Trillingen/Vibraties aan lage snelheden

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Stally4

Trillingen/Vibraties aan lage snelheden

Bericht door Stally4 »

Mijn trouw R1100rt’ke heeft er momenteel +104000 km’s opzitten.
De laatste tijd neem ik irritante trillingen/vibraties waar aan lage snelheden. (niet steeds maar toch vrij regelmatig)
Vermoedelijk komen deze niet voort van de motor maar eerder van de aandrijflijn (boite, cardan > lager ? )

Als ik bij een snelheid van +-50kmh de motor uitschakel (dodemansknop), de bak in neutraal zet en de bike (zonder bijremmen) laat uitbollen, komen de trillingen vanaf zo’n 30kmh op en blijven aanwezig tot bij stilstand. Hoe trager de motor bolt, hoe sterker ze doorkomen.(vnml. voelbaar in de handvatten en de voetsteunen maar ook doorheen het zadel)
Ben ondertss. reeds 2x bij de mecano langsgeweest (tweemaal reed hij met de motor) en vlgs hem is er niks aan de hand ... ? ‘k Had toen wel de indruk dat er niet echt geluisterd werd naar de omschrijving wanneer zich precies het probleem voordeed en hoe je dit kon simuleren. (zie boven)
Bij (manuele) kontrole van speling op achterwiel en cardan, voel/hoor ik niks abnormaals. Tijdens een algemene kontrole ook gezien dat de linkervorkpoot lichtjes “zweet”. Geen massa’s olie dus maar een zeer dunne film. Dichting wordt binnenkort dan ook vervangen maar of dat er voor iets tss zou kunnen zitten betwijfel ik.

Probleem begon ongeveer bij het vervangen van de banden (MPR1 door een set MPR2CT) nu een goeie 2500km geleden. Uiteraard nog geen sprake van “cupping” bij deze Km-stand en bandenspanning OK.

In eerste instantie gedacht aan de bussen van de voorste remschijven (die waren na 100000km dan ook “stevig” versleten). Deze werden onlangs vervangen maar de bewuste trillingen zijn niet verdwenen.

Ik ben behoorlijk ongerust dat eoa lager de oorzaak is en vrees ervoor om op die manier nog meer schade te berokkenen aan bvb. kruiskoppeling.
Kan/wil er eventueel iemand met een behoorlijke technische kennis van onze Bm’erkes even helpen om de juiste diagnose te stellen?

Het “fenomeen” irriteert mij mateloos en ontneemt op die manier alle rijplezier.

Grtz,

Stally
Carpe Diem
Iron Gonzo

Re: Trillingen/Vibraties aan lage snelheden

Bericht door Iron Gonzo »

Probleem begon ongeveer bij het vervangen van de banden

als het probleem begon bij nieuwe banden = 2 mogelijkheden
of wiel is slecht uitgebalanceerd - loodje verloren - band slecht gemonteerd
of er zit een fout in uw band
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stally4

Bericht door Stally4 »

Hey Iron,

Was ook mijn eerste idee. Maar denk dat indien onbalans/slechte band de oorzaak zou zijn, zich dat vooral net zou voordoen op hogere snelheden.
Hier is het echt bij lage snelheid. Op hogere snelheden zijn de vibs er niet (of voel ik ze niet)

Ik durf nu ook nie beweren dat het exact begon na plaatsen vd banden. Was wel ergens daar rond.
Carpe Diem
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Tis maar 'n idee.
Maar is de remolie ook eens vervangen aan uwen moto ? (normaal iedere 2jaar)
Kan mogelijk 'n remzuiger vastzitten, nu dus duidelijk merkbaar met die nieuwe bussen in de schijven.

Dit in combinatie met die zwetende voorpoot.
Klein drupje olie op de schijf is al funest voor de blokjes.

Probeer eens de moto op de bok, iemand achter er op zodat voorwiel vrijkomt.
Dan het voorwiel eens draaien als dat mooi soepel loopt kun je dit in elk geval uitsluiten.
Deze test met het achterwiel gaat zelfs zonder hulp.

mvg
MG Breva 850
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hoe is de conditie van de eindoverbrenging, zit daar soms ruimte in?
Stally4

Bericht door Stally4 »

Aan Wiedewa:
Zowel voor- als achterwiel draaien kompleet vrij. Toch een interessante denkpiste.

Aan CeesBMW:
Wat bedoel je meer specifiek met de eindoverbrenging?
Speling van cardan en achterwiel reeds manueel gekontroleerd (voor zover dit kan en zinvol is zonder op te meten)
Hier niks abnormaals vastgesteld. Enige wat ik opmerk is een licht "kloink"-geluid uit de cardan bij aanzet vooruit/achteruit bewegen van achterwiel.
Maar ik neem aan dat dit normaal is daar dit geluid er, volgens mij, steeds geweest is.
Bij ronddraaien van achterwiel in vrijloop hoor ik niks. (buiten natuurlijk het lichtjes aanlopen vd remblokken)
Zoals het een "goeie" RT uit 96 betaamd, werd op Km-stand 85700 de boite gereviseerd.(tss as 3e-vit )
Hierbij werden ook de lagers + schakelvorken vervangen. (Schakelt overigens als in de boter-hier geen probleem)

Grtz

Stally
Carpe Diem
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Het cardan is het geheel van as en eindoverbrenging.
Cardan as is dat ding wat door je tunnel loopt en de eindoverbrenging is de haakse overbrenging met polonoidde tandwielen.

