Ringantenne

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

PHILIP

Ringantenne

Bericht door PHILIP »

Je hoort zoveel over die ringantenne....Het grootste probleem is dat je geïmmobiliseerd bent en aangewezen op een motorambulance om je naar de dealer te brengen. Bovendien gebeurt dit altijd op een onmogelijk moment en plaats.
De ringantenne kost amper 30€, kan je je verzekeren tegen de EWS ellende door een ringantenne mee te nemen, en die te plaatsen igv je (of een collega BMW-rijder) ze nodig hebt? Komt er een softwareaanpassing aan te pas, of is de antenne zelf niet gecodeerd?
Plaatsen kan eenvoudig door het stekkertje van de oude los te doen en de nieuwe antenne in te pluggen en vast te maken met een tape, later kan deze dan degelijk bevestigd worden maar je bent terug aan't bollen.
philip
Paul vde

Re: Ringantenne

Bericht door Paul vde »

Jep,als u er ééne koopt kan je dat zelf vervangen,wel een ander probleem je krijgt die ringanten er niet onderuit.Je moet de kroonplaat los doen dat wil zeggen ,stuur er af,de twee voor vorken boven los in het midden de inbus los en u kunt de kroonplaat los maken.Dan het kapje los doen die over de ringantenne zit en de twee stekkers eruit.
Dan ziet u langs de onderkant de twee bouten zitten die je de kop moet afboren en het spel is los,draad stangetjes er nog uit en nieuwe ringantenne.Die twee bouten kan je niet los krijgen met een sleutel enkel vast zetten(kan niet op de naam komen)Je kunt die vervangen door inbus en dan kan je er altijd aan zonder de kroonplaat los tedoen.Er moet niets gekodeerd worden,sleutel er in en werkt.
Ben er ook al is over aan het nadenken voor de twee bouten te vervangen door inbus en een ringant.mee op zak te hebben.
Ik heb er al een berg vervangen :-?

grts paul
Laatst gewijzigd door Paul vde op 19 jul 2008, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
PHILIP

Bericht door PHILIP »

merci paul , ik denk dat ik er ook één onder het zadel meeneem. Goed dat er geen servicecomputer aan te pas hoeft te komen. Je kan bij panne onderweg steeds de antenne provisoir bevestigen met wat tape of een tie wrap. Eens informeren naar de exacte prijs van zo'n ding..., dit zal niet typespecifiek zijn veronderstel ik?

philip
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

In het begin koste die ringantenne over de 100€, juiste prijs???? nu nog iets van 24 € :shock: BMW heefd de prijs verlaagd.Ge kunt hem er naast hangen,maar daar is ook de ring bij die rond het kontakt slot komt en dat is toch groot.Het is wel zo,één keer dat de tuffer start,heefd de antt.geen nut meer.Valt de tuffer stil....aan het rodelicht of zo....noppes,u moet alles terug aansluiten.
Is er een fout van de ant.opgetreden bij het niet starten,staat deze fout wel in zijn geheugen geschreven en( moet) je dat laten resetten.

:wink:
Dreamer

Bericht door Dreamer »

