Raar geluid GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

snoekie32

Raar geluid GSA

Bericht door snoekie32 »

Afgelopen week een verlengd weekend met mijne nieuwe GSA naar de Vogezen geweest.
Op de vrijdag na, was het een lekker weertje en hebben we ons goed geamuseerd.
Ik heb mijn beestje sinds 12/07/2008 en er stonden bij vertrek ongeveer 3500km op de teller.
Ginds werd ik echter een beetje ongerust owv een raar geluid dat ik niet goed kon thuisbrengen :

Tijdens het sportievere rijden hoorde ik, telkens ik de naald van de toerenteller boven de 6000rpm liet klimmen, heel kortstondig een metaalachtig schuren, of beter gezegd een tsjilpend geluid (of hoe moet ik het uitdrukken :?: )
Dit geluid was er niet voor ik de eerste 3500 km had gedaan en heb ik voor de eerste keer gehoord na een sportieve afdaling van de col du Bonhomme. Ik heb toen trouwens ook een (eenmalige) doch stevige 'krak' gehoord, waarvan ik vermoed dat het mijn cardan was.
Moet ik mij zorgen maken, .... heeft er iemand al gelijkaardige ervaringen ?

Grtz,
Snoekie
John
Contacteer:

Re: Raar geluid GSA

Bericht door John »

Terug naar de dealer zou ik zeggen. Dat ding hoort niet krak te zeggen of te beginnen tsjilpen.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

typisch offroad-geluiden uit het bos blijkbaar... krak en tsjilp hoor je nu eenmaal in het bos...

Maar nu serieus:

Pas 3500km en rare geluiden in de bergen... Dankpiste: daar verbruik je al wat meer olie dan normaal wegens belastender rijden ed... Misschien wat krap aan olie... met de gevolgen erbij?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

3500Km ----> telkens boven de 6000 tr/min, hoeveel boven, hoe lang?
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ne krak en tsjilpen......ja, ik zou mij zorgen maken, de tijd zal het vertellen.
Toch niet te sportief, heeft nog maar 3500 km...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
snoekie32

Bericht door snoekie32 »

JH. schreef:typisch offroad-geluiden uit het bos blijkbaar... krak en tsjilp hoor je nu eenmaal in het bos...

Maar nu serieus:

Pas 3500km en rare geluiden in de bergen... Dankpiste: daar verbruik je al wat meer olie dan normaal wegens belastender rijden ed... Misschien wat krap aan olie... met de gevolgen erbij?
Daar dacht ik idd ook aan, maar ik controleer het peil nagenoeg na iedere rit, dus daaraan ligt het ook niet.
!! No Fear, Snoekie is Here !!
R1200GSA
snoekie32

Bericht door snoekie32 »

RBee schreef:3500Km ----> telkens boven de 6000 tr/min, hoeveel boven, hoe lang?
Nooit tot aan de begrenzer, maar toch tot 7000 of net iets daarboven. Tot aan de begrenzer laat ik em niet gaan natuurlijk.
En hoe lang ? Dat was tijdens de afdaling van de Bonhomme, dus laat ons zeggen hoop en al een minuutje of 10, vlot de anderen volgen (en voorbijgaan :grin: )
R1200GSA
one-one

Bericht door one-one »

is dit niet het fameuze "pingelen"?
ride with pride
one-one
gsa 1150
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Nen eenmalige krak en boven de 6000 tpm tsilpt ie...tja, ben ik blij da'k nie op nen BMW GSa helpdesk zit....Ik zou het nie weten, dus ga ook geen veronderstellingen doen, kan je alleen de raad geven eens bij een dealer binnen te springen en die een proefrit te laten doen. Of ie nu 3500km of 35000km heeft, krakken en tsjilpen is nie normaal.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
snoekie32

Bericht door snoekie32 »

Dirk Pauwels schreef:Nen eenmalige krak en boven de 6000 tpm tsilpt ie...tja, ben ik blij da'k nie op nen BMW GSa helpdesk zit....Ik zou het nie weten, dus ga ook geen veronderstellingen doen, kan je alleen de raad geven eens bij een dealer binnen te springen en die een proefrit te laten doen. Of ie nu 3500km of 35000km heeft, krakken en tsjilpen is nie normaal.
Zulke geluiden zijn nu eenmaal moeilijk te verwoorden hè. Moest ik kunnen zou ik er voor u een wav-filetje bijdoen :grin:
Aangezien die krak in de cardan maar eenmalig was, gaan ze dat bij mijne dealer al niet kunnen vaststellen. Dat ander geluid wat ik zo nu en dan hoor bij hogere toerentallen is er ook niet altijd. Dus ik zie het al gebeuren dat den dealer na het maken van een testrit gaat zeggen dat em er niks aan hoort.

Enfin, ik zal er eens mee binnenspringen.
Alvast bedankt aan allen voor de raad.
Grtz,
Snoekie
R1200GSA
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

snoekie32 schreef:
RBee schreef:3500Km ----> telkens boven de 6000 tr/min, hoeveel boven, hoe lang?
Nooit tot aan de begrenzer, maar toch tot 7000 of net iets daarboven. Tot aan de begrenzer laat ik em niet gaan natuurlijk.
En hoe lang ? Dat was tijdens de afdaling van de Bonhomme, dus laat ons zeggen hoop en al een minuutje of 10, vlot de anderen volgen (en voorbijgaan :grin: )
10 minuten iets boven de 7000t/min met een boxer?
mss koop je beter een andere motor als je op die manier wil rijden.

is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
snoekie32

Bericht door snoekie32 »

GS 'er schreef:
snoekie32 schreef:
10 minuten iets boven de 7000t/min met een boxer?
mss koop je beter een andere motor als je op die manier wil rijden.

is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Ik veronderstel dat er een :grin: achter je antwoord moest staan.
De afdaling duurde 10 min en in die tijdspanne is de naald geregeld eens tot aan de 7 of iets daarboven gegaan en dus geen 10 min constant hè.
R1200GSA
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Krakken en tsjilpen , is dat niet normaal voor een 1200 :mrgreen:

alle zottigheid bijeen, ik heb nooit langer als 1500km gerodeerd , daarna eenmaal zorgvuldig warmgereden , de pees erop.
ik heb mijn boxers nooit gespaard en toch nooit overmatig olieverbruik gehad. Na 10000km altijd volsyntheet erop en een verbruik van 0.6 liter op 10000km en dat zelfs bij km standen van 100.000 en meer. En zelfs bij deftig Passen scheuren

ik zou toch melding maken bij de dealer met het oog op eventuele toekomstige problemen
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

yep idd er moest een :mrgreen: staan...
maar dacht dat je dat wel begrepen had... :roll:
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Mischien vreemde reaktie, maar zelf zou ik denken....
Als die waterkoeling heeft aan de waterpomp.
Ut waarom, hier zit 'n asje met moertje en vleugeltje, dat afgebroken kan zijn.
Zijt niet ongerust, heb ut op 'n K-forum gelezen.

mvg Nico
MG Breva 850
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wiedewa schreef:Mischien vreemde reaktie, maar zelf zou ik denken....
Als die waterkoeling heeft aan de waterpomp.
Ut waarom, hier zit 'n asje met moertje en vleugeltje, dat afgebroken kan zijn.
Zijt niet ongerust, heb ut op 'n K-forum gelezen.

mvg Nico
:lol: :lol: :lol:
hanzie panzie
Contacteer:

Bericht door hanzie panzie »

3500 km en dan vertrekken op reis ... en dan toeren trekken... boven de 6000 .... respect voor de machine?????? Vergeet niet dat er in bornem bij BMW ook iemand is die alles leest op dit forum ....AMATEUR!!!!!!!!
GS 1200- 2005 lid nr.2353600
John
Contacteer:

Bericht door John »

hanzie panzie schreef:3500 km en dan vertrekken op reis ... en dan toeren trekken... boven de 6000 .... respect voor de machine?????? Vergeet niet dat er in bornem bij BMW ook iemand is die alles leest op dit forum ....AMATEUR!!!!!!!!
Wat is dat nu voor onzin!!!!!!!
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

hanzie panzie schreef:3500 km en dan vertrekken op reis ... en dan toeren trekken... boven de 6000 .... respect voor de machine?????? Vergeet niet dat er in bornem bij BMW ook iemand is die alles leest op dit forum ....AMATEUR!!!!!!!!
Hoe lang moet je dan wachten voordat je met je motor op reis mag gaan of deze eens ne keer een beetje in toeren jagen (6000 toeren is nog 2000 toeren onder het rode gedeelte)? Mag dat dan ook op rollen zijn, want ik vind het maar nix, zo xx000km rond de kerktoren terwijl schakelend aan 4000 toeren... :roll:
GS staat voor geil speelgoed
John
Contacteer:

Bericht door John »

