Ringantenne

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pirre105
Contacteer:

Ringantenne

Bericht door pirre105 »

Onderstaand artikel stond op 'De Motorsite' van deze week.
Aangezien het 20.000 km onderhoud van mijn R1200RT dinsdag uitgevoerd werd en ik er toevallig op viel dat mijn ringantenne ook vervangen werd zal er effectief toch iets van waarheid inzitten.
Moet wel toegeven dat ik er nooit last van gehad heb maar ge moet het maar voorkrijgen op een buitenlandse reis!!.
Zijn er nog anderen met deze nare ervaringen?

De voorbije maanden heeft BMW al drie maal motoren terug moeten roepen om onderdelen te vervangen nadat er ernstige gebreken werden vastgesteld. Het bericht doet de ronde dat deze herstellingen in Europa vaak tijdens de onderhoudsbeurten worden uitgevoerd zonder het medeweten van de klant.
De terugroepacties van BMW vonden enkel plaats als er een potentieel, direct gevaar voor de veiligheid werd vastgesteld. Vooral motoren van bouwjaar 2007 en begin 2008 blijken getroffen. Volgens de berichten die BMW USA online zette werden vanaf 26 juni jongstleden de F800S en F800ST motoren teruggeroepen voor een defect aan de benzinetank, waardoor die laatste kan vervormen bij warm weer. Dit kan volgens het bericht leiden tot een lek boven de achterband, met brand of een val tot gevolg. Dezelfde dag werden ook R1200’s (R, ST en GS) teruggeroepen voor een probleem met de voorste remleidingen. Die zouden kunnen lekken met mogelijk desastreuze gevolgen. Een dikke maand later, op 5 augustus, werden een aantal F800 en R1200 motoren teruggeroepen voor een probleem met de stuurdemper. De coating aan de binnenzijde van de behuizing zou los kunnen komen en de oliegaatjes verstoppen, met een plots vastgelopen stuurdemper als mogelijk gevolg. Althans, zo staat het in de berichtgeving van BMW USA. Volgens BMW België is de toestand niet zo dramatisch: de remleidingen zweten hooguit een beetje remvloeistof met lakschade ter hoogte van het carter als resultaat, de stuurdempers zouden minimaal stroever gaan met moeilijker stapvoets manoeuvreren tot gevolg. De berichten worden in Amerika echter zo extreem geformuleerd dat geen enkel toeval tot eventuele schadeclaims kan leiden.

BMW greep preventief in en momenteel worden de onderdelen op de getroffen motoren systematisch vervangen op wereldwijde schaal. Ook in België lopen deze acties momenteel via het dealernetwerk. De klant krijgt een aangetekend schrijven waarin de terugroepactie vermeld wordt. Deze worden hier echter niet openbaar gemaakt via de website of andere publicaties, omdat dit enkel in de USA verplicht is.
Sommige klanten klagen desalniettemin dat het Beierse merk geen preventieve terugroepacties doet voor gekende problemen, maar liever wacht tot men in panne staat vooraleer het onderdeel te vervangen. Een handvol Engelse klanten die op reis waren, bijvoorbeeld, stonden gestrand met een defecte startonderbreker terwijl men bij de dealer op de hoogte was van veelvuldige problemen met de ringantenne in het contactslot. De ontvangst van deze antenne, die de sleutelcode doorgeeft aan het motormanagement, kan verminderen met een motor die niet meer wil starten tot gevolg.
BMW heeft inmiddels een EWS (verbeterings-)procedure opgestart ivm. dit potentiële defect. Deze omvat drie stappen: nieuwe motoren worden vooraleer de levering plaatsvindt uitgerust met een beter onderdeel. Bij motoren die op onderhoud komen in de werkplaats worden de onderdelen preventief en onder garantie vervangen. Bij de derde en minst wenselijke stap komt de BMW Service kaart om de hoek kijken. Als een klant ergens in panne valt (ook in het buitenland), wordt het onderdeel in een tijdsspanne van ongeveer 4 uur door een plaatselijke dealer onder garantie vervangen. En daar wringt het schoentje voor zij die reeds op vakantie in panne stonden. Zij klagen het feit aan dat enkel potentieel gevaarlijke veiligheidsproblemen tot een terugroepactie leiden bij BMW, terwijl het risico op banale pannes tussen onderhoudsbeurten in wel toeneemt en een vakantie daardoor serieus vergald kan worden.

