M. Pilot Road 2

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Raketman »

Met 3 bar zou ik niet graag meer in de regen rijden met uwe K100. Da's gewoon absurd hoog.

't Probleem zit erin dat je een sportieve, vrij puntige band had en nu een meer egaal bolle vorm (gericht op touringmotoren). De eerste stuurt bijgevolg veel lichter dan de andere, die dan weer veel stabieler is.
Een BT012 is (was) trouwens bedoeld voor lichte sportmotoren met hoge vermogens, en niet echt voor een zwaar touringmachien.

2,5bar maximum (anders warmt die nooit deftig op wanneer het terug kouder wordt) en gewoon worden, anders terug naar een band zoeken met een puntiger loopvlak...
Nil volentibus arduum
Security-Driver
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2008, 10:06
Locatie: Groningen (Nederland)

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Security-Driver »

Raketman schreef:Met 3 bar zou ik niet graag meer in de regen rijden met uwe K100. Da's gewoon absurd hoog.

't Probleem zit erin dat je een sportieve, vrij puntige band had en nu een meer egaal bolle vorm (gericht op touringmotoren). De eerste stuurt bijgevolg veel lichter dan de andere, die dan weer veel stabieler is.
Een BT012 is (was) trouwens bedoeld voor lichte sportmotoren met hoge vermogens, en niet echt voor een zwaar touringmachien.

2,5bar maximum (anders warmt die nooit deftig op wanneer het terug kouder wordt) en gewoon worden, anders terug naar een band zoeken met een puntiger loopvlak...
Zojuist terug van de bandenboer omdat ik haaievinnen op de M. Pilot Road 2 achterband krijg (opstaande randen bij de groeven).
Na inspectie terug naar huis en tussentijds reeds een telefoontje of ik even terug kan komen voor een nieuwe band.
In overleg met de dealer kan ik na 10.000 kilometer gewoon kostenloos een nieuwe band halen.

Hier zijn een aantal dingen het vermelden waard.
Voorspanning 2.5 of 2.6 en achter 2.9 of 3.0
Inderdaad rijd dan de Pilot Road perfect..........ook in regel en hagel.
Met betrekking tot het opwarmen geen enkel probleem hoor en 2.5 achter, is levensgevaarlijk omdat de motor gaat zwabberen door de vervorming van de zijwangen van de band in bochten.
De eerste vraag was bij controle was dan ook of ik wel voldoende spanning in de banden had.......2.9 bar.(goed dus)
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door de Ron »

Dat is pas service ! Bij welke bandenboer was dat ? Ik heb hetzelfde voor met mijn voorband. (kupping) geeft meer lawaai bij het links of rechts afdraaien. Banden liggen er nu 9.500 km op.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Raketman »

Security-Driver schreef:Met betrekking tot het opwarmen geen enkel probleem hoor en 2.5 achter, is levensgevaarlijk omdat de motor gaat zwabberen door de vervorming van de zijwangen van de band in bochten.
Ik spreek ook nergens over 2,5 achteraan hé, Jerre had het over zijn voorband die op 3kg stond :wink: ...
Nil volentibus arduum
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door jerre »

inderdaad, mijnen achterband op 2.5 bar zou niet goedkomen denk ik...
ben trouwens al 3 weken aan't wachten op mijnen bijhorende PR2 achterband, zal binnenkort maar weer eens gaan horen hoe het zit.
K100 RS 16v
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Ik ben er ook van verschoten welke hoge druk er tegenwoordig in de moderne banden moet.
De pilot road 2 moet gewoon voor minimum 2,5 hebben en achter 2,9. Dit is voorgeschreven door de fabrikant. Lagere druk is ronduit gevaarlijk.
Trouwens nog steeds aangenaam verrast door de PR

GRTS Danny
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door kurt1973 »

Ja, ik ben er ook verrast door, ondertussen liggen ze er bij mij al 16.000 kilometer op, en het einde is nog niet in zicht. Dat gaat goed. :grin:

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Johannetje »

