motorolie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rubi

motorolie

Bericht door rubi »

vandaag mijn 30000km onderhoud laten uitvoeren bij mijn dealer , ze hebben er begot geen full synthetische olie meer ingedaan terwijl da vroeger altijd wel het geval geweest is.
als uitleg gaven ze de hoge kostprijs voor die olie , en zegden dat da geen verschil uitmaakte , welnu dan hebben ze me vroeger steeds goe in t'zak gezet vermits dat de meerprijs voor volle synthetische wel geteld werd maar nu ineens ni meer nodig is... :-( :-( :-(
graag jullie reactie en is dit een alleenstaand geval ?
PRETENTIE IS EEN BREVET VAN DOMHEID
Iron Gonzo

Re: motorolie

Bericht door Iron Gonzo »

voor de 1200 zit er nu bij mij half synthetische in.
voor de 1100 en 1150 serie heb je voldoende aan gewone 15w40 motorolie.
al de rest is weggesmeten geld.
full synthetische is goed als je op circuit gaat.
voor gewoon baan gebruik heb je dat niet nodig
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
rubi

Bericht door rubi »

ok volledig akoord maar bij mij zit er nu zelfs geen half synt meer in gaat da geen nadelige gevolgen geven en gaat da uit van bmw ???
PRETENTIE IS EEN BREVET VAN DOMHEID
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb zélf serieus moeten zagen voor ze er eindelijk half-synthetieche in WILDEN kappen. Toen ze zagen dat ik toch bleef volharden, gaven ze toe dat ik toch niet de enige was. Mijn olieverbruik is in ieder geval sterk afgenomen 8-) :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Gixxer

Bericht door Gixxer »

En natuurlijk heeft Gonzo weer eens gelijk. Ik was op een site gestoten van een koppel dat af en toe een toerke deed met de moto (ahum). Mevrouw had een vlotte 500.000km met een R1100RS rondgetuft en meneer reed al een kleine 570.000km rond op een K75. Ik meen begrepen te hebben dat meneer (Paul Glaves) een beetje interesse had in techniek en er ook af en toe artikelen over schreef voor zijn medeleden van de Amerikaanse BMW-club BMWOA. Uit nieuwsgieriheid heb ik die mensen eens een mailke gestuurd met de vraag welke motorolie ze gebruikten om die kilometerstand te bereiken. Het antwoord was dat ze gewone minerale olie, 20W50, gebruikten. Mijn keuze is dus gemaakt. Bij de volgende oliewissel gaat die olie dus in mijn oud boxertje (R100RT). Ik dacht dat die olie bij Denicol 17 Eurokes kost voor 5 liter. Vroeger kostte mij dat evenveel voor 1 literke synthetische die ze bij den dealer in mijn K100RS 16V kapten. Ik denk dat ik op die manier maar aan een 70 Euro geraak als ik een groot onderhoud uitvoer (zelf gedaan dan), klein verschilleke met de meer dan 470 Eurokes die ik bij den dealer afdokte voor een groot onderhoud.
Benner

Bericht door Benner »

Ik weet dat er verschillen zijn tussen al of niet synthetische en er zijn verschillen tussen 10W40 en 5W 40 enz maar op sommige olie zie je staan voor diesel en op andere niet , maw bestaat er een olie bvb half synthetische 15w40 die zowel in een diesel als in een motor kan ?

Gr
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

tuurlijk bestaat dat.
persoonlijk kan ik je vertellen dat in het belgische leger tot voor een paar jaar in alle voertuigen (van BMW R80RT tot camion VOLVO 6X6)dezelfde (15W40) olie gekapt werd. hij zat weliswaar in kaki blikken maar hij kwam van het merk FINA. en die bakken reden soms in heel zware omstandigheden (alle terrein). Ze kregen wel steeds op tijd hun smering, wat volgens mij ook wel belangrijk is.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Iron Gonzo

die 15w40 wordt nog altijd gebruikt in het leger
dat voor alle voertuigen.
enkel de mercedes jeeps krijgen synthetische
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hobgoblin

Bericht door Hobgoblin »

IRON GONZO schreef:die 15w40 wordt nog altijd gebruikt in het leger
dat voor alle voertuigen.
enkel de mercedes jeeps krijgen synthetische
@ Iron Gonzo:
maar ook sommige andere voertuigen worden nu een eerste tijd binnengestoken bij de officiele dealer, zeker tijdens de garantieperiode (oa Scania TkTpt) zodat ze worden gesmeerd met de olieprodukten die worden voorgeschreven door het merk.
en ook evt bijvullen dient te gebeuren met die olie.
ik weet het want ik was verantwoordelijke voor alle KLIII op het VtgPk in Zutendaal.
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Iron Gonzo

inderdaad de nieuwe (onder garantie) gaan binnen bij officele dealer voor onderhoud.
na een bepaalde periode (in overeenkomst met de firma) komen ze dan bij ons B3 sijsele en gaat er de 15w40 op.
tenzij ze explesiet anders voorschrijven.

enkel garantie gevallen zoals op contract worden dan nog door de firma gedaan
TRIUMPH TROPHY SE
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Bij ons krijgen de Volvo vrachtwagens 15w40.....en worden weggedaan na 5jaar of 1 000 000 km....en zijn dan nog steeds in goede conditie....
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Benner

Bericht door Benner »

Prima ,

Dan kan ik ook een vatje van 20 liter of zo kopen voor al mijn voertuigen.

Gr
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

rubi schreef:ok volledig akoord maar bij mij zit er nu zelfs geen half synt meer in gaat da geen nadelige gevolgen geven en gaat da uit van bmw ???
Minerale olie zullen ze er wel nie hebben opgedaan zeker? Dan moet je zeker om de 5000 binnen. Denk dat er wel half synth zal opzitten, niemand gebruikt nog minerale tenzij in de rodage of bij oldtimers
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
naftje

Bericht door naftje »

Dirk Pauwels schreef:
rubi schreef:ok volledig akoord maar bij mij zit er nu zelfs geen half synt meer in gaat da geen nadelige gevolgen geven en gaat da uit van bmw ???
Minerale olie zullen ze er wel nie hebben opgedaan zeker? Dan moet je zeker om de 5000 binnen. Denk dat er wel half synth zal opzitten, niemand gebruikt nog minerale tenzij in de rodage of bij oldtimers
Minerale olie wordt nog meer gebruikt dan je wel eens kunt vermoeden, ook in nieuwe auto's en brommers.
Iron Gonzo

Dirk Pauwels schreef:
dan rij ik al 150000km op mijn RS met ...???
:-?
gewone olie 15w40 wordt meer gebruikt dan je denkt
en waarom zou je dan om de 5000 uw olie moeten vervangen????
TRIUMPH TROPHY SE
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

15w40 betekent toch niet automatisch dat het een minerale olie is? Bij mijn weten is daar toch op zijn minst ook een half-synthetische vorm van en ik dacht zelfs een full synthetische...
In mijne Yam heb ik altijd 10w40 halfsyntheet gekapt die voor motorfietsen bestemd was (iets ivm de koppeling)... In den 1150 moet volgens het boekske 20w50 halfsyntheet dacht ik... Waarom niet gewoon die olie pakken die in 't boekske voorgeschreven staat? Of is dat bij een 1200 weer anders?
GS staat voor geil speelgoed
Rone

Bericht door Rone »

Daar het hier toch over olië gaat, kan DIT misschien wel eens interessant zijn om lezen.
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
slowrider

Bericht door slowrider »

ik rij al 70.000km met 5w40 vol synthetische olie in mijn 1150rt merk Castrol Superbike R4 is iets duurder maar zeer goed, weinig olie verbruik.
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

Ik rij zelf met 20W50 van Belray, dat is minerale olie. Bevalt prima! Verbruik is ongeveer 1l/6000km.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
imac

Bericht door imac »

Plaats reactie