Beste Mensen ,
Hier wil ik graag een reactie op geven.
1 Eerst wil ik even melden dat ik ook deze defect had.
Sterker nog op vakantie met 2 motor vrienden op een piazza midden garda meer.
Daar sta je dan!!!
Na bellen naar hulp , krijg je ook nog eens te horen: Oh Meneer dat is een bekend probleem.
Ik dacht dat ik door de grond ging (bekend , en geen maatregelen genomen? klant in kou laten staan indien het gebeurt).
Uiteindelijk een dag verloren daar ze in Italie ook niet de snelste zijn.
Ook nog betaald daar ze niet verder wouden werken en ze een smoeje hadden om garantie niet aan te nemen.
Gebeld naar BMW met deze uitleg(woedend) oh meneer betaal maar je krijgt het toch terug.
Daar gaat het niet om antwoorde ik.
Eerst deze shit en dan ook dit nog.
(Ook heb ik enorm veel zelf gebeld gehad om mijn motor maar in een garage te krijgen zodat we snel verder konden.)
Uiteindelijk in orde gekomen en wij verder.
Na heel veel goeds gelezen te hebben over asistance van BMW is dit voor mij toch een tegenvaller.
Dit daar in mijn ogen het eerste punt niet is opgelost (namelijk het voorkomen om in pan te vallen met die ringantenne).
Al bij al moet ik zeggen dat ik BMW toch een pracht moto vind maar hier mogen ze toch aan werken!! :-x
Groeten Dreamer
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Ja Dreamer,ik wil het niet mee maken zo ver van huis :twisted: Maar mijn baas (BMW dealer) is van de week zelf in pan komen te staan met een nieuwe GS ,Zo ziet u maar :twisted: Wij zelf kunnen daar niets aan doen,we kunnen daar niet inkruipen voor te zien wat er fout is.Het is het produkt dat niet goed is,dat stoem klein blokje :-?
Ik had er aan gedacht voor ze een ring.antt.mee te nemen op verlof,moest ik en pan komen te staan.
Maar is niet meer nodig een paar weken,ik heb mijn schouderblad gebroken en dan nog met de fiets gevallen :twisted:
Maar ik kan u woede goed begrijpen :-?

Pol

Bericht door Pol »

Paul vde schreef:Hoi,

Ja Dreamer,ik wil het niet mee maken zo ver van huis :twisted: Maar mijn baas (BMW dealer) is van de week zelf in pan komen te staan met een nieuwe GS ,Zo ziet u maar :twisted: Wij zelf kunnen daar niets aan doen,we kunnen daar niet inkruipen voor te zien wat er fout is.Het is het produkt dat niet goed is,dat stoem klein blokje :-?
Ik had er aan gedacht voor ze een ring.antt.mee te nemen op verlof,moest ik en pan komen te staan.
Maar is niet meer nodig een paar weken,ik heb mijn schouderblad gebroken en dan nog met de fiets gevallen :twisted:
Maar ik kan u woede goed begrijpen :-?

Oei,spoedig herstel gewenst Paul.Hopelijk kan je weer snel sleutelen.
EWS is mij ook overkomen in een godverlaten oord in Frankrijk.
Maar,raar,na een paar startpogingen weer weg.Preventief toch vervangen bij thuiskomst.
Pol
Ericske

Bericht door Ericske »

Hey Pol,

ik begrijp niet hoe jij nog enkele startpogingen kan ondernemen met een EWS-foutmelding op de display.
Bij mij lukt er helemaal niets meer !!! :cry: :cry:

groeten,

Eric
Pol

Bericht door Pol »

Ericske schreef:Hey Pol,

ik begrijp niet hoe jij nog enkele startpogingen kan ondernemen met een EWS-foutmelding op de display.
Bij mij lukt er helemaal niets meer !!! :cry: :cry:

groeten,

Eric
Gelijk heb je.Ik heb me slecht uitgedrukt.Contact op en af en als ik me goed herinner bleef plots EWS weg en deed ie het wel.Bangelijke momenten toch wel omdat ik toch nog 2 dagen moest bollen en je verwacht dat hij je definitief laat staan.
Door uitsluitsel waren 2de sleutel of GSM de oorzaak niet.Ook geen industrie in de buurt.Als ik nu lees dat het heden nog voorvalt dan is dat wel bedenkelijk.
Pol
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

In de States is er een terugroepaktie voor, hier niet...begrijpe wie kan.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
K1200GT

Bericht door K1200GT »

(s)Campi Di Pampi schreef:In de States is er een terugroepaktie voor, hier niet...begrijpe wie kan.
Wetgeving is in US strenger. Maar, er zou ook bij ons een terugroepactie zijn: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ne#p240172
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Werner Von C.
Contacteer:

Verklaart nog niet waarom zovelen anderen nog niets mochten horen hieromtrent -maar ondertussen wel het EWS probleem mochten ervaren-, inclusief eigenaars van een splinternieuwe bike (zie elders op forum), hulde aan Meussen voor de pro-aktieve service zou ik zo zeggen.
Toedel

Bericht door Toedel »

Ahem... ik hoorde over die terugroepactie, en vroeg het aan mijn dealer. Die vertelde me dat de ringantennes worden gewisseld bij het normaal onderhoud. Er is namelijk geen zekerheid dat je antenne het begeeft, en om een stormloop op de dealers te vermijden, en wellicht ook de aanvoer niet te moeilijk te maken wordt het dus gelijk met een onderhoud gedaan.

