DE KEURING....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Gaby

Re: DE KEURING....

Bericht door Gaby »

Een nuchter betoog, en ik ga ook niet voor mijn plezier naar de keuring zoals sommigen
schijnen te denken, maar omdat ik denk dat het nuttig is. Dat ik daar verkeerd in zou zijn
kan ik me best voorstellen, het is dan ook maar een opinie (omdat het mijn opinie is denk
ik uiteraard dat ze juist is :oops: ). Diaree hoop ik daar niet aan over te houden :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
boxer68

Bericht door boxer68 »

Als er dan toch die keuring komt...dan pas na 5 jaar...of bij verkoop. motorfietsen maken per slot van rekening véél minder kilometers dan auto's..
Wat die brulpijpen etc. betreft, daar kan de sterke arm der wet tegen optreden. Effe uit het verkeer nemen en onmiddellijk naar de keuring. Niet conform....rode kaart...Voilà.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Gaby schreef:Een nuchter betoog, en ik ga ook niet voor mijn plezier naar de keuring zoals sommigen
schijnen te denken, maar omdat ik denk dat het nuttig is. Dat ik daar verkeerd in zou zijn
kan ik me best voorstellen, het is dan ook maar een opinie (omdat het mijn opinie is denk
ik uiteraard dat ze juist is
:oops: ). Diaree hoop ik daar niet aan over te houden :mrgreen:
Mooi uitgedrukt, dat moet ik toegeven :lol: Maar probeer toch nog maar eens anders te denken.
We gaan er dus van uit dat die keuring de veiligheid ten goede zou brengen. Enkele voorbeelden; De banden zijn nog nét binnen de wettelijke tolerantie. Dus? Deze motor wordt goedgekeurd. Een maand later echter zijn die banden bij een beetje rijden niet goed meer volgens de wettelijke veiligheidsnorm. Als die brave man NIET het besef heeft dat hij nu verkeert bezig is rijd hij die banden mss wel tot de koord op. Dus wat haalt die keuring hier uit? NIKS!
Diezelfde motorfiets heeft er een bleerpijp op zitten (want dat klinkt toch zo mooi voor onze brave man) Nu moet hij naar die keuring dus zullen we toch maar even die originele pijp er aan hangen, kwestie van dat groene papiertje te hebben hé!
Je mag er zeker van zijn dat diezelfde dag die lawaaipijp er terug aanhangt. Nogmaals, wat is dan het nut van die keuring?
Remblokjes laat je best niet zitten tot de voering op is. Dat kan een kostelijke grap worden anders. Op moderne autos zit er een verklikker op mochten die dingen té ver heen zijn. Dus moet je al een echte OEN zijn als je daar niet regelmatig eens een oogje op werpt. Of anders gezegd, (en stamp dan waarschijnlijk weer eens tegen de schenen van één of andere onthaalmedewerker wegens te grof :mrgreen: ) als je zo weinig verstand hebt of wil hebben van die brok techniek die tussen je benen zit blijf er dan héél ver van weg!
En nu komen we bij het punt waarom dan Jan modaal zo overtuigd is van die Oh zo volprezen keuring!
Dagdagelijks rijden er miljoenen automobilisten rond die nog niet weten hoe ze een lekke band moeten wisselen. Laat staan waar ze ruitewisservloeistof moeten bijvullen.
Een auto heeft doorgaans ook vier wielen. Dus lijkt het logisch dat bij het remmen dat koekblik per as dezelfde remdruk heeft. Maar het wordt waarschijnlijk weer véél te technisch voor Jantje modaal en hij gaat er ook geen boodschap aan hebben. Dus om terug bij die keuring aan te belanden...voor het overgrote deel van de bevolking is inderdaad een keuring voor dat koekblik geen slecht iets. Alhoewel dat veel beter bij het gewone onderhoud kan gebeuren.
In vele gevallen (die ik ken, dus persoonlijke ervaring) betalen die mensen dubbel. Want dat groen kaartje is in de bus gevallen dus olla! Eerst even langs de garage om te laten nazien of alles wel in orde is voor de keuring.
Gek genoeg krijgen ze dan toch nog een rode kaart omdat...(vul zelf maar in)
Kortom, het heeft totaal geen zin om motorfietsen te gaan keuren in een keuringstation. Als het om banden, remmen of verlichting gaat kan eender welke agent dat nakijken.
En als het om een eventuele aankoop gaat ben je beter af bij een persoon die dat merk of type door en door kent. Dus ook hier heeft dat keurstation geen nut.
En nu stop ik er mee want wat baten kaars en bril als den... :mrgreen:
den_Ket

Bericht door den_Ket »

allez john. Je moet er nie mee stoppen, doe verder.