Ik heb zelf een aantal maal een defect lager gehad van de uitgaande as zeg maar waar je je wiel op vast bout.

Die is ietwat lastig te controleren er moet enige speling zijn mar niet te veel.
Maar de ophanging Conische lagers waarmee je cardan aan de tunnel (aka achterbrig) is geknutseld zouden ook versleten kunnen zijn.
En bij lage snelheden is de bewegingsvrijheid natuurlijk groter van de ophanging dan bij hoge snelheden.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Stally4 schreef:Aan Wiedewa:
Zowel voor- als achterwiel draaien kompleet vrij. Toch een interessante denkpiste.

Grtz

Stally
Oké, we gaan weer stapje verder, herhaal deze handelingen nogmaals.
Maar dan met iemand op de moto die de remmen inknijpt :shock:
Meteen na het lossen van de voorrem-handel moet het wiel ook vrijlopen.

Indien dit niet het geval is, zullen de olie-afdichtingen van de remzuigers verrot zijn.
Je zal dan ook 'n spons-achtig-gevoel in de remhandel hebben, maar oké ut remt nog.
Met rem-olie verversen ben je dan te laat, en moet het hele spul uit elkaar en vervangen.

Sorry voor dit eigenwijze gedoe, maar ik probeer probleem-analyse toe te passen.

De olie-afdichtringetjes tussen remzuiger en remcylinder gaan verrot door water in de remolie.
Ook tast water in de rem-olie de zuiger en cylinder aan, is van die witte aanslag, zie je bij demontage.
En ja rem-olie is hygroschcopisch wat wil zeggen dat het water aantrekt uit de omgeving lucht dus.

Hopelijk kom je er 'n stapje verder mee :D

mvg
MG Breva 850
Stally4

Bericht door Stally4 »

Opnieuw @ Cees:
Ik neem aan dat een correcte diagnose hier enkel kan verkregen worden door demontage van de volledige cardan?
Maar ik wil natuurlijk wel eerst min of meer zekerheid dat eea hiervan voortkomt.
Indien er hier ervaren rotten met een grondige mech. kennis van onze machines zijn die zich geroepen voelen even met de motor te rijden en daarna een gefundeerde diagnose kunnen stellen ... Ik ben in principe aanwezig op "de kreemkotjesrit" en op de rit naar Frankrijk van Hilaire.
Maar, wil natuurlijk evengoed wel even bij de goede ziel langs rijden.

In de veronderstelling dat dat de oorzaak zou zijn: In hoeverre kan dit euvel nog grotere schade toebrengen indien niet tijdig gerepareerd?
Er wordt nml. bijna dagelijks met deze motor gereden.

Opnieuw @ Wiedewa:
Helemaal niet eigenwijs. Denk dat probleem-analyse hier idd wel op zijn plaats is.
Alhoewel ik toch eerder denk in de richting van Cees.
De trillingen waren reeds aanwezig voor de bussen vervangen werden.
De trillingen waren in eerste instantie de aanzet om deze te vervangen.
Het leek mij niet onwaarschijnlijk dat dit daar voor iets tss. zou gezetten hebben. Niet dus.
Maar goed, bussen waren sowiezo versleten en dus aan vervanging toe.

Grtz,
Carpe Diem
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Je kunt fff langs een dealer tuffen en hem de speling op het cardan laten controleren, dit doe je door je achter wiel haaks op de draai richting te, proberen te bewegen, zeg maar kantelen. Voel je dan veel ruimte dan weet je dat er iets loos is in de eindoverbrenging.
Of het je cardanhuis ophang punten zijn of het cardan zelf is wat lastiger te controleren.

Mijn cardan is stuk gegaan rond de 100.000 kM en toen door een dealer verkeerd in elkaar gezet maar daar kwam ik pas 10.000 verder achter toen ik bijna asfalt onderzoek ging doen omdat het grote lager vast liep.

Cardan olie op grotere metaal deeltjes controleren, ietwat vijlsel zal er altijd wel inzitten, maar als het schilfers of grotere deeltjes zijn dan weet je hoe laat het is.
Stally4

Bericht door Stally4 »

Ok Cees,

Thks voor de reactie,

ik laat een check-up van de cardan doen bij een dealer.
Maar eerst laat ik even de cardanolie af en check op metaal delen.
Kan resultaat dan ook meteen mededelen aan dealer.

Ik drop de resultaten dan op het forum.

Hopelijk ga ik ondertss. het asfalt ook nie onderzoeken ...
Ben gewaarschuwd .

Grtz,

Stally
Carpe Diem
Plaats reactie