De problemen worden dus stelselmatig aangepakt, maar dat neemt niet weg dat er een stijgende lijn valt te ontwaren qua kwaliteitsproblemen bij het Beierse merk. Volgens de Engelse importeur van BMW ligt het probleem bij de verhoogde verkoop (een stijging van meer dan 40% over vier jaar), wat in de Engelse pers ook gestaafd werd door Hendrik von Kuenheim (hoofd van de motorfietsenafdeling bij BMW). De productie is volgens hem zo sterk gestegen dat de kwaliteitscontrole soms te wensen over laat. Von Kuenheim meldde er meteen ook bij dat iemand werd aangesteld om rechtstreeks aan hem te rapporteren over de kwaliteitscontrole. Hij hoopt het probleem op die manier sneller van de baan te kunnen vegen, zodat de firma haar legendarische betrouwbaarheidsreputatie terug kracht kan bijzetten.
Bij BMW België is men tevreden van het dealernetwerk, dat volgens hen dankzij een efficiënte communicatie reeds een groot aantal motoren preventief heeft kunnen ombouwen. Al dan niet met medeweten van de klant...
Ik hou van Lut en mijn GSA.
tweecilinderke

Re: Ringantenne

Bericht door tweecilinderke »

de remleidingen zweten hooguit een beetje remvloeistof met lakschade ter hoogte van het carter als resultaat
Als het dat maar is he :roll:

Ik heb zoiets van als er remvloeistof kan uitkomen of zweten dan kan er ook water in komen , :roll: of niet soms :?:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
K1200GT

Bericht door K1200GT »

:idea: Zoekfunctie :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
chelsey

Bericht door chelsey »

pas op met ringantennes, het is niet omdat ze reeds vervangen werd dat ze niet meer stuk kan gaan
het probleem ligt vooral bij tankstations , door de straling daar gaan ze stuk 8-)
p.raaymakers1

Bericht door p.raaymakers1 »

chelsey schreef:pas op met ringantennes, het is niet omdat ze reeds vervangen werd dat ze niet meer stuk kan gaan
het probleem ligt vooral bij tankstations , door de straling daar gaan ze stuk 8-)
En waarop baseert u dit?
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

chelsey schreef:pas op met ringantennes, het is niet omdat ze reeds vervangen werd dat ze niet meer stuk kan gaan
Excuse me maar dit is larie.
Het enige probleem met straling kun je ondervinden in de direkte nabijheid van bv treinstations (bv met je alarm) en of zendmasten.
De ringantenne wordt niét verstoord door een tankstation oid.
Het EWS probleem is volledig en enkel te wijten aan de manke kwaliteit van de producent (iov Bmw), niet meer of niet minder.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
dbr

Bericht door dbr »

de mijne heeft zijn kuur gedaan op een parking naast de E313 in Bilzen richting A'pen. Nie echt een plek met veel bezinestations en zendmasten in de buurt leek me.

Groeten,

Danny
R1200RT (2007) / Zumo 350
Chris v

Bericht door Chris v »

Toch wel Danny, vlak aan de afrit naast de parking liggen 2 grote benzinestations. Maar ik meende ook te verstaan dat het probleem zich niet meer voordeed eens je een paar tiental meter vh benzinestation verwijderd was. Dan stond jij er toch zeker ver genoeg vanaf...lijkt mij.
Grtz,
Chris
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Welke frequentie gebruiken ze voor die transponder, mag hopen dat het 866 MHz of zoiets is.
Als ze gebruik maken van 433 MHz hebben ze een probleem, zeker als ik voorbij rij met mijn mobiloffon in de auto of met de porto op de motor.
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Gingen vandaag tourke doen moto buiten gezet kledij aangetrokken sleutel in contact en ja er komt EWS op en dat voor de tweede keer in nog geen jaar tijd vorige keer was het de ringantenne die stuk was.Deze keer weer zeker?Ik zal het dinsdag weten als men hem komt ophalen.
Als het weer de ringantenne is dan zegt da genoeg over de kwaliteit van de onderdelen tegenwoordig.Ik wil niet vooruit lopen maar tzal wel de ringantenne zijn zeker.Hopelijk overkomt me dat geen derde keer.

