M. Pilot Road 2
Moderator: GVN
Re: M. Pilot Road 2
Met 3 bar zou ik niet graag meer in de regen rijden met uwe K100. Da's gewoon absurd hoog.
't Probleem zit erin dat je een sportieve, vrij puntige band had en nu een meer egaal bolle vorm (gericht op touringmotoren). De eerste stuurt bijgevolg veel lichter dan de andere, die dan weer veel stabieler is.
Een BT012 is (was) trouwens bedoeld voor lichte sportmotoren met hoge vermogens, en niet echt voor een zwaar touringmachien.
2,5bar maximum (anders warmt die nooit deftig op wanneer het terug kouder wordt) en gewoon worden, anders terug naar een band zoeken met een puntiger loopvlak...
't Probleem zit erin dat je een sportieve, vrij puntige band had en nu een meer egaal bolle vorm (gericht op touringmotoren). De eerste stuurt bijgevolg veel lichter dan de andere, die dan weer veel stabieler is.
Een BT012 is (was) trouwens bedoeld voor lichte sportmotoren met hoge vermogens, en niet echt voor een zwaar touringmachien.
2,5bar maximum (anders warmt die nooit deftig op wanneer het terug kouder wordt) en gewoon worden, anders terug naar een band zoeken met een puntiger loopvlak...
Nil volentibus arduum
-
Zojuist terug van de bandenboer omdat ik haaievinnen op de M. Pilot Road 2 achterband krijg (opstaande randen bij de groeven).Raketman schreef:Met 3 bar zou ik niet graag meer in de regen rijden met uwe K100. Da's gewoon absurd hoog.
Na inspectie terug naar huis en tussentijds reeds een telefoontje of ik even terug kan komen voor een nieuwe band.
In overleg met de dealer kan ik na 10.000 kilometer gewoon kostenloos een nieuwe band halen.
Hier zijn een aantal dingen het vermelden waard.
Voorspanning 2.5 of 2.6 en achter 2.9 of 3.0
Inderdaad rijd dan de Pilot Road perfect..........ook in regel en hagel.
Met betrekking tot het opwarmen geen enkel probleem hoor en 2.5 achter, is levensgevaarlijk omdat de motor gaat zwabberen door de vervorming van de zijwangen van de band in bochten.
De eerste vraag was bij controle was dan ook of ik wel voldoende spanning in de banden had.......2.9 bar.(goed dus)
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
-
Dat is pas service ! Bij welke bandenboer was dat ? Ik heb hetzelfde voor met mijn voorband. (kupping) geeft meer lawaai bij het links of rechts afdraaien. Banden liggen er nu 9.500 km op.
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Ik spreek ook nergens over 2,5 achteraan hé, Jerre had het over zijn voorband die op 3kg stondSecurity-Driver schreef:Met betrekking tot het opwarmen geen enkel probleem hoor en 2.5 achter, is levensgevaarlijk omdat de motor gaat zwabberen door de vervorming van de zijwangen van de band in bochten.

Nil volentibus arduum
inderdaad, mijnen achterband op 2.5 bar zou niet goedkomen denk ik...
ben trouwens al 3 weken aan't wachten op mijnen bijhorende PR2 achterband, zal binnenkort maar weer eens gaan horen hoe het zit.
ben trouwens al 3 weken aan't wachten op mijnen bijhorende PR2 achterband, zal binnenkort maar weer eens gaan horen hoe het zit.
K100 RS 16v
Hoi,
Ik ben er ook van verschoten welke hoge druk er tegenwoordig in de moderne banden moet.
De pilot road 2 moet gewoon voor minimum 2,5 hebben en achter 2,9. Dit is voorgeschreven door de fabrikant. Lagere druk is ronduit gevaarlijk.
Trouwens nog steeds aangenaam verrast door de PR
GRTS Danny
Ik ben er ook van verschoten welke hoge druk er tegenwoordig in de moderne banden moet.
De pilot road 2 moet gewoon voor minimum 2,5 hebben en achter 2,9. Dit is voorgeschreven door de fabrikant. Lagere druk is ronduit gevaarlijk.
GRTS Danny
Ja, ik ben er ook verrast door, ondertussen liggen ze er bij mij al 16.000 kilometer op, en het einde is nog niet in zicht. Dat gaat goed.
Kurt

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
-
Hallo allemaal,RUSOR schreef:Hoi,
GRTS Danny
Net weer een 3-daagse rit door de Champagnestreek gereden en ben ook nog steeds meer dan content over de PR-2, hij verrast me elke weer(positief), vooral in nat weer.
De druk is een goede tip, want 2 mensen bij ons in de groep (waaronder ik) hebben hem structureel lager staan, iets om vaker te controleren dus....
Bedankt voor de tip dus !