RUSOR schreef:Hoi,
Ik ben er ook van verschoten welke hoge druk er tegenwoordig in de moderne banden moet.
De pilot road 2 moet gewoon voor minimum 2,5 hebben en achter 2,9. Dit is voorgeschreven door de fabrikant. Lagere druk is ronduit gevaarlijk.
Trouwens nog steeds aangenaam verrast door de PR

GRTS Danny
Hallo allemaal,

Net weer een 3-daagse rit door de Champagnestreek gereden en ben ook nog steeds meer dan content over de PR-2, hij verrast me elke weer(positief), vooral in nat weer.
De druk is een goede tip, want 2 mensen bij ons in de groep (waaronder ik) hebben hem structureel lager staan, iets om vaker te controleren dus....
Bedankt voor de tip dus ! :wink: :wink:

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door VFooR »

Je hebt zowel de adviesdruk van de motorfabrikant (BMW) als de bandenfabrikant (michelin, continental).

Een lagere druk is daarvoor niet gevaarlijker. Misschien is de pilot road 2 daar gevoeliger aan, maar andere types kunnen daar minder gevoelig voor zijn.

Bij solo en sportief rijgedrag staat de druk achteraan op 2.5 bij mij.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door stefke »

VFooR schreef: Bij solo en sportief rijgedrag staat de druk achteraan op 2.5 bij mij.
Idem hier, dat dat ronduit gevaarlijk is lijkt mij klinkklare onzin.
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door RUSOR »

Hoi jongens,
Het gaat hier over de pilot road 2 en niet over andere types... metzeler heeft nu ook zo'n band (ben type even kwijt)
Deze banden moeten een vrij hoge druk hebben. Heeft iets te maken met de opbouw van de band.
Andere banden reed ik vroeger ook met 2,3 vooraan en 2,5 achteraan. Deze banden rij ik nu met 2,6 vooraan en 3,1 achteraan.
Een halve bar lager en deze banden rijden als een vod. Net of de band wil van de velg... niet gevaarlijk???
Ieder zijn ding denk ik dan.

MVG Danny
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door stefke »

Rij solo met de GS1150 (standaard) 2.5 achteraan. Twee PR2 versleten samen goed voor 30000km. Geen gezwabber, niks problemen, ook niet op circuit.
Rij solo met Triumph ST955 (standaard) 2.5 voor en 2.9 achter. Voornamelijk snelweg, nu 21k voor en 19k achter. Niks problemen.
8-)
patille
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 mei 2005, 12:45
Locatie: Brugge

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door patille »

Hallo,
Ik heb gisteren ook op mijnen R 1150 RT roadsmarts laten leggen.
De technieker wist mij te vertellen dat de ideale bandenspanning 2,9 bar bedraagt, zowel vooraan als achteraan.
Ik kon dit moeilijk geloven, zeker toen ik mijn "boekje" van BMW erbij nam.
Deze morgen dan maar gebeld met de technische dienst van Dunlop in Wilrijk.
Daar vertelden ze mij dat de voorgeschreven bandenspanning voor een R 1150 RT 2,5 bar vooraan en 2,9 bar achteraan bedraagt.

Hopend hierbij menig motorrijders van dienst te zijn geweest....


Patille
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Iron Gonzo »

de 2.5 en 2.9 is momenteel de algemene richtlijn voor banden op een motorfiets.
enduro motoren kunnen daar van afwijken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door kurt1973 »

Tis eigenlijk simpel, als ik niet op 2,5 en 2,9 zit, dan wringt mijne velo tegen, dus wat mij betreft is dat de ideale spanning. Nu heb ik nog niet geprobeerd om ze hoger te zetten, benieuwd wat dat geeft..... BOEM misschien :mrgreen:

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Johannetje »

IRON GONZO schreef:de 2.5 en 2.9 is momenteel de algemene richtlijn voor banden op een motorfiets.
enduro motoren kunnen daar van afwijken
Klopt als een zwerende vinger, vandaag bevestigd door een bandenboer.... :wink: :wink:
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Dennis
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 mar 2006, 00:29
Locatie: De Panne

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Dennis »

