Hoe rijden voor minder olieverbruik?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Smullie
Contacteer:

Hoe rijden voor minder olieverbruik?

Bericht door Smullie »

Naar aanleiding van deze topic: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... &sk=t&sd=a ben ik toch nieuwsgierig geworden welke rijstijl nu eigenlijk het karaktervolle olieverbruik van een boxer stimuleert...
Ik rij zelf (te weinig) met een R1150GS en ik heb nog niet veel kms (+-2000) dus ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik van de mijne ...
Dus hoe moet ik rijden om dat fantastische olieverbruik ook te hebben ? :clown:
GS staat voor geil speelgoed
Guidoviv
Contacteer:

Re: Hoe rijden voor minder olieverbruik?

Bericht door Guidoviv »

Ik denk dat het vooral aan het inrijden ligt,of zou je er gewoon geluk moeten mee hebben?Zelf rij ik redelijk vlot,altijd met duo en veel met bagage en heb op 30000km nog geen druppel olie moeten bijvullen.Bij koude motor rij ik minstens gedurende 5km niet boven de 3000 toeren en de volgende 5km niet boven de 4000 toeren.Daarna mag het gas open :-)
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

tja, de moto heeft er ergens in de 90000km, IK heb er echter nog maar 2000 mee gereden... (waarvan 1000 in de moezel :alien: )
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Als je veel olie verbruikt, ca 1 ltr op de 1000 kM dan zou ik eens de klephoedjes vervangen...
Anders is het gewoon normaal verbruik.

Op mijn r1100rs verbruik ik niet noemenswaardig olie, hoef niet bij te vullen tussen de normale olie wissel beurten.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

ok , maar ik lees her en der dat het normaal is dat ie in de bergen meer olie verbruikt omdat er meer geremd wordt, een ander zegt dan weer dat hij geen olie verbruikt omdat hij anticiperend rijdt en daarom minder olie verbruikt.........

Ik wil daar het fijne vqn weten... :D
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Naast het inrijden, en het respectvol behandelen van een koude motor (het gaat hierbij om de temperatuur van de olie; niet die van de eventuele koelvloeistof), is er ook de elders reeds aangehaalde factor van de maximum toegelaten inbouwtolerantie, die het olieverbruik beinvloedt. Dus, als je een motor hebt, waar de spelingen (zuiger, cylinder, etc) bij inbouw iets dichter liggen bij de tolerantiegrenzen, is de kans groot dat hij wat meer olie verbruikt dan eentje waar de spelingen kleiner zijn. Het is ook best mogelijk dat het olieverbruik in het begin groter is dan na 10.000 Km.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Olieverbruik bij een boxer wordt vooral gestimuleerd tijdens het afdalen in de bergen met het gashendel dicht.
Mijn GS was maar goed ingereden (lees minimaal olieverbruik) vanaf een 40000 kms, hiervoor diende ik tussen de onderhoudsbeurten in bij te vullen. Nu heb ik een nieuwe RT en de eerste 10000 km diende ik onder zware omstandigheden (zware belasting en belading in bergstreken met veel afdalingen) totaal 1 liter mineraalolie bij te vullen. Ik verwacht na het overschakelen op synthetische olie nog iets meer verbruik tot na enkele 10-duizenden totaalkilometers.

Groeten, wilfried :wink:
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Dat verklaart wel waarom ik de eerste 1000km helemaal geen olieverbruik had en na de moezeltrip toch wel wat mocht bijgieten... Kan ook wel gelegen hebben dat we een aantal bochtjes (leken verdomd hard op bergpassen :alien: ) veelvuldig en redelijk sportief hebben gereden om er mooie foto's en filmkes van te maken... :pirat:

Maar zulke dingen wilde ik dus weten...

Nog iemand? :D
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Doe er vooral HALF-synth olie in. Scheelt ook een pak :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

en gooi er niet te veel in....Nooit meer dan de helft vh peilglas bijvullen. altijd eerst effe op de zijpikkel (enkele minuten) bij warme motor, dan pas op de middenbok om te peilen.
synthetisch hoeft niet, mag wel. voordeel is dat als je weinig kms doet je niet elk jaar een oliewissel hoeft te doen, wat bij half synth en zeker bij minerale wel aan te raden is.
bij voorkeur geen te dunne olie bv 0w40 of 5w40, maar eerder 10/15/20W50 of 60. Aangezien het een luchtkoeling is, is een 50 of 60 ook aan te raden, aangezien de temp vooral in de zomer, op reis ed aardig kan oplopen...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
oberon

Bericht door oberon »

De eerste 10 km rustig warm rijden, daar gaat niks boven om het oliepeil niet te erg te laten zakken.Jaag hem of haar bij koude start niet hoog in de toeren.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Met gas dicht en afremmen op de motor krijg je onderdruk in de verbrandingsruimte, dus zuigt ie olie aan....

