handelbaarheid R1100RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
amedee
Contacteer:

handelbaarheid R1100RS

Bericht door amedee »

..fantastisch WE ardennen gehad ( super mooi weer uiteraard): meer dan 700km gebold

Toch even iets over de R1100RS:

Ben zeer aangenaam verrast over zijn handelbaarheid bij bochtjes pikken

Mijn collega reed met zijn XTZ 660, en alhoewel hij een veel betere piloot is dan ikke , kon hij absoluut niet volgen
( uiteraard niet op de rechte stukken, maar ook op de bochtige wegen bleef hij ver achter)

Dit was in het verleden anders; ik kon hem nooit volgen in de ardennen op mijn K75...en het is niet
zo dat ik nu veel beter ben geworden: ligt enkel en alleen aan de RS
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Iron Gonzo

Re: handelbaarheid R1100RS

Bericht door Iron Gonzo »

:grin: :grin: :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
fRaaS

Bericht door fRaaS »

t' manneke doet meer dan het machien !
dit w-e een toerken gedaan met mijn R1100RS, mijn maat met een R75/6; ik moest hem ook laten gaan (in de bochten).
:oops:
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
amedee
Contacteer:

Bericht door amedee »

t' manneke doet meer dan het machien !
Ja uiteraard, maar t' manneke moet wel vertrouwen hebben in - en zich één voelen met het machien:

blijkt dus dat een boxer mij beter ligt dan een 4 ( of 3 ) cylinder; had ik dat maar wat vroeger geweten !

( enfin...heb tijdje getwijfeld tussen K reeks en R reeks: nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze dus !)
Peewee

Bericht door Peewee »

@amedee : ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Ik ben zelf 4 jaar geleden overgestapt van een honda blackbird op een BMW R850RT, en ondanks dat de honda ook geen beroerd sturende machine is,gaf de BMW mij nog meer vertrouwen en zou ik nooit meer anders willen. Ik zeg vaak : de BMW heeft mij leren motorrijden !
if you want to be happy for a day :drink
If you want to be happy for a year: marry
If you want to be happy for a lifetime: ride a BMW
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik zie niet goed in wat een K75 of K100 minder zou zijn dan een R. Buiten dat je wat meer moet werken om em plat te leggen, of anders gezegd, een R laat zich wat gewilliger de bocht insturen. Maar niet kunnen volgen omdat je niet op een R zit? Dan denk ik eerder dat er geen vertrouwen was met wat er tussen je benen zat :mrgreen:
Mijn Ktjes komen smeuïger uit de bocht dan mijnen R zenne.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep , zelfde ervaring meegemaakt .
Ik was stukken sneller en soepeler rijdend met mijn K1200RS (oude reeks) dan met mijn 1150 GS Adv.
mocht ik een stap kunnen terugzetten , de RS kwam terug ipv de boxer :cry:
Frans

Bericht door Frans »

Jo De Paepe schreef:
Yep , zelfde ervaring meegemaakt .
Ik was stukken sneller en soepeler rijdend met mijn K1200RS (oude reeks) dan met mijn 1150 GS Adv.
mocht ik een stap kunnen terugzetten , de RS kwam terug ipv de boxer :cry:

Als ge er kunt met rijden moet K 1200 RS zeker niet onderdoen in het bochtenwerk, wel meer werken vereist, maar heeft wel een droom van een motor (een turbineke) :grin:
amedee
Contacteer:

Bericht door amedee »

Ik zie niet goed in wat een K75 of K100 minder zou zijn dan een R
Beste mensen..hold yer horses !

Het gaat me er niet over een waarde-oordeel te vellen over wat nu beter of slechter is!

Ik heb zelf met veel plezier met mijn K75 gereden, net zoals ik met veel plezier met al mijn andere motoren gereden
heb.

Wou gewoon meegeven dat ik me beter voel op de R en dat ik dit in eerste instantie niet verwacht had.

Sommigen zweren bij een ééncylinder : zie maar eens op het forum van monoconnection , anderen willen niets anders dan een 4 cylinder.
..er moeten er van soorten zijn: en dat maakt het net zo leuk

Greetz
Alianalan

Bericht door Alianalan »

Amedee,
Bijkomend vraagje, welke sloffen en en welke druk?
Mvg, Alianalan
R 1100 RS - 1995
amedee
Contacteer:

Bericht door amedee »

..Bridgestone Battlax BT021

Standaard waarden: 2.2 voor en 2.5 achter

Heb nog niet uitgetest hoe hogere druk( vb 2.5/2.9 zoals hier veel te lezen op forum) aanvoelt

..waarom deze vraag?
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

amedee schreef:..Bridgestone Battlax BT021

Standaard waarden: 2.2 voor en 2.5 achter

Heb nog niet uitgetest hoe hogere druk( vb 2.5/2.9 zoals hier veel te lezen op forum) aanvoelt

..waarom deze vraag?
Wss omdat het type banden en zeker ook de druk in die banden een enorm verschil kan maken in stuurgedrag van de moto...
Zeker met iets oudere motoren waar al lang niet meer de standaard banden op staan (omdat die 9 van de 10 niet meer gemaakt worden) kan je beter in de info die bij de banden steekt kijken welke druk erop moet gezet worden dan in het boekje dat bij je moto steekt.
Tegenwoordig raden ze je hogere bandenspanningen aan dan vroeger heb ik den indruk, dus zet ze eens op bv 2.5 en 2.9 en test het eens uit. Je banden kunnen het aan, dat is zeker. Voelt het niet beter aan, laat de druk terug ff zakken he... Je kan er niets mee verliezen, alleen maar winnen. :wink:

Ook het type band gaat een groot verschil maken in rijgedrag. De ene is al wat ronder of puntiger dan de andere wat resulteert in een ander rijgedrag...
GS staat voor geil speelgoed
Alianalan

Bericht door Alianalan »

Merci Amedee,
Kan vlot een paar blz vullen vol lof over m'n RS maar heb toch best wat bedenkingen over haar weggedrag op dit moment, vandaar.
Zelf hebk vooraan een pilotroad2 (16K) en achteraan een "oude" macadam (+16K), druk van beide zowat hetzelfde als bij u(vooraan 2.3).
Moet op het stuur al wat meer tegendruk zetten in de bochten dus ben me al wat aan't voorbereiden op een koppel nieuwe.
Bij het wisselen van baanvak heb ik nogal wat last van de "beekjes" in het wegdek (ge weet wel, overbeladen vrachtwagens). Zal ieder wel hebben maar bedoel op een fractie van een seconden een halve meter opschuiven. Heb wat geëxperimenteerd met hogere druk maar vond dat het dan nog heviger was.
Misschien nog een paar meningen hierover?
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

De mate waarin je band versleten is (en de manier waarop) heeft er natuurlijk ook veel mee te maken he... :wink:
GS staat voor geil speelgoed
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Met bt 21, vooraan 2.5 en achteraan 2.9, de vering op 5 ende demper op hard reed mn rs perfect in het bochtenwerk
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Plaats reactie