Firmawagen combineren met firma motor ?
Moderator: GVN
Firmawagen combineren met firma motor ?
Heren (en dames ook natuurlijk)
kan iemand meer informatie geven rond de mogelijkheid om ipv of naast een firmawagen ook een firma motor te bekomen.
Ik ben momenteel in het bezit van een firmawagen en zou eigenlijk bij het einde van mijn huidige leasing een aanvraag willen plaatsen tot het verdelen van het bedrag dat ik hiervoor te beschikking krijg in auto+motor.
- Zijn er al bedrijven die motoren ter beschikking stellen ipv auto's aan hun werknemers
- Zijn er combinaties auto / motor gekend
- Zijn er leasingmaatschappijen die motoren leasen aan bedrijven
Dank voor jullie input, dit kan misschien een interessante case worden...
Groeten,
Robby
kan iemand meer informatie geven rond de mogelijkheid om ipv of naast een firmawagen ook een firma motor te bekomen.
Ik ben momenteel in het bezit van een firmawagen en zou eigenlijk bij het einde van mijn huidige leasing een aanvraag willen plaatsen tot het verdelen van het bedrag dat ik hiervoor te beschikking krijg in auto+motor.
- Zijn er al bedrijven die motoren ter beschikking stellen ipv auto's aan hun werknemers
- Zijn er combinaties auto / motor gekend
- Zijn er leasingmaatschappijen die motoren leasen aan bedrijven
Dank voor jullie input, dit kan misschien een interessante case worden...
Groeten,
Robby
-
Dirk Pauwels
Re: Firmawagen combineren met firma motor ?
Aangezien het beide firma moto en auto betreft denk ik dat uwen baas en zijnen boekhouder daar over beslissen en niet de belastingen of zo. Misschien dat het in Nederland kan
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Als je het kan kopen, kan je het ook leasen.
Leaseplan bijvoorbeeld doet het al, maar enkel voor een obscuur
merk uit Milwaukee
Leaseplan bijvoorbeeld doet het al, maar enkel voor een obscuur
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
-
adjuvo
Niet beginnen he !GVN schreef:Als je het kan kopen, kan je het ook leasen.
Leaseplan bijvoorbeeld doet het al, maar enkel voor een obscuurmerk uit Milwaukee
Serieus nu , de meeste leasemaatschappijen hebben standaard geen motorfietsen in hun aanbod , maar ... deze leasings kunnen evenzeer via de bank worden afgesloten net alsof het computers of kantoormateriaal betreft , dus voor wie als werkgever echt wil meegaan in deze kwestie , is er altijd een uitweg , alleen moet de "Company Policy" deze afwijking ook toestaan natuurlijk .
Het enige bezwaar is dat men bij de leasing van een motorfiets er veelal als werkgever van uit zal gaan dat je enkele maanden per jaar door de weersomstandigheden enz. alsnog zult genoodzaakt zijn om over een vierwieler te beschikken en daar eindigt de discussie veelal , ook al kennen we geen echte winters meer.
met "obscure" , maar welgemeende groeten
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
De Leasemaatschappijen ING Car Lease en KBC Lease doen het al wel.
BMW biedt ook een Leasing aan via BMW Financial Services.
Enige wat voor jou overblijft :
1) Je werkgever overtuigen van de beiden, en hem de som presenteren.
Als je een budget per maand hebt, kan je dus makkelijk gaan rekenen.
Je kan natuurlijk ook opteren voor een "Financiële renting", waarbij je de motorfiets op het einde van de renting zelf privé kan overnemen. (prijsgunstiger per maand, en voordelig voor de overnemer)
2) Ook rekening houden dat je een bijdrage in het staatszakje zal moeten doen voor het privégebruik van beide voertuigen.
Maar ik ga hier niet alle wijsheid gaan neerpennen of "Vadertje staat" zal binnenkort opnieuw andere manieren vinden om ons dit af te nemen...
BMW biedt ook een Leasing aan via BMW Financial Services.
Enige wat voor jou overblijft :
1) Je werkgever overtuigen van de beiden, en hem de som presenteren.
Als je een budget per maand hebt, kan je dus makkelijk gaan rekenen.
Je kan natuurlijk ook opteren voor een "Financiële renting", waarbij je de motorfiets op het einde van de renting zelf privé kan overnemen. (prijsgunstiger per maand, en voordelig voor de overnemer)
2) Ook rekening houden dat je een bijdrage in het staatszakje zal moeten doen voor het privégebruik van beide voertuigen.
Maar ik ga hier niet alle wijsheid gaan neerpennen of "Vadertje staat" zal binnenkort opnieuw andere manieren vinden om ons dit af te nemen...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Tazke
- Contacteer:
Ik dacht dat LeasePlan ook motoren had.
Maar ben niet zeker.
En je kan het inderdaad vragen aan je werkgever, een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Maar misschien zal je moeten kiezen uit een van beide.
Maar ben niet zeker.
En je kan het inderdaad vragen aan je werkgever, een nee heb je, een ja kan je krijgen.
Maar misschien zal je moeten kiezen uit een van beide.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

-
GSPeP
- Contacteer:
Sinds vorige maand is de car policy op ons bedrijf aangepast en heb ik nu ook recht op een firmawagen. We zitten hier wel beperkt tot 3 merken, waaronder BMW. Aangezien we voor BMW bij een bedrijf in Aarstelaar moeten zijn, waar ook motoren te verkrijgen zijn, hebben een paar van de collega's de vraag gesteld of een motor ook tot de mogelijkheden behoort.
Voor Leaseplan geen probleem, Voor BMW in Aarstelaar ook geen probleem. Voor onze fleet manager ook geen probleem (is zelf motorrijder), maar ons hoofdkantoor in de "US of A" heeft wel een probleem. We kregen dus een amerikaanse njet.

Hun enige bezwaar is de veiligheid. "Safety" primeert bij hen. Met wereldwijd meer dan 50.000 werknemers gebeuren wel 75% van alle verkeersongevallen in de VS.
Misschien gaan ze wel akkooord als we een Harley zouden vragen ...
Voor Leaseplan geen probleem, Voor BMW in Aarstelaar ook geen probleem. Voor onze fleet manager ook geen probleem (is zelf motorrijder), maar ons hoofdkantoor in de "US of A" heeft wel een probleem. We kregen dus een amerikaanse njet.
Hun enige bezwaar is de veiligheid. "Safety" primeert bij hen. Met wereldwijd meer dan 50.000 werknemers gebeuren wel 75% van alle verkeersongevallen in de VS.
Misschien gaan ze wel akkooord als we een Harley zouden vragen ...
-
Tazke
- Contacteer:
Ja dat is het eeuwige probleem, de managers.
Ze moeten akkoord zijn. Eigenlijk vinden sommigen altijd wel een reden om het niet te moeten doen.
Mijn man heeft dat nu zelf aan de hand met de car-policy op zijn werk.
Maar al de argumenten weerleggen ze gewoon.
Ik denk mocht ik achter een bedrijfsmotor vragen, ik die wel zou krijgen.
Momenteel kan ik maar uit 1 merk kiezen voor een wagen.
Maar misschien vraag ik als volgende wel een motor.
Ze moeten akkoord zijn. Eigenlijk vinden sommigen altijd wel een reden om het niet te moeten doen.
Mijn man heeft dat nu zelf aan de hand met de car-policy op zijn werk.
Maar al de argumenten weerleggen ze gewoon.
Ik denk mocht ik achter een bedrijfsmotor vragen, ik die wel zou krijgen.
Momenteel kan ik maar uit 1 merk kiezen voor een wagen.
Maar misschien vraag ik als volgende wel een motor.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

Hallo
Ik meen te weten dat ook :
- D'ieteren Lease een 6 wielen lease programma heeft maar je zal dan wel met een combinatie VW/Audi + Yamaha moeten / mogen rondbollen;
- ALD over iets gelijkaardig zou overwegen of al heeft.
