Maar wat minstens even leuk was, er was een heel gamma BMW's ter beschikking voor testritten op de weg (GS800, GSA1200, GS1200, HP2, GS650).
Voor wie het interesseert, hierbij mijn persoonlijke ervaringen:
-GS800: erg aangenaam verrast ! Bij de lancering vroeg ik mij af wie dat nu zou willen, maar ik moet mijn mening herzien. Nerveus, snel, licht en een prachtig uitlaatgeluid, zet absoluut aan tot gassen. Bij gebrek aan telelever gedraagt hij zich als een duikboot bij het remmen, dat was ik toch al lang niet meer gewoon... Maar hij heeft een ketting, en ik ben niet zo voor kettingen.
-GSA1200: imposant, om schrik van te krijgen. Net geen laddertje nodig om erop te raken. Stuurt als een traktor, zeker als je net van de 800 komt. Iets voor kapiteins van olietankers, die zijn dat stuurgedrag waarschijnlijk gewoon
-GS1200: perfect compromis tussen de twee voorgaande. Maar érg plastiekerig. Moesten voor model 2008 die lichtgrijze zijkappen aan de tank er nu écht op? Tot mijn verbijstering nog verkrijgbaar zonder ABS, te merken bij het achteloos simuleren van een noodstop...
- GS650: niet echt populair... ziet er ook niet uit in vergelijking met zijn broer op steroïden de GS800. Een onderschat model, volgens de BMW'ers. Kan ik inkomen, wie wil er nu met een 800cc rondrijden waar 650 op staat ?!
- HP2: totaal tegenovergestelde van de GS650. Trekt aan als een magneet er werd bijna om gevochten. Heb hem dan ook niet te pakken gekregen, de enige smet op deze dag. Ziet er prachtig uit en klinkt ook zo!
Prijskaartjes hingen er nergens aan ...
Eindconclusie: ik blijf nog even bij mijn GS1150. Groot en plomp, weinig plastiek, met ABS én afbetaald ! Maar moest ik nu moeten kiezen dan zou ik toch even wakker liggen
PS: die G450X was ook een openbaring, maar mijn tuin is er te klein voor.