Logisch dat ie dan meer verbruikt.
oberon

Bericht door oberon »

Die olie mag ook dan niet in de verbrandingskamer komen, indien wel, dan is die motor slecht gemaakt of versleten. Een nieuwe boxer mag geen olie verbruiken of je kan een nieuwe in garantie vragen.
Rone

Bericht door Rone »

oberon schreef:Een nieuwe boxer mag geen olie verbruiken of je kan een nieuwe in garantie vragen.
Als we dit niet geloven, heb je dan nog ander vertellingskes ? :lol:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
oberon

Bericht door oberon »

Wel Rone. Ik weet dat het niet kan, maar ik hoor boxer-mannen met de grootste sérieux vertellen dat het doodnormaal is dat een boxer olie verbruikt, zelfs nieuw; Wel ik vind dat dat niet mag kunnen. Dat is een fout. Ik snap niet dat zoveel verstandige mensen zich daar zomaar bij neerleggen.Dat olieverbruik is voor mij dé reden geweest om geen boxer te kopen maar de 800cc rechtopstaande twin. Dat bmw aan die boxermotor vasthoudt is een raadsel voor mij. Je kan daar een 1100-1150-1200-1250-en uiteindelijk een 1300 van maken maar dat olieverbruik dat neem ik niet. Ik veronderstel en dat is mijn gedacht : dat is dat de boxer nu aan zijn eind is en dat de toekomst is weggelegd voor de uitdieping van de rotax twin van 800 cc naar een 1100 cc naar een 1150 cc naar een 1200 cc....
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Wel, als technieker zeg ik 't volgende: elke verbrandingsmotor verbruikt olie, zij 't soms maar miniem!

Heb ooit een R19 16V gehad, 't ding zoop olie, 1l op 2000km, en dat was volkomen normaal, althans Renault. 't Is dus een fabeltje dat alleen een boxer olie kan zuipen, ook een rechtopstaande vier-in-lijn kan er wat van.
Trouwens, zelfs een staande parrallel-twin is niet vrij van olieverbruik, vraag maar is ex-eigenaars van een Yamaha TDM.

Soit, 't is nu wel zo dat de constructie van een platliggende cilinder bij een boxer 't verbruik in de hand kan helpen, anderzijds, heb jij al veel porsche 911 rijders weten klagen over 't olieverbruik van hun machine?

Zeggen dat een boxer sowieso een oliezuiper is, da's quatsh. Veel, zoniet alles hangt af van de rijstijl, en de omgeving. Zolang ik niet naar de Alpen ga verbruikt mijn 1200GS zo geod als niks, kom ik terug v.d Alpen, kan ik er bijna zeker van zijn dat hij minstens 200cc ollie heeft genuttigd, zo 't nu eenmaal.
Ben nog is nieuwsgierig als de langeduureffecten van de 800GS gaan bovenkomen, hopelijk is 't positief, maar wie weet...

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
K1200GT

Bericht door K1200GT »

oberon schreef:Die olie mag ook dan niet in de verbrandingskamer komen, indien wel, dan is die motor slecht gemaakt of versleten. Een nieuwe boxer mag geen olie verbruiken of je kan een nieuwe in garantie vragen.
:roll: :roll: .... Kunnen diegenen die zich geroepen voelen hun wijsheid met de andere forumgebruikers te delen, voortaan tweemaal nadenken vooraleer ze dit soort nonsens cyberspace in gooien? Elke motor verbruikt olie... het komt er alleen op neer dat het verbruik binnen de aanvaardbare normen blijft.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Koppel!! schreef:Heb ooit een R19 16V gehad, 't ding zoop olie, 1l op 2000km, en dat was volkomen normaal, althans Renault.
Dan rijdt ge dus met bussen olie rond in uwe koffer...dat kan dus niet hé. Op zo'n moment mag een off dealer staan dansen en verkondigen zoveel hij wilt, met zo'n voertuig is iets mis. Ofwel exemplarisch ofwel conceptueel.
Normaal olieverbruik, da's 200-300cc op 10.000km. Allez, het mag nog nen halve liter zijn :wink: . Maw zo weinig dat ge bijna nooit moet bijvullen. Dan heb je een blok dat conceptueel goed in elkaar steekt. Als ge er met het vat moet naastlopen om het op niveau te houden zou'k zo'n ding (auto of moto) nogal snel dumpen vrees ik.
Nil volentibus arduum
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

mijn allerindividueelste mening over olie-verbruik en rijstijl = geen verband

ik heb eens twee jaar na mekaar exact dezelfde auto gekocht en op precies dezelfde manier gebruikt/ingereden: de ene verbruikte 1 tot 1,5 liter olie op 20.000km, de tweede "geen lek". (het olieverbruik van de eerste is met de ouderdom afgenomen, iets wat ik tot voor kort voor nonsens hield, maar nu met eigen ogen dien vast te stellen :-P )

Dan boxers. Volledig onvoorspelbaar olieverbruik. Ik rij nooit autobahn, maar altijd heuvels & bergen,secundaire wegen en veel kleiner.
De ene 3000km verbruiken ze een halve liter of meer, de volgende 3000km niks waarneembaars.
Ik wijt het eerste verbruik dan aan een leesfout, blijkbaar beslist zo'n machien om soms dagenlang wat olie te verstoppen, tot je bezorgd begint te worden en je giet er wat bij. dan lacht de machine je 3000km gewoon uit :eye:
Qua rijstijl rij ik altijd hetzelfde, ik laat de motor werken, veel schakelen, zelden in hoogste versnelling, zelden onder de 4000toeren, keihard op de boxer-motorrem, van de remhendels blijf ik af... Wellicht olieverbruikintensief dus (al rij ik rustig tot de 5 balkjes op de display staan).

