Basisinstelling voorvering R1200GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Rone

Basisinstelling voorvering R1200GS

Bericht door Rone »

Daar ik geen boekje heb bij mijn 1200GS (boekje is in bestelling), had ik graag geweten wat de basis instelling is van de voorvering is in onbeladen toestand en met enkel de bestuurder als berijder. Ook de voorgeschreven bandendruk voor deze configuratie had ik graag geweten.
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
gunnie

Re: Basisinstelling voorvering R1200GS

Bericht door gunnie »

Hallo,

Omdat mijn GS ook nog maar 5 dagen oud is, ligt het instructieboekje niet ver weg.

voorwiel:
Veervoorspanning op stand 2 (openbare weg)
Veervoorspanning op stand 3 (grindpaden o.i.d. en belading
Veervoorspanning op stand 5 (terrein)

achterwiel:
veervoorspanning: kop in pijlrichting LOW tot aanslag naar links en vervolgens 10 klikken naar rechts draaien (bij sologebruik)
* voor de bepaling van de actuele instelling kan het aantal zichtbare groeven (vijf bij de LOW-aanslag) worden gebruikt.

- voor een stuggere demping, stelschroef (net onder de veer vind je een centimetertje lager een schroef) in de richting van H draaien (links). Voor een soepelere demping in de richting van S (rechts) draaien.
Basisinstelling: de stelschroef tot aanslag in de richting van H en vervolgens anderhalve omwenteling in de richting van S draaien (maw volledig links anderhalve draai terug naar rechts) (volle tank, met bijrijder 85 kg). Indien je de verlaagde Gs hebt, is het slechts driekwart draai naar rechts.

Bandenspanning:
voor:
2,2 (zonder passagier, bij koude banden)
2,5 (duo en/of bagage, koude banden)
achter:
2,5 bar (zonder passagier, koude banden)
2,9 bar (duo en/of bagage, koude banden).

Hopelijk wordt je er iets wijzer van. Ik heb er geen flauw idee van of de instellingen veranderen ifv het bouwjaar. Kan je dit enkel voor model 2008 zeggen.

Greetz

Gunnie
Rone

Bericht door Rone »

u hebt mij een goeie dienst bewezen ... ik ben u zeer dankbaar ;-)

nu nog een vraagje aan de kenners ... ik kan vooraan dus enkel de veervoorspanning regelenen en niet de demping ?

Website Afrikareis
gunnie

Bericht door gunnie »

Graag gedaan.

"U" mag 'je' zijn hoor. (Ik ben U dankbaar...).
Heb daarnet nog mijn rekeningstand nagekeken en heb geen vader achter me staan zoals prins Laurent. (Heb wel postuur van hem, maar niets meer...).
:lol: :lol: "Je" is meer als voldoende.

Wat betreft je vraag over demping vooraan, moet antwoord schuldig blijven.

Greetz,

Gunnie
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Je kan vooraan idd geen demping instellen, ondanks dat de het 1vd duuste moto's in het all road gamma betreft vind BMW het niet nodig om er een goede vering onder te steken....
Je hebt vooraan als ik me niet vergis 9 standen veervoorspanning, (bij model 2005), bij mij (75kg) stond ie altijd op de 5de stand (middelste) bij stand 2 was de veer te licht en de demping te zwaar, bij iets meer veervoorspanning reageerde de demping beter. Trial & error....
Gunnie was zeer kompleet en correct in zijn uitleg, alleen logisch gezien denk ik dat :
>>maw volledig links anderhalve draai terug naar rechts)>> eerder moet zijn volledig naar rechts draaien (vijs volledig indraaien) en dan anderhalf naar links (uit). vijs indraaien geeft meer demping, uitdraaien geeft minder demping.
In praktijk moet je de moto vlot kunnen in de vering duwen en hij moet vlot terug uitveren zonder "na te schudden". als de moto traag terug uitveert heb je teveel uitgaande demping.
als je de moto met beide handen bv op het zadel in de veren duwt moet hij voor en achter ongeveer evenveel inveren.

Maar don't get your hopes up, want de standaard vering stelt niet veel voor en is alleszins geen all road vering zoals bv op KTM LC8, eerder een straatvering.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Rone

Bericht door Rone »

Vorige week heb ik de route des grandes alpes gedaan met duo en 3 zware koffers ... achteraan had ik dus de veervoorspanning op maximum gezet en vooraan laten staan zoals ie stond (solo vond ik dat ie vooraan nogal aan de harde kant stond) ... in het begin was het rijden met het zware gewicht wat wennen, maar ik had dit al vlug onder de knie en denk zelfs dat ik platter door de bochten ging in die configuratie, dan dat ik voordien al solo had gedaan.
Daar ik dus voor de reis altijd al de indruk had dat ie vooraan wat te hard stond bij sologebruik heb ik gisteren heb ik de veervoorspanning vooraan van stand 3 naar stand 2 gezet en dit bleek toch al een stuk beter te zijn ... Ikzelf weeg ongeveer 75kg en heb de veervoorspanning achteraan toch iets straffer gezet dan voorgeschreven ... ipv 10 klikken ingedraaid heb ik die 15 klikken ingedraaid omdat ik vond dat ik bij 10 klikken nog iets teveel negatieve veerweg had ... Om een goed beeld te hebben van de instelling was het rustig ritje gisterenavond met een plaatselijk motoclubke niet echt voldoende ... Vanavond wordt er een vlotter tempo gereden ... zal dus wel zien of het beter is geworden ...

Website Afrikareis
Plaats reactie