:-( :-( :-( :-( :-( GRTZ Mario.
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Nog een vraagje heb je ook garantie op nieuwe onderdelen?En zo ja hoe lang?

GRTZ Mario
Werner Von C.
Contacteer:

Het is idd niet de eerste maal dat een eerder (onder garantie) vervangen ringantenne, het wat later wéér begeeft...werkelijk om te huilen...

Het is dan ook erg betreurenswaardig dat men er niet in slaagt om, buiten het bouwen van F1-motoren o.a., een simpele, werkende ringantenne te (laten) fabriceren...

De reputatie dewelke men over meerdere jaren heeft opgebouwd qua betrouwbaarheid zijn ze op enkele maanden volledig aan 't vernietigen...bij ons op 't werk zegt men wel eens dat het vééél meer moeite kost (factor 7) om een nieuwe klant te winnen, dan om een bestaande klant te behouden.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Hier nog een interessant stukje. BMW persvoorlichter Probst over de ringantenne:

http://img233.imageshack.us/img233/584/img0001xr9.jpg

Doe maar ff een linkje naar het artikel. Plaatje is te groot om rechtstreeks op het forum te plaatsen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
PHILIP

Bericht door PHILIP »

[quote="Chris v"]Toch wel Danny, vlak aan de afrit naast de parking liggen 2 grote benzinestations. Maar ik meende ook te verstaan dat het probleem zich niet meer voordeed eens je een paar tiental meter vh benzinestation verwijderd was. Dan stond jij er toch zeker ver genoeg vanaf...lijkt mij.
Grtz,
Chris[/quote]
Wat zou er dan zijn aan bezinestations dat de storing veroorzaakt? Microgolven ?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Die ringantennes zullen zonder tankstations ook wel kapot gaan, maar wat ik zelf ondervonden heb (gelukkig bij iemand anders zijne moto :lol: ) is dat de tankstations wel storing kunnen veroorzaken...Na ver genoeg vh station te zijn werkt de ringantenne terug. Dat heeft volgens mij niets te maken met het feit dat ze defect raken.
Het is trouwens niet alleen bij BMW moto's dat tankstations transponder systemen/ringantennes storen, ook bij sommige automerken is dit het geval. Waarom zou in bovenstaand geval de pomphouder anders zeggen dat hij dit nog had meegemaakt en zijn raad om de moto weg te duwen en het verder nog eens te proberen was ook wel correct.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
PHILIP

Bericht door PHILIP »

Maar wat is er dan zo magisch aan tankstations ?
Zitten er detectienetten onder de klinkers opdat de pomp zou stoppen indien er geen voertuig staat, hoe vul je dan een jerrykan?
Is de data-overdracht naar de volumetrische meters/kantoor draadloos?
Zijn er electromagnetische netten om statische electriciteit te voorkomen/ontladen?
:?:
Diddir

Bericht door Diddir »

Mijne GS is van 2007. Ik heb bij Motocare in Diest eens gevraagd hoe het zat met de terugroepaktie en men wist me te vertellen dat men er mee bezig was.
Ik heb dan voorgesteld om de mijne binnen te brengen en mocht dat de week later al doen.
2 dagen later was mijne GS klaar, met nieuwe ringantenne, nieuwe remleidingen en volledige venieuwing van de software.
Door de nieuwe software rijdt hij een stuk soepeler alhoewel ik niet wist of dat dan nog wel mogelijk was...
Niets dan lof over de service van Motocare. (neen ik krijg gene percent voor het maken van reclame...)
Afbeelding
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

@philip:

Het volgende.
Er zijn in frequentie gebruik drie categorieën te onderscheiden.
1 de Primaire gebruiker
2 de secundaire gebruiker
3 de tertiaire gebruiker

dit is in volgorde van afnemende rechtszekerheid.
Zo hoeft een primaire gebruiker geen storing te accepteren, de secundaire gebruiker moet storing van primaire gebruikers accepteren maar niet van tertiaire. De tertiaire gebruiker heeft geen rechten en die zit op zogenaamde non interference basis in dat bewuste freq. gebied.