Eind juni heb ik na mijn eerste achterband - die ik in het buitenland had lek gereden en aldaar zondermeer met slechts 8500Km diende volledig te worden vervangen - moeten afscheid nemen van de 24000Km die ik hiermee had gebold en heel tevreden was. Deze achterband werd vervangen door een Pilot Road 2 en ligt er nog maar 6500km op...
De voorband werd reeds twee keer vervangen door een Pilot Road (deze van de eerste generatie dus) en ben hiermee respectievelijk 19000Km en nu nog maar eens 17000km gereden. Eigenlijk niet slecht voor een band denk ik...
Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
Alvast bedankt MICHELIN voor deze aangename en comfortabele kilometers ! :thumleft:

Afbeelding
Dennis Afbeelding


BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Johannetje »

Dennis schreef:Eind juni heb ik na mijn eerste achterband - die ik in het buitenland had lek gereden en aldaar zondermeer met slechts 8500Km diende volledig te worden vervangen - moeten afscheid nemen van de 24000Km die ik hiermee had gebold en heel tevreden was. Deze achterband werd vervangen door een Pilot Road 2 en ligt er nog maar 6500km op...
De voorband werd reeds twee keer vervangen door een Pilot Road (deze van de eerste generatie dus) en ben hiermee respectievelijk 19000Km en nu nog maar eens 17000km gereden. Eigenlijk niet slecht voor een band denk ik...
Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
Alvast bedankt MICHELIN voor deze aangename en comfortabele kilometers ! :thumleft:
Say that again !!! :-) :-)
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
P@ul
Berichten: 164
Lid geworden op: 14 dec 2004, 10:33
Locatie: Paardevissersgemeente

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door P@ul »

Verleden week ook een nieuwe Pilot Road 2 achterband laten leggen op mijn RT1200, kostprijs alles inbegrepen 193 euro.
Na 13200 km was de Pilot van de eerste generatie vesleten. Aan de voorband is er weinig slijtage te zien. :grin:
Motorcycle always a trusty friend
imac
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:54
Woonplaats: belgie

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door imac »

ook het vermelden waard is de ijking van je bandenspaningsmeter !!!


als ik met de compresseur mijn banden op bvb 2,5 bar zet en ik zie ze na met zo'n antieke (volgens mij betrouwbare) handmeter dan wijkt dit 0,2 à 0,3 bar af ???????

zodus je kunt best altijd je eigen betrouwbare meter meenemen


imac
Security-Driver
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 jan 2008, 10:06
Locatie: Groningen (Nederland)

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Security-Driver »

de Ron schreef:Dat is pas service ! Bij welke bandenboer was dat ? Ik heb hetzelfde voor met mijn voorband. (kupping) geeft meer lawaai bij het links of rechts afdraaien. Banden liggen er nu 9.500 km op.
Firma Kalfbeek te Zwolle (Nederland)

sorry voor de late reactie, net terug van vakantie.
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door xantingo »

Dennis schreef:Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
Bij mij liggen ze er nu bijna 22.000 km op; tegen volgende maand zoek ik ze te vervangen. De winter is stilaan in aantocht...
De achterband is wellicht iets vlugger versleten dan normaal, ik heb een tijd met een lekkende achterdemper gereden en daardoor durfde het wiel wel eens doorspinnen.
Ik maar denken dat de band niet voldoende grip had, tot ik een nieuwe demper gemonteerd heb, 't was direct opgelost. :oops:

Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden; ik heb de indruk dat de banden wat vierkant worden.
Dat heb je met woon-werk verkeer, te veel rechtdoor, te veel stoppen en vooral te veel optrekken...

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door Iron Gonzo »

Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden
en de bandenspanning is die nog goed?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door xantingo »

IRON GONZO schreef:
Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden
en de bandenspanning is die nog goed?
Altijd hetzelfde, 2.5 voor en 2.9 achter.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: M. Pilot Road 2

Bericht door bijnaextuc »

xantingo schreef: De achterband is wellicht iets vlugger versleten dan normaal, ik heb een tijd met een lekkende achterdemper gereden en daardoor durfde het wiel wel eens doorspinnen.
Ik maar denken dat de band niet voldoende grip had, tot ik een nieuwe demper gemonteerd heb, 't was direct opgelost. :oops:
Wat heeft uw demper daar mee te maken dat uw wiel doorspint :scratch:
Plaats reactie