Wat waren jouw uitschuivers?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door ErikD »

Via dit draadje wil ik te weten komen wat jou uitschuivers of (bijna) chrashes waren, en vooral: wat was de moraal van het verhaal. Foto's zijn natruurlijk ook welkom.
Op deze manier hebben we een paar straffe verhalen, en leren we vooral van ervaringen van anderen.

Om de daad bij het woord te voeren zijn hier m'n uitschuivers uit m'n 3 jarige motor carriere:

1. De baan van mechelen naar hofstade en tervuren aan de coloma (mechelen). Ik kom van het kruispunt met de steenweg brussel-mechelen-antwerpen, en accelereer. eens onder de brug door heeft deze baan een lange bocht naar rechts, met links en rechts van de weg geparkeerde auto's. Plots vertrekt een rechts geparkeerde auto en maakt aanstalten om de baan over te steken om zo rechtsomkeer te maken. Ik kom er ondertussen tegen 70kmh aan, zie de auto aan z'n maneuver beginnen en begin te remmen lijk zot. Het flitst direct door m'n gedachten dat ik het niet haal. Gelukkig ziet de auto me aankomen en stopt waardoor ik er net links kon langs scheren. Moraal van het verhaal: Altijd opletten voor geparkeerde wagens + op die plaats verwacht je niet dat een auto al de snelheid heeft die ik toen had.

2. Schotland - Isle of Skye. Ik heb een mobilhome voor me op een slingerende baan. Plots heb ik zicht over een paar bochten verder, en zie geen tegenliggers, dus ik begin in te halen. Net als ik ter hoogte kom van de mobilhome zie ik dat er toch een tegenligger is die ik niet gezien had, en dat die al dichtbij is. In een reflex ben ik in het midden van de weg gaan rijden naast de mobilhome, en zo kon de tegenligger er makkelijk langs. ADRENALINE! Moraal van het verhaal: Sindsdien haal ik enkel in als ik een totaal overzicht heb van de weg.

3. Schotland - Isle of Skye, zelfde dag nog als hierboven. Ik leid een groep van 4 omdat ik de enige ben met een GPS. Net als we bijna moeten afslaan gaan 2 kompanen me voorbij en missen zo de afslag. Dus ik erachter om ze duidelijk te maken dat ze terug moeten. Eindelijk draaien ze een parking op. Ik doe dit ook maar let niet op de staat van het wegdek van de parking. Ik rem nogal bruusk en omdat het er vol steentjes ligt, schuift de GS onder me weg. De GS lag er maar ik stond rechtop ernaast. Hoe ik dat gedaan heb weet ik nog altijd niet. De schade viel mee: enkele krassen op de cilinderbeschermer en op de zijkoffer. Moraal van het verhaal: Steeds voorbereid zijn op steentjes of andere gladde plekken, zeker in schotland. De zijkoffers zijn sterk en geven eigenlijk flink wat bescherming. Als je de weg niet weet, blijf dan achter degene die de weg wel kent.

4. Tijdens een weekendje in de eifel en zo door onder belgie en luxemburg naar Charleville Meziere. We zitten ergens tussen Verdun en Charleville Meziere op een national. We komen net een dorp uit en de baan gaat een berg op. Op de top draait de baan naar links uit het zicht weg. In de tegengestelde richting komt er een vrachtwagen over de top gereden en plots komt er van achter die vrachtwagen een Peugeot 205'ke en die begint in te halen terwijl het overduidelijk is dat ik er aan kom en dat hij het niet haalt. Dus ik wijk uit naar de rechtse kant van de weg en de 205 schiet tussen de vrachtwagen en mij door. Maar, achter mij was een wagen aan het volgen. Die heeft alles moeten dicht gooien of hij had een frontale botsing. M'n kompaan die achter de mij volgende wagen zat zag alles op tijd aankomen en is gelukkig op tijd beginnen remmen. Moraal van het verhaal: er zijn zotten op de weg. In dit geval kan je er echt niks aan doen, maar het kon wel -1 geweest zijn.