Bij m'n K100 was het tenminste voorspelbaar, die nam elke 1000km 0,3L olie - maar die machine had echt veel km gelopen (koerier-fiets geweest)... Ook een mooi blauw wolkje bij het starten en bij het hernemen om iemand in te halen :wink: Boxers hadden dit zelden of niet.
slowrider

Bericht door slowrider »

na een ritje in de Vogezen en de moezel van 1800km verbruik olie 300ml en ik denk naar mijn bescheiden mening dat dit normaal mag genoemd worden ;)
oberon

Bericht door oberon »

quote van de website van ELF:

Hoe kan men het olieverbruik becijferen?
Het olieverbruik kan men niet representatief uitdrukken in hoeveelheid per duizenden kilometers, het is immers afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder en de belasting van het voertuig. Vermogensafname via PTO, stationaire draaiuren of intensief verkeer (filerijden) zijn van grote invloed op het olieverbruik. Vandaar dat olieverbruik in functie van het brandstofverbruik gezien moet worden. Het brandstofverbruik is de enige factor die met alle bovengenoemde omstandigheden tegelijkertijd rekening houdt.
• Een groot percentage van de motoren heeft een olieverbruik van ongeveer 0,1 % van zijn verbruikte hoeveelheid brandstof.
• Als algemeen geldende norm wordt een olieverbruik tot 0,3 % van de verbruikte hoeveelheid brandstof als normaal beschouwd.
• Van 0,3 % tot 0,5 % spreken wij van een verhoogd en maximaal toelaatbaar olieverbruik.
• Van 0,5 tot 1% is er sprake van een sterk verhoogd olieverbruik.
Bij de voorheen kortere olieverversingsintervallen kon het oliepeil nagenoeg onopgemerkt dalen van het maximum- naar het minimumniveau, de verversing werd gedaan en de olie werd automatisch op peil gebracht. Bij de huidige langere oliebeurten is bijvullen noodzakelijk en wordt dit normale verbruik opgemerkt en snel als overdreven ervaren. Daarnaast kan eventuele vervuiling van de olie door brandstof een verkeerd beeld geven van olieverbruikcijfers. Bij brandstoflekkage naar het oliecircuit kan de indruk ontstaan dat er geen olie verbruikt wordt. Na het verhelpen van de oorzaak, bijvoorbeeld door middel van het repareren van de brandstofpomp of het afstellen van de verstuivers of van het inspuitsysteem, stopt de brandstoflekkage naar de olie en merkt men het echte olieverbruik op.

Dus als je met een 1200 een 5 liter per 100 km verbruikt (het zal voor de meesten misschien ietske meer zijn)dan verbruik je 50 liter naft op 1000 km en 0.1% van 50=0.05liter of 50cc . 300 cc = 100*0.3/50= 0.6% (sterk verhoogd volgens elf)

Verleden jaar rijd ik achter een 1150 RT (7 jaar) met een 60.000 km op de teller en ineens een witte rookwolk zodanig veel dat ik niks meer zag en moest achterblijven. Ik haal die kerel achteraf in en vraag hem waarom hij niet stopt (hij was duidelijk zijn olie aan 't verbranden) "Oh , dat is normaal voor een boxer" was het laconieke antwoord. Een half jaar later kom ik hem tegen met een nieuwe 1200 RT. " Toch maar ne nieuwe gekocht". Waarschijnlijk nog ne goede prijs gekregen van zijne ouwe.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Da's heel raar. Ik zie niet in hoe een RT witte rook kan produceren (anders dan condens in de uitlaat bij koudstart), want dat is een typisch verschijnsel van (veel) koelwater in de olie. En dat heeft een RT bij mijn weten nog altijd niet.

Sterk olieverbruik = blauwe rook, te rijk benzinemengsel = zwarte rook. Beide vergezeld van hun eigen typisch geurtje.
Nil volentibus arduum
oberon

Bericht door oberon »

Raketman, ik reed er 10 meter achter en ik zag genen steek meer: een wolk, een echte wolk.OK vooral witte rook een beetje aan de blauwe kant.Nu content?
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Vanaf de moment dat een boxer géén olie verbruikt is er echt iets mis!!!!
Enige manier om geen olie te verbruiken met een boxer,is niet rijden,en nu kunnen ze hier zeggen wat ze willen.
Mijn GS met 75.000Km neemt iets minder dan een halve liter op 5.000Km,en dat is volgens mij normaal!

Frank
oberon

Bericht door oberon »

Dat is dan 90 cc op 1000 km, dat is dan volgens de regel normaal als je 9 liter benzine op 100 km verbruikt. Maar de regel gaat dan ook alleen op voor moderne motoren en daar wringt 'em misschien het schoentje? Misschien is een boxer-motor geen moderne motor? Dat zou veel verklaren.
Plaats reactie