YOO
Vandaag de 1150 is voor controle binnen gestoken bij m'n dealer, en aangezien ik de mensen niet wil opjagen heb ik voorgesteld om er morgen achter te komen, en me voor vandaag tevreden te stellen met hun F800GS.
Soit, ondanks dat ik de late had, toch zo'n 200Km gedaan als test. En daar zijn imho wel enkele dingen tevoorschijn gekomen.
Ten eerste, opstappen, en ondervinden dat ge op een quasi houten plank zit. Amai wat is dat zadel hard, en raar gevormd. Je "gat" krijgt geen volledige ondersteuning, 't zadel is gewoon te smal. Voor een dagtripke is 't misschien ok, maar voor een reis van een week, of meer, met iedere dag minstens 200km zal 't uiteindelijk wel is een echt onoverkomelijk punt zijn.
Moet dus een ander zadel op, punt!
Starten. De demo van m'n dealer is uitgerust met een sportuitlaat, en maakt een serieuze ronk. Ff 't gas beroeren resulteert in een luide blaf

Damn, wel leuk voor ff, maar niet voor alle dagen mee te rijden, heb wel niet gezien of de DB-killer erin zit.
De motor hangt héél kort aan 't gas, en klimt direct in de toeren, indrukwekkend. Zou zelfs zeggen verslavend.
Dan vertrekken, in eerste, koppeling laten opkomen, en... stilvallen
Duidelijk niet 't zelfde als een dikke boxer, ietsje meer gas geven en koppeling klein beetje laten slepen, en zo vertrekken. Zal op den duur wel beter gaan, maar in 't begin toch ff anders dan wat ik gewoon ben.
Rijden dan, 't moet er maar van komen.
Bij de eerste keer remmen valt de duikende voorvork op, niets abnormaals ofzo, maar héél anders dan de telelever van een boxer. Wordt ook ff wennen. Wel pakken de remmen super aan, perfect te doseren, zelfs met twee vingers aan de remhendel. De achterrem, die valt wat tegen, ttz. hij doet zeker wat 'm moet doen, maar geeft niet veel feedback, en zordt ervoor dat de ABS meer dan een keer tussenbeide komt. Tja, wederom, kwestie van gewoon worden zeker
Sturen, dat gaat prima. 't Ding voelt zodanig licht aan dat hij minder stabiliteit tentoon stelt dan een "dikke" GS, maar dat komt z'n flitsend gedrag ten goede. Wel is 't... tja, hoe kan 't ook anders, wederom gewoon worden.
In de bocht zelf moet je wel een beetje moeite doen om de gekozen lijn te volgen, 't gaat niet allemaal vanzelf.
Z'n geringe gewicht zorgt ervoor dat je zelfs in de bocht nog kan anticiperen, maar z'n gebrek aan stabiliteit zorgt dan weer dat je héél goed moet weten wat je aan 't doen bent, anders kan je wel eens verkeerd eindigen.
't Vermogen is minder lineair dan op de F800S waar ik ooit is mee gereden heb, op de GS heb ik iets meer 't gevoel een punch in de hogere toeren te krijgen. Desondanks is hij zelfs op lage toeren geen teleurstelling, z'n minder gewicht geven 't gevoel dat hij op ongeveer dezelfde Newtonmeters per kilo uitkomt dan zo'n dikke GS in boxeruitvoering.
Wel is de gas serieus digitaal me dunkt. Zeker op lage toeren is een kleine beroering van 't gashendel voldoende om te verschieten, enkele malen, zelfs tot in derde versnelling, dat ik dacht: "Hooo, asge wille'n bok, ewa kalm ja!"
Ach, weeral iets om gewoon te worden, maar 't was toch pertinent aanwezig.
Eén tandje minder op 't voorste tandwiel zal al veel kunnen oplossen, kan trouwens op de autosnelweg handig zijn, als je ziet dat hij tegen 150Km/u al aan 6000Rpm zit. Is wel voldoende reserve, maar echt zuinig zal zo'n toerental nooit zijn.
Ach, 150Km/u is sowieso nooit zuinig, weet ik ook wel
Dan, na dit alles bestudeerd te hebben op baantjes tussen Waregen, Kluisbergen, Ronse, Brakel, en Ninove duiken we rond Ternat de veldwegskes in.
Uiteindelijk ben ik hier 't meeste nieuwsgierig naar, hoe doet de F800GS 't naast het asfalt
Vermits 't al enkele dagen niet meer geregend heet verwacht ik dat er hoogstens hier en daar nog enkele natte plekken zijn, ik ben echter ook vergeten dat 't in oktober niet meer zo rap opdroogt dan tijdens de "warme" zomermaanden
Soit, ik ben dus redelijk veel waterbakken tegengekomen, afgewisseld met gedeeltes waar de modder en water in een brei zijn veranderd. Kortom, 't was serieus glattekes in die veldbaantjes. En dat met een moto die ik totaal niet gewoon ben, met half versleten Bridgestone Battle Wings.
Groot was m'n verwondering toen ik voelde hoe makkelijk de voorkant v.d 800 z'n richting houdt, en hoe makkelijk hij te besturen valt in zo'n vettige pap. Hier had ik met m'n 1150, zelfs met m'n 1200 véél meer moeite gehad, de 800 doet 't met véél minder moeite. Het 21 inchvoorwiel laat zicht hier duidelijk gevoelen, in uiterst positieve zin.
Pas op, 't blijft intensief bezig zijn hoor, 't is nog altijd geen X450 ofzo, maar toch is 't al een grote vooruitgang tov. wederom zo'n dikke GS.
De vering is ok, maar niet zoveel beter dan bij mijn boxers, heb ook geen idee of de voorvork regelbaar is, ik persoonlijk vond ze tijdens 't off-roaden prima, maar tijdens snel genomen bochten, op niet biljartvlak asfalt wil de vork nogal bokkig springen, alsof ze de tijd niet krijgt om te reageren, en de band de bulten moet opvangen. De achterkant volgt gedwee, doet gewoon wat de berijder in gedachten heeft, da's meestal voldoende.
Rechtopstaand rijden is niet makkelijk, ten eerste omdat ik iets te groot ben voor de 800 met die verfoeide rubberen dingen op de echte voetsteunen, die je toch zo'n 2cm verschil kunnen bieden, en ten tweede omdat hij zo kort aan 't gas hangt. Meer dan eens probeer ik recht te staan, en ofwel coupeer ik de gas, ofwel springt de 800 schichtig vooruit. Beide dingen wil ik niet, maar de 800 reageert echt serieus on/off. Eens in derde is 't al veel minder, maar nog altijd niet verdwenen. Spijtig, dit is meer dan simpelweg ff gewoon worden
Dan moest ik van de regio Asse nog naar m'n werk kachelen. Hier komt 't gedeelte autosnelweg in beeld. Na eerst nog wat veldbaantjes door Asbeek en Essene natuurlijk, onderzoek doen moet niet saai zijn hé
Dus, in Essene de autosnelweg op, naar Gent.
En da's best doenbaar, maar ook niet meer dan dat. 't Kleine schermpje zorgt ervoor dat je lichaam grotendeels uit de wind zit, maar je helm zit er pal in. Denk dus niet dat zo'n F800GS met een Endurohelm de ideale keuze is, bij een plotse windstoot wordt je kop van je lijf gerukt, bij wijze van spreken dan
Ik was gelukkig slim genoeg om speciaal voor vandaag m'n ouwe Nolan nog is uit de kast te halen

Daarmee lukt 't wel, maar 't is toch nog beuken tegen de wind. Voor een dagje spelen is 't uit te houden, maar in één stuk naar 't zuiden rijden, dat gaat nekspieren eisen, of een stramme nek als gevolg hebben.
Wat ze (BMW) met de handprotectoren hebben uitgespookt is me een raadsel. Ze zien er niet uit, zijn belachelijk klein, maar eens op snelheid zetten ze wonderwel je handen, en de onderkant van je mouwen uit de wind. Een gevolg van de windtunnel me dunkt. Dus, ondanks ze anders doen vermoeden zit 't daarmee wel snor.
Daarnet naar huis gesneld, in den donkere, en 'k moet zeggen dat de verlichting prima in orde is. Zelfs met 't standaard 55w pitje is er licht waar 't moet zijn, en de "grote phare" doet haar werk ook prima, da's dus in orde.
't Verbruik zal ook wel meevallen, op gok op een kleine 5L per 100Km, da's gezien de fun die deze fiets beidt een meer dan fair getal.
Kortom, heb vandaag zowat vanalles gedaan wat ik in België met zo'n 800 kan doen, en hij bevalt me, bevalt me enorm zelfs.
Ik vind 't een superfiets, rijdt prima op de weg, en gaat verder dan zo'n dikke reisenduro naast de weg. Maar een GS is nog altijd een combinatie, zal waarschijnlijk nooit de beste in iets zijn, maar net dat is z'n sterkte, op elk vlak kan hij met de besten mee.
Mocht ik niet zo verslingert zijn aan die boxermotor en aan 't ietsje meer comfort, dan zou 'k m'n beide GS'en inruilen voor die 800, zo goed vind ik 'm. Maar ooit zal hij toch in m'n garage staan, naast een boxer, heb ik 't beste van alle GS'en in huis.
Grtz, Philip!