Voila. En nu is het aan u...

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Obiwan »

Vergelijk verhaaltje 2 en 4 is met elkaar.
Het had je broer kunnen zijn :lol:
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door ErikD »

Vergelijk verhaaltje 2 en 4 is met elkaar.
Het had je broer kunnen zijn :lol:
:grin: :grin: :grin: :grin:

Klopt, nu je het zegt. Ik ben eigenlijk ook één van die zotten :-) :-)

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Dirk Pauwels »

De bijna accidenten: geen beginnen aan....
De accidenten op 25 jaar en +/- 500.000km:
Ne keer of 6 gebroken of gekneusde ribben (de gekneusde is pijnlijker en Brufen 600 helpt goed....) Denk dat ze ondertussen allemaal wel al eens aan de buurt zijn geweest
Linker duim uit de kom
Gebroken rechter pink
Gebroken rechterhand
Gebroken sleutelbeen links (operatie noodzakelijk en rijden met een plaatje erin is redelijk pijnlijk...)
Bovenste rug/nekwervels beschadigd, enkele keren per jaar kraken doet wonderen.....
Verbrijzelde schouder - kop bovenarm rechts: schouderprothese noodzakelijk.
en dan vergeet ik nog de dikke knieen, schaaf en brandwonden en het meest pijnlijke: De gekrenkte trots...

Maar laat dit je niet weerhouden om verder te bollen hé :grin:
Neem van mij aan: Kijken, kijken en nog eens kijken, en anticiperen, opgepast in groep, de eerste en de 2de zien nog iets, de 3de al veel minder.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door WimLT »

Dirk Pauwels schreef:De bijna accidenten: geen beginnen aan.....
Als je al wat jaren rijdt .... helemaal mee eens :-(

Buiten wat blauwe plekken en schaafwonden kom ik er tot hiertoe nog redelijk vanaf. Een paar keer té hard remmen - blokkeren van 't schuinstaande voorwiel en ... baf :roll: HIER kun alvast mijne laatste vinden, alhoewel ik zelfs niet denk dat je dat eigenlijk een uitschuiver van mijn kant kunt noemen :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
WouterFr
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jul 2007, 10:25
Locatie: Korbeek-Lo

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door WouterFr »

Pinksterzondag 2008:

Twas een schone dag, dus kging nog even gaan bollen voor het avond eten. Ik zeg tegen m'n vriendin dat ik binnen een uurtje wel zal terug zijn.
Ik rij van Blanden naar Sint Joris Weert via de Zoete Waters in Oud Heverlee. Als ik aan de Zoete Waters passeer is het daar zoals op elke goed weer dag nogal aan de drukke kant, dus gas dicht, en oren en ogen open terwijl ik daar tegen max 50 passeer. Er is daar een feestzaal aan mijn kant van de straat, met bijhorende parking, ook aan mijn kant. Ik zie een tegenligger aankomen en pinken om op die parking in te draaien. Hoewel ik voorrang heb rem ik voor de zekerheid af. De auto stopt echter ter hoogte van de parking en blijft wachten, ik ben op dat moment er nog een dikke 100m van verwijderd. Ik trek terug op mijn gemak op, maar blijf de auto en andere verkeersdeelnemers in het oog houden.
Op het moment dat ik 2m van de auto verwijderd ben, trekt die echter weer vollenbak op. Ik rij op dat moment terug een kleine 50km/u. Ik kan mijn moto nog een beetje naar rechtsduwen, maar raak met mijn linker cylinderkop de rechtervoorkant van de auto. Door de slag vlieg ik van de moto, en pak met mijn voorbenen de voorbumber + motorkap van de auto mee. Ik krijg een halve spin mee in de lucht, en land op mijn rug 5 meter voorbij de auto, net voor de rand van de stoep. Ik blijf doorglijden hoofd eerst, de stoep op (10cm drempelke), hoofd tegen de grond, en kom tot stilstand met m'n hoofd tussen 2 betonnen paalkes. Mijn moto komt iets eerder tot stilstand, tussen een ander paalke en 2 geschrokken wandelaars.
Ik spring recht, loop naar de moto, en duw de dodemansknop in. Beetje duizelig, dus ik ga terug zitten.

Schade aan moto: gans de linker kant beschadigd: pinkers, spiegel, handvatbescherming, cylinderbescherming, valbaar, cylinderkop eraf, olie eruit, steuntjes, ...
Schade aan mij: beetje ne slag gehad, maar uiteindelijk zelf moto rechtgezet: Onderbenen geschaafd, pols verstuikt, en nek beetje stijf. Politie vraagt of ambulance moet komen, maar voel me redelijk goed en zeg dat ik de dag erachter wel naar de dokter zal gaan voor een check up.

Moto dinsdag bij Winge binnengedaan, vrijdag terug opgehaald (merci!), en zaterdag deed ik de Expert cursus mee (van actief denk ik)

Moraal van het verhaal:
- Veel chance gehad
- Besloten om deze gevaarlijke hobby toch 100% verder te zetten, en dat je op je hobbies niet mag bezuinigen: extra bescherming (rug), goede helm, ... het is het allemaal waard

Anektdote:
Ik kwam de dag erna aan bij de dokter, vertelde wat er gebeurd was, en die sprong onmiddelijk recht om ogen en oren te onderzoeken. Ik had namelijk een rood uitgelopen oog, en typisch voor motoaccidenten is blijkbaar dat ze na het accident gewoon rechtstaan, om dan 24 uur later weer neer te vallen met een hersenbloeding. Dat rood oog bij mij was echter het gevolg van een vliegje dat er was ingevlogen op de weg naar de dokter met de fiets :-)
--> Laat u bij de tuimel-val-botspartijen voor de zekerheid toch maar direct door een dokter onderzoeken!

Anekdote 2:
(bestuurder auto was een oud manneke, typische zondagsrijder, erger geschrokken dan ik) Tegenpartij zegt: "sorry, khad u niet gezien, enkel de knal gehoord. Maar ge komt er een stuk beter vanaf dan de vorige motard die ik mee had"
.......

Veel veilige km gewenst!

wouter
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door WimLT »

WouterFr schreef:ge komt er een stuk beter vanaf dan de vorige motard die ik mee had"
:shock: :shock: :shock: Nou moe :shock: :shock: :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
ErikD
Berichten: 172
Lid geworden op: 06 aug 2006, 20:55
Locatie: VL. Brabant

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door ErikD »

Als ik dat hier zo allemaal lees, kom ik er nog goed van af :roll: :roll: :roll:

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door J-P »

Ik was begonnen met een heel epistel maar het is ondoenlijk om over 1,3 miljoen kilometers alle schuivers en bijna schuivers te moeten reciteren, dan moet ik het in boekvorm gieten...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Phaedrus »

Goh, eigenlijk valt het nog wel mee:

CB600S
13/04/2004 in gracht terechtgekomen - scherm voorzijde opgeplooid en gescheurd en gebarsten
9/07/2006 weggeschoven op 2 splinternieuwe banden bij het uit de garage rijden - deksel zijkant stuk
8/11/2006 tegen auto gereden die veranderde van rijvak op de E313 - zijkant opgeschaafd - in mijn recht gesteld

BMW R1150GS
08/02/2008 Oudenaardse steenweg Kortrijk - modder op de baan - schuiver 50meter - glijschade r-kant motor + kledij en helm
04/05/2008 remklauw rechts voor in het voorwiel gedraaid - wiel en klauw naar de vaantjes maar niet gevallen of overkop gegaan

En nog een stuk of wat bange momenten en ook wel vrienden die vallen voor je neus ...