Die ringantenne en dergelijke maken gebruik van de zogenaamde 70 cm band 430 440 MHz. Voor een belangrijk stuk hebben zendamateurs hier een primaire status en in het boven stuk 436 440 een secundaire.

Dat impliceert als ik mijn zendapparatuur gebruik dat een BMW niet kan starten de buren hun auto niet open krijgen en de banden spanning uitlezing niet meer functioneert. Dat is dan heel jammer voor de gebruiker van die voertuigen maar die dient de storing te accepteren.
Zo ook het gedoe bij benzine stations, als daar ism devices gebruikt worden in de zelfde freq band dan kan het zo zijn dat je transponder niet meer werkt. Omdat de ontvanger met ringantenne wordt dichtgedrukt door de grote signalen in de band.
Dus even 10 meter verderop duwen en dan doet ie het wel weer. BMW had beter voor de 866 MHz band kunnen kiezen, minder kans op interferentie...
Laatst gewijzigd door CeesBmw op 09 nov 2008, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
PHILIP

Bericht door PHILIP »

interessant...
Werner Von C.
Contacteer:

Owkéé, deze uitleg lijkt me duidelijk.

Wat ik me dan afvraag, al die motorrijders die in 't buitenland op hun vakantie het EWS fenomeen kregen, waarom stelt BMW assistence hen dan niet effe voor om hun fiets wat verderop te duwen...

Dus buiten interferrenties lijken me er dus ook een deel ringantennes gewoon apezooi te zijn qua bouwkwaliteit of vergis ik me?
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Heb horen zeggen dat de nieuwe ringantennes uit europa komen,in het verleden gebruikte men ringantennes uit Taiwan en deze gingen regelmatig stuk.
Bij mij is het nu de derde ringantenne in 2.5 jaar en ik hoop de laatste.

GRTZ Mario.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

er staat zelfs op made in Belgium (als ik mij niet vergis)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

(s)Campi Di Pampi schreef:Owkéé, deze uitleg lijkt me duidelijk.

Wat ik me dan afvraag, al die motorrijders die in 't buitenland op hun vakantie het EWS fenomeen kregen, waarom stelt BMW assistence hen dan niet effe voor om hun fiets wat verderop te duwen...

Dus buiten interferrenties lijken me er dus ook een deel ringantennes gewoon apezooi te zijn qua bouwkwaliteit of vergis ik me?
Omdat er verschil is in falende werking door interferentie van andere (radio)signalen en een falende werking door een defecte ringantenne. In het laatste geval kun je wel duwen tot aan thuis, maar werken zal deze niet meer....
Groet,
Erwin

Werner Von C.
Contacteer:

Ok Erwin, dus de ringantenne's geven de geest en hierbij zijn 2 mogelijke oorzaken :

1/Interferrentie van buitenaf in het zendsignaal
2/Slechte bouwkwaliteit (van een toeleverancier)

Hieronder een linkje van onze Noorderburen (GS-forum NL) met een artikel (in 't Duits) omtrent de ringantenne.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=27698

Opgelet, als je het desbetreffende topic verder leest kom je op een ander probleem mbt het stuurprintje voor de benzinepomp dat ook wel eens te snel de geest geeft maar da's een ander verhaal.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

(s)Campi Di Pampi schreef:Ok Erwin, dus de ringantenne's geven de geest en hierbij zijn 2 mogelijke oorzaken :

1/Interferrentie van buitenaf in het zendsignaal
2/Slechte bouwkwaliteit (van een toeleverancier)
In 1e geval geeft de ringantenne niet de geest, maar werkt het systeem niet door interferentie.
(s)Campi Di Pampi schreef:Hieronder een linkje van onze Noorderburen (GS-forum NL) met een artikel (in 't Duits) omtrent de ringantenne.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=27698
Zie ook het linkje in mijn post hierboven (5/11 21:41)
Groet,
Erwin

Plaats reactie