Ik heb erop aangedrongen dat mijn ringantenne zou worden gewisseld op het moment dat een ander garantiegeval moest worden opgelost, en meegegeven dat ik op m'n aankomende reis geen panne wou hebben. Dat was nl. gebeurd met m'n eerste GS en da's genoeg.

Gevolg : afgelopen vrijdag is de nieuwe antenne geplaatst.
Laatst gewijzigd door Toedel op 26 jul 2008, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Werner Von C.
Contacteer:

Best is dus, zéker voor vakantiegangers met de motor, om effe je dealer te kontakteren hieromtrent en afspraak te maken voor je je reis aanvat!

Je zal maar ergens in 't buitenlans staan met die EWS code :wink:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Ook aan deze kant van de grote plas is er een terugroepactie, zij het dat de meesten waarvan ik het weet zelf contact met de dealer hebben opgenomen (en gevraagd), waaronder ikzelf. Mijn motor is overmorgen aan de beurt voor de nieuwe ringantenne.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Toedel

Bericht door Toedel »

Ik heb nog eens nagezocht op 't internet.

De ringantennes worden omgebouwd tijdens een bezoek van de klant, als die voor een andere reden langskomt.
Men hoopt dat er geen imagoschade ontstaat, door dit in stilzwijgen te doen.

Verder : de onderdeelprijs van de om te wisselen ringantennes is drastisch gedaald.
Voor een omwisselactie moet BMW die kost immers op zich nemen.
Zo vermindert BMW de vergoeding aan de dealers; hun marge blijft gelijk in procent, maar niet in €.
:puker: :puker:
Laatst gewijzigd door Toedel op 27 aug 2008, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Hebben BMW's zonder optioneel alarm ook zo'n ringantenne?
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

fronteradriver schreef:Hebben BMW's zonder optioneel alarm ook zo'n ringantenne?
Ja, sinds de introductie van de R1200 en de K1200 werden alle modellen van BMW uitgerust met een transponder.
Het is de transponder die het eventuele alarm afzet.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Niet helemaal volledig Sven.

Ook als je geen alarm hebt fungeert de ringantenne als schakelaar voor de standaard aanwezige start-onderbreker.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
de Ron

Bericht door de Ron »

heb contact genomen met dealer. Ze hebben vermoedelijk een lijst met chassisnummers waarvan de ringantennes moeten vervangen worden. De mijne stond er niet bij, bouwj. 08/2006. Was dus niet nodig....
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Mijn GT is bj 09-2006 (week 39) en daarvan is de ringantenne wel vervangen.
Groet,
Erwin

Wulf

Bericht door Wulf »

mijn GT is geleverd in de eerste week van mei 2006 en staat niet op de lijst.
Maar de kabel naar de ring antenne is wel vervangen, deze was gewoon slecht gemonteerd in de fabriek, bijgevolg kabel breuk .....EWS.
netjes opgelost door de dealer.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

patrickGT schreef:... Maar de kabel naar de ring antenne is wel vervangen, deze was gewoon slecht gemonteerd in de fabriek, bijgevolg kabel breuk .....EWS.
netjes opgelost door de dealer.
Daarvoor was eind 2006 / begin 2007 al een terugroepactie.
Groet,
Erwin

PHILIP

Bericht door PHILIP »

mijn RT1200 van 5/2006...,niet nodig volgens de dealer, een reserve meenemen is weggegooid geld volgens hem.
Hopelijk heeft hij gelijk.
philip
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Obiwan schreef:Niet helemaal volledig Sven.

Ook als je geen alarm hebt fungeert de ringantenne als schakelaar voor de standaard aanwezige start-onderbreker.
Ik beschouw de transponder als start onderbreker.
Wat mij betreft zeggen we net hetzelfde :-)
Plaats reactie