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.
Garmin Zumo 550 Europe
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Garmin Zumo 550 Europe
-
Je hebt zowel de adviesdruk van de motorfabrikant (BMW) als de bandenfabrikant (michelin, continental).
Een lagere druk is daarvoor niet gevaarlijker. Misschien is de pilot road 2 daar gevoeliger aan, maar andere types kunnen daar minder gevoelig voor zijn.
Bij solo en sportief rijgedrag staat de druk achteraan op 2.5 bij mij.
Een lagere druk is daarvoor niet gevaarlijker. Misschien is de pilot road 2 daar gevoeliger aan, maar andere types kunnen daar minder gevoelig voor zijn.
Bij solo en sportief rijgedrag staat de druk achteraan op 2.5 bij mij.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Idem hier, dat dat ronduit gevaarlijk is lijkt mij klinkklare onzin.VFooR schreef: Bij solo en sportief rijgedrag staat de druk achteraan op 2.5 bij mij.
Hoi jongens,
Het gaat hier over de pilot road 2 en niet over andere types... metzeler heeft nu ook zo'n band (ben type even kwijt)
Deze banden moeten een vrij hoge druk hebben. Heeft iets te maken met de opbouw van de band.
Andere banden reed ik vroeger ook met 2,3 vooraan en 2,5 achteraan. Deze banden rij ik nu met 2,6 vooraan en 3,1 achteraan.
Een halve bar lager en deze banden rijden als een vod. Net of de band wil van de velg... niet gevaarlijk???
Ieder zijn ding denk ik dan.
MVG Danny
Het gaat hier over de pilot road 2 en niet over andere types... metzeler heeft nu ook zo'n band (ben type even kwijt)
Deze banden moeten een vrij hoge druk hebben. Heeft iets te maken met de opbouw van de band.
Andere banden reed ik vroeger ook met 2,3 vooraan en 2,5 achteraan. Deze banden rij ik nu met 2,6 vooraan en 3,1 achteraan.
Een halve bar lager en deze banden rijden als een vod. Net of de band wil van de velg... niet gevaarlijk???
Ieder zijn ding denk ik dan.
MVG Danny
Rij solo met de GS1150 (standaard) 2.5 achteraan. Twee PR2 versleten samen goed voor 30000km. Geen gezwabber, niks problemen, ook niet op circuit.
Rij solo met Triumph ST955 (standaard) 2.5 voor en 2.9 achter. Voornamelijk snelweg, nu 21k voor en 19k achter. Niks problemen.

Rij solo met Triumph ST955 (standaard) 2.5 voor en 2.9 achter. Voornamelijk snelweg, nu 21k voor en 19k achter. Niks problemen.

Hallo,
Ik heb gisteren ook op mijnen R 1150 RT roadsmarts laten leggen.
De technieker wist mij te vertellen dat de ideale bandenspanning 2,9 bar bedraagt, zowel vooraan als achteraan.
Ik kon dit moeilijk geloven, zeker toen ik mijn "boekje" van BMW erbij nam.
Deze morgen dan maar gebeld met de technische dienst van Dunlop in Wilrijk.
Daar vertelden ze mij dat de voorgeschreven bandenspanning voor een R 1150 RT 2,5 bar vooraan en 2,9 bar achteraan bedraagt.
Hopend hierbij menig motorrijders van dienst te zijn geweest....
Patille
Ik heb gisteren ook op mijnen R 1150 RT roadsmarts laten leggen.
De technieker wist mij te vertellen dat de ideale bandenspanning 2,9 bar bedraagt, zowel vooraan als achteraan.
Ik kon dit moeilijk geloven, zeker toen ik mijn "boekje" van BMW erbij nam.
Deze morgen dan maar gebeld met de technische dienst van Dunlop in Wilrijk.
Daar vertelden ze mij dat de voorgeschreven bandenspanning voor een R 1150 RT 2,5 bar vooraan en 2,9 bar achteraan bedraagt.
Hopend hierbij menig motorrijders van dienst te zijn geweest....
Patille
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
-
de 2.5 en 2.9 is momenteel de algemene richtlijn voor banden op een motorfiets.
enduro motoren kunnen daar van afwijken
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Tis eigenlijk simpel, als ik niet op 2,5 en 2,9 zit, dan wringt mijne velo tegen, dus wat mij betreft is dat de ideale spanning. Nu heb ik nog niet geprobeerd om ze hoger te zetten, benieuwd wat dat geeft..... BOEM misschien
Kurt

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r
To moto dus
F800r
-
Klopt als een zwerende vinger, vandaag bevestigd door een bandenboer....IRON GONZO schreef:de 2.5 en 2.9 is momenteel de algemene richtlijn voor banden op een motorfiets.

