Achterband gesprongen aan 120km/h

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Pete
Contacteer:

Achterband gesprongen aan 120km/h

Bericht door Pete »

Interessante ervaring deze week...

Bij het oprijden van de E19 in Mechelen Zuid trek ik op tot 120km/h en plots voel ik een enorme slag op mijn achterwiel. Ik kijk onmiddelijk in mijn achteruitkijkspiegel want ik dacht dat ik over een konijn of een balk of zo gereden was. Niets te zien... 2de gedacht: klapband! Meteen mijn GS aan de kant gezet en inderdaad... achterband was zo plat als een vijg. Er zat een grote snede in (5 tot 6 cm), dus ik vermoed dat ik over iets scherp ben gereden. Ben nog terug gewandeld, maar heb niets zien liggen op de weg. Band was een Metzler Tourance met 15.000km er op. Was nog lang niet versleten.

Soit, laten afslepen naar de garage voor een nieuwe sloef.

Ik was toch (positief) verbaasd hoe stabiel de moto bleef toen die band er aan ging. Mijn vertrouwen in mijn GS blijft groeien, fantastisch machien!

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Den Dirk

Re: Achterband gesprongen aan 120km/h

Bericht door Den Dirk »

Amai, da's ook de eerste maal dat ik dat lees! Ik dacht dat dat ni kon gebeuren met motobanden....
Weeral bijgeleerd!
Gelukkig goe afgelopen, zoiets wil je ni meemaken in een snelle bocht! :cry:
I like my bike!!
Harald

Bericht door Harald »

Pete(r),

Meer dan waarschijnijk was er al een scheur in uwen band.
Door een bepaalde druk, bij het nemen van een bocht gaat deze plots verder scheuren,
reken daar wat ( radiale en axiale kracteen bij ) en wat uitzetting door het opwarmen van de band enz enz...
Ge begrijpt me wel.
Plots scheurt heel de boel open en sta je daar .......lek.

In zo'n situatie is kijktechniek belangrijk,
kijk voor u uit , naar de plaats waar ge wilt gaan parkeren.
Kijk niet van op uwe moto naar uw achterwiel!!!!!!

Maar U kennende, zal dat een perfecte demo geweest zijn,
waardoor ge uwe Gele Vogel mooi hebt weten te parkeren :wink:

Erger is meestal een voorband die lek raakt.
Uw stuur gaat wiebelen en dat geeft pas een onstabiel gevoel.

De boodschap is, kijk geregeld uw banden na,
niet enkel de bandenspanning en het loopvlak, maar het gehele zwarte rubber.

Ik heb hier ooit een foto gepost van een scheur in mijn voorband,
dewelke ik net op tijd had opgemerkt. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

wel een coole omschrijving: "Interessante ervaring deze week..." 8-)

Goed dat er niks erger gebeurt is na de klap
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Pete schreef:Interessante ervaring deze week...

...Band was een Metzler Tourance met 15.000km er op. Was nog lang niet versleten. ...
Pete
Hoe ze het doen weet ik nie maar 15000 met een achterband is voor mij een utopie, ik heb nooit meer dan 13000 gedaan met een GS achterband en die was dan gewoon op. De nwe EXP tourance heeft zelfs de 10000 niet gehaald, eerder 8 a 9000 km.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Rone

Bericht door Rone »

Dirk Pauwels schreef:Hoe ze het doen weet ik nie maar 15000 met een achterband is voor mij een utopie, ik heb nooit meer dan 13000 gedaan met een GS achterband en die was dan gewoon op. De nwe EXP tourance heeft zelfs de 10000 niet gehaald, eerder 8 a 9000 km.....
komt ervan als ge altijd wilt zwarte strepen trekken door uw achterrem toe te stampen ... :lol:

neeje ... is snap ook niet hoe je moet slenteren om na 15000km nog steeds een achterband te hebben die nog niet is versleten ... 10000km vind ik al utopie :lol:
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Rone schreef:...
neeje ... is snap ook niet hoe je moet slenteren om na 15000km nog steeds een achterband te hebben die nog niet is versleten ... 10000km vind ik al utopie :lol:
'k Had 't al es gepost: met de Trailwings na een goei 12K: volledig klets. Het 1ste setje Tourance na 23K (en voor een lange reis) toch maar vervangen aloewel er nog redelijk wa profiel op zat :wink:

Maar idd, 't moet een heel interessante ervaring geweest zijn ... :lol:
Pete
Contacteer:

Bericht door Pete »

Harald schreef:Pete(r),

Meer dan waarschijnijk was er al een scheur in uwen band.
Door een bepaalde druk, bij het nemen van een bocht gaat deze plots verder scheuren,
reken daar wat ( radiale en axiale kracteen bij ) en wat uitzetting door het opwarmen van de band enz enz...
Ge begrijpt me wel.
Plots scheurt heel de boel open en sta je daar .......lek.

In zo'n situatie is kijktechniek belangrijk,
kijk voor u uit , naar de plaats waar ge wilt gaan parkeren.
Kijk niet van op uwe moto naar uw achterwiel!!!!!!

Maar U kennende, zal dat een perfecte demo geweest zijn,
waardoor ge uwe Gele Vogel mooi hebt weten te parkeren :wink:

Erger is meestal een voorband die lek raakt.
Uw stuur gaat wiebelen en dat geeft pas een onstabiel gevoel.

De boodschap is, kijk geregeld uw banden na,
niet enkel de bandenspanning en het loopvlak, maar het gehele zwarte rubber.

Ik heb hier ooit een foto gepost van een scheur in mijn voorband,
Helaba Harald ;-)

Tja, ik kijk nogthans elke 2 à 3 weken mijn banden na en breng ze opnieuw op spanning, indien nodig. Pech gehad denk ik.
Toen het gebeurde reed ik rechtdoor, geen bochtje...
Inderdaad recht voor me blijven kijken en meteen de pechstrook opgezocht en de gele vogel netjes in veiligheid gebracht.

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Pete
Contacteer:

Bericht door Pete »

Dirk Pauwels schreef:
Pete schreef:Interessante ervaring deze week...

...Band was een Metzler Tourance met 15.000km er op. Was nog lang niet versleten. ...
Pete
Hoe ze het doen weet ik nie maar 15000 met een achterband is voor mij een utopie, ik heb nooit meer dan 13000 gedaan met een GS achterband en die was dan gewoon op. De nwe EXP tourance heeft zelfs de 10000 niet gehaald, eerder 8 a 9000 km.....

Tja, met mijn vorige Tourance haalde ik 13.000 en nu zat ie er al meer dan 15.000 op. Mijn rijstijl is niet supersportief, maar ik hou er meestal ook geen slakkengangetje op na... (Check maar eens bij Harald ;-) )Heb nu een nieuwe EPX er op laten zetten. Ben eens benieuwd of die het even lang uithoud.

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
p@rick

Bericht door p@rick »

Harald schreef: Ik heb hier ooit een foto gepost van een scheur in mijn voorband,

En hier een foto van de scheur in mijn achterband die ik destijds net op tijd opmerkte.

Afbeelding
Afbeelding
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Pete
Contacteer:

Bericht door Pete »

Deze avond mijn GS met nieuwe achterband bij Winge gaan halen. Bijna 200 lappen voor een nieuwe achtersloef... ik veronderstel dat er gouddraad in zit voor die prijs :shock: . Soit, de uitstekende service en klantvriendelijkheid worden wel geapprecieerd bij Winge.

Het viel me wel meteen op dat die nieuwe Tourance toch een ander rijgevoel geeft. Ben er nog niet helemaal uit :-?

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
sprint

Bericht door sprint »

ik kom net van bij .......( mijn bandenboer/dealer)

Een setje Tourance EXP op mijn 1100 GS. (120€ + 150€ = 270 pleuro)
+Motor nog eens goed afgesteld. (liep niet meer mooi en plofte soms in de uilaat) Gratis
Ze voelden wel wat raar aan in de eerste bochten, zo van versleten "Pilot Road" banden naar die nieuwe Tourance.
Ze zijn precies ronder ook :mrgreen:
Marnix.

Afbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

Pete schreef:Bijna 200 lappen voor een nieuwe achtersloef...
Heb ik ook al moeten ondervinden, 'n band die ik bij de reguliere bandenboer iets meer dan 120 euro betaalde, heb ik enkele weken later (na lekrijden en laten afslepen door BMW Mobility) moeten laten vervangen door de BMW-dealer die voor zelfde merk, type en maat van band maar liefst 185 euro rekende.
Akkoord dat de dealer en zijn personeel ook 't zout op hun patatten willen verdienen, maar dit leek inderdaad ook wel op "goud" ipv zout :mrgreen:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
poestexas

Bericht door poestexas »

Ik was toch (positief) verbaasd hoe stabiel de moto bleef toen die band er aan ging. Mijn vertrouwen in mijn GS blijft groeien, fantastisch machien!

