvg,
Frank
-
John
- Contacteer:
Re: trillende remhendel
Een kromme schijf denkelijk 
als het een kromme schijf is ben ik nog content,had al schrik dat het het abs systeem zelf was.Is er een manier om dit te controleren want op het eerste zicht zijn ze recht hoor.Het zijn schijven van ebc maar er zit niks van speling voor zwevende schijven te zijnJohn schreef:Een kromme schijf denkelijk
-
John
- Contacteer:
Voorwiel van de grond en ronddraaien. Hou een micrometer tegen de schijf of bij gebrek aan een alkoholstift die maar nét de schijf raakt bij het draaien. Er kan ook een plek op de schijf (of schijven) zijn die door langere stilstand wat gepikeert is en daar voor meer remwerking zorgt.
Als je ook nog in het remhendel trillingen voelt zijn het wel degelijk kromme schijven.
Wil je echter eerst zeker zijn dat het NIET het ABS is haal dan de betreffende zekering er uit en rij zo eens rond.
Maar die trillingen in het remhendel zegt eigenlijk al genoeg.
Als je ook nog in het remhendel trillingen voelt zijn het wel degelijk kromme schijven.
Wil je echter eerst zeker zijn dat het NIET het ABS is haal dan de betreffende zekering er uit en rij zo eens rond.
ok john,vriendelijk bedankt voor de uitleg.Ik zal morgen eens proberen met de zekering te verwijderen.Dat de schijven weer krom zijn zou toch niet mogen,ze steken er nog niet lang op zegt de verkoper en ik heb de dikte gemeten,die is bijna 6 mm.Enfin ik zal morgen eens proberen en alvast vriendelijk bedankt!John schreef:Voorwiel van de grond en ronddraaien. Hou een micrometer tegen de schijf of bij gebrek aan een alkoholstift die maar nét de schijf raakt bij het draaien. Er kan ook een plek op de schijf (of schijven) zijn die door langere stilstand wat gepikeert is en daar voor meer remwerking zorgt.
Als het "zwevende" remschijven zijn moet je enige speling hebben op de schijf, anders kun je net zogoed vaste monteren.
Er zijn twee methoden, zwevende schijven of beweegbare remklauwen.
Geen enkele schijf is na gebruik nog spatzuiver recht, er zit altijd een paar micron verschil in. Dit komt door het ter plaatse meer of minder opwaremen.
Normaal vangt de constructie van de remklauw of remschijf dit op.
een zwevende remschijf moet enige speling radiaal en axiaal hebben. Een remklauw slechts in axiale zin, over zogenaamde glijstiften.
Kortom, fffff checken wat er mis is
Geen enkele schijf is na gebruik nog spatzuiver recht, er zit altijd een paar micron verschil in. Dit komt door het ter plaatse meer of minder opwaremen.
een zwevende remschijf moet enige speling radiaal en axiaal hebben. Een remklauw slechts in axiale zin, over zogenaamde glijstiften.
Het zijn inderdaad zwevende schijven maar er zit niks van speling op,ik heb mijn bussen vroeger op mijn k1100rs eens vernieuwd wegens te veel speling en daar waaren er drie bij met een veer om de speling op te vangen.Hier stonden de schijven op bij aankoop.Ik heb vandaag gereden en de remhendel bij het rijden soms wat ingehouden op de blokjes en schijven wat gelijk te krijgen en momenteel is het al veel beter?CeesBmw schreef:Als het "zwevende" remschijven zijn moet je enige speling hebben op de schijf, anders kun je net zogoed vaste monteren.
ps:ik vind wel de zekering van de abs niet zoals john gezegd had maar ik denk nu zelf ook dat het de schijven zijn.
-
John
- Contacteer:
Die zit in het elektr. bakje onder de tank. En het is een relais (sorry voor het foutje)
Je kan ook een sensor loskoppelen, dan werkt de ABS ook niet.
Daank u john voor de informatie,morgen eens proberen.Ik ben vandaag gaan rijden en nu trilt dienen bazaar weer zo hard!!pfffJohn schreef:Die zit in het elektr. bakje onder de tank. En het is een relais (sorry voor het foutje)![]()