LANG LEVE DE KEURING !!!!

als ik zou moeten gaan, rij ik er naartoe, zwaai ff en rij gezellig door.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

als het een keuring is om wrakken van de weg te halen ben ik voor, als het een mierenneukerij wordt (en die kans zit er wel in) dan ben ik uiteraard tegen. van een sportuitlaat is nog nooit iemand gestorven, van slechte remmen, schokdempers, versleten banden ed wel....
als er een keuring komt moet er ook een systeem komen zoals in Duitsland: Ombouwen mag op voorwaarde dat je TUV goedgekeurde spullen gebruikt. Daar komt heel wat bij kijken, zowel voor de invoerder van die spullen als voor vadertje staat....en het maakt alles ook weer wat duurder. Het is nu eenmaal zo dat niet alle onderdelen die je kan kopen al voorzien zijn van een CE keurmerk of iets dergelijks..
Onze regering kennende zal ze er wel weer een boeltje van maken dat voor niemand nog overzichtelijk is en dus meer nadelen dan voordelen op leverd. Behalve voor de staat, die zullen er wel munt uit slaan
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
boxer68

Bericht door boxer68 »

Ja John, maar ergens moet er een grens getrokken worden. Bv wettelijk minimuum autobanden is 1.6 mm. Wanneer iemand met dergelijk profiel naar de keuring gaat krijgt hij een groene kaart. Wanneer hij 2 maanden later met kletskoppen en een uitlaat vol gaatjes mij tegenkomt dan zal hij het geweten hebben want ik stel gewoonweg pv op conform technische eisen, niettegenstaande hij twee maanden voordien een groene kaart kreeg.
Laten we allemaal eerst naar ons eigen kijken en dan zal de wereld van morgen er véél beter uitzien...
Nog veel rijplezier. Keuring of geen keuring....
K1200GT

Bericht door K1200GT »

John, jouw argumenten snijden hout, maar :-? .... ze slaan evengoed op de autokeuring (die we blijkbaar allemaal aanvaarden). Het probleem van de profieldiepte, dikte remblokken, versleten schokdempers, enz kan zich evengoed bij een auto als bij een motorfiets voordoen. Hoe kan je dan iemand (= de politiek) ervan overtuigen dat een motorfiets niet kan/mag worden gekeurd, terwijl we al sinds jaar en dag telkens weer braaf teruggaan naar een autokeuringscentrum? Een bijna versleten band kan toch ook als dusdanig op het keuringsverslag worden vermeld? De gedemonteerde brulpijp is bij een controle ook zo achterhaald, want ze staat niet op het keuringsbewijs onder "wijzigingen"....

Ik wil heel graag geloven dat de gemiddelde motorrijder technisch meer onderlegd en bewust is als de gemiddelde autobestuurder, maar als je op een zonnige dag even onderweg bent, kom je toch wel tot heel andere conclusies, vrees ik. Ook over de technische staat van de gemiddelde motorfiets die op een zonnige zondag uit de garage wordt gehaald voor het retourtje Durbuy, durf ik mij vragen stellen. De motorfietskeuring, is net als de autokeuring zeker niet de beste oplossing, maar is er een beter alternatief?

Spijtig genoeg zijn er bij een algemene maatregel altijd "onschuldige slachtoffers", voor wie de maatregel eigenlijk alleen maar last brengt. Ik weet niet wat je daaraan kan doen.
Wat de keuring betreft, denk ik dat het probleem niet de keuring op zich is, maar de (in)competentie van (sommige) keurders, en het gebrek aan controles nadien. In NL doet de autodealer de autokeuring. Misschien is dat een betere oplossing?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
boxer68

Bericht door boxer68 »

Amaai..een autodealer die de autokeuring doet? Oei oei...Neutraliteit?
K1200GT

Bericht door K1200GT »

boxer68 schreef:Amaai..een autodealer die de autokeuring doet? Oei oei...Neutraliteit?
Dacht ik ook, maar ik heb nooit "problemen" gehad à la koplampen die te hoog staan, zoals in Belgie. Onze NL-vrienden op het forum hebben hier zeker wat over te vertellen.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... is_apk.htm
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
John
Contacteer:

