Telelever

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
EFj.

Telelever

Bericht door EFj. »

Hallo GS-ers,

Binnenkort hoop ik na diverse jappen mijn eerste bmw (gsa) te mogen afhalen. :grin:
Mede hierdoor volg ik dit en het nl-forum reeds enige tijd met veel aandacht.
Kort geleden las ik op het nl-forum volgende bemerkingen over het telelever systeem van bmw:
""een GS biedt mede door z`n teleleversysteem al niet de meest optimale feedback met de weg (je voelt amper hoe slecht de weg is waardoor je denkt dat alles maar kan) dus is het imho verstandiger te leren rijden op een motor die je wel doet voelen wat er gebeurt. ""
:scratch: "" Ben overigens wel met XX eens dat die vering een probleem wordt. Die geeft zo slecht de grenzen aan dat je er zo overheen rijdt. ""
:bom:

Ik rijd al enige jaren met de motor, doch vraag me nu wel af :scratch: wat ik hiervan moet verwachten, zonodig op moet anticiperen? :?:
Dus: wat kan ik hiervan verwachten, feed-back, rijden, etc.... :?:
gr, Rudy
moh_fan
Contacteer:

Re: Telelever

Bericht door moh_fan »

Wikipedia schreef:Telelever is een telescoopvork zonder veer- en demperelementen, scharnierend opgehangen aan twee triangels (A-armen). Daartussen zit een eenvoudige veer-dempereenheid. Voordelen: Geen stick-slip, eenvoudige afstelling, automatisch anti-duik-effect, geen wijziging van de geometrie tijdens het remmen, grotere stijfheid.
In het begin is het even wennen...
Uiteindelijk is het veel veiliger, maar dat is mijn bescheiden mening.
Geen stick-slip: het voorwiel zal dus ten alle tijden de weg volgen.
Auto-anti-duik: het voorwiel zal ten alle tijden ruimte over hebben om in te veren.
Voor mij zijn de twee bovenstaande de belangerijkste redenen om te denken dat Telelever veiliger is.
EFj. schreef:Ben overigens wel met XX eens dat die vering een probleem wordt.
Wanneer dan? Het systeem bestaat nu al een aantal jaartjes...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
EFj.

Bericht door EFj. »

Dank voor de reactie al, echter ik denk door een stukje uit een draadje van het nl-forum te knippen misschien de topic wat uit de context heb gehaald. :oops: "sorry"
Dit was het draadje:http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... c&start=15
Mijn vraag was vnml. wat het verschil is in rijden, aanvoelen met de motor, en wat belangrijk hierin is,is in het aanvoelen met telelever rijden.
Zal ik minder voeling hebben tijdens het rijden, ....
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Tja... topic is idd wat uit context. De wijze woorden van J-P op het GS-forum ga ik niet in twijfel trekken.
Ik rij al te lang met Telelever om eerlijk te kunnen vergelijken.
Ga gewoon eens proefrijden, kies daarbij verschillende 'soorten' wegdek en ervaar het Telelever-systeem gewoon.
Trek daarna uw eigen conclusie.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Walterken

Bericht door Walterken »

Eén van mijn eerste indrukken van het rijden met een moto met telelever (GS in het bijzonder) was idd dat dat machien precies veel meer aan kon dan een andere moto.
Ik kwam wel van een TDM, welke bekend staan voor hun standaard nogal slappe vering, dus dat zal ook wel parten gespeeld hebben.
Toch vind ik nog altijd dat de GS verschrikkelijk vast op de baan ligt en hij heeft me nog nooit echt verrast. Juist zo eens een enkele keer dat het voorwiel toch een klein stapke opzij zette, maar dat was ook niet meer dan dat.

Maar in mijn achterhoofd zit wel het gedacht dat ik me niet mag laten meesleuren met het idee dat deze moto helemaal niet tegen de grond kan gaan. Alles heeft zijn grenzen.
En als ge zo rondbolt, als ge daar wat rekening mee houdt, staat ge soms toch verbaasd hoe ver ge met ne GS kunt gaan.

