Motoverkoop in België

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
johan reynders

Motoverkoop in België

Bericht door johan reynders »

Verkoop van nieuwe moto's: dit jaar nog 15% meer dan vorig jaar!
Nog meer aanbod van 2de hads moto's.
Steffz1

Re: Motoverkoop in België

Bericht door Steffz1 »

Ik zou hier een boompje over kunnen opzetten :roll:

Als je veel kilometers doet zoals ik woon-werk enkel 50 km heb je na een 3 tal jaar gemakkelijk 75.000 a 80.000 km.
Neem nu dat ik de K zou willen verkopen of overlaten dan mag je toch rekenen op een afschrijving van 2.500 a 3.500 euro per jaar en dit omdat de meeste zeggen "goh die heeft toch veel kilometers of goh dat model ligt toch niet goed in de markt" Gelukkig kan ik door mijn belastingsaftrek redelijk wat recupereren maar als je hedendaags nog wil rijden puur voor de fun is motorrijden een "dure" hobby geworden zale ... en dit zeker met het overaanbod van motoren op de markt ... 5 jaar geleden zei men dat de okkaziemarkt blubberpudding was awel nu is ze pap geworden 8-)

Ach ik trek er me niet teveel van aan, als ik hem niet verkocht ben brengen we de moto nog een jaartje of 2 in want hoe meer kilometers je ermee rijdt hoe voordeliger (op voorwaarde dat em niet te veel stuk gaat he :lol: :roll: )

mvg

Stef
Gaby

Bericht door Gaby »

't Zou door het huidig economische klimaat wel eens kunnen keren
met de verkoop van nieuwe (luxe) motoren.
Dan zal het aanbod tweedhands misschien ook afnemen.
Valt dan te bekijken of de vraag naar occasies al dan niet meer
daalt dan het aanbod, er kan ook een schaarstekomen en
dan gaan de prijzen omhoog. De toekomst zal het leren!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Of mensen stoppen met motorrijden omdat het een heel dure hobby wordt wat de prijzen weer drukt.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
stefke

Bericht door stefke »

Steffz1 schreef:maar als je hedendaags nog wil rijden puur voor de fun is motorrijden een "dure" hobby geworden zale ... en dit zeker met het overaanbod van motoren op de markt ... 5 jaar geleden zei men dat de okkaziemarkt blubberpudding was awel nu is ze pap geworden 8-)
Voor mij niet, ik hoef niet zo'n 15000 euro ding om te kunnen motorrijden en er fun aan te beleven. Ik kan mij best kostelijk amuseren met spul van 1000 of 2000 euro. Laat de okkaziemarkt maar invallen.. 8-)
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

stefke schreef:
Steffz1 schreef:maar als je hedendaags nog wil rijden puur voor de fun is motorrijden een "dure" hobby geworden zale ... en dit zeker met het overaanbod van motoren op de markt ... 5 jaar geleden zei men dat de okkaziemarkt blubberpudding was awel nu is ze pap geworden 8-)
Voor mij niet, ik hoef niet zo'n 15000 euro ding om te kunnen motorrijden en er fun aan te beleven. Ik kan mij best kostelijk amuseren met spul van 1000 of 2000 euro. Laat de okkaziemarkt maar invallen.. 8-)
Das ook waar ... als ik mijn motor niet meer zou inbrengen zou ik me ook meer bezighouden met wat oudere okkazies he ...

@the rest hierboven : kan inderdaad alle richtingen uit he :wink:

mvg

Stef
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

johan reynders schreef:Verkoop van nieuwe moto's: dit jaar nog 15% meer dan vorig jaar.

In Duitsland, de grootste motormarkt van Europa, gaat het dan weer steil bergaf. Op 8 jaar tijd 80.000 stuks minder.

Bijgevoegd een knipsel (*) uit het motorboekske der motorboekskes

Afbeelding

(*) Reise Motorrad Nov/Dez 2008, p. 10
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Toedel

Bericht door Toedel »

Zoals het artikel aangeeft : de motorfiets trekt niet zoveel jeugd aan.