Bericht door John »

boxer68 schreef:Ja John, maar ergens moet er een grens getrokken worden. Bv wettelijk minimuum autobanden is 1.6 mm. Wanneer iemand met dergelijk profiel naar de keuring gaat krijgt hij een groene kaart. Wanneer hij 2 maanden later met kletskoppen en een uitlaat vol gaatjes mij tegenkomt dan zal hij het geweten hebben want ik stel gewoonweg pv op conform technische eisen, niettegenstaande hij twee maanden voordien een groene kaart kreeg.
Laten we allemaal eerst naar ons eigen kijken en dan zal de wereld van morgen er véél beter uitzien...
Nog veel rijplezier. Keuring of geen keuring....
Kweet het ik ging stoppen maar ge weet de oplossing! Op de baan controleren en niet goed geld terug, heuu bonneke :lol:
En die keuring in de garage zoals bvb in Nederland? Daar hoef je dan tenminste geen twee keer te betalen als je licht iets te hoog staat, die garagist zal dat wel in orde brengen.
Dus onze vrienden van de wegpolitie gaan iets meer werk krijgen. (wat ze nu ook al (moeten) doen) Dat is de éénige én korrecte oplossing om al die motorhooligans op een verantwoorde en veilige manier van hun hobby te laten genieten.
Laat ons dus met zen allen aan hetzelfde zeel trekken. Géén motorkeuring zoals die plastronmannen (lees politiekers of er zijn er weer een paar geambeteerd) voorstellen.
En die autokeuring zoals ze nu in ons Belgenlandje bestaat mag voor mijn part ook opdoeken. Er zijn andere en beter alternatieven.

En zou ik nu echt stoppen :mrgreen:
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Slechts 0.7% van de ongevallen met motoren zijn te wijten aan technische mankementen, dus ik denk dat het wel snor zit met
de veiligheid van de door jullie geviseerde wrakken :shock:
John, je hebt voor 100% gelijk wat die keuring betreft! Respect! Ik ben blij dat er af en toe toch nog eens een motorrijder onder de
BMW-eigenaren zit :thumright:
Dat ze daar in Brussel maar eens werk maken van die fietshooligans, dat zal al veel meer opbrengen. In't kasje en voor de veiligheid!
Grtz Kurt
Gaby

Bericht door Gaby »

Kurt Steyaert schreef:Slechts 0.7% Dat ze daar in Brussel maar eens werk maken van die fietshooligans, dat zal al veel meer opbrengen. In't kasje en voor de veiligheid!
Grtz Kurt
Lap, "t zijn weer eens de anderen die "t gedaan hebben, dat ik daar zelf
niet op gekomen ben, was deze hele discussie niet nodig geweest :oops:
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Gaby schreef:
Kurt Steyaert schreef:Slechts 0.7% Dat ze daar in Brussel maar eens werk maken van die fietshooligans, dat zal al veel meer opbrengen. In't kasje en voor de veiligheid!
Grtz Kurt
Lap, "t zijn weer eens de anderen die "t gedaan hebben, dat ik daar zelf
niet op gekomen ben, was deze hele discussie niet nodig geweest :oops:
Had je iets gekend over motoren en motorrijden ook niet :twisted:
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Met geen bakstenen smijten hé!!!

Als er over gestemd word en het komt in de meerderheid zullen we moeten,punt............ ;)
Andalousie 09/2018
Gaby

Bericht door Gaby »

"Had je iets gekend over motoren en motorrijden ook niet"

Ik zie niet in wat mijn al dan niet kennis van motoren daar mee te
maken heeft, het gaat om een principe.
Dat enkel mensen die niks van motoren kennen voor een keuring zouden zijn
is tamelijk kort door (of naast) de bocht, maar misschien zijn sommigen wel
voor omdat ze iets van mensen kennen die met motoren rijden.
Gaby

Bericht door Gaby »

bmwfreakske schreef: Als er over gestemd word en het komt in de meerderheid zullen we moeten,punt............ ;)
Klopt, maar 't zal niet zo gauw gebeuren denk ik, het vraagt nl. nogal wat
organisatie en te zien aan wat ze hier in België allemaal niet voor mekaar krijgen.....
John
Contacteer:

