Keuze nieuwe helm

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JanVL

Keuze nieuwe helm

Bericht door JanVL »

Ben ondertussen de trotste eigenaar van een nagelnieuwe K1200GT, die mij enorm bevalt.

Ik heb echter enorme last van een bulderend lawaai in en rond mijn helm (Airoh systeemhelm, ondertussen wel een 6-tal jaar oud), zelfs met het scherm op de hoogste stand (lagere standen helpen niet echt). Dit was absoluut niet het geval op mijn vorige machine (R1150RT). Als ik het visier openlaat is het geluid aanzienlijk minder waardoor ik denk dat het vooral de wind aan de bovenkant van het visier is die mij parten speelt.

Momenteel kijk ik uit naar een hoger scherm (via verschillende andere posts op dit forum) maar ook een nieuwe helm lijkt me een deel van de oplossing. Mijn dealer heeft me hiervoor aangeraden om te wachten totdat begin volgend jaar de System VI van BMW op de markt komt (wegens ingebouwde bluetooth en zonnevisier).

Andere suggesties?
K1200GT

Re: Keuze nieuwe helm

Bericht door K1200GT »

Testen.. testen... testen...
Het klopt dat de ene helm luider is dan de andere, maar zoals je al aangeeft is het een combinatie van helm; lichaamslengte; formaat en vorm van het scherm; zithouding; enz... Mijn ervaring (188 cm, System V, stuur en zadel in hoogste stand) met het hogere BMW scherm zijn eerder negatief, ik heb het gevoel dat je eigenlijk beter een lager scherm neemt om gebulder te vermijden, of anders een heel hoog scherm zodat de wind je helm niet raakt. Bijkomend nadeel van het hogere BMW scherm bij mij is dat de rijwind bij scherm in de laagste stand net op mijn hals komt (en de opening tussen helm en hals), waardoor ik een winterbuff moet dragen om tochtvrij te kunnen rijden.
Alhoewel systeemhelmen nagenoeg altijd luider zijn, moet ik zeggen dat het met mijn X-lite 801RR weliswaar stiller is, maar op den duur (bij snelle autobaanritten) ook enkel met oordoppen uit te houden is. Ik heb ook enkele weken met een BMW Sportintegraal kunnen rijden en die was inderdaad stil.
PS: Of er al zo snel een opvolger (of was het een update?) van de System V komt, zal de toekomst uitwijzen, maar intussen kan je al de System V uitproberen (ik neem aan dat de nieuwe versie niet veel qua vorm zal afwijken). Of misschien de Shoei Multitec?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

De opvolger van de V komt er inderdaad,
hebben ze mij ook verteld bij mijn dealer.
Op algemene vraag ingebouwd zonnescherm (zie Shubert) en zou smaller zijn onderaan, dus nauwer aansluitend aan de vorm van de hals ... aldus de dealer
hasta la pasta j.
Laatst gewijzigd door janneman op 22 jul 2008, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

K1200GT schreef:Testen.. testen... testen...
Het klopt dat de ene helm luider is dan de andere, maar zoals je al aangeeft is het een combinatie van helm; lichaamslengte; formaat en vorm van het scherm; zithouding; enz... Mijn ervaring (188 cm, System V, stuur en zadel in hoogste stand) met het hogere BMW scherm zijn eerder negatief, ik heb het gevoel dat je eigenlijk beter een lager scherm neemt om gebulder te vermijden, of anders een heel hoog scherm zodat de wind je helm niet raakt. Bijkomend nadeel van het hogere BMW scherm bij mij is dat de rijwind bij scherm in de laagste stand net op mijn hals komt (en de opening tussen helm en hals), waardoor ik een winterbuff moet dragen om tochtvrij te kunnen rijden.
Alhoewel systeemhelmen nagenoeg altijd luider zijn, moet ik zeggen dat het met mijn X-lite 801RR weliswaar stiller is, maar op den duur (bij snelle autobaanritten) ook enkel met oordoppen uit te houden is. Ik heb ook enkele weken met een BMW Sportintegraal kunnen rijden en die was inderdaad stil.
PS: Of er al zo snel een opvolger (of was het een update?) van de System V komt, zal de toekomst uitwijzen, maar intussen kan je al de System V uitproberen (ik neem aan dat de nieuwe versie niet veel qua vorm zal afwijken). Of misschien de Shoei Multitec?
Heb dezelfde ervaringen met de V,Geert VN heeft een Shoei multitec gekocht en is hier uiterst tevreden over.De pasvorm is fantastisch.
Andalousie 09/2018
Wulf

Bericht door Wulf »

na 2 jaar en 36000km op de gt blijft voor mij de beste oplossing, zadel omhoog stuur naar beneden,scherm naar beneden en een integraalhelm. De gt is een kompleet andere moto dan de rt hij biedt veel minder windbescherming. Ik heb een Shubert S1, een moeilijke helm om aan te doen omwille van de gesloten kraag maar éénmaal aan is het gewoon een zalige helm, zelfs bij hogere temperaturen.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Livin

Bericht door Livin »

patrickGT schreef:na 2 jaar en 36000km op de gt blijft voor mij de beste oplossing, zadel omhoog stuur naar beneden,scherm naar beneden en een integraalhelm. De gt is een kompleet andere moto dan de rt hij biedt veel minder windbescherming. Ik heb een Shubert S1, een moeilijke helm om aan te doen omwille van de gesloten kraag maar éénmaal aan is het gewoon een zalige helm, zelfs bij hogere temperaturen.
Dit kan ik alleen maar beamen. Rijd al 1,5 jaar (32000km) met de GT en heb sinds begin dit jaar een S1. Had hiervoor een Schuberth C2 die al relatief stil was, maar de S1 doet het beter.
Ik denk er ook aan om mijn stuur lager te plaatsen.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Hier ook GT met zadel hoog, stuur hoog, XL ruit van Calsci zodanig dat ik er net overheen kijk en BMW System V. M.n. door de ruit nu stilte rond de helm.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
JanVL

Bericht door JanVL »

Vriendelijk bedankt voor de reacties.
1. Afspraak op 7/8 bij dealer om hoger scherm te proberen
2. Ga test doen met lager stuur en hoger zadel maar heb twijfels (rug levert al langer problemen op)
3. Indien nodig niet voldoende: nieuwe helm.
R erik RT

Bericht door R erik RT »

Hoi Jan,

Begin bij punt drie van uw lijstje.
Ben ook een Airoh-systeemhelm bezitter, de looks zijn o.k. , sluiting en bediening o.k., maar wat een gebulder in je oren.Ik twijfel eraan of je een intercom kan horen. Denk er nu sterk aan om een schuberth J1 aan te schaffen.

Succes
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
TRAVEL

Bericht door TRAVEL »

Hoog scherm, laag scherm, turbulentie hou je bijna altijd, wil je er van af ruit verwijderen is de beste remedie :lol:
Ga passen en proefrijden met diverse merken, maar als hij goed op Uw hoofd zit zeg ik .....SHOEI MULTITEC.

Groeten Eric
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

JanVL schreef:Ik heb echter enorme last van een bulderend lawaai in en rond mijn helm
Misschien heb ik wel erg vreemde gedachten...
... maar al eens aan deftige gehoorbeschermers gedacht?

Afbeelding

Stukken goedkoper dan welke ruit ook, en je gehoor gaat ook nog eens langer mee!
Just my €0,02
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Plaats reactie