Off-road tips gezocht

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luc boxer

Off-road tips gezocht

Bericht door luc boxer »

Nu we het zo een beetje graag beginnen te doen zoek ik zoveel als mogelijk goede off-road tips.
http://www.youtube.com/watch?v=aXseQhzsHrI&NR=1[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=F-HKzvTqM2Q[/video]
Maar er zullen er hier nog wel zijn die er goede tips kunnen bij plaatsen zeker :?:
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
mecapuet

Re: Off-road tips gezocht

Bericht door mecapuet »

Naast de plassen rijden....wil je niet vallen :lol: :lol:
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
freebeemer

Bericht door freebeemer »

Ik heb nog-thans tijdens een cursus geleerd dat je juist in het midden van de plassen dient te rijden.
Dit om wegglijden te voorkomen.

Maar ja....systemen veranderen zeker?
BMW R1250GS - 2021
Honda Super Cub - 2019

Oprichter van ontstressgroep "de Vikings"vzw
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

freebeemer schreef:Ik heb nog-thans tijdens een cursus geleerd dat je juist in het midden van de plassen dient te rijden.
Dit om wegglijden te voorkomen.

Maar ja....systemen veranderen zeker?
Nee zenne, die veranderen niet :wink: . De reflex van vele beginnende offroaders is idd om zoveel mogelijk rond de plas te willen rijden. Daar kom je dan bijna als vanzelfsprekend op de -gladde- schuine kanten terrecht die naar de plas aflopen. Et hopla, ge ligt op uw flank :mrgreen: .

Bovendien weet je van de ondergrond in zo'n plas voor 95% zeker dat die overrijdbaar is, want er blijft water op staan. Indien de plas even breed is als de weg zelf, kan je ook best voor het verlengde van het spoor kiezen waar normaal de banden van wagens (of tractors) passeren. Daar is de ondergrond het hardst aangereden.
Nil volentibus arduum
ErikD

Bericht door ErikD »

Nog een tip voor offroad is de bandenspanning verlagen. Echte enduro banden met binnenbans hebben niet meer nodig dan 1 Bar. Bij de GS zou ik niet te laag gaan, anders riskeer je dat de band van de velg komt, en dan is ie plat (tubeless ...).

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sleetie

Bericht door Sleetie »

Tip 1:
DOOR plassen rijden zeker niet ernaast
Als je een plas ziet aankomen, voor de plas vertragen en door de plas licht gas met een constante geven

Tip 2:
Remmen doe je enkel met de achterrem, de voorrem kan je gebruiken als je zeker bent dat je stabiel staat. Als je voorrem gebruikt zorg dan zeker dat je met je gewicht naar achter gaat gaan hangen. Maar normaal remmen doe je met slippend achterwiel en door vooruit of achteruit te hangen aan je stuur ga je de druk op het achterwiel gaan vergroten en ga je sneller of trager remmen.

tip 3:
Bochten, als je een bocht neemt op onverhard dan ga je met je knie de motor tegen de grond gaan drukken en je lichaam blijft recht.
Het helpt ook al als je alleen met ve voeten gaat gaan duwen op de pedalen. DUW DE MOTOR OMVER MAAR BLIJF MOOI RECHT STAAN

Tip 4:
De GS is een zwere motor. "LOMP" om eerlijk te zijn . Doe alles dus iets trager of echte crossmotoren.
Maar doe het niet "te" traag, Een goed gemiddelde is in 2 de versnelling aan een laag toerental. Laat de motor het werk doen.
Pas wel op in 2de versnelling: zorg dat je niet stil valt. Stilvallen is hetzelfde als remmen met voorrem en dat is gewicht naar voor = omvallen.

tip 5:
Bandenspanning verlagen bv bij TKC's is op de modder beter uit de band te krijgen. Wanneer je rijdt als het droog is heeft dit maar weinig zin.

tip 6:
koop crossbotten of iets dat daar op gelijkt. Ten eerste het is een betere bescherming als de motor op je been valt en ten tweede, het is minder vermoeiend.

tip 7:
Op je botten staat meestal een hak. Duw de hak tegen de voetsteun zodat je onmiddelijk zonder voeten te verplaatsen de rem en versnelling kan gebruiken.
Als je op je tippen gaat staan ga je na een uur rijden geen kuiten meer hebben.

tip 8:
sta recht
ALTIJD met een GS. enduromachines zijn iets anders

tip 9:
Plaats je zadel op de laagste stand, soms zijn je benen zo al te kort.

tip 10:
OEFENEN en durven vallen. Ga op slijkwegen proberen dan heb je geen schade. grint is om brokken vragen.

de rest vertel ik wel als je dit onder de knie hebt en als je eens afkomt.

Sleetie
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

Nooit de voorrem gebruiken? Op een harde droge aardeweg kan je anders best hard remmen met de voorrem hoor.
Leap and the net will appear
Sleetie

Bericht door Sleetie »

harde droge aardeweg is voor mij geen off-roud rijden
Laat het ons zo zeggen "losse ondergrond waar kans bestaat dat uw voorwiel grip verliest waardoor ge op uw bakkes kunt gaan ".
greetz Sleetie
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

Sleetie schreef:harde droge aardeweg is voor mij geen off-roud rijden
Laat het ons zo zeggen "losse ondergrond waar kans bestaat dat uw voorwiel grip verliest waardoor ge op uw bakkes kunt gaan ".
greetz Sleetie
haja, nu versta ik u.

Desalnietemin kan het geen kwaad te weten dat uwe voorrem ook best wel nuttig kan zijn, hetzij dus wel in andere omstandigheden dan diegene die gij bedoelt. :mrgreen: En wie komt er op zijn modderige strooptochten nooit eens een stukje harde droge veldweg tegen? Niemand toch? :wink:

verschillende wegen vragen om verschillende technieken. Het kan zeker geen kwaad die hier in deze post te vermelden. :grin:
Leap and the net will appear
WIMGSA1200

Bericht door WIMGSA1200 »

Hallo Luc heb een tip voor je vrouw voor ondeer de kerstboom! of misschien als je het met een lief kinder-stemmeke vraagt en ge laat uw motorbotten voor de haard slingeren iets voor aan de sint te vragen!!!

Kijk hier maar eens dan weet je wa ik bedoel!
http://www.dualsportriding.com/

groeten en tot gauw in de modder!
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Bij Aktief (M&T) geven ze initiatie-cursus endurorijden , heb me ingeschreven voor 24 januari :-P !
I like my bike!!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik lees hier van alle goede tips, die ik zelf ook al ondervonden heb (alhoewel beperkte off road ervaring), maar ik lees niets over fysieke conditie....zonder conditie het terrein induiken is vermoeiend, heel vermoeiend...Als je moe wordt maak je fouten, val je, wordt je nog meer moe....
Wie een dagje serieus offroad wil rijden zal toch eerst voor een goeie basisconditie moeten zorgen, zeker met een zware boxer....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Héél juist.

@ Den Dirk:
dat heb ik de voorbije maand ook gedaan.
hier vind je een paar fotookes.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

GStephen schreef:Héél juist.

@ Den Dirk:
dat heb ik de voorbije maand ook gedaan.
hier vind je een paar fotookes.
Ziet er ideaal uit voor 'n beginner!
Ben wel van plan een beetje aan m'n konditie te werken! Ik heb dit jaar Abraham gezien :wink:
I like my bike!!
WIMGSA1200

Bericht door WIMGSA1200 »

Heb vandaag de dvd van dualsportriding.com aangekregen, mooie dvd goede tips!! :grin:
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Plaats reactie