Garmin Zumo 550 Europe
Garmin Zumo 550 Europe
Eind juni heb ik na mijn eerste achterband - die ik in het buitenland had lek gereden en aldaar zondermeer met slechts 8500Km diende volledig te worden vervangen - moeten afscheid nemen van de 24000Km die ik hiermee had gebold en heel tevreden was. Deze achterband werd vervangen door een Pilot Road 2 en ligt er nog maar 6500km op...
De voorband werd reeds twee keer vervangen door een Pilot Road (deze van de eerste generatie dus) en ben hiermee respectievelijk 19000Km en nu nog maar eens 17000km gereden. Eigenlijk niet slecht voor een band denk ik...
Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
Alvast bedankt MICHELIN voor deze aangename en comfortabele kilometers !

De voorband werd reeds twee keer vervangen door een Pilot Road (deze van de eerste generatie dus) en ben hiermee respectievelijk 19000Km en nu nog maar eens 17000km gereden. Eigenlijk niet slecht voor een band denk ik...
Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
Alvast bedankt MICHELIN voor deze aangename en comfortabele kilometers !

-
Say that again !!!Dennis schreef:Eind juni heb ik na mijn eerste achterband - die ik in het buitenland had lek gereden en aldaar zondermeer met slechts 8500Km diende volledig te worden vervangen - moeten afscheid nemen van de 24000Km die ik hiermee had gebold en heel tevreden was. Deze achterband werd vervangen door een Pilot Road 2 en ligt er nog maar 6500km op...
Alvast bedankt MICHELIN voor deze aangename en comfortabele kilometers !![]()

Garmin Zumo 550 Europe
Garmin Zumo 550 Europe
Verleden week ook een nieuwe Pilot Road 2 achterband laten leggen op mijn RT1200, kostprijs alles inbegrepen 193 euro.
Na 13200 km was de Pilot van de eerste generatie vesleten. Aan de voorband is er weinig slijtage te zien.
Na 13200 km was de Pilot van de eerste generatie vesleten. Aan de voorband is er weinig slijtage te zien.

Motorcycle always a trusty friend
ook het vermelden waard is de ijking van je bandenspaningsmeter !!!
als ik met de compresseur mijn banden op bvb 2,5 bar zet en ik zie ze na met zo'n antieke (volgens mij betrouwbare) handmeter dan wijkt dit 0,2 à 0,3 bar af ???????
zodus je kunt best altijd je eigen betrouwbare meter meenemen
imac
als ik met de compresseur mijn banden op bvb 2,5 bar zet en ik zie ze na met zo'n antieke (volgens mij betrouwbare) handmeter dan wijkt dit 0,2 à 0,3 bar af ???????
zodus je kunt best altijd je eigen betrouwbare meter meenemen
imac
-
Firma Kalfbeek te Zwolle (Nederland)de Ron schreef:Dat is pas service ! Bij welke bandenboer was dat ? Ik heb hetzelfde voor met mijn voorband. (kupping) geeft meer lawaai bij het links of rechts afdraaien. Banden liggen er nu 9.500 km op.
sorry voor de late reactie, net terug van vakantie.
Doe niet of elke bocht de laatste is............er komt vast zo weer één.
-
- Contacteer:
Bij mij liggen ze er nu bijna 22.000 km op; tegen volgende maand zoek ik ze te vervangen. De winter is stilaan in aantocht...Dennis schreef:Volgende week wil ik vooraan ook de Pilot Road 2 laten monteren en hopelijk houdt deze het minstens zo lang uit!
De achterband is wellicht iets vlugger versleten dan normaal, ik heb een tijd met een lekkende achterdemper gereden en daardoor durfde het wiel wel eens doorspinnen.
Ik maar denken dat de band niet voldoende grip had, tot ik een nieuwe demper gemonteerd heb, 't was direct opgelost.

Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden; ik heb de indruk dat de banden wat vierkant worden.
Dat heb je met woon-werk verkeer, te veel rechtdoor, te veel stoppen en vooral te veel optrekken...

-
en de bandenspanning is die nog goed?Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
- Contacteer:
Altijd hetzelfde, 2.5 voor en 2.9 achter.IRON GONZO schreef:en de bandenspanning is die nog goed?Ik begin nu wel te voelen dat de moto minder gemakkelijk in de bochten wil, ook minder soepel om stapvoets tussen de file door te rijden

-
Wat heeft uw demper daar mee te maken dat uw wiel doorspintxantingo schreef: De achterband is wellicht iets vlugger versleten dan normaal, ik heb een tijd met een lekkende achterdemper gereden en daardoor durfde het wiel wel eens doorspinnen.
Ik maar denken dat de band niet voldoende grip had, tot ik een nieuwe demper gemonteerd heb, 't was direct opgelost.![]()