Wat is de beste keuze bij HALOGEEN type H7 - 12V ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dennis

Wat is de beste keuze bij HALOGEEN type H7 - 12V ?

Bericht door Dennis »

Een jaar geleden heb ik de standaard H7 OSRAM-lampjes uit mijn R1200RT vervangen door twee EXTREME POWER (44,99Euro/setje) lampen van Philips. De verpakking beloofde 80% meer lichtopbrengst... Inderdaad, de lichtbundel was zelfs overdag duidelijk zichtbaar op het asfalt om niet van de positieve ervaring bij nacht te spreken, echter super!

Nu een jaar later en zo'n 11.000km op de teller is één lamp stuk gegaan. Philips maakt wellicht melding dat lampen best na 2 jaar worden vervangen of na 30.000km, maar dat lijkt mij eerder een commercieel argument. Philips antwoordde mij dat zij steeds naar een "compromis" zoeken en nu hun <<Vision-Plus>> aanbevelen. Op een Nederlands forum las ik dan dat Philips wettelijk beperkt zit in het maken van hun lampen tot 13,4 Volt en dat de spanning van het voertuig er zou voor kunnen zorgen dat de H7-lampen zo vlug stuk gaan... Om deze 2 lampen telkens te vervangen hebben je daarenboven nog eens fijne vrouwenhandjes nodig... zodat ik in feite liever opteer voor een langere levensduur van een degelijke halogeenlamp... Of zou die voor moto's niet bestaan?

Graag had ik geweten of iemand soortgelijke ervaring heeft gehad met deze Extreme Power's op zijn bike en zijn er soms rijders die de <<OSRAM Night Breaker>> al eens getest hebben of nu nog meer rondrijden. Deze laatste zou volgens commentaren op een Duits forum een eerder "beperkte levensduur" waarbij zelfs iemand 300km siteert op z'n scooter... dat wel héééél weinig is.

Ik weet het : de trend is XENON en misschien gaan jullie mij nu overtuigen om XENON-verlichting te plaatsen! Maar wie kan de garantie geven dat de bewuste Pilot-balansten geen storingen geven op zowel mijn radio/CD-installatie of de CAN-bus?

Laat jullie ervaringen maar komen ! Trouwens, het is niet de bedoeling een merk te gaan afbreken of te promoten... gewoon persoonlijke ervaringen interesseren mij.
Bedankt!
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
Toedel

Re: Wat is de beste keuze bij HALOGEEN type H7 - 12V ?

Bericht door Toedel »

Geen persoonlijke ervaring, maar dit wil ik wel meegeven :

In Auto Zeitung van 9/1/2008 stond een grote test van maar liefst 27 H7-lampen.
De lampen werden getest op lichtkwaliteit, levensduur en lampenkwaliteit.
De tabel is te groot om hier effe neer te pennen, maar algemeen kon je vaststellen dat hoe hoger de lichtopbrengst, hoe lager de levensduur. Nogal logisch...

Een voorbeeld :
- Osram Nightbreaker : uitstekend licht, minder qua levensduur.
- Osram Light@Day : minder goed licht, uitstekende levensduur.
Bij alle andere merken zie je hetzelfde.

Aangeraden volgens de test : OBI White Hammer, Bosch H7, Philips NightGuide, Osram Night Breaker en Osram H7 Type 2.
Afgeraden werden de lampen die een blauw laagje hebben om Xenon na te bootsen.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Ik weet het : de trend is XENON en misschien gaan jullie mij nu overtuigen om XENON-verlichting te plaatsen! Maar wie kan de garantie geven dat de bewuste Pilot-balansten geen storingen geven op zowel mijn radio/CD-installatie of de CAN-bus?
momenteel bij ataf in westerlo.
en 100% storings vrij.

op mijn RS zit xenon van meca en ook 100% storingsvrij en beestig verschil tegenover gelijk welk ander lampje.

als mijn R1200ST uit garantie is vijs ik de boel ook open en komt er xenon in.
denk 109euro zonder plaatsing, maar wel met evenlange garantie dan dat zij terplaatse het plaatsen :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dennis

Bericht door Dennis »

IRON GONZO schreef:
als mijn R1200ST uit garantie is vijs ik de boel ook open en komt er xenon in.
denk 109euro zonder plaatsing, maar wel met evenlange garantie dan dat zij terplaatse het plaatsen :idea:
Bedankt voor de tip dat er ondertussen "storingsvrije" toestellen beschikbaar zijn.
Praktisch probleempje = mijn R1200RT is dus ook nog steeds in garantie (2+2) dus MOET ik mij voorlopig "genoodzaakt" verder helpen met 2x H7-halogeentjes... :cry:
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

Bertus

Bericht door Bertus »

Gisteren in mijn gs 1200a lampen vervangen door osram nicht breaker en deze morgen naar het werk zag ik toch het verschil , de osrams geven meer licht dan die erin staken. :grin:
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb mij een aantal jaren geleden eens PIAA lampen gekocht bij Moto2000 in Gent en die hebben het heel lang uitgehouden.
zie HIER
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Ook ik gebruikte in mijn RT 1200 de 'extreme power'lampen van Philips. Een eerste exemplaar ging stuk na ongeveer 4000 km, het tweede rond 7000 km en een derde tijdens een reis rond 10000 km. Misschien een toeval maar wat me opviel is dat het telkens tijdens een lange rit in warme omstandigheden bleek te zijn. Naar mijn vermoeden wordt de ruimte in het lamphuis te warm met gevolgen voor de levensduur van deze lampen.