Spijtig dat hier ook pipoos zitten die denken dat ze het water hebben uitgevonden. Niks van aantrekken man! Ach ja, soms denk ik met heimwee terug naar het oude forum. Niks of weinig uitlatingen over (vul zelf maar in) Toen was het nog echt een forum waar je wat aan had. Maar nu???
Het is hier gegroeid tot een echt bla bla bla forum zonder veel inhoud. En waarom? Omdat er veel gasten op zitten die zich geroepen voelen.
Techneuten in spee die op alles en nog wat hun antwoord kwijt willen (al slaat het nergens op!) En het is net door die individuwen (meervoud?) dat de goeie zijn weggebleven.
Spijtig, spijtig. Maar trek het u niet aan. Laat ze maar in hun wijsheid :mrgreen:
En ter afsluiting, ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht. En kom soms wat cru over of kort op de bal. Maar mannekes, hou in godsnaam je bakkes als je niet meer kan geven dan wat kritiek of onrealistische info!
Voila! :twisted:
K1200GT

Bericht door K1200GT »

John schreef:Spijtig dat hier ook pipoos zitten die denken dat ze het water hebben uitgevonden. Niks van aantrekken man! Ach ja, soms denk ik met heimwee terug naar het oude forum. Niks of weinig uitlatingen over (vul zelf maar in) Toen was het nog echt een forum waar je wat aan had. Maar nu???
Het is hier gegroeid tot een echt bla bla bla forum zonder veel inhoud. En waarom? Omdat er veel gasten op zitten die zich geroepen voelen.
Techneuten in spee die op alles en nog wat hun antwoord kwijt willen (al slaat het nergens op!) En het is net door die individuwen (meervoud?) dat de goeie zijn weggebleven.
Spijtig, spijtig. Maar trek het u niet aan. Laat ze maar in hun wijsheid
En ter afsluiting, ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht. En kom soms wat cru over of kort op de bal. Maar mannekes, hou in godsnaam je bakkes als je niet meer kan geven dan wat kritiek of onrealistische info!
Voila!
Spijtig dat hier ook pipoos zitten die denken dat ze het water hebben uitgevonden. Niks van aantrekken man! Ach ja, soms denk ik met heimwee terug naar het oude forum. Niks of weinig uitlatingen over (vul zelf maar in) Toen was het nog echt een forum waar je wat aan had. Maar nu???
Spijtig, spijtig. Maar trek het u niet aan. Laat ze maar in hun wijsheid :mrgreen:

:bsstupid: (ik had het niet beter kunnen schrijven! Als je het niet weet, zwijg dan; 't is hier geen TV quiz waar je een prijs krijgt als je maar "iets" kan zeggen)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

John schreef:Spijtig dat hier ook pipoos zitten die denken dat ze het water hebben uitgevonden. Niks van aantrekken man! Ach ja, soms denk ik met heimwee terug naar het oude forum. Niks of weinig uitlatingen over (vul zelf maar in) Toen was het nog echt een forum waar je wat aan had. Maar nu???
Tja

Trouwens: in·di·vi·du (het, dem; individu’s, individuen; individuutje)

Het was dus individuen zonder w...

Doch dat geheel terzijde...
GS staat voor geil speelgoed
John
Contacteer:

Bericht door John »

:grin: :grin: :grin: :lol: :lol:
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

bedoel je dat e-mail based forum ?

mis ik niet, behalve Vic's humor. :clown:
snoekie32

Bericht door snoekie32 »

Beste,

Zou ge u niet beter onthouden van belachelijke uitlatingen. Als ge al iets nuttigs te zeggen hebt, hetzij positief hetzij negatief, doe het dan op een beschaafde manier, of zeg het recht in mijn gezicht en niet van achter uw toetsenbord.
Dit gezegd zijnde geef ik u graag volgende antwoord op uw reactie:
* Van mijn dealer heb ik meegekregen dat ik de eerste 1000km moet roderen. Dit houd in tot 500km niet boven de 5000rpm en dan vanaf iedere 100 km die
erbij mag er al eens 500rpm omhoog gegaan worden.
* Van mijn dealer kreeg ik eveneens mee, dat ik tijdens de eerste 1000km NIET met duo mocht rijden en te grote hoogteverschillen diende te vermijden (lees
Bergen). Dit heb ik dan ook niet gedaan.

Zolang de motor van de GSA niet op temperatuur is, komt de naald van de toerenteller zelfs niet boven de 4000rpm.
Dus leg mij nu eens uit waarom ik een amateur ben ??
R1200GSA
Plaats reactie