Een tip voor zij die hun manager willen overtuigen :
door de recente invoering van fiscale maatregelen (CO2 problematiek) wordt de fiscale aftrek ( sinds 1/4/2008 ) beperkt ( van 75% naar 60% voor wagens van het minst groene type) terwijl de fiscale aftrek voor wagens van het zuinigere type wordt verhoogd ( van 75% tot 90%). De aftrek van leasekosten voor een motorfiets blijven volgens mij 100% aftrekbaar. Het zou wel eens kunnen dat het kostenplaatje in renting voor een groene vierwieler in combinatie met een motorfiets , interessanter is voor het bedrijf dan een dikke vierwieler.
Ik meen te weten dat ook :
- D'ieteren Lease een 6 wielen lease programma heeft maar je zal dan wel met een combinatie VW/Audi + Yamaha moeten / mogen rondbollen;
- ALD over iets gelijkaardig zou overwegen of al heeft.
Een tip voor zij die hun manager willen overtuigen :
door de recente invoering van fiscale maatregelen (CO2 problematiek) wordt de fiscale aftrek ( sinds 1/4/2008 ) beperkt ( van 75% naar 60% voor wagens van het minst groene type) terwijl de fiscale aftrek voor wagens van het zuinigere type wordt verhoogd ( van 75% tot 90%). De aftrek van leasekosten voor een motorfiets blijven volgens mij 100% aftrekbaar. Het zou wel eens kunnen dat het kostenplaatje in renting voor een groene vierwieler in combinatie met een motorfiets , interessanter is voor het bedrijf dan een dikke vierwieler.
Hierbij de link naar de ALD page.
Het betreft blijkbaar een 7 wielen programme en je moet wel tevreden zijn met een piaggio mp3
http://www.aldautomotive.be/doc/doc_2567_1387.pdf
Het betreft blijkbaar een 7 wielen programme en je moet wel tevreden zijn met een piaggio mp3
http://www.aldautomotive.be/doc/doc_2567_1387.pdf
ik zit ook in een "mobiliteitswerkgroep" om binnen het bedrijf de parking en file problematiek aan te pakken.
Naast openbaarvervoer, wordt er ook gekeken naar alternatieve vervoersmiddelen, dus ook moto (al dan niet gecombineerd met bedrijfswagen).
Motorlease kan voor het bedrijf financieel interessant zijn, omdat alle kosten nog 100 % recupereerbaar zijn. Maar voor de werknemer heeft een lease moto blijkbaar ook fiscale voordelen tov een lease wagen : zo las ik in een oud artikel of vacature.com dat een werknemer geen belasting moet betalen op een bedrijfsmotor, wat voor een bedrijfswagen wel het geval is ?
Naast openbaarvervoer, wordt er ook gekeken naar alternatieve vervoersmiddelen, dus ook moto (al dan niet gecombineerd met bedrijfswagen).
Motorlease kan voor het bedrijf financieel interessant zijn, omdat alle kosten nog 100 % recupereerbaar zijn. Maar voor de werknemer heeft een lease moto blijkbaar ook fiscale voordelen tov een lease wagen : zo las ik in een oud artikel of vacature.com dat een werknemer geen belasting moet betalen op een bedrijfsmotor, wat voor een bedrijfswagen wel het geval is ?
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
-
Spencer
Magazine Fleet heeft hierover uitgebreid uiteengezet in zijn voorlaatste editie.
Het gaat inderdaad om een 6 wielen leasing.
Beide voertuigen worden ter beschikking gesteld van éénzelfde werknemer.
Het voordeel in natura wordt enkel berekend op de auto, dus 5000 of 7500km x coefficient in functie van fiscale pk's.
Aftrekbaarheid motor voor de werkgever is 100%, en tot nu geen CO2 bijdrage.
Ik pas die formule reeds 5 jaar toe.
Grappig, ben ook op zoek naar een bekwame medewerker...
Het gaat inderdaad om een 6 wielen leasing.
Beide voertuigen worden ter beschikking gesteld van éénzelfde werknemer.
Het voordeel in natura wordt enkel berekend op de auto, dus 5000 of 7500km x coefficient in functie van fiscale pk's.
Aftrekbaarheid motor voor de werkgever is 100%, en tot nu geen CO2 bijdrage.
Ik pas die formule reeds 5 jaar toe.
Grappig, ben ook op zoek naar een bekwame medewerker...
Het aanbod van D'ieteren is een financiele leasing, en dus minder aantrekkelijk voor sommige bedrijven. Het aanbod van ALD is echter operationele leasing en lijkt qua prijs zeer interessant.
Van bv BMW heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag voor informatie over hun leasing formule . BMW zal waarschijnlijk geen interesse hebben, we hebben ook maar 900 lease voertuigen in onze "fleet"...
Van bv BMW heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag voor informatie over hun leasing formule . BMW zal waarschijnlijk geen interesse hebben, we hebben ook maar 900 lease voertuigen in onze "fleet"...
GVN schreef:Als je het kan kopen, kan je het ook leasen.
Om mijn eigen uitspraak kracht bij te zetten (foto vorige week getrokken op de hut aan de Schwarzwaldalp (CH))

Is misschien iets minder comfortabel in de file.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
benn schreef:Het aanbod van D'ieteren is een financiele leasing, en dus minder aantrekkelijk voor sommige bedrijven. Het aanbod van ALD is echter operationele leasing en lijkt qua prijs zeer interessant.
ik heb nu de toestemming van het management gekregen, om meer formele gesprekken met de lease maatschappijen te starten. Dus het is zeer goed mogelijk dat we binnenkort niet enkele lease wagens, maar ook lease motors kunnen aanbieden aan de werknemers.
Met ALD bespreken we een gecombineerde lease (middenklas auto + MP3 scooter in 125/250/400 cc), met BMW de lease van motorfietsen (zij bieden nog niet het volledige gamma in Lease aan, zo is de 650/800 GS nog niet beschikbaar).
Ik ben benieuwd voor de prijsinfo, en voor de business case die zal gemaakt worden. Ik droom al van een mooie R 1200 RT gesponsord door mijn werkgever ...
Is er iemand die via het bedrijf reeds ervaring heeft met operationele lease van BMW motoren (via bv Alphabet) ?
Dan ontvang ik graag meer info over het lease contract, de beperkingen/extra's (banden, omnium, ...) en de grote orde van lease prijs.
Intussen mogen we met onze privé moto ook tanken met de fuel card van onze company car voor ons woon-werk verkeer, dus dat is toch al een stapje vooruit voor de motorrijders binnen ons bedrijf.
Dan ontvang ik graag meer info over het lease contract, de beperkingen/extra's (banden, omnium, ...) en de grote orde van lease prijs.
Intussen mogen we met onze privé moto ook tanken met de fuel card van onze company car voor ons woon-werk verkeer, dus dat is toch al een stapje vooruit voor de motorrijders binnen ons bedrijf.
-
adjuvo
Liep zonet dit artikel tegen het lijf op 6 minutes business , een hoopgevend signaal ?
Motorfietsen, scooters en quads als bedrijfvoertuig
dinsdag 21 oktober 2008 - (lw) - Meer en meer bedrijven opteren ervoor om hun werknemers in plaats van een bedrijfswagen, een motor of bedrijfsscooter aan te beiden. Beide partijen kunnen zich hierin goed vinden.
Een motorfiets biedt heel wat voordelen. In de eerste plaats ontwijk je de grootste verkeersdrukte en in de tweede plaats is de aankoopprijs voor het bedrijf een stuk interessanter. De BTW die bij de aanschaf van een gemotoriseerde tweewieler moet betaald worden kan bovendien integraal gerecupereerd worden. Voor de BTW van de benzine en de specifieke motorkledij geldt dezelfde regel.
Kies je voor een voertuig met een middelzware cilinderinhoud en motorvermogen dan is de belasting op de inverkeerstelling gevoelig lager dan die van een auto. Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting doet het bedrijf een zaak door voor een gemotoriseerde tweewieler te kiezen want die bedraagt voor alle voertuigen slechts 46,60 euro.
Voor motoren en scooters die een cilinderinhoud hebben tot en met 250 cc wordt zelfs helemaal geen verkeersbelasting betaald! Alle kosten die voortvloeien uit professioneel afgelegde kilometers zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Ook de kosten voor de afstanden die voor woon/werk verkeer worden uitgegeven, zijn op dezelfde manier verrekend. Naast de financieringskosten mag brandstof, de herstelling- en onderhoudskosten, beschermende kledij, verzekeringspremie, belastingen… en zelfs de eventuele huur van een garage of parkeerplaats ingebracht worden.
Een gemotoriseerde tweewieler en de bijbehorende beschermende uitrusting kan in tegenstelling tot een wagen degressief afgeschreven worden. Het percentage van de degressieve afschrijving is gelijk aan het dubbel van het percentage van de lineaire afschrijving, toegepast op de restwaarde van de motorfiets. Deze restwaarde komt overeen met de aankoopwaarde van de motorfiets min het afgeschreven bedrag. Hoe dan ook mag het percentage van de degressieve afschrijving in geen geval meer zijn dan 40%. Van zodra het bedrag van de degressieve afschrijving minder is dan dat van de lineaire, kan je deze methode toepassen. Om de 4 jaar kan een nieuwe gemotoriseerde tweewieler aangeschaft worden.
De werknemer kan tenslotte,indien het contract hem dat toestaat, de gemotoriseerde tweewieler voor privé-doeleinden gebruiken. In dat geval wordt zoiets beschouwd al een voordeel in natura en moet de begunstigde dit als zodanig aangeven bij de belastingen.
Motorfietsen, scooters en quads als bedrijfvoertuig
dinsdag 21 oktober 2008 - (lw) - Meer en meer bedrijven opteren ervoor om hun werknemers in plaats van een bedrijfswagen, een motor of bedrijfsscooter aan te beiden. Beide partijen kunnen zich hierin goed vinden.
Een motorfiets biedt heel wat voordelen. In de eerste plaats ontwijk je de grootste verkeersdrukte en in de tweede plaats is de aankoopprijs voor het bedrijf een stuk interessanter. De BTW die bij de aanschaf van een gemotoriseerde tweewieler moet betaald worden kan bovendien integraal gerecupereerd worden. Voor de BTW van de benzine en de specifieke motorkledij geldt dezelfde regel.
Kies je voor een voertuig met een middelzware cilinderinhoud en motorvermogen dan is de belasting op de inverkeerstelling gevoelig lager dan die van een auto. Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting doet het bedrijf een zaak door voor een gemotoriseerde tweewieler te kiezen want die bedraagt voor alle voertuigen slechts 46,60 euro.
Voor motoren en scooters die een cilinderinhoud hebben tot en met 250 cc wordt zelfs helemaal geen verkeersbelasting betaald! Alle kosten die voortvloeien uit professioneel afgelegde kilometers zijn volledig fiscaal aftrekbaar. Ook de kosten voor de afstanden die voor woon/werk verkeer worden uitgegeven, zijn op dezelfde manier verrekend. Naast de financieringskosten mag brandstof, de herstelling- en onderhoudskosten, beschermende kledij, verzekeringspremie, belastingen… en zelfs de eventuele huur van een garage of parkeerplaats ingebracht worden.
Een gemotoriseerde tweewieler en de bijbehorende beschermende uitrusting kan in tegenstelling tot een wagen degressief afgeschreven worden. Het percentage van de degressieve afschrijving is gelijk aan het dubbel van het percentage van de lineaire afschrijving, toegepast op de restwaarde van de motorfiets. Deze restwaarde komt overeen met de aankoopwaarde van de motorfiets min het afgeschreven bedrag. Hoe dan ook mag het percentage van de degressieve afschrijving in geen geval meer zijn dan 40%. Van zodra het bedrag van de degressieve afschrijving minder is dan dat van de lineaire, kan je deze methode toepassen. Om de 4 jaar kan een nieuwe gemotoriseerde tweewieler aangeschaft worden.
De werknemer kan tenslotte,indien het contract hem dat toestaat, de gemotoriseerde tweewieler voor privé-doeleinden gebruiken. In dat geval wordt zoiets beschouwd al een voordeel in natura en moet de begunstigde dit als zodanig aangeven bij de belastingen.