Als je dit vermenigvuldigt met 13 dan kom je in de buurt van J-P's ervaringen :grin:
(m.a.w. dit is op 100.000 km met 2 motoren)
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door one-one »

1° maal op mijn bek en een "luchtschuiver" gemaakt ttz met m'n klieken en mijn klakken over een auto en 10 en halve meter verder op m'n bakkes...schouderblad gebroken in 3, gekneusde ribben, lichte hersenschudding...oorzaak een chinees die voorang aan links neemt en ik had geen vluchtweg...
2° maal op m'n toeter en over de motor gevlogen door een kalf die van rijstrook verandert zonder te kijken in de ochtendspits....hij zei dat hij ook motorrijder was en me niet gezien had!! (juist 1 jaar na mijn eerste ongeval)
3° voig jaar maar reeds uitgelegd fameuse schuiver en een bijna op m'n bek landing maar gelukkig niet... geluk of toch een beetje rijervaring of combinatie van de 2. In ieder geval de eerste 2 km heb ik verder gereden aan 32,5 km/u :mrgreen:
4° dat zijn geen uitschuivers maar toch al een paar maal mijne gsa op zijne zijkant gelegd in de sneeuw tijdens een of ander elefantentreffen op spiegelglad wegdek of besneeuwde heuvel maar dat is fun want geen schade en nooit pijn gedaan daar de snelheid stapvoets is..
5° ik hoop dat er geen 5° maal komt dit na om en bij de 250.000 km op 7 jaar tijd.
ride with pride
one-one
gsa 1150
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Relax »

J-P schreef:Ik was begonnen met een heel epistel maar het is ondoenlijk om over 1,3 miljoen kilometers alle schuivers en bijna schuivers te moeten reciteren, dan moet ik het in boekvorm gieten...
Een blik op je voorgevel laat mij toe het ergste te vrezen qua beschadigingen.

Ik vergat ooit m'n schijfremslot... 'k Stond dus nog nooit zo snel stil, om vervolgens verschrikkelijk onelegant de motor plat te leggen. Een RT kan héél plat.
De rest vergeet ik, na distilleren van wat beter kon, zo snel mogelijk. En dat lukt me wonderwel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door WimLT »

Relax schreef:De rest vergeet ik, na distilleren van wat beter kon, zo snel mogelijk. En dat lukt me wonderwel.
Das ook de énige manier waarop je blijft motorrijden, hé :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Relax »

Vandaar... Nagel op z'n bolle kop, Wim.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Sleetie »

1ste keer
pas mijn gs gekocht. Na een maand met het zadel op de laagste stand eens op de hoogste stand gezet. Vergeten bij stoppen iets meer mijn been uit te strekken= stilstaand op mijn doos.

2de keer
eerst maal off-road. proberen naast een put te rijden ipv er door = motor grote duik naar voor ikke achterwaardse salto achteruit
moto 850€ wegens frame geplooid cilinderbeschermer kapot

3de maal
eerste maal terug van club-avond van BMW. Regenweer en op rond punt te vroeg gas gegeven. Wegslippend achterwiel dat terug grip krijgt, ikke weggekatapulteerd en slippend over de weg, gelukkig negens tegen gegleden.
motor = kapotte cilinderbeschermer

4de maal
op het einde van de afrit van een autosnelweg zitten kijken of de weg vrij is. auto ervoor deed reglementair en stopte voor dat bord dat ook zo heet :-( . Ikke zat te kijken naar de verkeerde auto en in mijn voorganger zijn gat.
Motor niets, (omdat ik er niet met mijn wiel tegen zat maar aan de zijkant met mijn stuur.
Auto daarintegen serieuse bluts in de koffer en aan de zijkant = gelukkig was het een domme fransman die ik met 100€ kon paaien

5de maal
op mijne parking. draaien en gas geven op grint is soms chick om te zien en geeft een tof gevoel. Soms is dat minder en mag je weer een cilinderbeschermer plaatsen.

sinds kort lig ik gemiddeld 15 keer op mijn bakkes omdat ik nu meerijd met van die enduro's en quats (met mijne GS)

Moraal van het verhaal= ik heb problemen met de zwaartekracht en het kost me veel cilinderbeschermers. anderzijds, ik heb blijkbaar een engelbewaarder
En nog een stuk of wat bange momenten en ook wel vrienden die vallen voor je neus ...
bij 2, 3 en val 4 reed phaedrus achter mij

Als ik nu zeg tot "in" den draai
kunt ge het nu ook wel op twee manieren gaan bekijken.