Momenteel gebruik ik de 'ExtraDuty'lampen van Philips, deze zijn ontwikkeld om beter tegen trillingen te kunnen (20g). In mijn vorige motor deed eenzelfde lamp zijn dienst over meer dan 60000 km...

Inderdaad zijn de hedendaags aangeprezen xenon-lampen misschien een oplossing maar ik vermoed dat bij problemen de garantie niet van toepassing zal zijn en bij eventuele invoering van technische controle het voertuig zal afgekeurd worden daar er geen homologatie voor bestaat bij de RT1200. Dus ook ik dien bij mijn gewone halo-tjes te blijven vermoed ik :wink: .
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

IRON GONZO schreef:momenteel bij ataf in westerlo.
en 100% storings vrij.
Bart, wil je zeggen dat hun Xenon kit géén storingen geeft op de can-bus én de originele Radio-CD van Bmw op m'n 1200RT ?
Gebruiken ze dan het truukje met de extra weerstands-kabel of zijn hun ballasten "digitaal" en volledig can-bus-compatibel, heb je meer info hieromtrent?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Iron Gonzo

(s)Campi Di Pampi schreef:
IRON GONZO schreef:momenteel bij ataf in westerlo.
en 100% storings vrij.
Bart, wil je zeggen dat hun Xenon kit géén storingen geeft op de can-bus én de originele Radio-CD van Bmw op m'n 1200RT ?
Gebruiken ze dan het truukje met de extra weerstands-kabel of zijn hun ballasten "digitaal" en volledig can-bus-compatibel, heb je meer info hieromtrent?
XENON High. Intensive.Discharge verlichting
Xenon set voor achteraf montage
NU is het mogelijk om uw normale koplamp om te bouwen naar xenon koplamp met KAS H.I.D. xenon verlichting!
Het fijne van PILOT xenon is dat het helemaal probleemloos gemonteerd kan worden in bijna alle koplampunits van verschillende motoren en auto`s
Voorheen was het alleen mogelijk om xenon als optie in de auto te plaatsen nu is het zelfs mogelijk om op een heel voordelige manier xenon achteraf in te bouwen!

Met een PILOT H.I.D. (High Intensive Discharge) xenon set beschikt u over de nieuwste generatie verlichtingstechnologie!
In tegenstelling tot halogeenlampen, waarbij licht wordt afgegeven door een gloeispiraal, maken de Xenon lampen gebruik van een gasontladingsboog.

Wat heeft PILOT H.I.D. u te bieden.
- Topkwaliteit voor zeer lage prijs
- europese goedkeuring
- Duitse TUV keuring !
- tot 3x meer lichtopbrengst
- lamp brand tot minimaal 3000 branduren
- meer zicht dus meer veiligheid
- 40 % minder energie verbruik
- 2 jaar fabrieksgarantie
- langere levensduur (maar liefst 6 tot 10 maal langer)
PILOT H.I.D. is beschikbaar voor alle motoren
Deze xenon sets zijn eenvoudig te installeren (ong. 30 min. Werk) echter is het wel aan te raden dit door een ervaren persoon te laten doen.
Deze set werkt namelijk op een spanning van 23000 volt!
-zeer goede en degelijke kwaliteit
-DUITSE TUV KEURING !
-zeer bekend merk in europa
-compleet geleverd met:
-1 transformators (naar gelang de keuze)
Afmetingen Ballast : L= 11cm, B= 7,5cm, H= 3,5cm
-1 xenon lampen met bedrading (naar gelang de keuze)
-aansluit schema
-garantie kaart
-montage schroeven
-instructie boekje
-ZEER EENVOUDIG TE INSTALLEREN (30min werk)
-eventueel voor elke Motor leverbaar… !!
-Beter zicht en minder snel vermoeide ogen!
-absolute meerwaarde voor uw motor!
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dennis

Bericht door Dennis »