Bericht door John »

bmwfreakske schreef: Als er over gestemd word en het komt in de meerderheid zullen we moeten,punt............ ;)
Een aantal jaren geleden is er eens een betoging geweest tegen die idiote keuring (lees geldklopperij)
Laat ons hopen dat als het er toch van moest komen er niemand, maar dan ook niemand zich aanbied. Dat zou nog eens lachen zijn! Mss een utopie, maar dan is er toch één groep van mensen die op komen voor recht. En dat is hun vrijheid om hun hobby te beoefenen.
Dus waar ga je die meerderheid bij mekaar sprokkelen? Juist! Bij nen hoop oetlullen die geen bal van een motorfiets begrijpen. Wat zoals gezegd voor de meesten onder ons niet meer als een hobby is. En sla me dood als ik onzin vertel, maar een hobby word gekoestert. Bij mij toch, en ik denk bij de meerderheid van de motards. Dus met een onveilig machien de baan opgaan is een beetje ver gezocht dacht ik. Totaal anders is het gesteld bij de koekblikken en vrachtwagens. Daar een keuring voor organizeren lijkt me evident, alleen de manier waarop, daar zie ik het anders. Straks gaan ze ook nog alle surfplanken verplichten van een jaarlijkse controle. :mrgreen:
Och alléz BMWfreakske(en al dik mijn twijfels of het inderdaad zo een freak is) of Gaby (toch geen meiske?) wordt allebei eens volwassen hé zeg! :twisted:Keuren naar veiligheid of lawaai doe je op de baan zelf, niet in een keuringstation!
En die groen vingers moogt ge van mijn part ook in de stoof steken zulle :mrgreen:
Milieu, wat is dat? Ik zal het jullie eens vertellen...Niks meer en ook niks minder dan geld verdienen. Alle reclame daar rond ten spijt. Dat is de realiteit!
Het zijn er dus al twee die van mij hun pint aan den toog op hunnen buik kunnen schrijven :mrgreen:
En nu ga ik slapen, al is het met een slecht gevoel door die twee i*****n hier op deze topic :roll:
bmwfreakske

Inderdaad mijn freakgehalte is gedaald omdat ik 2 jaar met een onveilige nwe moto heb gereden...dan mag ik nog mijn hobby grraag doen..
Over volwassen worden kunnen we ook nog spreken...
Ieder zijn mening,jij gaat er nogal diep op in..
Over vrachtwagens gesproken,tegenwoordig word alles een moto genoemd,trikes,quads,driewielers zoals de Can Am,men hangt er dan nog een remorkske bij aan zonder veel oog voor de veiligheid en dan ook nog maar zwijgen over de kerstbomen die je tegenwoordig ziet rondrijden....
Is het omdat je zelf zoveel sleutelt dat je er tegenop ziet??
Andalousie 09/2018
John
Contacteer:

Bericht door John »

Is het omdat je zelf zoveel sleutelt dat je er tegenop ziet??
Mss wel, maar bij mij speelt ook de verplichting een grote rol. Plus de manier waarop ze het hier weer proberen te gaan oplossen.
Feit is dat wanneer je het wat grover formuleert of tegen iemand zijn schenen stampt de reacties ook feller worden. Dat brengt leven in de brouwerij ziede :mrgreen:
En ik blijf bij mijn standpunt, motorrijden is een hobby voor de meesten onder ons en die wordt meestal gekoestert. Totaal niet te vergelijken met autorijden. Dus voor mijn part, bye bye verplichte keuring. :wink:
PHILIP

Bericht door PHILIP »

[quote="bmwfreakske"]Inderdaad mijn freakgehalte is gedaald omdat ik 2 jaar met een onveilige nwe moto heb gereden...dan mag ik nog mijn hobby grraag doen..
quote]

wie rijdt er nu 2 jaar met een onveilige moto? niets houdt je tegen om je moto te laten onderhouden of nazien door iemand met kennis van zaken (in uw geval waarschijnlijk de dealer met de mooiste showroom en gratis koffie)
Als je wist dat je met een onveilige moto reed ben je zelf in fout en dom...
Als je het niet wist ben je onkundig en had je toch nog een jaar onveilig gereden (van keuring naar keuring), in de utopie dat het mankement opgemerkt zou worden...
John...respect voor je verontwaardiging over zoveel nonsens in dit topic !!
bmwfreakske

PHILIP schreef:
bmwfreakske schreef:Inderdaad mijn freakgehalte is gedaald omdat ik 2 jaar met een onveilige nwe moto heb gereden...dan mag ik nog mijn hobby grraag doen..
quote]