Het is niet meer 'cool' om met een moto te rijden. Programma's op TV laten ook alleen ouderen (bende van Wim bvb) zien op de moto, waardoor het imago van de moto nóg ouder wordt. Moto's zijn blijkbaar 'voor mensen die terug jong willen zijn'. De jeugd kan zich in dat imago niet vinden. Dat reismoto's het meest verkocht worden bevestigt dat het om een ouder publiek gaat. En de trend naar 2e en 3e moto geeft ook al aan dat het om kapitaalkrachtige = oudere mensen gaat.

Bovendien : een moto is niet altijd het beste vervoersmiddel : ga maar eens naar de disco op de moto...
En een beginnend gezin moet lading kunnen verplaatsen. De auto blijft dus het eerste vervoersmiddel.
Tel daarbij de kosten (rijbewijs, aanschaf(zelfs occasie), taks, verzekering, kledij e.d.) en de rekening is gemaakt.
Als we de jeugd op de moto willen moet het betaalbaar zijn.

Eigenlijk jammer, want moto rijden geeft zó'n gevoel van vrijheid, avontuur...

Eén goed nieuwtje : met de verouderende bevolking komen steeds meer mensen in de doelgroep.
En dat verklaart misschien het succes van HD :mrgreen: :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Toedel op 23 okt 2008, 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
johan reynders

Wat is HD??
Toedel

Bericht door Toedel »

Harley Davidson... ;)
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Tja...vroeger kocht "de jeugd" een motor omdat ze geen geld had voor een auto(otje)...aangezien de markt van 2e handswagens nogal groot is koopt men voor nauwelijks méér geld een wagen, en kunnen ze vrienden (maar vooral vriendinnen) meenemen naar een avondje disco (en daarna wat tettekke trek in den auto, bij regen zit je dan nog eens droog...)-bovendien kun je met de kost van de motorkleding een radio met cd én broodrooster én condoom's kopen-
Bovendien is ne moto nogal koud in de winter en de regen, het watjesgehalte bij de jeugd neemt toe in evenredigheid met hun grote mond zie je :mrgreen:

Dus wie is er dan nog kapitaalkrachtig genoeg om een (nieuwe) fiets te kopen, de "middenklasse" van rond de 30 jaar...kiezen meestal voor een Japanner vanwege snelle look en goede prijs/kwaliteit...minderheid gaat voor Europese merken.

De categorie "luxe" of "duurdere" fietsen is hoofdzakelijk een vervangingsmarkt voor de categorie vanaf 46jaar (lees de leeftijdpoll hier op 't forum maar eens...) en dat zijn mensen die hoofdzakelijk wat gespaard hebben en dus wat centjes op reserve hebben en motorrijden hoofdzakelijk recreatief doen, uitzonderingen niet te na gesproken en die geen wagen nodig hebben omdat ze eigenlijk geen tetteke trek meer doen.

Maar 'k kan me ook vergissen :clown:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

eyeyeyey spreek voor u zelf :p
BMW1200GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

KLopt allemaal: ik bén oud, wil graag jong zijn, rij alleen recreatief, maar ..... doe toch nog graag tettekentrek :pig:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

BiemeRT schreef:KLopt allemaal: ik bén oud, vrij alleen recreatief, maar ..... doe toch nog graag tettekentrek :pig:
Wim, op nen K12OOLT kunt ge dat zélfs al rijdend :alien: :pig:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Toedel schreef:Zoals het artikel aangeeft : de motorfiets trekt niet zoveel jeugd aan.

Het is niet meer 'cool' om met een moto te rijden. Programma's op TV laten ook alleen ouderen (bende van Wim bvb) zien op de moto, waardoor het imago van de moto nóg ouder wordt. Moto's zijn blijkbaar 'voor mensen die terug jong willen zijn'. De jeugd kan zich in dat imago niet vinden. Dat reismoto's het meest verkocht worden bevestigt dat het om een ouder publiek gaat.
Dit vind ik de nagel op de kop slaan.

De man in midlife-crisis schaft zich ofwel een maîtresse aan ofwel een motor.
Vermoedelijk kiezen de Duitsers dus voor het eerste, en wij voor het tweede.