Ik heb daar toch zo mijn twijfels over dat dit helemaal probleemloos zou kunnen gebeuren. Storingen, can-busproblemen, foutuitlezingen op het display die er niet zijn... De fabrikant heeft dit vast en zéker niet getest op de motoren uit het hogere-prijskaartjes-gamma van BMW om dan achteraf te zeggen dat het zonder problemen kan. Dit lijkt mee <<gewoon experimenteren>> én veel geluk hebben! Uiteindelijk zit de klant mét de investering van al vlug 200-250Euro (duo-set) én bovenop nog de ergernis als het niet naar behoren werkt.
Misschien ben ik een beetje wantrouwig... maar ik kies liever voor zekerheid van de fabrikant van het merk(BMW)zelf.
Ik vind het tenslotte nog altijd eenvoudiger om er tenslotte gewoon de H7-lampen uit te draaien en d'er iets anders in te steken met dezelfde fitting... En daar ben je bij de RT al een tijdje zoet mee!
Heb inmiddels - dankzij het linkje van Pvde - naar Piaa-lampjes gezocht op het internet en deze 55Watters zouden 110Watt opbrengen mét daarenboven een 4000° Kelvinwaarde - hetgeen wel zéér wit licht is en sterk op de Xenon-uitstraling lijkt. Iemand ervaring met de levensduur van Piaa's? Misschien is dit een alternatief?
Ik ontving ook wat reactie van PHILIPS en OSRAM, dewelke ik over mijn ervaring vertelde en mij volgende reply schreven :
PHILIPS :
<<Geachte,
Bedankt voor uw mail en informaties wat betreft de Xtreme-Power lampen van Philips.
Het grootst voordeel van een lamp Xtreme-Power is de licht output die groter is in vergelijking met een standaard lamp.
Het is op technisch gebied en de levensduur van een lamp en de licht output te verbeteren en we probeer altijd de beste compromis te vinden. Op sommigen voertuigen heeft de boordspanning ook een enorme invloed op de levensduur van de lampen en vooral voor de H7.In ons gamma hebben we ook de Vision-Plus (+/- 50% meer licht) en de Long-Life (zelfde licht output als een standaard lamp maar met een verdubbelde levensduur). De Vision-Plus lampen zijn een goede compromis tussen een betere licht output en een langere levensduur.>>

OSRAM :
<<Beste Dennis,
Qua levensduur kan je het beste de gewone H7 lamp nemen ons nummer de 64210 of met een extra lange levensduur de H7 Longlife ons nummer de 64210L. Maar als je meer licht wil gaat dit weer ten koste van de levensduur wij hebben een H7 lamp in ons programma die 90% meer licht geeft dan de gewone H7 lamp maar wel de helft van zijn levensduur heeft Het nummer van de lamp met 90% meer licht is de 64210NBR en NBR staat voor Nightbreaker.>>

Intussen gaat de zoektocht naar de "betere halogeenlamp" verder... :scratch: :?: :idea:
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

Iron Gonzo

niet getest op de motoren uit het hogere-prijskaartjes-gamma van BMW om dan achteraf te zeggen dat het zonder problemen kan
de meeste van zijn klanten zijn BMW rijders en zijn dus zeker getest.
tevens ook al geplaatst op de meeste modellen van oud naar nieuw, behalve de R1200ST natuurlijk :-?

voor je zulke uitspraken doet, informeer U eens grondig AUB. :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
Dennis

Bericht door Dennis »

IRON GONZO schreef:
niet getest op de motoren uit het hogere-prijskaartjes-gamma van BMW om dan achteraf te zeggen dat het zonder problemen kan
de meeste van zijn klanten zijn BMW rijders en zijn dus zeker getest.
tevens ook al geplaatst op de meeste modellen van oud naar nieuw, behalve de R1200ST natuurlijk :-?

voor je zulke uitspraken doet, informeer U eens grondig AUB. :wink:
Beste Bart,
Klopt dan toch volledig met wat ik schrijf! De fabrikant ZELF doet vermoedelijk GEEN tests op alle motoren uit dat BMW-segment waar hij zijn Xenon-setjes kan slijten. Het is ten gevolge van een montage - MITS AANKOOP DOOR DE KLANT DUS - waarbij achteraf blijkt dat het systeem (maar gelukkig ook) perfekt werkt... Zo bedoelde ik het! Ik zeg niet dat een kennis of vriend van jou d'er geen geplaatst heeft op BMW's die niet zouden werken of d'er geen ervaring mee heeft...... :wink: Trouwens ik ben niet alleen die zich vragen stelt of er momenteel een systeem op de markt is dat 100% feilloos zou werken op de RT's (bj.2005-2008) én absoluut geen storingen zou veroorzaken (radio?canbus?...) :roll: :?:
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

Iron Gonzo

sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.

de systemen zijn al zodanig geëvolueerd dat storingen uitgesloten zijn.
daar er ook al auto's en motoren als optie geleverd worden van fabriek af met xenon, denk ik niet dat er nu nog veel problemen zullen opduiken.
bij goedkope rommel wel natuurlijk
TRIUMPH TROPHY SE
Plaats reactie