tik in carbu

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jakke 123

tik in carbu

Bericht door jakke 123 »

ik heb bij laag toerental een getick in mijn gasklep,maar hoe doe ik de synchronisatie van de carburators nog nooit gedaan
alvast bedankt
bmwfreakske

Re: tik in carbu

Bericht door bmwfreakske »

Hoeveel km??
Die gaskleppen durven het al eens laten afweten!
Andalousie 09/2018
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Het zal inderdaad de rechter gasklep zijn die reutelt, zolang het boeltje goed kan gesyncroniseerd worden ,blijf er maar gerust mee rijden. Mocht de motor stationair te veel tam tam beginnen maken vrees ik dat ge een gasklephuis aan uwe rekker hebt (rond de 200 eurotjes). :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

jakke 123 schreef:ik heb bij laag toerental een getick in mijn gasklep,maar hoe doe ik de synchronisatie van de carburators nog nooit gedaan
alvast bedankt
Dat getik heeft niets met sychro te maken hé, kan van slijtage komen, blijkbaar komt het nog wel eens voor. Zelf nog gene last van gehad.
als je wil synchroniseren heb je 2 vacuum meters of een kwikolom of iets zelfgemaakt nodig, (handleiding staat hier ook wel ergens op het forum). Als je dat niet hebt, overal afblijven en naar de dealer.....
Heb je het wel:
1. zorg dat de kleppen gesteld zijn, heel belangrijk!
2. zorg voor een nieuwe of uitgeblazen luchtfilter
3. zorg dat de beide gaskabels voldoende speling hebben in de zitting ad gaskleppen (enkel mm's is voldoende)
4. vacuummeters aansluiten daar waar die rubber dopjes opzitten aan de inlaat
5. motor starten en warm draaien, moet op bedrijfstemp zijn, maar ook niet te warm, indien te warm eerst effe laten afkoelen, het kan helpen als je een ventilator voor de moto zet, maar normaal duurt het slechts enkele minuutjes...
6. relantie synchroon zetten met de grote koperen bypass schroef aan de rechtse kant (kant vd gas :lol: ) (enkel bij 1100/1150, niet bij 1200)
7. borgmoertje rechtse gaskabel ah klephuis lossen, 2500tpm geven en m.b.h van steeksleutel de gaskabel afregelen tot beide meters synchroon staan. Dan heel voorzichtig borgmoer vastzetten terwijl je de regelmoer in positie houdt (heb je 2 steeksleutels voor nodig) en nog eens checken bij 2500tpm.

Er zijn verschillende werkwijzen, maar deze pas ik reeds een 10 tal jaar toe en werkt snel en accuraat. ENKEL rechts afregelen, links niet aankomen, tenzij de relanti bij de 11xx te laag of te hoog staat.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jakke 123

Bericht door jakke 123 »

bedankt voor de info k'zal er verlopig maar afblijven, hij draaid mooie enkel een getik nogmaals bedankt
11rt

Bericht door 11rt »

bedankt voor de info k'zal er verlopig maar afblijven, hij draaid mooie enkel een getik nogmaals bedankt
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, als het je te moeilijk lijkt of je hebt er totaal geen ervaring mee.Soms kan je dan meer slecht dan goed doen.
Maar persoonlijk zou ik dat toch niet zo laten zonder een goede diagnose.Laat eventueel een collega-forumlid het eens grondig controleren.Als het dan niet te regelen is, en hij speling op de gasklep voelt, heb je tenminste een goed idee wat er fout is, en kan je nog beslissen om het zo te laten of te vervangen.Het is maar een idee/gevoel.Persoonlijk "moet" ik altijd weten wat er exact fout is.Weten is een geruststelling/zekerheid.Onzekerheid maakt mij (en de meesten toch) nerveus.Dus neem ik dan de onzekerheid weg (...als het kan tenminste).
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

als gentbrugge niet te ver is mag je gerust langs komen!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie