olielek versnellingsbak

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jo

olielek versnellingsbak

Bericht door jo »

Hallo,
Een vraagje aan de sleutelaars.
Mijn K1100 rs (1994) lekt olie onderaan het blok achteraan. De olie lekt uit een kleine opening ter hoogte van de achterkant van de versnellingsbak.
Dit heeft hij altijd wat gehad maar het wordt de laatste tijd wel wat meer.
Er ligt nu toch al een kleine olievlek onder. Vroeger alleen wat vettige drab in de onderkuip.
Volgens de bmw garage slechts een kleine dichting die stuk is. Maw niks in onderdelen maar wel wat werk.
Iemand enig idee hoeveel dit bij de heren van bmw zal moeten kosten?
De volgende keer dat ik langsloop zal ik het hun ook wel vragen maar een schatting van jullie kan mij al wat verder helpen.
Een tweede vraag is of als de bak openligt ik best niet meteen al wat onderdelen vervang?
De koppeling werkt nog prima en heeft 70.000km. Gemiddelde levensduur?
Het zou wel helemaal zonde zijn als ik volgend jaar de bak weer eens moet laten opengooien om een koppeling te laten vervangen.
Hoeveel kan ik daarvoor al best van mijn fortisrekening halen voor ze er mee weg zijn? :lol:
alvast bedankt
sprint

Re: olielek versnellingsbak

Bericht door sprint »

Is het achteraan uw boit?
Dan zal het wel dat rubbertje (nr2) zijn die versleten is :wink:
van de koppelingshendel aldaar.
Afbeelding

Normaal een werkje van 2x niets (en kosten ook zo iets) :wink:
Marnix.

Afbeelding
jo

Bericht door jo »

Ik denk dat hij toch ergens anders lekt Sprint.
Onderaan, achteraan het blok in het midden.
Ongeveer waar de cardan begint. In elk geval niet in de buurt van de koppelinghendel.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Twee mogelijkheden, uitgaande as versnellingsbak of de kopplings keerring, laatste is het meest waarschijnlijk.
jerre

Bericht door jerre »

jo schreef: Mijn K1100 rs (1994) lekt olie onderaan het blok achteraan. De olie lekt uit een kleine opening ter hoogte van de achterkant van de versnellingsbak.
Dit heeft hij altijd wat gehad maar het wordt de laatste tijd wel wat meer.
Indien je het gaatje bedoelt tussen het motorblok en de versnellingsbak, zijn er zoals gezegd 2 mogelijkheden: ofwel de grote keerring van de tussenas, verstopt achter het vliegwiel en koppeling, ofwel de kerring van de ingaande as van de versnellingsbak. Dat gaatje is er speciaal voor gemaakt om eventuele lekkage aan te geven, en zorgt er dan ook voor dat er geen (of minder) olie terecht komt op de koppelingsplaat. Welke keerring er lekt, kan je weten door eens aan de olie te voelen/ruiken.

Lekt de motor volgens jou aan de achterkant van de versnellingsbak, ter hoogte van de cardan, dan moet je toch eens kijken naar Sprint zijn tekening, dan is die rubber mof en/of keerring kapot.

Of anders lekt de vuldop of aflaatdop...meer mogelijkheden zijn er niet.

Die keerringen kosten niet zo heel veel, maar het zal wel héél wat werkuren kosten om te vervangen, de versnellingsbak moet immers verwijderd worden (in het geval van tussenas kering of ingaande V-bak keerring), en ook cardan, ABS, voetsteunen,.....
K100 RS 16v
jo

Bericht door jo »

Het is ondertussen hersteld.
De koppelingplaat diende ook vervangen. Samen met nog wat kleine prutsen zoals de schakeling van de zijsteun en nog maar eens een defecte voorempompdichting was ik er van af voor 1100€.
:shock: :shock: Geld waar fortis niet mee aan de haal kan gaan zal ik maar denken.
Hij schakelt als boter en het bekende bijgeluid bij loslaten van koppelingshendel in vrijstand is volledig verdwenen.
De ribben de het uit mijn lijf gekost heeft zullen wel bijgroeien zekers :lol:
sprint

Bericht door sprint »

Jo, ik was zo'n 6 maand geleden ook 1.000 pleuro's kwijt aan de reparatie van de bak van mijn R1100GS. 8-)
Nu schakelt hij na 10.000 km nog steeds perfect, over die 1.000 euro spreken we al niet meer :wink:
rijden en er plezier met maken nu.
Nog veel veilige km. gewenst :wink:
Marnix.

Afbeelding
PeterDeb

Bericht door PeterDeb »

Zopas mijn K1100RS laten verzorgen door Michel van MOTO REPAIR (www.motorepair.be).
Na 80.000 Km en wegens lang stilstaan een olielek tussen motorblok en koppeling.
De nodige oliekeerringen (krukas en ingaande as versnellingsbak) vervangen, alsook, terwijl het koppelingshuis nu toch open was, een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd.
Tijdens dit onderhoud werden de voorste remblokjes ook vervangen, en dit alles voor de totale som, BTW inclusief van 440 Euro.
De BMW motorgarage waar Michel vroeger meestergast was, had mij een kostenraming van onegveer 750 euro gegeven, exclusief de vervanging van de remblokken vooraan.
Nog eens bedankt Michel.

Een zeer tevreden klant.
edargpu

Bericht door edargpu »

PeterDeb schreef:Zopas mijn K1100RS laten verzorgen door Michel van MOTO REPAIR (http://www.motorepair.be).
Na 80.000 Km en wegens lang stilstaan een olielek tussen motorblok en koppeling.
De nodige oliekeerringen (krukas en ingaande as versnellingsbak) vervangen, alsook, terwijl het koppelingshuis nu toch open was, een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd.
Tijdens dit onderhoud werden de voorste remblokjes ook vervangen, en dit alles voor de totale som, BTW inclusief van 440 Euro.
De BMW motorgarage waar Michel vroeger meestergast was, had mij een kostenraming van onegveer 750 euro gegeven, exclusief de vervanging van de remblokken vooraan.
Nog eens bedankt Michel.

Een zeer tevreden klant.
Was dat die zwart/grijze met bagster op de tank?
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
PeterDeb

Bericht door PeterDeb »

Inderdaad, het was die zwart/grijze.

Groetjes

Peter
Plaats reactie