Voor 2 jaar op de autostrade tegen 140/u in zeer diepe put gereden. Het was precies dat de motor een meter de lucht invloog. Daarna verder gereden tegen 140/u zonder iets te merken.
Achteraf bleek het wiel volledig kapot te zijn en zat er niet meer dan 450g meer in de band. Ik denk dat ge wat zou tegenkomen met een jap moest ge tegen zo'n snelheid in dergelijke put rijden en dan tegen zo'n snelheid blijven verder rijden.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
RBee

Bericht door RBee »

Pete schreef:Heb nu een nieuwe EPX er op laten zetten. Ben eens benieuwd of die het even lang uithoud.
Pete
Nope, rustige rijstijl en op 10.000 km vervangen.
Vind het wel heel goede band :!:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Klapband en em dan nog effe rustig aan de kant zetten: chapeau!!! :D

En ivm bandenslijtage, dat hangt volgens mij van veel dingen af:
Gewicht moto, gewicht bestuurder, gewicht bagage, ...
Als je veel kms doet aan constante snelheid waar je weinig moet remmen en dus ook weinig terug moet optrekken, dan verbruik je veeeel minder banden dan als je veel kms doet waarbij je veel rode lichten tegenkomt, of een straatje in moet slaan of zo, maw, veel remmen, terug optrekken, ... En als je graag eens de gas opentrekt bij dat optrekken na/in de bocht, of je houdt ervan om af en toe ook eens wat later te beginnen remmen ipv je te laten uitbollen, dan verbruik je meer banden... En dat ff optrekken of later remmen hoeft niet te betekenen dat je geen rustige rijstijl hebt he... Gewoon anders en dat bepaalt voor een groot deel mee hoe snel de banden verslijten. Zou het kunnen dat een vloeiende rijstijl misschien belangrijker zou kunnen zijn dan een rustige (lees tragere) rijstijl?
Dan is er ook nog een verschil tussen mensen die alleen met mooi weer rijden of mensen die door weer en wind rijden. Met mooi weer is het warmer, warmt de band sneller op (en verslijt die dus sneller) en ga je automatisch wat sportiever rijden (zie laat remmen en optrekken alsook bochten sneller en harder nemen). Bij regen pas je zowiezo al wat meer op, stuur je niet zo bruut in, rem je minder hard en trek je minder hard op dan op den droge... (bij mij is dat toch zo) :-)
Ah ja, en laten we bandenspanning niet vergeten he!!! Plattere banden hebben meer raakoppervlak met de baan, hebben dus meer wrijving met de weg, worden sneller warm en slijten dus sneller... :idea:

Ik persoonlijk vind de 1150GS een fantastische machine om mee te rijden!!! Hard remmen doe ik minder, maar uitaccelereren is ZOOOOOOOOOOOOO PLEZANT!!! :evil: En dus gaat mijnen Anakee achteraan het geen 10000km uithouden... ;-)

Trouwens, wat is een rustige rijstijl? Hangt er bij mij af met wie ik meerij... Allez, ik rij zelf niet anders, maar voor de ene groep is dat een rustige rijstijl en moet ik regelmatig moeite doen om bij te blijven en voor een andere groep ben ik de snelste en moet ik af en toe inhouden om ze wat te laten bijkomen...
GS staat voor geil speelgoed
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Smullie schreef:Trouwens, wat is een rustige rijstijl? Hangt er bij mij af met wie ik meerij... Allez, ik rij zelf niet anders, maar voor de ene groep is dat een rustige rijstijl en moet ik regelmatig moeite doen om bij te blijven en voor een andere groep ben ik de snelste en moet ik af en toe inhouden om ze wat te laten bijkomen...
Dat is nu eens heel schoon en juist gezegd !
Maw een rustige rijstijl is heel relatief.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

Rone schreef:
Dirk Pauwels schreef:Hoe ze het doen weet ik nie maar 15000 met een achterband is voor mij een utopie, ik heb nooit meer dan 13000 gedaan met een GS achterband en die was dan gewoon op. De nwe EXP tourance heeft zelfs de 10000 niet gehaald, eerder 8 a 9000 km.....
komt ervan als ge altijd wilt zwarte strepen trekken door uw achterrem toe te stampen ... :lol:

Ik sta enorm versteld van de Bridgestone Battle Wing,buiten één ongewild zijsprongetje(kan evengoed olie geweest zijn op de weg)heeft deze bandenset me na nu 10.000Km aangenaam verast,zowel qua wegligging als levensduur!!!
M'n achterband is stilaan aan vervanging toe(zit nog niet aan de slijtageindicators)en heeft nog een redelijk rond loopvlak,en dit ondanks mijn,redelijk sportieve rijstijl(bochtjes pikken) en af en toe snedig acselereren!!!
Dus na de winterstop,(vanaf eind Oktober,tot eind Februari)zeker terug een Battle Wing achteraan!!!
Het enige waar ik niet over kan meepraten is het gedrag bij regen,daar ik haast niet buitenkom bij regenweer(sporadisch als de bui me onderweg overvalt)....Watje....De tijd om de weerselementen te trotseren is aan mij niet meer besteed!

Frank
Plaats reactie