Of allebei? Want de best verkochte motor in België is de RT, ideaal om met je maîtresse er van onder te muizen :mrgreen: .
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Kexke

Bericht door Kexke »

Toedel schreef:Harley Davidson... ;)
Hard doordenken: is dat die HD met een Hoge Definitie Hard Disk? :cheese:
Hoe dom, heel doortrapt.
Hartelijk dank, hou doe!
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

GVN schreef:De man in midlife-crisis schaft zich ofwel een maîtresse aan ofwel een motor.
Dat eerste kost een pàk meer en heeft geen totààl geen inruilwaarde :pig: (toch zeker niet als ik ermee klaar ben :geek: )
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Ik kocht mijn eerste motor toen ik 21 jaar was,(in 1979) een Honda XL 250, om hem na 2 jaar in te ruilen op een BMW. De jeugd heeft de feeling niet meer, en dat heeft niks met geld te maken, ge moet eens zien wat soort van autos er op de parking van de discoteken staat,er zijn erbij waar ge al een mooie,nieuwe BMW motor voor kunt kopen.
Ik kocht destijds mijn motor om¨erbij te horen¨ bij die grote motorfamilie, toen kon men nog een klapke doen met een andere motorrijder, met een ander merk.
In 1982 waren er hier in ons dorp een stuk of 10 motorrijders, twee broers met Honda,s, 3 Harley rijders ene met een Suzuki 500 GT nog ene alleen met een Honda, ikke met mijn BMW en we kende elkaar allemaal, nu zijn er misschien 40, ik ken er geen ene meer van.
Het gaat volgens mij om HET(de feeling) en dat is weg, misschien omdat de banken veel te makkelijk een autolening geven, mijn eerste auto(in 1978) koste 50.000fr, en niks van de bank,(allemaal zelf verdiend).
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
navi 75

Bericht door navi 75 »

hallo,

Ik kocht in 1992 mijn eerste nieuwe moto en direct nen BMW , k' was toen net geen 19 jaar .
Ze verklaarde me toen voor zot , "das ne moto voor ouw zakken" . Nen auto t'laat mij koud .Awel we zijn nu 16 jaar later en al aan mijn 3de bmw bezig
(4de in bestelling) en rijd nog elke dag met veel plezier bmw !!!!!!
Alle jonge mensen zijn niet het zelfde :lol:
lid bmwmcvl
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

stefke schreef:
Daar ben ik het 100% met je eens :grin:

mvg Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
mmmmaxxxx

Bericht door mmmmaxxxx »

BiemeRT schreef:KLopt allemaal: ik bén oud, wil graag jong zijn, rij alleen recreatief, maar ..... doe toch nog graag tettekentrek :pig:
Tettekerus zul je bedoelen :oops:

maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

mmmmaxxxx schreef:Tettekerus zul je bedoelen :oops:
Das 't zelfde maar dan op z'n Antwaarps :mrgreen:

johan reynders

Hoe, de banken geven gemakkellijk een lening voor een auto??
Of je nu een auto koopt of een moto, is dat niet hetzelfde voor een bank??
drosera

Bericht door drosera »

Om toch maar een beetje tegengas te geven hier.... Reeds enkele maanden eigenaar van een tweedehandse maar in topconditie zijnde 12GS... En begin zo naar de gezegende leeftijd van 27 te gaan LOL. Ook puur gekocht voor vrijheid, wind in de haren, valies erop en gaan.... Maar is idd moeilijk om gelijkgezinde leeftijdsgenoten te vinden.
cope

Bericht door cope »

drosera schreef:Om toch maar een beetje tegengas te geven hier.... Reeds enkele maanden eigenaar van een tweedehandse maar in topconditie zijnde 12GS... En begin zo naar de gezegende leeftijd van 27 te gaan LOL. Ook puur gekocht voor vrijheid, wind in de haren, valies erop en gaan.... Maar is idd moeilijk om gelijkgezinde leeftijdsgenoten te vinden.
wind in de borstharen, anders kan je er spathersenen van krijgen. :lol:

Ik was 38 voor mijn eerste BMW motor, en van de eerste keer ne 1200gsa (spiksplinternieuwe okkazie), maar het kost inderdaad allemaal veel centjes voor de jongeren onder ons.
Plaats reactie