bandenspanning R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mc B
Contacteer:

bandenspanning R1200RT

Bericht door Mc B »

Hoi,

wat is de bandenspanning van een R1200RT? Ne klant van me had 2.2/2.6 op zijn dashboard staan, maar is dat niet wat weinig?
Leap and the net will appear
Werner Von C.
Contacteer:

Re: bandenspanning R1200RT

Bericht door Werner Von C. »

slik...

-hoop voor hem dat de dashbord-melding-weergave-unit-ding niet al te accuraat werkt (wat zéér wss is op nen nieuwe Bmw... :mrgreen: )

Bovendien staat de luchtdruk vermeld op elke band, kwestie van effe te bukken en te lezen, en anders heb je nog dat boekje bij je fiets, daar staat het ook in vermeld, en anders heb je nog Google...

Essentiële (basis)kennis me dunkt voor iedere motorrijder, wrijf Uwe klant dat maar ne keer (vriendelijk) onder zijn neus...
Dus naar de bandenboer of tankstation en eerst meten (=weten zei m'n leraar electronica, de "Jokke"), en dan zien of dat banden-druk-melding-apparaat accuraat werkt, zoja, bijpompen, zoneen, bezoekje aan de dealeRT.

Edit => effe boekje bijgenomen...

voor 2.2 bar, zonder passagier, koude banden
voor 2.5 bar, mét duo en/of bagage, koude banden

achter 2.5 bar, zonder passagier, koude banden
achter 2.9 bar, mét duo en/of bagage, koude banden

Dus als je klant enkel solo rijdt valt het nog méé (ovv dat de RDC correct werkt)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
RBee

Bericht door RBee »

(s)Campi Di Pampi schreef: Bovendien staat de luchtdruk vermeld op elke band
Dat is wel de max. druk voor de band. :!:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik doe er altijd wat minder lucht in dan voorgeschreven. Verbeeld me (kan het niet technisch bewijzen) dat de wegligging dan beter is en de banden gelijkmatiger (ronder) afslijten. Reed voorheen met de voorgeschreven druk (2.2 /2.5) en toen viel het me op dat de banden best wel snel vierkant werden.

Nogmaals, ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor, maar ik verbeeld me dus dat de banden met wat minder spanning (2.1 - 2.0 / 2.3 - 2.4) langer mee gaan en gelijkmatiger slijten. Heb er overigens altijd Michelin Pilot Road 2 onder liggen, met de 2e set doe ik nu ruim 20.000 km.

Op de K1200's die ik heb gehad (RS en GT) sleet vooral de voorband ontzettend ongelijkmatig af op de voorgeschreven spanning. Ik ben toen begonnen (op advies van de dealer) om er eens wat minder lucht in te pompen. Tot op vandaag bevalt me dat prima, ook op de RT.
Don't fix it if it ain't broken...
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Die ervaring heb ik ook, met PR1 ook meer als 20.000 km gedaan. Gepakt en gezakt 2.5/2.7 vind ik meer als genoeg voor gewone toeristise rijstijl. Met warm weer en opgewarmde banden zal ik dan ook niet ver van de 2.7/2.9 zitten, als het niet meer is. Ik ga dat eens proberen te onthouden en op een volgende reis eens checken.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie