poetsen velgen
Moderator: GVN
-
joskedeleeuw
poetsen velgen
Ik krijg mijn velgen niet meer proper, te lang gewacht?
Welk product zou mij kunnen helpen?
Welk product zou mij kunnen helpen?
suzuki v-strom 650 vervangen door RT1200
Re: poetsen velgen
Wat ik bij elke kuisbeurt gebruik op mijn alu velgen : Valma Wheel Clean. Anders Sonax Extreme Velgenreiniger.
Dat heeft tot nu toe altijd gewerkt. Hangt ook een beetje van de aard van vervuiling af. Voor teervlekken moet je een specifiek reinigingsprodukt gebruiken, enz.
Naschrift : het gaat dan wel om de nieuwe alu velgen zoals op mijne R12GS, dat zijn quasi autovelgen.
Ik rij rond met blinkende velgen
.
Dat heeft tot nu toe altijd gewerkt. Hangt ook een beetje van de aard van vervuiling af. Voor teervlekken moet je een specifiek reinigingsprodukt gebruiken, enz.
Naschrift : het gaat dan wel om de nieuwe alu velgen zoals op mijne R12GS, dat zijn quasi autovelgen.
Ik rij rond met blinkende velgen
Laatst gewijzigd door Toedel op 22 okt 2008, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
-
John
- Contacteer:
Een kalkreiniger uit de poetsmiddelen kast van moeder de vrouw! Viakalk oid.
MAAR!! Laat dat spul niet inwerken voor 10 minuten! direct met een borsteltje beginnen poetsen en afspoelen.
Waarom? Naargelang welk product je in huis hebt is het één al wat agresiever dan het ander.
Heb ooit eens een Honda Shadow van een buur overgekocht die wat lang in een vochtige garage had gestaan en al het chroom, ook de spaken hadden een geelbruine aanslag. (lichte roestvorming)
Was er aan begonnen met de gebruikelijke poetsmiddellen maar een half uur verder en blijnen op de vingers was ik niet verder dan een paar spaken.
Grijze cellen wakker geroepen(Ja,hij heeft ze nog ergens
) en de gehele motor ingespoten met Viakalk. Alles met een borstel los gewreven en geloof het of niet , dat ding kwam als nieuw terug te voorschijn
En het koste me enkel een uurtje werk.
Tip; vind je al dat gekloot met een borsteltje te veel gepruts neem dan een borstel die met het steeltje in de kop van je boormachine past. Liefst één zonder metaal rond de borstelharen. En al de moeilijke plaatskes gaan als vanzelf
MAAR!! Laat dat spul niet inwerken voor 10 minuten! direct met een borsteltje beginnen poetsen en afspoelen.
Waarom? Naargelang welk product je in huis hebt is het één al wat agresiever dan het ander.
Heb ooit eens een Honda Shadow van een buur overgekocht die wat lang in een vochtige garage had gestaan en al het chroom, ook de spaken hadden een geelbruine aanslag. (lichte roestvorming)
Was er aan begonnen met de gebruikelijke poetsmiddellen maar een half uur verder en blijnen op de vingers was ik niet verder dan een paar spaken.
Grijze cellen wakker geroepen(Ja,hij heeft ze nog ergens
Tip; vind je al dat gekloot met een borsteltje te veel gepruts neem dan een borstel die met het steeltje in de kop van je boormachine past. Liefst één zonder metaal rond de borstelharen. En al de moeilijke plaatskes gaan als vanzelf
-
John
- Contacteer:
En als je dat verhaal van hierboven niet ziet zitten...WD40.
Met dit produkt kan je alles zonder ook maar eenige beschadiging proper krijgen. Ook rubber of plastic onderdelen.
Kost enkel een beetje meer dan dat buske kalkreiniger voor de badkamer
Met dit produkt kan je alles zonder ook maar eenige beschadiging proper krijgen. Ook rubber of plastic onderdelen.
Kost enkel een beetje meer dan dat buske kalkreiniger voor de badkamer
Toch wel er mee rekening houden dat er een verschil is qua poetsen tussen verchroomde, niet gelakte en gelakte velgen. Het lijkt me sterk dat je gelakte velgen niet met een gewone autoshampoo of desnoods een niet agressieve velgenreiniger(die je liefst voordien uittest op een niet zichtbare plek) proper krijgt . Voor niet gelakte velgen waarop hardnekkig remblokkenstof zit, heb je inderdaad sterkere middelen nodig (die je oordeelkundig moet gebruiken wil je schade vermijden).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
Jo De Paepe
Hoi,
heb op de velgen van mijn K1200RS (dus gelakte velgen ) ooit CILIT BANG gebruikt , maximum 3 minuten laten inwerken en dan met een afwasborstel,van die ronde , goed geschrobd en uiteraard met zeer vel koud water naspoelen; Resultaat was showroomstaat.
¨Probeer eerst eens op een klein stukje als je het niet vertrouwd , je zal verbaasd zijn van het resultaat.
voor normaal onderhoud gebruik ik Vigor ,kost niet veel en heeft en goed resultaat
heb op de velgen van mijn K1200RS (dus gelakte velgen ) ooit CILIT BANG gebruikt , maximum 3 minuten laten inwerken en dan met een afwasborstel,van die ronde , goed geschrobd en uiteraard met zeer vel koud water naspoelen; Resultaat was showroomstaat.
¨Probeer eerst eens op een klein stukje als je het niet vertrouwd , je zal verbaasd zijn van het resultaat.
voor normaal onderhoud gebruik ik Vigor ,kost niet veel en heeft en goed resultaat
witte petroleum
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
-
Iron Gonzo
Castrol - Greentec Bike Cleaner

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
ik heb vandaag mijn GSPD onder handen genomen door middel van uw tips. ik moet zeggen; echt verbazingwekkendJohn schreef:Een kalkreiniger uit de poetsmiddelen kast van moeder de vrouw! Viakalk oid.
Grijze cellen wakker geroepen(Ja,hij heeft ze nog ergens) en de gehele motor ingespoten met Viakalk. Alles met een borstel los gewreven en geloof het of niet , dat ding kwam als nieuw terug te voorschijn
En het koste me enkel een uurtje werk.
-
Jo De Paepe
Yep Mort,
de simpelste huis tuin en keuken spullen zijn soms nog effectiever dan al dat high tech cleaning gedoe.
Bij een 2klepper kan je het blok volledig inspuiten met WD40 er vormt zich dan een licht vettig laagje.
bij een volgende poetsbeurt inspuiten met VIGOR en efkens laten inwerken en met de borstel erover en je blok is als nieuw
op de oude ongelakte blokken kan je CILIT Bang gebruiken , even laten trekken en borstelen , resultaat de oxidatie van het alu verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Niet gebruiken op de gepolierde ALU velgen , die slaan mat uit.
die GSvelgen poets ik met chroompolisch van ca va seul of belgom en veel elleboogvet , de spaken ga ik lichtjes met staalwol 00 over en het stof blaas ik met de compressor weg.De naaf doe ik met CILIT

de simpelste huis tuin en keuken spullen zijn soms nog effectiever dan al dat high tech cleaning gedoe.
Bij een 2klepper kan je het blok volledig inspuiten met WD40 er vormt zich dan een licht vettig laagje.
bij een volgende poetsbeurt inspuiten met VIGOR en efkens laten inwerken en met de borstel erover en je blok is als nieuw
op de oude ongelakte blokken kan je CILIT Bang gebruiken , even laten trekken en borstelen , resultaat de oxidatie van het alu verdwijnt als sneeuw voor de zon.
die GSvelgen poets ik met chroompolisch van ca va seul of belgom en veel elleboogvet , de spaken ga ik lichtjes met staalwol 00 over en het stof blaas ik met de compressor weg.De naaf doe ik met CILIT

hey,Jo De Paepe schreef:Yep Mort,
als ik zo uw motoren zie heb ik nog wel wat werk
op mijn cardanhuis en pont heb ik cilit bang gebruikt, werkt inderdaad fantastisch. mijn velgen heb ik met commandant 7 gedaan om te beginnen omdat ze erg aangeladen waren, daarna met fijne alu cleaner. ze beginnen al aardig te glimmen nu na veel wrijven en nog eens wrijven. ik begin stilaan fier te worden op mijn motor
-
John
- Contacteer:
Voila sé Jo, we hebben er weer eene (maar waarschijnlijk wel meerder) gelukkig ( of slimmer) gemaakt 
Hallo. Zelf maak ik gebruik van reinigingsproducten die ik bestel via http://www.secd.eu. Hier koop je als particulier producten die in de professionele sector gebruikt worden. In een bedrijf is tijd/resultaat uiteraard geld. Dus moeten de producten daar op afgestemd zijn.
Als ik de velgenreiniger gebruik maak ik eerst volgens de gebruiksaanwijzing een velg vochtig met water. Spuit hem in met velgenreiniger en laat het ongeveer 2 a 3 minuten inwerken. Daarna afspuiten met een hogedrukreiniger. De hogedrukreiniger is wel noodzakelijk voor het beste resultaat.
In een paar minuten zijn mijn velgen weer als nieuw!!! Super spul.
Ook het spul om het kunststof een opkikker te geven is fantastisch. Werkt veel langer dan de middeltjes die ik tot nu toe heb gevonden in de auto/motorzaken.
Laat maar eens weten wat jouw ervaringen zijn als je dit gebruikt hebt.
Suc6
Als ik de velgenreiniger gebruik maak ik eerst volgens de gebruiksaanwijzing een velg vochtig met water. Spuit hem in met velgenreiniger en laat het ongeveer 2 a 3 minuten inwerken. Daarna afspuiten met een hogedrukreiniger. De hogedrukreiniger is wel noodzakelijk voor het beste resultaat.
In een paar minuten zijn mijn velgen weer als nieuw!!! Super spul.
Ook het spul om het kunststof een opkikker te geven is fantastisch. Werkt veel langer dan de middeltjes die ik tot nu toe heb gevonden in de auto/motorzaken.
Laat maar eens weten wat jouw ervaringen zijn als je dit gebruikt hebt.
Suc6
Laatst gewijzigd door Helios op 18 okt 2008, 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
-
Jo De Paepe
Yep Rob,
link werkt niet .
Een hogedrukreiniger is het laatste redmiddel voor een motorfiets.
bij de velgen ga je de moeilijke plaatsen , aan de naaf, extra lang bespuiten met als gevolg dat je de rollagers naar de filistijnen helpt
link werkt niet .
Een hogedrukreiniger is het laatste redmiddel voor een motorfiets.
bij de velgen ga je de moeilijke plaatsen , aan de naaf, extra lang bespuiten met als gevolg dat je de rollagers naar de filistijnen helpt
Ik ben het met je eens dat een hogedrukreiniger als laatste gebruikt moet worden. Ik heb het zelf wel eens getest op de witte lak van een auto. De spuitmond dicht op de lak en spuiten maar. Als je naderhand een spons over de lak haalt zie je dat je met de spons nog veel vuil weg haald. Conclusie de hogedrukspuit verwijderd onvoldoende vuil.
Het aardige met die schoonmaakmiddel is dat je niet extra lang hoetd te spuiten. Het vuil vliegt er af als je er de spuit op zet. Vanzelfsprekend moet je de nodige voorzichtigheid in acht nemen rondom de lagers. Maar zolang je niet in de buurt van de lagers komt is er geen gevaar. Zelf houdt ik daar de spuitmond een behoorlijk stuk vanaf. Het vuil wat je daar niet goed weg krijgt kun je met een borstel nog makkelijk weghalen.
Overigens ook de waxspray is fijn spul. Slaat niet wit uit op kunststof delen. Eenmaal je motor goed gepoetst, onderhoud je de glans met de waxspray. In een oogwenk staat je motor weer te glanzen na een wasbeurt. Insprayen, verdelen en uitwrijven. Paar minuten werk omdat je gewoon over het (zwarte)kunststof heen kunt sprayen.
Het aardige met die schoonmaakmiddel is dat je niet extra lang hoetd te spuiten. Het vuil vliegt er af als je er de spuit op zet. Vanzelfsprekend moet je de nodige voorzichtigheid in acht nemen rondom de lagers. Maar zolang je niet in de buurt van de lagers komt is er geen gevaar. Zelf houdt ik daar de spuitmond een behoorlijk stuk vanaf. Het vuil wat je daar niet goed weg krijgt kun je met een borstel nog makkelijk weghalen.
Overigens ook de waxspray is fijn spul. Slaat niet wit uit op kunststof delen. Eenmaal je motor goed gepoetst, onderhoud je de glans met de waxspray. In een oogwenk staat je motor weer te glanzen na een wasbeurt. Insprayen, verdelen en uitwrijven. Paar minuten werk omdat je gewoon over het (zwarte)kunststof heen kunt sprayen.
Laatst gewijzigd door Helios op 18 okt 2008, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid van de BMW Club Nederland
slimmer én gelukkigerJohn schreef:Voila sé Jo, we hebben er weer eene (maar waarschijnlijk wel meerder) gelukkig ( of slimmer) gemaakt
inwrijven met petroleum en daarna afspoelen