Greetz Sleetie
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Smullie »

Sleetie schreef:1ste keer
pas mijn gs gekocht. Na een maand met het zadel op de laagste stand eens op de hoogste stand gezet. Vergeten bij stoppen iets meer mijn been uit te strekken= stilstaand op mijn doos.

2de keer
eerst maal off-road. proberen naast een put te rijden ipv er door = motor grote duik naar voor ikke achterwaardse salto achteruit
moto 850€ wegens frame geplooid cilinderbeschermer kapot

3de maal
eerste maal terug van club-avond van BMW. Regenweer en op rond punt te vroeg gas gegeven. Wegslippend achterwiel dat terug grip krijgt, ikke weggekatapulteerd en slippend over de weg, gelukkig negens tegen gegleden.
motor = kapotte cilinderbeschermer

4de maal
op het einde van de afrit van een autosnelweg zitten kijken of de weg vrij is. auto ervoor deed reglementair en stopte voor dat bord dat ook zo heet :-( . Ikke zat te kijken naar de verkeerde auto en in mijn voorganger zijn gat.
Motor niets, (omdat ik er niet met mijn wiel tegen zat maar aan de zijkant met mijn stuur.
Auto daarintegen serieuse bluts in de koffer en aan de zijkant = gelukkig was het een domme fransman die ik met 100€ kon paaien

5de maal
op mijne parking. draaien en gas geven op grint is soms chick om te zien en geeft een tof gevoel. Soms is dat minder en mag je weer een cilinderbeschermer plaatsen.

sinds kort lig ik gemiddeld 15 keer op mijn bakkes omdat ik nu meerijd met van die enduro's en quats (met mijne GS)

Moraal van het verhaal= ik heb problemen met de zwaartekracht en het kost me veel cilinderbeschermers. anderzijds, ik heb blijkbaar een engelbewaarder
En nog een stuk of wat bange momenten en ook wel vrienden die vallen voor je neus ...
bij 2, 3 en val 4 reed phaedrus achter mij

Als ik nu zeg tot "in" den draai
kunt ge het nu ook wel op twee manieren gaan bekijken.

Greetz Sleetie
Ooit al eens aan valbaren gedacht? Kan wel eens schelen op cilinderbeschermers... :clown:
GS staat voor geil speelgoed
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Sleetie »

heb ik er na val 3 opgezet maar het helpt niet altijd. toch wel veel (nog die chance)
sleetie
Steffz1
Berichten: 460
Lid geworden op: 17 nov 2005, 13:08
Locatie: Oep Den berg

Re: Wat waren jouw uitschuivers?

Bericht door Steffz1 »

Na 22 jaar +- 20.000 a 30.000 km per jaar met de motor te rijden waarvan sinds 1993 tussen +- Aarschot - Brussel naar het werk heen en terug te rijden volgende uitschuiver (heel dom in feite)

Mijn eerste 600 cc is ooit gestolen geweest en ook teruggevonden maar dan met de kuipen volledig beschadigd ....
ik had de kuipdelen er af gedaan om deze te laten spuiten en vervolgens de los bengelende pinkers op de plastieken zijkanten gelegd zonder deze echt vast te maken ...
Zo gezegd zo gedaan en we gingen er een toch een toertje mee doen. Toen ik op een T-kruispunt naar links wilde afslaan tegen lagen snelheid was één van de losbengelende pinkers tussen het vorkbeen en het frame gesukkeld waardoor ik in feite het stuur niet kon draaien en heb me zo met motor en al tegen de vlakte geduwd :oops: ... gelukkig was heel de kuip er af en dus ook niet meer beschadigd. Ikzelf was zelf niet gevallen maar stond in feite snel op mijn voeten :wink:

Voila dat is alles .. en ik hoop dat het daar ook bij blijft ;-)

mvg

Stef
Plaats reactie