Hij geeft geweldig veel vertrouwen, en is dat ook waard ook, maar hou het verstand erbij en dan hebt ge de enige remedie tegen het GS-virus gevonden: ervan genieten... :wink:
Wat je zelf doet, doe je meestal zelf ...
J
Contacteer:

Bericht door J »

niks van aantrekken, gewoon rijen en gaas geven.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Je krijgt misschien iets minder feedback, maar die krijg je met een slappe vering nog veel minder....Ik ben in 99 met een GS1100 begonnen ,na ontelbare jappen, britten en italianen en was het snel gewend. Het systeem heeft meer voordelen dan nadelen: Je kunt remmend en platliggend de bocht in, elke andere moto met telescoop probeert zich dan op te richten en begint tegen te wringen, je geometrie veranderd niet bij het remmen, m.a.w de moto duikt niet vooraan. De voorvork olie moet eigenlijk niet of slechts heel zelden vervangen worden want die heeft enkel een smerende functie en geen dempende...na 60000km zag die olie er nog als nieuw uit. Nadeel: De telelever is ondanks zijn robuust uiterlijk wel fragiel op de plaats waar de buté zit. Bij een frontaal tikje of een diepe put, durft dit deel (materiaal rond het gat vd buté) al eens vervormen...andere telelever is dan noodzakelijk.
Verder geldt hetzelfde dan bij conventionele vering: hard remmen op slecht/beschadigd wegdek zoveel mogelijk vermijden, dan kun je wel eens een stapje opzij zetten vooraan...
Het systeem is trouwens gepikt van een frame bouwer (Saxon dacht ik) die Laverda's voor de BOTT bouwde eind jaren 80, begin jaren 90....Het systeem van Saxon was nog slimmer, want daar was de naloop verstelbaar mits excenters aan de lagering vd 3hoek....Vond er geen foto's meer van terug wel dit artikeltje http://www.btinternet.com/~nigel.hill4/saxtrakforks.htm
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gilles volke

Bericht door gilles volke »

Ik rij pas sinds 6 maanden met een telelever en heb er nu inmiddels 21500 kilometer opzitten en wil er graag het volgende over zeggen: het rijdt super die telelever.Het enige nadeel van een telelever is dat bij inveren het voorwiel naar voren wilt dit komt door de constructie,daar kan je dus niets aan veranderen.voordeel van deze constructie is dat de voorvork niet tordeerd bij het remmen.Ik heb niet echt aan de telelever moeten wennen want het stuurt goed.je moet er alleen mee om leren gaan over obstakels. het belangrijkste bij een telelever is de vering goed afstellen dan werkt het super.groeten gilles 8-) 8-)
Toedel

Bericht door Toedel »

Je leest her en der kritiek op de telelever, maar het is een technisch betere oplossing.

Bij alle systemen moet de vering allereerst oneffenheden van de weg opvangen.
Maar bij moto's zonder telelever gaat een deel van de bewegingsenergie bij het remmen naar de schuin geplaatste voorvork, en duwt daar de vering samen. Dat veroorzaakt minder goed opvangen van oneffenheden, veranderde geometrie, enz.
Dezelfde effecten (omgekeerd) zie je ook bij het optrekken.

Bij de telelever zit de vering quasi verticaal, dus de bewegingsenergie bij remmen kan daar niet opgeslorpt worden.
Gevolg : de vering kan zich bezighouden met het reageren op wegoneffenheden alleen.
Maar de telelever heeft nog een ander voordeel : hij zit vrij laag onderaan de voorvork bevestigd, wat samen met een hoog bovenste draaipunt voor een grote stijfheid van de vork zorgt. De voorvork tordeert quasi niet.
De baanvastheid met een telelever is indrukwekkend.

Je leest dat je je moet aanpassen aan de telelever; het is eerder andersom : éénmaal dat je de telelever kent, schrik je van de rest.

(eind van de publiciteit :oops: )
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Wel, ik heb me net ook een GS aangeschaft (R1150GS) en daar heb ik nu een kleine 1200km extra op staan... Ook die heeft een telelever en ik moet toegeven dat ie minder feedback geeft dan mijn vorige moto (XJR met aangepaste vering). Waar ik op de XJR heel goed voelde wat er tussen het wiel en de grond gebeurde heb ik dat nu wel wat minder. Daartegenover staat dat de voorvering veel minder induikt bij het remmen en zo een veiliger gevoel geeft. (kan ook in 't koppeke zitten, want deze heeft ABS en de XJR niet)
En ook het comfort is veel beter. Maar dat is net ook een compromis he. Een sportievere vering (hardere) levert meer feedback dan een comfortabele (zachtere) vering...
Anderzijds heb ik daarvoor nog met andere motoren gereden met veel minder goede vering (te slap) en daartegenover is deze vering veeel beter...
Verwacht er geen sportmoto van en je zal normaal gezien niet teleurgesteld zijn... :wink:
GS staat voor geil speelgoed
Plaats reactie