wie rijdt er nu 2 jaar met een onveilige moto? niets houdt je tegen om je moto te laten onderhouden of nazien door iemand met kennis van zaken (in uw geval waarschijnlijk de dealer met de mooiste showroom en gratis koffie)
Als je wist dat je met een onveilige moto reed ben je zelf in fout en dom...
Als je het niet wist ben je onkundig en had je toch nog een jaar onveilig gereden (van keuring naar keuring), in de utopie dat het mankement opgemerkt zou worden...
John...respect voor je verontwaardiging over zoveel nonsens in dit topic !!
Man,ik had deze motor nieuw gekocht,niets dan problemen,stilvallen op snelwegen was het ergste,wil je dat ik een motor van 16000€ wegdoe???
Hier moest de dealer optreden,dat is na 2j pas in orde gekomen en ik kreeg inderdaad een taske koffie in een mooie showroom.(dat is in de prijs inbegrepen)
Mijn motor heeft al zijn beurten gehad en heeft 22 garantieintervallen gehad,leuk is iets anders
Hier kan de kontrole ook niets aan doen.
Maar ja,je kan ook blind blijven hé....en alles interpelleren zoals je het zelf ziet.
Iemand die na het vierde jaar op kontrole gaat zal eerder tevreden zijn als men hem wijst op een eventueel gevaar.
Als je mij onkundig,fout of dom wil noemen doe je dat maar,ik hang ook af van mijn dealer en ga zelf niet aan mijn motor werken in de garantieperiode,al heb ik redelijk wat tevreden klanten...waar ik onderhoud en kleine herstellingen voor doe.
Dus "ik blijf voor"
Verontwaardiging over zoveel nonsens in dit topic heb ik ook langs de andere zijde.
Andalousie 09/2018
bmwfreakske

Schalkse,ik neem aan dat je de garantiebepalingen kent na 2nwe motos , herstellingen aan electronica daar begin ik niet aan en zelf de kosten betalen doe ik niet,jij wel?
Maanden hebben ze gezocht naar het probleem en verschillende onderdelen vervangen,stilvallen bleef hij doen,zoals 1/3 van al de boxers type 1200.
Wat dacht je?dat ze je een vervang moto geven voor garantiegevallen om al die tijd te overbruggen?
Je formulering is hier niet ter zake.
Je haalt de zaken uit de context.
Ik haal aan,kleine herstellingen en onderhoud
Moet ik nu al de dealer zijn werk doen???
Ook niet "voor"zeker? Dacht het al!
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 10 sep 2008, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
bmwfreakske

Daar heb je een punt,het één brengt het ander mee als je de volledige topic gelezen hebt.
Er zijn zaken die je ondervind en zaken die pas boven komen na een degelijke controle van je motor,hier kunnen deze mensen een steentje in bijdragen.
Niet iedereen is mekanieker.
Andalousie 09/2018
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ik ben voor (dit terzijde)

@Schalkse
Ga je er nu niet ineens van uit dat de controle bij de (een) dealer moet gebeuren?
Bij auto's kan je voor zover je auto en kennis het je toelaat, tot nog toe je onderhoud zelf doen. Waarom zou dit met moto's anders moeten zijn.
Bij de officiele dealer ga ik ook niet meer.
Ik ben trouwens voor een onafhankelijk keuringorgaan (maar het moet wel goed gebeuren en de testen moeten steek houden)

@bmwfreakske
Ik volg jouw redenering en stellingen meestal wel.

@john
Als ik me niet vergis herinner ik nog wel iets over die betoging tegen motorkeuring.
Heel Brussel stond vol met Harleys en andere motoren met open uitlaten.
Om eerlijk te zijn, dat zijn nu net toestanden die overlast veroorzaken (ik woonde langs een drukke baan en als er 's nachts zo'n idioot heel cool van zijn terras naar huis reed werd ik wakkergetrild) en waarvoor ik een keuring ook nuttig zie.
(en ja, ik ben ook niet zo naief dat men pijpen niet voor en na de keuring gaat wisselen)

@ allen
ik vind de toon van sommige antwoorden onnodig scherp, te persoonlijk en soms irrelevant.
Met een beetje respect voor ieders mening komen we verder. :wink:

groeten,
Phaedrus
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Frans

Bericht door Frans »

voor motos moest er minstens 2 x per jaar een keuring zijn , de meeste hun banden gaan maar 8000 km mee en die remblokjes van bmw doen het nog minder :drunken:

keuring is een moment opname, zij kan dus onmogelijk de veiligheid garanderen, in zoverre dit al zou nodig zijn, met bijna versleten banden of remmen kan je zowiezo misschien nog 1000km rijden, maar welke motard heeft daar nog plezier aan

het is de zoveelste geldklopperij ten voordele van een monopolie dat goca en belastingen noemt

hopelijk zijn zij die voor de keuring zijn en het geen geldklopperij vinden ,ook bereid lidgeld te betalen aan de club om hier hun mening te verkondigen :bom:
Plaats reactie