Kostprijs om een GS draaiende te houden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frederikw
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2008, 21:40
Locatie: Aalst
Contacteer:

Kostprijs om een GS draaiende te houden

Bericht door Frederikw »

Ik sta voor het dilemma een 1200GSA zelf aan te kopen of als firmamoto te nemen. Ik had eigenlijk voor mezelf uitgemaakt dat ik voor de formule van firmamoto zou kiezen, maar nu ik de uiteindelijk offerte onder ogen heb gekregen ben ik al minder overtuigd. Surtout de restwaarde die de leasingfirma rekent is bijzonder laag (minder dan 50% op drie jaar). De maandelijkse afbetalingen blijven zo wel laag, maar na 3 jaar maandelijks te hebben betaald heb ik geen moto. Als ik hem zelf zou kopen heb ik na 3 jaar een moto met nog steeds een grote waarde. Soit, 't is een gans verhaal.

Mijn vraag nu: wat is een realistisch bedrag per maand (of per km, of ...) om een 1200GSA (2008) draaiende te houden? Wat ik hier NIET bij reken (omdat die factoren vast staan en dus gekend zijn) zijn: verkeersbelasting, brandstof, verzekering, afschrijving aankoopbedrag.
Dus wel: het onderhoud, de banden, ... wat nog?

Naar schatting 25.000km/jaar (3jaar) woon/werk verkeer en hoogstwaarschijnlijk wel wat "plezier" kilometerkes ook.

Merci voor de informatie!
http://www.radiobaobab.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Kostprijs om een GS draaiende te houden

Bericht door Bob »

Hey,

Ik rij niet met een GS dus ik kan je niet aan cijfers helpen. Maar bij het lezen van je tekst is er mij iets niet duidelijk : je schrijft dat de restwaarde via leasing laag ligt. Kan je hem dan na die periode zelf niet overkopen voor die lage restwaarde ? Heb je overigens al eens geïnformeerd naar de financiering bij BMW ? Je betaalt minimum het wettelijk voorschot (ik denk 15 % van de aankoopwaarde), vervolgens X aantal maanden een vast bedrag en tot slot heb je de keuze : moto binnenleveren of een restwaarde betalen.

Voordelen van het systeem : vanaf het eerste jaar kan je de moto afschrijven voor je belastingen (aangezien je van woon/werk spreekt) terwijl je nog maar amper eigen kapitaal hebt moeten spenderen, de grote hap wordt tenslotte pas die allerlaatste maand betaald. Ondertussen heb je al een paar jaar centen teruggekregen van de fiscus. Bovendien : de restwaarde ligt doorgaans beduidend lager dan de marktwaarde die de moto op het einde van de financieringsperiode heeft. Zelfs al wil je hem niet houden : niet binnenleveren, maar restwaarde betalen en moto direct verkopen voor een hogere marktprijs.

Bon, ik weet niet of je hier in jouw specifiek geval iets aan hebt (en of mijn uitleg een beetje duidelijk overkomt), maar 't leek me de moeite waard om te vermelden.

Bye,
Bob
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Kostprijs om een GS draaiende te houden

Bericht door one-one »

banden ....ook weer al iets...
wat wil je voor banden? zij die super aan de baan plakken of banden waar je een gans jaar met door rijdt (blijkbaar hier het geval)
Metzler Tourence...om en bij de 15.000 km is een goed gemiddelde (2 stuks geplaatst om en bij de 250 euro)
klein onderhoud om de 10.000 km om de 40.000 een heel groot
bij welke dealer ga je gaan? indien je dit weet zal hij je wel de prijzen zeggen....
denk per jaar tussen 5 à 6 euro onderhoud ( voor 2 maal onderhoud)
ride with pride
one-one
gsa 1150
stevenrt
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 aug 2006, 09:37
Locatie: Gent

Re: Kostprijs om een GS draaiende te houden

Bericht door stevenrt »

BMW heeft het Moto Select systeem. Je hebt een voorschot te betalen, x-aantal maanden betaal je bedrag x en dan heb je een restwaarde en kan je kiezen voor het houden van je motor of een nieuwe.

Weet iemand welke merken nog zo'n systeem hebben?
BMW R1150RT (2003)
Plaats reactie