Van mono naar duo

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Andy Deloose
Contacteer:

Van mono naar duo

Bericht door Andy Deloose »

Ik rij straks met zijn tweeën op mijn BMWk100rt ... ik weet dat er ergens iets versteld kan worden zodat de vering beter wordt afgesteld op het extra gewicht ... al gekeken en op het net gezocht maar nie diirect iets gevonden ... iemand een hint? De motor is van 1984. Cheers!
®win
Contacteer:

Re: Van mono naar duo

Bericht door ®win »

Je moet de veervoorspanning van de achterveer opschroeven. Dat doe je met het haakvormige stuk gereedschap in je boordgereedschap. Bij de achter veer zit een gekartelde ring waarop de haak past. Die ring moet je zodanig draaien dat de ruimte voor de veer iets kleiner wordt = de veer komt strakker te staan. Met je blote handjes lukt dat niet, vandaar dus die haak.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
amedee
Contacteer:

Bericht door amedee »

Hello ,

..bovenstaande wou ik ook net posten

Tenzij je een nivomat het: deze herken ja aan gesloten behuizing (geen veer zichtbaar)

"Een Nivomat is een belastinggecorrigeerde luchtvering, die zichzelf instelt naar de belasting van een motorfiets.

Het systeem werd ontwikkeld door Boge in samenwerking met BMW. De Nivomat heeft een constante veerwerking, maar als een duopassagier op de motor zit of als er bagage wordt meegenomen stelt de vering zichzelf na enkele veerbewegingen in op het nieuwe gewicht. Het systeem werd geïntroduceerd door BMW in 1980."

( tekstje van wikipedia geplukt)
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Andy Deloose
Contacteer:

Bericht door Andy Deloose »

Merci gasten

gecheckt en gebeurt ... had al voorzichtig zitten prullen met een schroevendraaier maar met die haak is het een fluitje van een cent

cheers!
sprint

Bericht door sprint »

Ge kunt zelfs met die haak het niveau van uw boitolie meten echt waar :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
Plaats reactie