Is een GS adventure een goede aankoop?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Antoine

Is een GS adventure een goede aankoop?

Bericht door Antoine »

Hallo GS freaks,
Ik rij sinds een goed jaar met een BMW funduro (650) waarmee ik gedurende een goeie 5000km mijn eerste motorervaring opdeed. Omdat het motorvirus mij wel te pakken heeft vind ik het stilaan tijd om over te stappen naar een groter machien (ik ben 1m98 groot en die funduro is eigenlijk ook te klein voor mij). Ik droom van een BMW 1150 GS adventure maar heb er tot nu toe nog niet mee gereden (mijn grootte heb ik alvast mee). Een 1200 (tweedehands) vind ik momenteel nog te duur en ook wel minder mooi. Toch heb ik nog een aantal vraagjes:
- is een adventure veel groter dan een gewone GS?
- kunnen er op een gewone GS ook alu koffers geïnstalleerd worden (want deze vind ik eigenlijk heel knap)?
- ik lees soms in advertenties dat een gewone GS een windscherm heeft van een adventure. In wat verschillen deze schermen dan van mekaar?
- Waar moet ik toch wel (extra) rekening mee houden bij de aankoop van / het rijden op zo'n machien?

Alvast bedankt voor de info.
Vele groeten :lol:
Antoine.
tweecilinderke

Re: Is een GS adventure een goede aankoop?

Bericht door tweecilinderke »

is een adventure veel groter dan een gewone GS?
Staat vooral hoger op zijn poten en heeft een tank van 30l vermoed ik daardoor is hij vooral met een volle tank ook zwaarder (logisch he).
Ik vind hem zelf ook mooier zunne dan ne gewone :wink:
kunnen er op een gewone GS ook alu koffers geïnstalleerd worden
Dat kan inderdaad !
ik lees soms in advertenties dat een gewone GS een windscherm heeft van een adventure. In wat verschillen deze schermen dan van mekaar?
Ik heb zelf op mijne gs (gewone) een scherm van een ADV getest en met mijn lengte (1.76) was er te veel turbilentie!
Waar moet ik toch wel (extra) rekening mee houden bij de aankoop van / het rijden op zo'n machien?
Vanaf 2003 vermoed ik is de twin spark uitgekomen en die heeft een minder bokkerig boxereffect .
Maar ikzelf rijd met een 2000 bj en met een goede afstelling heb je er toch niet zoveel last van .
Mocht je een ADV zoeken ik weet er eentje staan bij een collega op de avondschool te ninove,indien interesse vraag ik zijn gegevens!
Motor is van 2004 met alu koffers en slechts 18000 km.

veel suc6 met je zoektocht!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
mecapuet

Bericht door mecapuet »

198 m is idiaal zou ik zeggen, ik ben een 20 cm minder hard naar boven op geschoten, spijtig. De meeste vragen heeft tweecilinderke al beantwoord.
Een goede afstelling en syncro geeft de boxer zeker het minder bokkige. Ik heb al met heel wat gereden en de gsa 1150 geeft mij op het moment de meeste vreugde. Dus als je een goede vindt, niet wachten. Nu is de vraag nog, met abs of niet?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Sleetie

Bericht door Sleetie »

mecapuet schreef:Nu is de vraag nog, met abs of niet?
ZONDER!!!
Voelt een pak lichter aan en ik heb er al gehoord die daarmee serieus de mist zijn ingegaan.
Soit het blijft pesoonlijk (veilig)
Maar ikke zeg ZONDER!!

Neem in ieder geval een 1150
"Als" daar iets mee scheelt kan er nog aan gewerkt worden.

Persoonlijke ervaring = 1150 is veel beter Off-road omdat alles veel robuuster gemaakt is (maar sommige noemen dat dan lomper)

Kopen of niet? 1 gouden regel= testrijden (ja zelfs met andere merken) Als ie niet direct goed onder uw gat past is het de verkeerde maat!!! (of model)
Met wat je tuft speelt geen rol, als je er maar plezier op hebt!!!!!!!!

uiterlijke dingen om op te letten:
zoals op alle motoren. ........ valschade / zwetende motor / speling op achterwiel / eerse indruk.

Veel succes
en als je eens deftig off-road wil ------- mail me

greetz en tot in den droai

Sleetie
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::GS-Spoor:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
OFrank

Bericht door OFrank »

Met abs of zonder?
Ik weet niet hoe het is met de 1150, maar bij de 1200 heb je met abs een verdeling van de remkracht ook ten dele naar het achterwiel wanneer je de rem aan het stuur gebruikt. Bij hevig remmen duik je in ieder geval minder in het voorwiel, wat ik toch een voordeel vind.
Mijn vorige moto had geen abs. Sorry, geef mij maar het abs systeem. :roll:
stefke

Bericht door stefke »

Sleetie schreef:
mecapuet schreef:Nu is de vraag nog, met abs of niet?
ZONDER!!!
Voelt een pak lichter aan en ik heb er al gehoord die daarmee serieus de mist zijn ingegaan.
Soit het blijft pesoonlijk (veilig)
Maar ikke zeg ZONDER!!
MET!!!! Zeker en vast met ABS. Het is toch uitschakelbaar, dus wie het veld in wil of zeer sportief te keer wil gaan kan het uitschakelen. Een pak lichter aanvoelen lijkt mij verwaarloosbaar gezien een ABS-systeem zeker geen 10 kg zal wegen.

In een paniek-verschietreactie maakt zelfs de meest ervaren rijder mogelijk een remfout die niet meer te herstellen is. ABS kan dan een "reserveparachute" zijn om veel ellende te voorkomen.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

K'wist dat ik iets in gang ging zetten....met of zonder ABS. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
one-one

Bericht door one-one »

abs of niet?
ik zou zeggen MET en voor de simpele reden dat bijna alle auto's met ABS uitgerust zijn en in noodgevallen er voor gezorgd wordt dat je voorwiel niet blokkeert en dit niet onderuit gaat.
Misschien zijn er wel mensen die danig goede motorrijders zijn dat ze geen ABS nodig hebben tot het tegengestelde bewezen is natuurlijk....
gsa heeft stalen remleidingen en je hebt met ABS ook het electronisch systeem die je remkracht verdeeld 60-40

ik heb een gsa met normale tank en ik heb terug het scherm van de 1150 GS geplaatst

zwaar? niet dat het een last is en de vering is ook strakker ttz ze is beter als je off road gaat maar ook als je vb vluchtheuvels neemt etc...

nu welke GS is je koopt is niet belangrijk tenzij je bepaalde zaken wilt doen die specifiek voor een gsa bestemd zijn....

kijk ook even naar de valbeugels want deze zijn nu eenmaal niet te versmaden en als je een doorrijder bent zijn verwarmde handvaten geen luxe...

ga ook even na welke banden er op zitten en of je die onmiddellijk gaat wisselen...
ride with pride
one-one
gsa 1150
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Wacht maar op de reactie van J-P

HA HA! :twisted:
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Ik heb het hier nog al gelezen en het was mijn eigen mening ook toen ik naar een GS zocht: ik moest er alleen maar enen MET ABS hebben. Ik wou alleen maar toegeven als de moto echt veeeel goedkoper was... :-? En dan nog... Ik ben echt wel overtuigd van het voordeel van ABS... Dat heeft er bij mij tot nu toe minstens 1 keer voor gezorgd dat ik toch maar niet tegen de grond gegaan ben... En dan heeft het zichzelf al meer dan terugbetaald in mijn ogen... :-)
Dus in mijn ogen: als je hem later nog wil verkopen, dan zal dat sneller en aan een betere prijs zijn met dan zonder ABS... Uiteraard ff afwegen wat de bijkomende prijs is voor ABS. Als dat niet opweegt tegen de prijs die je er extra bijkrijgt dan mag je deze post helemaal negeren. :lol:
Er zijn voor- en nadelen aan ABS... De voordelen wegen voor mij door en zeker omdat je het ook kan afzetten zie ik niet in waarom het een nadeel zou kunnen zijn bij het all road rijden... Als je het zou laten voor die 10kg minder, koop dan een KTM 990 Adventure. :roll:
GS staat voor geil speelgoed
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

waarom zou een GSA geen goede aankoop zijn?
als uw hartje is gevallen voor een GSA koop het dan als je kan.

koop je iets anders en niet uw volle goesting ga je er toch spijt van hebben en altijd een onwennig gevoel aan overhouden.

mijn hartje bonste indertijd voor de R1200ST.
als de tijd rijp was heb ik er mij 1 aangeschaft, had ik iets anders moeten kopen ging dat vroeg of laat toch terug weg.

kwa rijden en problemen.
99% is heel tevreden van het verkochte aantal.
1% klaagt steen en been, soms terecht (zoals J-P bv ) soms onterecht omdat ze graag klagen en zagen.

we moeten nu eenmaal leren omgaan met alle karaters van het mensenras.
:wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Volledig akkoord met iron gonzo.

Ivm abs ... tot juli 2005, absoluut tegen ! "ABS is niet nodig als je kan rijden", dacht ik toen. :oops:

Nadien met mijn yam fjr1300a, absoluut voor abs, liefst wel eentje die je kan afzetten (bmw).
De meerprijs ondertussen al dik terug verdient.

Vanaf nu normaal elke nieuwe moto met abs.

Ivm de GSA, ik heb zelf dit jaar 2 weken en 3.400 km rond gereden met een f650gs in Peru en daarna bij thuiskomst mijn nieuwe r1200gsa gaan halen en
na 3 maanden en 7.750 km ben ik er nog altijd heel tevreden over.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Vinny

Bericht door Vinny »

Ik heb mijn adventure vanaf mei ( had bij aankoop 6000km) en nu 14000km verder nog steeds SUPER tevreden. Er staan nu 20000km op de teller en tot nog toe geen problemen gehad. Alleen het zadel wil ik nog vervangen. Mijn mening is dat je met elk merk en type wil mensen gaat vinden die niet tevreden zijn. Zolang alles goed gaat zal je niemand horen klagen hé :wink:
Ik kom zelf ook van een Yamaha FJR1300A en dat is een zeer betrouwbare motor maar is niet te vergelijken qua rijplezier met een GSA. Ik hoop dat mijne GSA nog lang en probleemloos zal meegaan want ik doe teveel km om alle 2 jaar een nieuwe motor te kopen. Ik wil nog wat meer kunnen reizen met dat geld! 8-)
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
J
Contacteer:

Bericht door J »

wij hebben hier drie gs's en verkopen er eentje. Een 1150GS
Afbeelding

geïnteresseerd?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zeg Jo, als ge 'm in stukken (en dan bedoel ik de koffers apart, en andere accesoires) verkoopt, dan heb ik wel interesse voor de topkoffer en steun, en mijne maat zou zeker de kofferset willen overpakken. Mogelijks ook de valbeugel, en nog wat prullen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

J schreef:wij hebben hier drie gs's en verkopen er eentje. Een 1150GS
Afbeelding

geïnteresseerd?

J
wisselen met mijn RS :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
J
Contacteer:

Bericht door J »

Koppel!! schreef:YOO

Zeg Jo, als ge 'm in stukken (en dan bedoel ik de koffers apart, en andere accesoires) verkoopt, dan heb ik wel interesse voor de topkoffer en steun, en mijne maat zou zeker de kofferset willen overpakken. Mogelijks ook de valbeugel, en nog wat prullen.

Grtz, Philip!
ah nee he Phillippe of Filippe, of op een andere manier,
dat gaat niet he, dit maakt juist dat het een unieke moto is.
Paul en Ingrid hebben er destijds veel beziens mee gehad.

en ik of zij hebben geen tijd om alles in stukken te verkopen,
alles ineens en dat is gemakkelijk.

Koopt hem en verkoopt gij hem in stukken :lol: :lol: :lol:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ja jong, waarom niet, dan staan er hier sebiet 3 op m'n oprit, die van ons doe mij dood :mrgreen:

Nee, da zal nie lukken, trouwens, ik kon het maar proberen hé, wie niet waagt...

Grtz, Philip!

P.S: 't Is Philip, dus op z'n engels geschreven ;)
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
one-one

Bericht door one-one »

[quote="Antoine"]Hallo GS freaks,
Ik droom van een BMW 1150 GS adventure maar heb er tot nu toe nog niet mee gereden (mijn grootte heb ik alvast mee). Een 1200 (tweedehands) vind ik momenteel nog te duur en ook wel minder mooi. Toch heb ik nog een aantal vraagjes:
- is een adventure veel groter dan een gewone GS?
exact 4 cm hoger
- kunnen er op een gewone GS ook alu koffers geïnstalleerd worden (want deze vind ik eigenlijk heel knap)?
Ja
- ik lees soms in advertenties dat een gewone GS een windscherm heeft van een adventure. In wat verschillen deze schermen dan van mekaar?
ik vind persoonlijk dat je met het scherm van gsa meer turbulentie hebt en ik heb dit vervangen door dat van de gs 1150 en het nadeel is dat je het niet van stand kan veranderen
- Waar moet ik toch wel (extra) rekening mee houden bij de aankoop van / het rijden op zo'n machien?
niets speciaals zou ik zeggen dit is een perfecte motor en je zal er veel plezier aan hebben
Afbeelding
Afbeelding
[url=http://imageshack.us
ride with pride
one-one
gsa 1150
Plaats reactie